رواية إنتقام هزم بعشق الفصل الثالث بقلم فيولا عادل

 





إنتقام هزم بعشق الفصل الثالث بقلم فيولا عادل

الفضل الثالث

في احد حارات الشعبية


نور بصوت عالي : انتو عارفين أن احنا عائلة واحدة و الشاب ده عوز شغلانة ف أحد من المعلمين الكبار يشوفله شغلانة كويسة لأن هو عوز يتجوز ف انا قولت اشغله عندي في القهوة و كمان يشوف شغلانة تانية اي رايكم 

معلم رجب:كلامك صح مع أنه مش وش شغل بس انا ممكن اشغل معايا ف الطوب و اهي شغلانة حلوة 

معلم عيسي: لو عليا تحت امرك يمعامة اشغلهولك ف المخبز عندي 

نور :يشوف هو عوز يشتغل في اي أنا بس هو لأجلي وقولت اقف معاه بس انتو عارفين القهوة مش هتساعد ف مصاريف جواز و شقة و عفش و دهب 

اسد :انا ممكن اشتغل كل الشغل عادي الصبح عند المعلمة نور و بعد كده اشتغل ف الطوب و بليل ف المخبز 

المعلم عيسي باستغراب:مخبز اي اللي تشتغل فيه بليل انا المخبز عندي بيفتح من الساعه 4 الفجر لحد 9 بليل 

المعلم رجب: انا العمال عندي بيشيلوا طوب من الساعة 7 الصبح أحد العصر 

نور بضحك مخفي: خلاص محلوله بليل يشتغل ف القهوة عندي و الساعة 4 يوصلك بمعلم عيسي لحد الساعة 7 و من 7 لحد العصر معاك يمعلم رجب 

المعلم عيسي و المعلم رجب:علي بركة الله مع السلامة احنا ي معلمة 

نور :اذنكم معكم

مصطفي بغضب:انتي واحدة غبية ازاي يشتغل كل ده انتي تعرفي ده عايش ازاي أو بيملك اي عشان تشغليه تلات شغلانات ف اليوم ؟

نور برفعة حاجب:الكلام ده ليا انا ؟

مصطفي:اومال امي 

نور :طب يبقا اسال امك بقا 

مصطفي :ا

اسد بمقاطعة:اهدي بقا أنا موافق هي ملهاش ذنب أنا موافق عشان بحب فيروز غير كده انا مش عوز حاجة و اهو بالمرة تعتمدوا عليا 

مصطفي بحب: مين اللي قال إن انا مش معتمد عليك اكمل ل نور هو ممكن يشتغل معايا ف شركة والدي أو أسفر بره أو 












نور بسخرية:هيشتغل هنا ي أما مفيش جواز و يبقا سفره انت بقا 

اسد :لو سمحت ي مصطفي انا مرتاح ممكن بلاش خناق عشان محدش يعرف حاجة رجاءا 

مصطفي بغضب نظر ل أخيه بخوف و ذهب 

مصطفي ف نفسه :هتشتغل ازاي بس دا كوباية الماء الداده كانت بتجبهالك لا و كمان هيشيل طوب يارب

_______

نور :ولاا فتحي 

فتحي:امري 

نور:خد الافندي وصله عند المعلم رجب عشان يلحق يروح يشيل طوب 

فتحي بنظر ل اسد:قصدك ده هيشيل طوب ؟

نور :شوفت يلا روح وصله 

فتحي :يلا

_____

اسد ببتسامة:ازيك ي معلم رجب ؟

معلم رجب:بخير اركب العربية لحد الرجالة متتجمع و نمشي 

اسد باستفسار:نمشي فين ؟

المعلم رحب:العمارة اللي هندخل فيها الطوب 

اسد :و الغربيو هترجعني هنا تاني ؟

المعلم رجب:أيوة 

______

اسد باستغراب:اي ده ؟

المعلم رجب:اي ؟ دي اسمه عصفور اللي بنشيل عليه الطوب شيلها زي شنطة المدرسة و حد من الرجالة يحطلك الطوب بس اوعا توقع الطوب و الا هيتخصم من حسابك و يبقا كده مفيش فلوس و بكده مش هتتجوز من البنت اللي بتحبها 

اسد بسرعة :لا انا مش هوقع طوب متخافش 

و ذهب ل حمل العصفور علي كتفيه و أحد الرجال يضع لها كمية من الطوب و يطلع اللي الدور الثاني لوضع الطوب و ينزل مرة أخري و اخذ يشتغل و عند التعب يتذكر فيروز و حبه لها و يجب أن يتعب من أجل الحصول عليها 


:ماله ده يارب انا ناقصة 

:انتي ي بتاعه انتي يلغي مصطفي بية أن أنا موجودة و عوزة اقبله 

:في موعد سابق حضرتك ؟

:موعد مين ي حثاله انتي انا ناني الغربوي 

مصطفي بصوت عالي :في اي و اي الصوت العالي ده ي نهلة ؟

نهلة السكرتيرة :حضرتك هي 

ناني بغرور و مقاطعة:انا قولتلها تبلغك أن أنا برة و هي قالتلي ف موعد سابق ؟

مصطفي باستغراب:واي الغريب ف كده و اي لازمة الصوت العالي؟

ناني بغضب:انت ازاي تتكلم كده انت متعرفيش ولا اي أنا ناني الغربوي

مصطفي :نعم اتفضلي قولي اللي انتي عاوزاه ؟

ناني : مش هينفع هنا

مصطفي:وانا مش مضطر أن اكلم مع حضرتك بعد اذنك 

ناني و تنثر عليه بعض الصور :توتو مضطر تكلمني و باحترام كمان ولا اي ي سلفي ؟

مصطفي بصدمة:الصور دي كدب مستحيل اطلعي برة 

ناني :لا مش هطلع بره انا هنا زي زيك انا ابقا مرات اسد الهلالي و كمان ام ابنه 

مصطفي :نهلة كلمني الأمن فورا يطردها برة 

و بعد دقائق اخذ الأمن المدعوة ناني و طرده خارج شركته 


مصطفي بصدمة :مستحيل مستحيل يعمل كده هو بيحب فيروز و كمان هو هو لا لا مستحيل اكيد دول فيك مستحيل اسد يعملها 


اسد بتعب :اقدر امشي دلوقتي ؟

المعلم رجب:امشي تحب تتحاسب دلوقتي ولا بالشهر ؟

اسد بتفكير:لا اتحاسب بالشهر 

رجب:تمام يلا اطلع علي العربية عشان نمشي 

بعد عدة دقايق

رجب :الشارع اللي بعد ده المخبز بتاع المعلم عيسي

اسد :شكرا

الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×