رواية وعد الفصل الرابع 4 بقلم مرفت السيد


 رواية وعد الفصل الرابع 4 بقلم مرفت السيد


#وعد

{4}


#بقلم_مرفت_السيد


و فجأة احتضنت زياد وهي تضحك وتقول:لو ماجتش كنت هازعل يابيبي.  ارعدها زياد برفق فسحبته من يده 

متجاهلةوجود وعد وهي تقول :يالا نطفي الشمع


ولكن استوقفها زياد وافلت يده ثم جذب وعد بحواره وامسك بيدها وقال :مش لما اعرفك بوعد خطيبتي

ابتسمت تمارا بغل وقالت:مبروك

ابتسمت وعد بهدوءوهي ترى مايحدث 

زياد: سيبك منها ومن اي حد

وعد:بالعكس دي صعبت عليا

تمارا وقفت بجوار صديقاتها وقالت:ياىلا نطفي الشمع

فقالت امها:استني عمرو خطيبك

تمارا: شكله هايتٱخر

قاطعهم دخول عمرو وهو يحمل هديةويقول: مقدرش اتأخر عليكي ياحبيبتي

بقلم مرفت السيد 





أعطاها الهدية ونظر فوجد زياد ووعد فقال بوجل:ازيك يازياد

ابتسم زيادوقال بلهجة ساخرة:اهلا ياابن عمي

عمرو وهو ينظر لوعد:مش تعرفنا

زياد:وعد خطيبتي

امسك عمرو بيد تمارا وقال:مبروك مع انك معزمتناش

رد زياد وهو يضحك: عزمت حبايبي بس

ضحكت وعد وهي ترى عمرو يتصبب عرقا وقالت لزياد بهمس: مش كفاية كدة

زياد:فاضل حاجه بسيطة استني

بدأ الجميع بغناء happy birthday to you

واطفأت تمارا الشمع فاقترب زياد من عمرو وفجأة القى بالتورتةبوجهه وسط صدمة الجميع وعمرو يمسح التورتة من على وجهه ولم ينطق بكلمة وسط ضحكات جميع الموجودين ومنهم من كان يقوم بالتصوير


فامسك زياد بيد وعد وقال :كدة عيد ميلاد سعيد بجد ياتمارا

وقال لوعد:ياللا بيناياحبيبتي


ونظر لعمرو الي نزل عينيه في الأرض تمارا تشعر بالحرج وسط ضيوفها وتصرخ بامها كالكفلة المدللة :عاجبك كدة اتصرفي

فقالت امها وهي تحاول تهدئتها:هطلب تورتة تانية هدي نفسك خلاص

بقلم مرفت السيد 

اتصرف زياد ووعد الى مطعم بنفس الفندق


طلبا الطعام ووعد تنظر إليه بأستغراب فقال : مالك ياوعد

:ولاحاجة مستغربة منك

*ليه بس

:معقول ابن عمك هو الي خطب خطيبتك

*تخيلي دة كان اقرب ليا من اخويا بس اتضح ان الفيرة بثلبه هو وعمي من بابا وولاده متأصلة مع ان بابا كان بيعامله بكل حب وشغله معاه هو وأولاده بس هو كان حاقد وعمل حاجات خسرت بابا صفقة والصدمة خلت بابا تعب ومات من قهرته وبعد ال40 ابنه لف على تمارا وخلاها قسخت معايا وخطبها تخيلي بس طبعا انا حق بابا اخدته


:إزاي


*اشتريت البيت الي كان ساكن فيه وطردته وكان كبعا عو إشتغل مع خصم لينا اتصالحت مع الخصم واشترطت عليه يرقده و بلغت عنه الضرايب بكل شغله المتغطي خليته رجع شحات تاني وطبعا بلغت كبار عيلتنا ودفعوه شرط جزائي بسبب افعاله وغضبوا عليه

:معقول في كدة في حقد كدة

*اتقي شر من أحسنت إليه

:فعلا


وصل طعام العشاء وبعدما انتهيا قال زياد:ماقولتليش بقى رأيك

:آه الأكل حلو

*مش قصدي على الأكل

:أمال إيه

*على الي قلتهولك

:اه قصدك على عمك دة شخص حقود

*وعد انتي انسانة ذكية في الي قلتهولك بالعربية

:اااه مش مقتنعة

*إيه ليه يعني

:مفيش حد بيحب بالسرعة دي

*بس أنا فعلا بحبك

شعرت وعد بالتوتر فقال زياد:مش بس كدة

:قصدك إيه

*اخوكي لما يرجع انا هاقابله عشان اتقدملك

:بس انا ماوافقتش

* هاتوافقي





ضحكت وعد بشدة:انت مجنون

*اها بس انتي كمان مجنونة

:انا عاوزة اقولك حاجة مهمة وياريت متزعلش

*خير

:انت كنت متجوز؟

*اه

:وحصل ايه

*اها فهمت انتي سمعتي عن حادثة القت.. لالي اتهموني بيها صحل

اتسعت عيون وعد وقالت:ايوة انت قت.. لتها بجد

*بصي خلينا نتكلم بالحاضر

سحبت وعد حقيبتها ونهضت مغادرة بسرعةوهي تشعر بالخوف وقالت:ابعد عني

جري زياد خلفها وانسك بيدها وقال: ارجوكي اسمعيني بلاش تتسرعي دقيقة بس هاحاسب وارجعلك


دفع زياد الحساب وعاد ليجدها تستقل سيارة صديقتيها وتنطلق مسرعة

فقاد سيارته بسرعة محاولا اللحاق بهم  وبالسيارة وعد تقص عليهنا ماحدث بسرعةوبالفعل استطاع ايقافهم وفتح الباب وقال:وعد ارجوكي انزلي

بقلم مرفت السيد 

قالت ماريا :وعد مش هتسمعلك لوحدها

وعد:ايوة اتكلم قدامهم

زياد وهو يبتسم :دول بقى فرقة المساندة الي ماشيين ورانا من بدري

ماشي موافق ياجماعة

عاليا:اتفضل قول

ماريا:قت... لت مراتك ولا لأ

وعد: قول بصراحة انا مش هاارتبط بق... اتل ابدا

زياد:حاضر هاقول الصراحة  

عاليا:ايوة اتكلم

لمعت عيون زياد وابتسم ابتسامة مريبة وقال :الحقيقة ياوعد انا.....


🤔🤔🤔🤔🤔🌚


يتبع

#وعد

#بقلم_مرفت_السيد

#M_s


        الفصل الخامس من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×