رواية زوج بلا رحمه الفصل الأول بقلم اية رمضان
الفصل الاول
_انا هتجوز ....
قال تلك الجملة وهو ينظر لها نظرات باردة فردت عليه بصدمة احتلت كيانها
= ت تتجوز عليا ؟!! ...لي ...
ثم اكمل ببرود وهو يبعد نظره عنها
_ هقولك لي انتي واحدة عقيمه مش بتخلفي وانا بصراحه عايز اخلف ....
تذكرت حديث الطبيب لها حينما اخبرها ان العقم ليس منها بل من زوجها وهي اخفت عنه هذه الحقيقة المرة حتي لا يحزن فكيف هو الان ينظر لها ببرود ويريد كسر خاطرها ثم تحدثت وهي حزينة :
= ههون عليك.....
_ اعمل اي انتي اللي مبتخلفيش .....قالها وكانها اذنبت في حقه ثم سالته مرة اخري
= هتتجوز .....
_ ايوة ....قالها بجدية شديدة ظهرت علي محياه
= هتتجوز من هنا وأطلق من هنا .....قالتها وهي تنظر له بقوة
_ لي يابنت الناس دا من حقي اتجوز واجيب عيال ......
=حقك بس لو بتحبني بجد مش هتعمل كدة .....
لم ترد ان تخبره حقيقة الامر فهناك احساس يراودها ويقول لها لا تخبريه عن الحقيقة اجعليه يذوق مرار الكسرة
_ لو انتي مكاني مش هتعملي كدة مش هتضايقي عشان معندكيش عيل....
في هذه اللحظة شعرت بحزن شديد فهي تريد طفل حقا ولكن حمدت الله علي ماهي فيه ثم قالت كيارا بحزن يظهر علي لهجتها
= انا قولتلك اللي عندي ياحمد .....
_ ماشي هطلقك بس بشرط ياكيارا ......
نظرت له نظرات حزينة كيف احبت رجل يعاملها بهذا السوء كيف لهذا الرجل الذي احببته ان يكون قلبه حجرا هكذا
= قول شرطك ......
_ انك ******....
صدمت كيارا من طلبه ثم اردفت
= اي ؟!! لا مستحيل .
=موافق بس بشرط
_شرط اي
=انك انتي اللي هتعملي فرحي وهتختاري البنت اللي هتجوزها وهتظبطيهالي
_اي؟!!.....لا مستحيل قالت جملتها بصدمة تتجلي علي وجهها
= خلاص ياما كدة ياما هتجوز وانتي هتفضلي علي زمتي برضه قالها ببرود كعادته
في تلك اللحظة شعرت كيارا بانها ستنوت من الالم ميف لزوجها ان يطلب منها هذا الطلب فهي ليس لها ذنب علب اي حال كانت بداخلها تود تكسير راسه وتخبره بأنه هو العقيم وليست هي لقد تخلت عن العالم من اجله اكتفت بدموع علي وجنتيها وحزن ينلا قلبها وعيونها ثم قالت بتحدي واستسلام للامر الواقع
_انا موافقة بس هتجوز من هنا وترمي عليا يمين الطلاق من هنا
رد عليها وهو ينظر لها ثم ابعد نظره عنها وهو يذهب من امامها
=خلاص يبقي تروحي تدوري علي عروسة حلوة كدة ولو معجبتنيش مش هتجوزها وهتدوري علي غيرها
ذهبت كيارا وتركته وهي تحاول ان تظهر قوتها امامه وتكتم ضعفها وذهبت الي منزل والدتها لتضمها وتحتويها
كانت كيارا تبكي بشده علي ماحدث بها مما افزعت والدتها واخذتها في احضانها وهي تحاول ان تهداها وتعرف سبب ذلك البكاء
والدة كيارا : كيارا بنتي بتعيطي ليه حد كلمك يابنتي ردي عليا اي اللي مزعلك
رمت كيارا نفسها في حضن امها وزاد البكاء والزعل تعبها والمها
والدة كيارا : بتعيطي لي ياحببتي ردي عليا قالت تلك الجملة بلهفة تجتاح كيانها فهي ابنتها وفلزة كبدها
كيارا وهي تبكي وتشهق : هيتجوز عليا ياماما هيتجوز عليا احمد اللي حبيتو هيتجوز عليا
والدة كيارا : يتجوز لي هو انتي مقصرة في حاجة دا انتي احسن زوجه قالتها بتساؤل
كيارا : وعايزني انقيله عروسته عشان يطلقني يامي انا حاسة اني هموت من الصدمة
والدة كيارا : بعد الشر عنك يابنتي أن شالله هو واللي يكرهك قومي متعيطيش متحسيسيوش بكسرتك خليكي قوية كدة
كيارا : مش قادرة ياماما مش قادرة اتخيل انو هيبقي في حضن واحدة غيري قالتها وهي اشعر بان جزء منها سوف ياخذ
والدة كيارا: عيطي ياحبيبتي عيطي ربنا ينتقم منه
قامت كيارا من حضن والدتها ودلفت الي غرفتها لتفحر فيما حدث معها واغلقت علي نفسها بالمفتاح
عند احمد ووالدته كان يحكي لها مل ماحدث وبدر منها
احمد: بس ياستي عملت اللي قولتي عليه بس هي اختارت الطلاق
والدة احمد: ومالو طالما هتتجوز غيرها وهتتجوز واحدة بتخلف مش واحدة ميتخلفش
