رواية شمس الادهم الفصل العاشر بقلم اسيل باسم

 




شمس الادهم الفصل العاشر بقلم اسيل باسم

الفصل العاشر

دخل الي احدى تلك الغرف وجدها متكورة على نفسها تبكي وتنتهب بصمت .. اشفق عليها وذهب وجلس بجانبها 

__ حياة 

رفعت نظرها عندما وجدته ارتمت في حضنه 

_ الحمدلله انك هنا انا خفت اوي .. عمتي طردتني من بيت بابا احترت أعمل اي بحالي فلقيت الكارت ال انت سايبه في شنطتي اتذكرت انك كنت قولتلي انك هتشغلني عندك بس بعدها معرفش مين ده ال خطفني انا مكنش قصدي حاجه صدقني . اول حد فكرت فيه في المشكلة ال انا فيها هو انت انا معرفش حد غيرك ممكن يساعدني وينقذني من. ال انا فيه بس هو اكيد هيقت* لني 

ضمها اليه وقلبه يخفق بشدة فهي تشعر بالأمان معه تراى انه الحل لجميع مشاكلها انه أملها 

__ اهدي ي حياة..محدش هيقرب منك انتي معايا دلوقتي 

خرجت من بين احضانه بحرج فركت اصابعها بتوتر " آسفة 

_ مش عايزك تخافي .. أدهم صاحبي و اخويا هو بس افتكرك نصابة لما قلتي انك خطيبتي . والمعروف اني سنجل 😅

= بجد آسفة ملقتش غير الحجة دي حتى اقولها متزعلش مني ارجوك 

__ لا عادي مزعلتش . احكيلي اي الحصل وانا اوعدك اني هساعدك 

= بجد هتساعدني  

اوماء برأسه بنعم فحكت له م حدث مع عمتها  

__ ولية **** صدقيني هتدفع تمن ال عملته فيكي غالي اوي بس دلوقتي نوفر ليكي مكان تسكني فيه وشغل 

= انا بجد خجلانة منك اوي بس من عشمي فيك وغير اني معرفش حد انا وحيدة بابا وماما الله يرحمهم وهما كانوا ذي و عمتي الوحيدة م قدرتش. تحتويني ذي بنتها .. انا آسفة اني هتقل عليك بس

__ مبسش ي حياة . انتي دلوقتي ملزومه مني ذي اختي شمس بالضبط . ويلا نمشي زمانها شمس قلقانة عليا

 

وماكادا يخرج من المخزن حتى ناده أدهم على جنب فانتبه انه كان ممسك بيدها طول هذه الفترة سحبت يدها بحرج

ذهب لأدهم  

_ ناوي على اي ي كبير 

= على كل خير .. كنت عاوز اقولك على حاجة كده بس متزعلش

__ يبقى متقولش لو هيزعلني ي عمر 

= معتز طالب ايد شمس للجواز 







صمت أدهم لثواني " وبعدين اي ال يزعل في كده مش فاهم

= شكلك مسمعتنيش كويس معتز

__ مفيش داعي لتكرار ي عمر سمعتك من اول مرة. . بس ال مش فاهمة انا اي ال دخلني في القصة دي ..

= كنت عايزك تكون في الصورة بس.. انت اخويا ي أدهم 

__ انا اتاخرت على ماما يلا سلام ي عمر

_ طب نتقابل في البيت ... سلام 

ذهب عمر وهو يتنهد من غباء أدهم ذهب هو وحياة الي المستشفى 

أدهم بغضب " وابن ال**** عايز بايدها يعمل بها ااي .. نفسي افهم هو شافها امتى حتى لحقها يحبها .. متقلقش ي أدهم شمس مش هتوافق هي مش هترجع وتعيد نفس غلطها وتتجوز هي اكيد كرهت الجواز من أساسه. اطمن هي مش هتوافق 


.............


انا موافقة.. ي أبيه 

___ بجد انتي موافقة تتجوزي تاني 

= مش كل الرجال ة حسن ي أبيه.. ومعتز باين عليه جنتل اوي .. قوله اني موافقه ويجي يتقدم ساعة ماهو عايز

___ بس ي حبيبتي مش فيه شهور عدة و

= حسن ملمسنيش 

___ ازاي يعنى قصدي مش هو كان جوزك 

___ اه جوزي بس احنا اتفقنا من اول الجوازة اني هنزل اشتغل في البار بس هو ميلمسنيش وهو وافق لانه الفلوس كانت أغلى من عنيه وهو كان مستعد يعمل كل حاجة عشانها 


___ طب ي حبيبتي .. يناسبك الخميس يجي 

اوماءت براسها بنعم ونظرت عبر النافذة وهي شاردة فيما ستفعله نظر عمر لحياة التى كانت في عالم غير عالمهم بعد وقت نامت شمس نظر لها عمر بحب وسعادة 

ترجل من السيارة ومعه حياة 

حياة بعدم تصديق " هو احنا فين 

حمل شمس وتوجه بهاا الي الداخل وخلفه حياة قابلته الخادمة 

___ أدهم بيه فين 

____ في اوضته .. وقالي أبلغ حضرتك انه هو هيستناك في أوضة المكتب 

__ تمام .. عرفي الآنسة على مكان اوضتها 

اوماءت الأخرى وذهبت مع حياة وعمر توجه بشمس لغرفتها ثم ذهب الي أدهم 


عند حياة أخرجت هاتفها واتصلت به 

 متقلقش عليا انا كويسة .. مجرد خدش بسيط .. ااه كان لازم ارمى نفسي قدامي عربيته والا كنت هوصل لبيته ازاي .. صدقني ي أبيه انا اد المهمة دي ااوي .. هخسرهم كل حاجة . حتى هخسرهم بعضهم آخرهم هما الاثنين ال**قبر وانا ال هوصلهم بيه لنفسي .. حاضر ي حبيبي . . 

____بتكلمي مين 

نظرت خلفها بسرعة فانصدمت برؤية عمر خلفها فارتبكت خوفا من ان يكون سمعهاا 

= مبكلمش حد .. انا كنت كنت 

__ اهدي مالك متوترة كده .. يمكن انا اتهيالي انك بتتكلمي 

= اه اكيد انت اتهيالك هكلم مين وانا معرفش حد في البلد دي.. بس انت يعنى اي ال جابك بالوقت ده 

__ انا ي ستي كنت عايز اشوف الاوضة عجبتك ولا لا .. وفي أوراق لازم توقيعها لزوم الشغل مش اكتر متقلقيش

=ااه عجبتني اوي .. اوقع فين 

أعطاه الورق وذهب وجلس بجانبها حتى انه التصق بها وهي تكاد تذوب من قربه ارتعشت عندما ازاح شعرها بيده ووضعه في الجهة الأخرى اغمضت عينها بتاثر ووقعت بسرعة دون أن تدرى على ماذا وقعت وقفت بسرعة تعطيه الورق 

___ اتفضل . 

اخذ منها الأوراق والتفت يغادر تبعته حتى كادت تغلق خلفه لكن وضع قدمه على الباب اقترب منها قبلها قبلة صغيرة اطاحت بعقلها وقلبها وهو يقول لها 

___ تصبحي على خير ي قمر 

اغلقت الباب وهي تتنفس بسرعة يكاد قلبها يقف من قبلته 

هو بيعمل فيا كده ليا

ذهبت ونامت اما هو خرج من عندها وابتسم بخبث وهو يطالع تلك الأوراق 

وبكدا اضمنك واحطك في جيبتي ي دكتورة المجانين.


دخل الي غرفتها وجدها نائمة بعمق استلقي بجانبها واصبح يتنفس انفاسها دفن راسه في عنقها يشتم رائحتها العطرة امتدت يده تفتح أزرار قميصها ببطء وهو يردد بتملك مهوس

___ انتي لياا ملكي انا وبس .. ليا

اكمل فتح قميصها وهو ينظر لجسدها العاري بشهوة انقض يفترسها بعمق وتمهل ......

الفصل الحادى عشر من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×