لقد عوضني الله بك الفصل الثامن بقلم يارا علاء
الفصل الثامن
(في بيت غيث)
غيث صحي ودخل الحمام واول ما دخل اتفزع وقال بزعيق: بيان......
بيان من تحت قالت لنفسها: ياماما منك لله يا ادم يا ابن غيث. وطلعت لي غيث.
بيان من ورا غيث: نعم.
غيث بغضب: اي ده.
بيان بتبص علي ال بيقول عليه وشهقت بخو*ف وجريت وقغت علي السرير.
غيث بزعيق: انتي ال جايبها.
بيان: لا انا اصلا بخاف وبعدين بصت لي سيلا وقالت: مش عيب يا اخت سيلا تخشي الحمام وكمان وهو داخل هو مفيش حياء خالص ده انا بتكسف من خيالي 😂.
غيث جري وراها وقال: والله ما انا سايبك.
وفضل يجري وراها لغايت لما مسكها من قفها اكنه ماسك حرامي غسيل.
(صلوا علي الرسول ♥🥺)
بيان: هو انت مره ماسكني ذي شوال بطاطس ومره ذي حرامي الغسيل.
غيث: قسم بالله يا بيان لو ما قولتي عملتي كده ليه لهحبسك مع سيلا واهي تونسك.
بيان بخو*ف: انا معملتش حاجه واسال ابنك وشوف.
غيث: ادم.
ادم: نعم يا بابا انت ماسك ماما كده ليه.
بيان: برستيجي ضاع قدام ابني.
غيث: اسكتي.
بيان: اعتبر اني قفلت بوقي.
غيث: ادم مين دخل سيلا الحمام.
ادم ببراءه: ماما قالتلي ودي سيلا الحمام ال في الاوضه عشان تحميها.
بيان في سرها: منك لله يالي كنت السبب.
غيث بشر: طب تعالي مش انتي عاوزه تحميها تعالي هدخلك تحميها.
بيان بخو*ف: لا عشان خاطري بلاش بخا*ف.
غيث مسمعش وراح بها علي الاوضه وحبسها وخرج.
سيلا وهي بتقرب من بيان وبيان خايفه وبترجع لورا.
(اذكروا الله♥)
بيان بخوف: غيث افتح انا خايفه غيث وحيات ادم افتح.
وفضلت ترجع لورا وسيلا بتقرب وهي بدات تعيط.
اما غيث كان تحت ومش همه لغايت لما سمع صرخة بيان.
______
عند سيف بعد ما نسمه كتبت ليه الشقه راح قعد مع صحابه.
صاحب سيف: عملت اي يا سيف خلتها تكتب ليك الشقه صح.
سيف: اه وقريب هاخد كل حاجه منها واختها هتكون ملكي.
صاحبه: بس سمعت ان بيان اتجوزت.
سيف: عارف.
صاحبه: اممم انت مش هتقدر تاخدها لانها متجوزه غيث السيوفي وانت عارف غيث السيوفي.
سيف: عارفه وهاخدها منه وهعيشه اسواء حياته وهدفعه التمن غالي حق السنين ال عشتها في السجن.
صاحبه: بدال كده ليه هتاخد كل حاجه من عمرو.
سيف: لانه اتجوزها واخدها مني.
صاحبه. تمام مع اني مش فاهمك بس ماش.
سيف: مش مهم تفهم. وقام مشي.
_____
عند نسمه لما رجعت امها بصتلها وقالت: كنتي فين وابوكي فين.
نسمه: استني هشوفه في جيبي.
امها: انتي هتستظرفي ياختي.
نسمه: احسن قاعده تساليني اكنه عيل ومش
هيخلي باله من نفسه.
(لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين ♥)
امها بغضب: احترمي نفسك وقولي كنتي فين.
نسمه ببرود: كنت مع سيف.
امها: وعملتي اي.
نسمه: كنت بلعب معاه
امها بزعيق: بت انتي بتستهبلي.
نسمه: ما انتي بتسالي اساله غريبه وحده وخطيبها بيعملوا اي يعني.
امها: طب امشي من قدامي.
نسمه: ماشيه. ومشيت
امها: ياكتك القر*ف.
_________
عند ابو نسمه كان مارك مش بيحطلوا الاكل كل يومين بس.
______
اما عمرو كان بيجهز الشقه بتاعته.
______
عند غيث لما سمع صرخة بيان طلع فوق بسرعه ودخل الاوضه واتصدم لما لاقي بيان قاعده في ركن وبتعيط بهستريا.
غيث جري عليها وبس علي سيلا لاقها ضامه نفسها.(سيلا ال هي التعبان)
غيث قرب من بيان وبيان بصتله بعتاب.
غيث اخدها في حضنه وهو حاسس بتأنيب ضمير.
بيان بشهقه: ا انا ك كنت ه همو*ت.
غيث بحز*ن: بعد الشر عليكي اسف متزعليش.
بيان بعدته عنها وقالت: انت مضر*بتنيش علي ايدي عشان اسامحك انت كنت هتكون سبب في مو*تي.
(اللهم اغفر لنا وارحمنا واهدنا واعفوا عنا وتقبل منا صالح اعمالنا♥)
غيث: انتي ال عصبتيني.
بيان ببكاء: يعني لما اهزر معاك تتعصب.
غيث ببرود وبقسو*ه: وانتي تهزري معايا بصفتك اي.
بيان: مراتك.
غيث بسخريه: مين قال انك مراتي انتي هنا عشان ملكيش حد وحده مطلقه ومهمله وبسبب كده ابنها ما*ت انتي مش شايفه شكلك حق عيلتك تستعر منك شايفه جسم*ك ولا وشك ولا تافهتك انا ميشرفنيش انك تكوني مراتي ومتسمحيش لنفسك تقارني بينك وبين مراتي انتي مش ذيها ولا عمرك هتكوني زيها انتي هنا ك مربيه او ك ام لابني وبس فاهمه.
وسابها ومشي.
اما بيان كانت مصدومه هو اه مش اول مره حد يقولها كده بس كلامه كان قا*سي عليها هي فكرت ان هو مختلف بش كانت غلط وقت ما فكرت كده.
بيان قامت دخلت الحمام ووقفت قدام المرايه وبصت لنفسها وشكلها.
بيان لنفسها: هو معاه حق انا عمري ما هكون ذي مراته انا ام مهمله ابني ما*ت بقيت مطلقه اتجوزني عشان اخلي بالي من ابنه مش معتبرني مراته محدش بيحبني ليه.
قالت اخر كلمه بصر*اخ وكسر*ت مراية الحمام وقعدة ببكاء وضامه نفسها.
بيان ببكاء: ليه بيكر*هوني ليه محدش بيحبني هو انا مليش حق اتحب مليش حق افرح ابني ما*ت هو ال كان مصبرني علي ال انا فيه ياريت مو: ت معاه.
بيان لنفسها: لا مش لازما اضعف ده نصيب لازما اكون راضيه لازم اعرفهم مين بيان هندمهم كلهم واحد واحد حتي انت يا غيث هخليك تندم وعد مني.
وبعدين قامت وجهزت نفسها وراحت علي الكوافير ومرجعتش علي الساعه٧ وغيث كان ساعه ويرجع.
ادم: ماما.
بيان لفت ليه: نعم يا حبيبي.
(اللهم احسن خاتمتنا♥)
ادم جري عليها وقال: انتي حلوه اوي.
بيان ضحكت: بجد.
ادم: اه يا ماما واحلي كمان.
بيان: يا قلبي انت ال جميل تعال احطلك اكل. وراحت حطت ليه.
بعد ساعه غيث رجع ودخل البيت لاقه هادي. جدا ف طلع الاوضه واول ما دخل وقف بصدمه:انتي مين.
بيان بسخريه: معقوله معرفتنيش.
غيث: بيان.
بيان ببرود:.......