احمد: يعني انا مش غلطان
والدة احمد وهي عمالة تلعب في دماغه : هو الجواز حرام وبعدين هي اللي طلبت الطلاق
سمع الاثنين صوت تخبيط الباب فوجدوها كيارا
احمد: جبتي العروسة ولا اي ولا جاية تنامي معايا اخر يوم ليكي (قال الكلمه دي بتريقة عليها )
نظرت له كيارا بصدمة هذا ليس احمد الذي عاشرته
احمد: اي القطه كالت لسانك ولا اي
كيارا: عروستك جهزت اقدر اخد هدومي عشان عايزة اروح
مشي احمد وسابها وهي راحت القوضه تلم هدومها
دلفت كيارا الي غرفتها وهي تبكي وتلملم ملابسها لتذهب الي منزل والدتها فشاهدها احمد
احمد: انتي رايحه فين
كيارا: رايحه عند امي اي عندك مانع قالتها وهي تبكي بحزن بسبب بروده معها
رد احمد بلامبلاه وكانه يتجاهلها
احمد: مش هتمشي من هنا غير يوم فرحي هتجهزي العروسة ولا انتي هترجعي عن قرارك ياحلوة
كيارا بحسرة ولكن ماباليد حيلة : حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياشيخ حسبي الله ونعم الوكيل
احمد: انتي هتحسبني عليا يابت انتي قال تلك الجملة وبدا يض*رب فيها بالاقلام ويعذ*بها اشد العذا*ب حتي اغمي عليها ثم سقطت ارضا
احمد: قومي متمثليش علينا انك دختي قومي ظل يضر*ب فيها كالذئب الذي ينقض على فريسته ولم يجد منها اي مقاومة وجد الدماءتخرج من فمها وانفها ثم تركها ونزل الي والدته
والدة احمد وهي تلوي شفتيها : هي كانت بتصوت ليه المرة دي
احمد: كنت بضربها
والدة احمد: احسن تستاهل عشان تبقي تطلب الطلاق بنت ****** دي سيبها كدهو ماحدش يعملها حاجة
اما في غرفة تلك المسكينه كيارا كانت ساقطة ارضا فدخلت اليها الدادة منال وهي تعمل بالبيت عندهم واسعفت كيارا حتي فاقت من تلك الحالة التي كانت فيها
كيارا بتعب شديد: روحي انتي يا دادة منال عشان ماحدش يكلمك
منال (الدادة) بحزن علي حالها وهي ترفع الغطاء عليها : يابنتي انتي تعبانه مش عايزة اسيبك مافيش حد هنا يهتم بيكي
كيارا وهي تفكر في شيئ: ماتخافيش عليا يادادة كلها يوم وامشي ممكن تجيبي تليفوني محتاجاه
منال باستغراب : لي يابنتي
كيارا بتعب : هصور جروحي هرفع عليه قضيه قبل ما الجروح تروح عشان مش هتبقي باينة اوي ساعت ما اروح ابلغ
منال وهي تاخذ الهاتف وتعطيه لها : خدي يابنتي
فتحت كيارا الكاميرا ثم اعطت الهاتف للدادة منال : لو سمحتي يادادة صوريني
التقطت لها الدادة منال بعض الصورة ثم خرجت قبل ان ياتي احد ويكشف امرها ثم اتصلت برقم والدتها واخبرتها عما حدث واخبرتها ان تاتي لتسعف ابنتها او تاخذها من هذا الشخص وبعد مرور ربع ساعة وصلت والدة كيارا الي منزل احمد وهي تتوعد لهم
والدة كيارا: بنتي عملت. فيها اي تتشلو في ايديكو يابعدة حسبي الله ونعم الوكيل فيكو
احمد وهو ينظر لها ببرود شديد كعادته ١: اهي مرميه فوق اهي عايزاها خديها
والدة كيارا: حسبي الله ونعم الوكيل فيك انت وامك ربنا علي الظالم وذهبت الي ابنتها وأخذتها وذهبت بها من ذلك المنزل فهو كالسجن بالنسبة لها وركبو السيارة
كيارا : ماما انا هرفع قضية علي احمد ياماما
والدة كيارا بحزن : يابنتي مش عايزين مشاكل
كيارا: مشاكل اكتر من كدة انتي عايزة مشاكل تكتر من كدا
والدة كيارا: خلاص يابنتي اللي تشوفيه
ذهبت كيارا الي مخبر الشرطة لتخبرهم عما بدر من زوجها وطبعا هي لم تغسل الجروح حتييكشف الطب الشرعي ماحدث
كيارا: وديني بيت احمد ياماما
والدة كيارا: يابنتي هتروحي بعد الضرب ده لي لا مش هتروحي
كيارا: انا لازم اشوفه وهو بيتاخد قدام عيني لازم اشوف فرحته وهي بتتكسر
لكي يصلك البارت فور نزوله اكتب في بحث جوجل رواية زوج بلا رحمه عشاق الرويات وستصلك الرواية كاملة
الفصل الثاني من هنا
لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا
جاري كتابه الفصل الجديد للروايه حصريا لعالم عشاق الرويات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله