رواية ابسط حبيب الفصل الخامس بقلم اية احمد

 





أبسط حبيب الفصل الخامس بقلم اية احمد

الفصل الخامس

محمود بخضه :أنس انضر*ب بالنا*ر وهو في المستشفى

سدرة بصدمة :اي

صفية بهلع :ابني ابني وتجري

محمود :استنى ياامي خدي خمارك استنى

هتيجي معايا ياآنسة قصدي يامرات اخويا

سدرة بعدم استيعاب: ايوه

في المستشفى

في غرفة أنس

أنس :على فكرة انت عبي*ط وأهب*ل

محمود :هو مش انت انضر*بت بجد يعني انا اتخضيت برضه وقالولي انك مغمى عليك

أنس :يعني عاجبك حال امك دا يابني انت دكتور ازاي طب مغلطوش سنة في السبع سنين وسقطوك

محمود وهو بينفض كتافه :اصل انا ساطر ومجتهد مش زيك يابتاع حقوق

أنس :مفيش فايده مفيش فيك فايده يامحمود لما تعقل انا همو*ت

صفية بدموع :بعد الشر عنك يابني مش لما تفرح بشبابك وبمراتك

أنس وهو بيمسح دموعها :خلاص ياصفصف دا الرصاصه مجتش فيا يعني الحمد لله شويه غرز وكنت هروح هما اللي اتصلوا على البقف دا

صفصف :منت مش اي حد يابني يعني صاحب المستشفى يكون متعور وميعملوش حاجه عيب في حقهم

سدرة في نفسها صاحب المستشفى! 

أنس :ماشي ياصفصف يلا عاوز اروح اتخنقت من الجو هنا

صفية :سدرة تعالى لبسي جوزك واسنديه عشان نمشي

سدرة بعدم استيعاب :انا

صفية باستغراب وتكشير وجه:ايوه انتي يلا يابنتي

سدرةبتردد وهيابتبص ليه :حاضر

صفية :تعالى يامحمود نستناهم بره

محمود وهو بيبص ل أنس بغموض :حاضر

بعد ماطلعوا

سدرة :ممكن حضرتك تتعدل عشان البسك

أنس بمكر :مش قادر ساعديني

سدرة بفتح فهم ببلاهه :بس بس شوفتك دلوقتي وانت بتقوم

أنس ومازال المكر في وشه :بس الرصاصه خبطت كتفي جامد اتوجعت من المره اللي قومت فيها ساعديني

سدرة بشفقه حاضر وبكسوف بترفع أنس وبيشدها أنس لصدره

ويبص في عيونها ويضحك :يعني طلعتي مجنو*نة

سدرة بعدم فهم :قصدك اي

أنس سابها وضحك :ساعديني زي مقولتلك

سدرة بحرج :حاضر

ممكن ترفع ايدك

أنس :ارفعها انتي

سدرة وخدودها بقوا حمر :حاضر

أنس أخد باله من حاجه وبعدها :فين خمارك

سدرة ببلاهه ها

أنس بزعيق :هو اي اللي ها فين ياهانم خمارك

سدرة بدموع :من الخضه نسيته

لان أنس ومسك ايديها وضغط عليهم وقال بسخرية :مالك مكسوفة هو اللي زيك بيتكسفوا ولا انا هصدق مثلا انك اتخضيتي عليا

شدة سدرة ايديها منه بقوة :انا متخضتش عليك انا افتكرت بابا بس مش أكتر

أنس بضحك عالي :بابا اللي ما*ت غير مجدي صح

سدرة بدموع :ايوه بتضحك على أي مش حاجه كويسه انك تضحك على أحزان غيرك

أنس بسخرية مجنو*نة فعلا يلا ياختي خلينا نمشي

سدرة بتذكر :لا مش هروح معاك انا همشي

أنس :تروحي فين لمجدي مهو رماكي ولا نسيتي

متخافيش ياقطه هعاملك براحه معاملة ملاكمين بس

قدامي يلا مش عاوز نقاش عشان مقلبش عليكي

سدرة بخوف :حاضر

عند مجدي

مجهول :مش عارف يامجدي بيه دا أخد باله ازاي إن في رصاص متوجه ليه

مجدي بضيق :اققفل

يوه بقى ياابن مجاهد مطلعتش سهل وشكل وراك أسرار كتير

بس وربي لأعرفها واحد واحد وهد*مرك زي معملت في ابوك زمان

في بيت أنس







صفية رقدي جوزك ياسدرة يابنتي وروحي اعمليله شوربة خضار

أنس ضحك :هههه ضحكتيني ياصفصف والله وانا مش قادر

دي سدة هانم بنت الحسب والنسب الدادة اللي كانت بتعملها أكل وتجيبه لحد عندها بنت مجدي بيه مبتدخلش مطبخ

سدرة بدموع :مفيش كلام من دا ياطنط انا بعرف اعمل كل حاجه بعد اذنك

صفية وهيا بتلوم أنس بعنيها :بلاش طنط دي قوليلي ياماما أو ياصفصف زي مالحيطان دول بيقولولي

سدرة :حاضر يا صفصف

صفية :أنس اتعدل كده انا عارفه ان مفيش فيك حاجه

أنس :كشفاني انتي ديما

صفية :لي بتعمل فيها كده

أنس :بشفي غليلي من ابوها ومن اللي عمله فيا سدرة مش طبيعية ياامي دي مجنو*نة

أنس بتنهيدة هحكيلك اللي حصل

flash back

مجدي أستاذ أنس يشرف شركتي انها تتعاقد مع مكتب حضرتك وكافة المحاميين بتوعك إللي مش بيخسروا اي قضية ليهم

أنس بلباقة ووجه بشوش :انا اكتر يامجدي بيه

مجدي بخبث :وقع هنا ياأستاذ أنس

بعد اسبوع 

أنس :يعني اي يامحمد الورق اللي مضيت عليه فيه كده انا قرأته كويس قبل ممضي انا مش عيل 

محمد :اللي عرفته انك مضيت على أوراق 

أنس :دي أكيد مش امضتي دا مهدد *ني بأني اتجوز بنته 

محمد :طب وهتعمل اي 

أنس هتجوزها 

back

واتجوزتها ياستي

صفية :بس برضه البنت ملهاش ذنب

أنس :لا ليها

استني:محمد زميلي بيتصل

ها قولي

محمد :مجدي طلع نصا*ب وسدرة مش بنته

أنس :؟؟


الفصل السادس من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×