رواية نبض قلبي بحبك الفصل الثالث بقلم جنة الرحمن

 




نبض قلبي بحبك الفصل الثالث بقلم جنة الرحمن 

الفصل الثالث

ياسر بصدمه: بتحبني ازاي؟!!!

فاطمه : مش فاهمه هو ايه اللي ازاي بحبك

ياسر : انا اسف يا فاطمه بس انا بعتبرك زي اختي

فاطمه بصدمه :اي؟!!؛؛

ياسر : زي ما سمعتي انا اسف بجد مش هقدر احبك لاني بحب وحده تانيه

فاطمه : بتحب وحده تانيه ها طب ربنا يسعدكم مع بعض وانا اسفه جدا تقدر تتفضل

ياسر بأسف : اسف

فاطمه :محصلش حاجه اتفضل

مشي ياسر و فاطمه حاولت متعيطش

فاطمه لنفسها : انا لازم اطلعك من قلبي انت بحب اااه يا قلبي اتكسرت اوي 

خرجت من الكافيتريا ومشت شويه لكن كأن السما كانت حاسه بيها وبدأت الحته تمشي بغزاره ومع جري الناس كانت فاطمه ماشيه بطيء جدا لحد ما حست برعشه في جسمها وبتبص لقت كافيه وقررت تدخل فيه

......................................... **ذهب نادر اللي نور لكن خبط في بنت

البنت : مش تحاسب يا اخ انت

نادر : انتي اللي مش مركزه اعملك ايه

البنت : اركز ولا لا انت مالك

نادر : انا مالي؟!!!.. ما هو فعلا انا مالي بيك وسعي كده

البنت : مش موسعه هو مفيش غير الحته دي

نادر : بنت مستفزه

تأتي نور

نور : نادر في اي؟!!

نور : في اي يا تسنيم

تسنيم : انتي تعرفي البني ادم ده

نور : اه ده اخويا

تسنيم : اهلا😏

نادر : وسهلا 😒

نور : مالكم كده مش طايقين بعض 

نادر: أصلها ماشيه مش مركزه و في الاخر بتبجح

تسنيم : يعم انا عاميه انت مال اهلك سوري يا نور

نور : ولا يهمك









نادر : وانتي مالك بأهلي

و بعدين عاميه اقعدي في بيتك احسن

تسنيم :انت.....

نور : خلاص بقي

تسنيم : باي ابقي اكلمك

نور : باي يا روحي

مشت تسنيم

نادر : بنت بارده بس الصراحه مزه

نور : طب احترم اني واقفه طيب

نادر : بس يا بت يلا عشان اوصلك

مشت نور مع نادر

و ذهبت تسنيم الي الخارج

ينسي : اي يامه كله ده

تسنيم :لا اصلا قابلة شخص بارد اوي

مرام : اومال فين البنت نور

تسنيم : واقفه مع البارد

ينسي : واقفه معه ليه

تسنيم : اصلو طلع اخوها

ينسي : اه نادر

مرام : تعرفيه؟!!!

ينسي : اه هو صاحب أدهم بشوفه معه دايما

تسنيم : اه فكك منه يلا احنا

مشت تسنيم و مرام و ينسي

................... ٍ........ **

عند فاطمة 

 كانت فاطمه تجلي شارده تفكر في احداث يومها الحزين حتي سمعت شخص يقول بكلمات متناسقه وبطريقة جذابه 

............"غض البصر وما ادراك ما غض البصر ،فإن العين اذا غضت بصرها رأها القلب واطال النظر"

                            

                                                                                #فاطمه_ابو_المكارم

اعجبت تلك الكلمات فاطمه ودخلت علي قلبها وقررت عدم السماح بحبها لياسر بجعلها ضعيفه وسرعان ما بدأت تشعر بالبرد من ملابسها المبلله فذهبت الي المرحاض لتبديلها بملابس معاها احتياطياً


