رواية مهرة الزين الفصل السادس بقلم نور شريف

 






مهرة الزين الفصل السادس بقلم نور شريف

الفصل السادس

عملتي اي في الواد يا درة نزلتيه زي ما قولتلك انا خايف حد من البيت يكتشف انه ابني هيقولو عليكي اي عاد؟؟


درة بخبث: مش ينفع اطلب الطلاق من حسن عشان حامل انا بفكر اموته و اخلص و ساعتها نتجوز يا ناصر.


تموتي كيف ده زين يقتلك انتِ عارفه بيحب حسن كيف حتي ده اخوه الكبير :_


مش مهم يا ناصر المهم اتجوزك و ابقي ليك!!

فاجاةةة 


بيدخل حسن عليها الاوضة بستغراب و خبث :-

بتكلمي مين يا درة ساعه واحده بليل....


درة بصراخ :_الدكتور يا حسن، عندي مغص شديد مش قادرة منه الحقني هات مياه او اي حاجة؟


وجع اي انتي لسه في الشهور الاوله شكلك بتتضحكي عليا هاتي التلفون واصل هاتي.....


بياخد حسن التلفون و درة بتبصله بتوتر و ايديها بترتعش بيلاقي رقم من غير اسم بيرن عليه

اول ما بيرن بتصرخ درة : اهه الحقوني بطنييي يا حسن؟


بيرن حسن بيلاقي التلفون مغلق بيرمي في الارض و بيخرج بره الدار و بيسافر الوادي..


في اوضة زين و مهرة :_


بتلبس مهرة عباية بيضاء وبتلبس طرحة و زين بيلبس جلبية و بيقرب منها و بيبتسم يوم جديد يا مهرة

بيبوس دماغها بحزن :دلوقت انتي بقيتي مراتي و مسؤله مني احنا لازم نتمم زوجنا!!!


انا موافقة علي قرارك اكيد مش هنعيش زي الاخوات يا زين ده نصيب و قدر الله ماشاء فعل.....


بيسحب زين ايديها و بينزلو تحت علي السفرة بينزل يحيي من غير ليالي و بيزعق بقوة :-

سعاد فين الفطار بتاع العريس انا محتاج تغذيه احلي ليله كانت امبارح والله...


فجاة بتنزل ليالي وهي لابسه اسود و عنيها وارمه اثار العياط بتبص في عين زين بحزن و بتبص تاني في الارض....


بيبصلها زين بقرف و بيرجع يبص لي مهرة الي بتاكل ومتجاهله يحيي خالص :

مهرة انتي يا بت خلصي عشان نخرج عشان قاعدة الدار بقت غم علي قلبي..


بتنزل امه و اول ما بتشوف يحيي بتجري عليه و بتتضربه بي القلم بقوة :_


انت في وعيك يا يحيي قولتلك متلمسهاش متجربش منها بتعصي كلام امك من امته ده اخواتك الكبار كلامي سيف علي رقبتهم ونت.......










بييصلها يحيي بغضب :دي مراتي و حلالي و ده حقي كلامك ميمشيش في النقطة دي اتقبليها زي مهرة و درة ولا مينفعش...


امه بحزن :طيب و مهرة الي بتحبها و بتحبك!!


يحيي بكلام صادم لي مهرة و زين :

كل ده كان اعجاب كنت واهم نفسي ان بحبها لقتني ميال لي ليالي وعايزها تبقي مراتي ياما....


مهرة بضحك عالي :

اعجاب برافو عليك يا يحيي يا سيد الرجاله حفظي علي نفسك انتي مراتي يلا يا زين.....


يحيي بهدوء :الفطار يا سعاد...


بيخرج زين مع مهرة وهو متعصب.. اي الي غيره اكده انا خايف يكون معمول ليه عمل حبها في يومين!!!


يلا يا زين تيجي نروح عند ابوي هيرحب بينا قوي و اشوف امي و فيروز اختي و نرجع البيت بليل..


بيوافق زين و بينزلو في نص البلد و الناس بترحب بي زين و صحاب مهرة بيجرو عليها يحضنوها بلهفة بتتدخل مهرة البيت بفرحة :_

يا راضية هانم بنتك جت يا فيروز انا هنا...


بيقف مصطفي ابوها بفرحة عارمة :

بتي مهرة انتي هنا من امته تعالا يا ولدي ادخل يا حضرة العمدة الدار منوره بيك...


بتحضن مهرة ابوها بقوة وبيحس زين بغيره لاكن بيخبي عشان الاحراج.. ده نورك يا عمي منور بي اهله..


بتنزل فيروز وهي مدايقة بتشوف زين بترفع صابعها بخبث :جاي عندنا يا واكل ناسك فاكر لما كنت بتشد شعري و احنا صغيرين.....


بيضحك زين بقوة :انتي لسه فاكره والله ايام جميلة..


فيروز بتحضن مهرة بحب :_

اه و مهرة كانت بتجري وراك هنا في البلد و تتضربك و يحيي اخوك كان بيجيي يقعد معانا اهنا....

اه والله ايام الا هو فين يحيي '


زين بتوتر واستهزاء :مات الله يرحمه.....


بتشرق مهرة و بتبرق لي زين :

اي يا زين مش اكداا


زين.. لا اقعد في البيت معلش بحسب راجل تاني...


فيروز بغمزه لي مهرة :بعيد الشر عليه حبيب القلب...


زين بهدوء :حبيب القلب اتجوز؟؟


فيروز بشهقة :اتجوز..

الفصل السابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×