نور روحت البيت هي و نادر

نور : جعانههههه يا ماما

نادر : انتي علي طول جعانههههه اي الجديد

نور : ننننننننني ملكش دعوه

دخلو جوه و نور اتصدمت ،بس ضحكت ببلاهه لما لقت اياد قاعد جوه هو وعيلته مع باباها 

دخلت نور وسلمت عليهم ونادر سلم عليهم 

والد نور:طب يا جماعه نسيبهم لوحدهم شويه 

نور استغربت هو ليه قال نسيبهم لوحدهم وقاطع شرودها إياد 

إياد: ايه يا نوري عامله ايه

نور: الحمدلله يا اياد 

ثم انتبهت علي كلمه نوري

نور:لا مؤاخذه ايه نوري دي

اياد:ما هو مايحقليش ادلع مراتي

نور:ايوه دلع مراتك ..بس انا مش مراتك.. لحظه كده انت مش متجوز اصلا

اياد:اولا لا ناوي اتجوز ،،وانا بقول ادلع مراتي اعتبار ما سيكون 

نور: انت قصدك انه

قاطعها اياد

اياد:يا سيدتي الجميله حاربتي جليدي واخذتي قلبي غنيمه فهلا تقبلين الزواج بي لتكون حياتي سعيده

                    فاطمه ابو المكارم 

وضعت نور يديها علي فمها وقالت بسعاده 

نور:لو تعرف استنيت اليوم ده قد ايه..بس مين قالك ع الكلام الحلو ده

اياد:صحبي مراد وصاحب اخوكي وادهم برضو ..هخليه يعلمني عشان يبقي كل كلامي كده

نور:ههههه انا راحه اصلي استخاره بقي

دخل نادر


نادر : اي يا عم مش بتسأل خالص كده

إياد : الله هو مين اللي جه انهارده

نادر : ماشي يا عم وحشتني يا ابو الصحاب بس اي الشياكة دي يا عم

إياد : اقل حاجه عندي

و قعدو

إياد : انا بطلب ايد نور منك يا عمي

نور : 😊

ابو نور : وانا مش هلاقي حد لنور احسن منك بس ناخد رأيها

نور بتسرع : مرافقه طبعا

الكل ضحك عليها و نور اتحرجت

نور: اقصد اللي تشوفه يا بابا

ابو نور : خلاص اتفقنا

إياد : نقرأ الفاتحه بقي

نادر : اه

و قرو الفاتحه تحت نظرات نور و إياد لبعض بحب

و أصبح المكان بفرحه من الجميع

ام إياد : الف مبروووك يا حبايب قلبي ربنا يتمملكم علي خير عقبالك يا نادر

و كله بارك لهم

بعد شويه 

نور كانت وافقه بفرحه جه عليها إياد

إياد بحب : بحبك

نور : انا اكتر

إياد : مبسوطه

نور : جدا وانت

إياد : انا طاير من الفرحه اخيرا هتبقي ليا نفسي الفرح يكون بكره

نور : بضحك : بكره اي بس كفايه انك جيت من غير ما تقولي

إياد : حبيبت اعملها مفاجأة

نور : احلي مفاجاة

.........................**


ذهبت فاطمه لتغيير ملابسها وخرجت شارده بينما حتي كادت ان تقع لكن هناك شخصاً بعيون الزرقاء انقذها اخفضت بصرها عنه وذهبت بسرعه دون ان تشكره لانقذها حتي وجلست علي طاولتها منتظره ان يتوقف المطر وفي الطاوله المقابله كان يجلس وينادي علي الويتر قائلا

_بعد ازنك انا عايز قهوه

الويتر:بس حضرتك قولتلي قبل كده انك مش بتحب القهوه

_حبيتها فجأه يا اخي الاه

الويتر:خلاص يا دكتور مراد هجبلك القهوه

ابتسم مراد وقام بفتح نوت صغيره وكتب

"*لم احب احتساء القهوه يوما، ولكن تلك البؤبؤتان الملونتان بلونها جعلاني أُدمنها، وغرقت في عينيها اللتي مثل لونها ،وجعلتني ادق باب العشق متلهفا لاراكي ببصمه زرقاء تعلن اننا نحل لبعضنا❤❤

                                                                                                           فاطمه ابو المكارم"

وقام بكتب اسمه في الاسفل بعد ان انتهي وارتسمت علي فمه ابتسامه واسعه(دي لحظه ما راحت في احداث كتير لكن مكتوب دي وقت ما ينسي و مرام و تسنيم و نور مع بعض) 

.............. *

في المساء كانت ينسي تجلس علي السرير ممسكه هاتفها المحمول تتصفح فيه بينما فاطمه كانت تفكر ماذا حدث عندما اعترفت لياسر بحبها وكان تتساقط قطرات المطر وعلي ذكر قطرات المطر كانت تتذكر تلك الكلمات التي دخلت علي قلبها من ذلك الشخص الذي انقذها من السقوط ارضا وارتسمت ابتسامه واسعه وسط دموعها

_يا سبحان الله تقلب مزاجي فظييع

فاطمه:بس يا ينسي بقي مش وقت هزار

ينسي: انا شوفتك زعلانه قولت افرفشك شويه..خير بقي مالك ؟!!

فاطمه: انا اعترفت لياسر بحبي ..وهو رفض حبي ليه 

ينسي: اومال كنتي متوقعه ايه يا طومه .

فاطمه:ايييه

ينسي:اسمعي يا حبيبتي البنت حاجه غاليه..هو ينفع جوهره مثلا تروح تقول لحد اشتريني وانا موافقه 

فاطمه:لا طبعا..كده هيشتريها رخيصه

ينسي:بالضبط كده ..البنت يا حبيبتي لازم تكون غاليه .. وكمان انت نسيتي لما ربنا قال ولا متخذات اخدان..يعني مينفعش بنت تصاحب ولد

فاطمه:بس انا كنت هتجوزه مش هصاحبه

ينسي:وهو كان هيرضي

صمتت فاطمه قليلا واخفضت رأسها واكملت ينسي كلامها

ينسي:بصي يا بطه يا حبيبتي انت غلطتي لما عملتي كده لو كنت احتسبتي حبك عند الله كان زمانه لو من نصيبك هيبقي ليك..لكن انت كده قلقتي من كرامه نفسك..فا زي الشاطره كده قومي واتوضي وصلي ركعتين توبه علي ما اتوضي ونصلي قيام

وبعد الانتهاء من الصلاتهن رفعت ينسي يديها للسماء ودعت لفاطمه ان يحفظها ويرزقها بأن ب ابن الحلال ثم سألت ينسي فاطمه

ينسي:فطوم هو انت لما كنت بتعيطي ضحكتي مره واحده ممكن اعرف ليه؟!!

فاطمه:وانا في الكافيه سمعت واحد بيقول حاجه اشبه بالشعر

ينسي:كان بيقول ايه ؟!!!

فاطمه:"غض البصر وما ادراك ما غض البصر فإن العين اذا غضت بصرها رأها قلبي واطال النظر "

ينسي:الله حلو اووووووي

بعد القليل من الوقت 

ينسي طلعت من اوضتها قابلة أدهم في وشها 

ينسي : أدهم عامل ايه

أدهم : ميه ميه وانتي تمام

ينسي : تمام بس شكلك فرحان اوي انهارده اي السبب

أدهم : من رايك اي السبب

ينسي: امم معرفش بس شكله حاجه حلوه

أدهم : جدا

ينسي : ازاي كده تعالي نقعد في الجنينه و تحكيلي

أدهم : اوك

و ذهبوا الي الحديقه

ينسي: ها بقي اي الموضوع

أدهم : امم عايزه تعرفي

ينسي : اه جدا عندي فضول اعرف

أدهم : امم وحده كده يا ستي كل اما اشوفها قلبي يدق بسرعه جدا اول ما ببص لعيونها العسليه و كل حركه فيها بعشقها بحب طفولتها كل حاجه

ينسي : حست باحساس غريب مفهمتهوش

ينسي : ها مين دي

أدهم وحده بشوفها قدامي في كل وقت بحبها أوي

❤️❤️

 ..ينسي : ده انت واقع جدا علي كده

.ادهم: جدا قوليلي بقي انتي في حد في حياتك

ينسي : بصراحه اه و بحبه اوي اوي

أدهم ابتسم : بجد مين ده

أدهم مستني رد ينسي 

أدهم في نفسه : هو ممكن اكون انا اكيد مش ممكن ليه

☺️☺️

أدهم : ينسي انا

قطعته ينسي و هي تقول 

ينسي :............

أدهم : اي

الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×