رواية حرم اليزيد الفصل السابع عشر 17 الجزء الثاني بقلم حياة
البارت السابع عشر
#حرم_اليزيد2
مقتبس من اللحظات الجميلة بين تاليا وقصي
تاليا كانت واقفة عايزة تاكسي بتلاقي قصي وقف قدامها بالعربية
: اركبي
تاليا بضحك : لا شكرا اخاف اترش بالطين
قصي بضحك : لا المرادي سماح اركبي كده كده الاتنين رايحين الشركه
تاليا بضحك : ماشي
وبتركب معاه
قصي بتردد : الله قوليلي يا تاليا لو ما فيهاش تدخل يعني انتي اطلقتي ليه
تاليا بتتنهد وبتحكيله كل حاجه بانهيار وهي بتفتكر
قصي بزعل عليها : يااااه كل ده حصل معاكي وقدرتي تستحملي
تاليا ببكاء : اه بس حقي مش مسامحة فيه وحسبي الله ونعم الوكيل وربي ياخدلي حقي من كل حد ظلمني أو غلط فيا
وهووووب العربيه بتوقف
قصي : مش عارف مالها وقفت كده هنزل واشوفها
وببفتح الباب وبينزل رجله على طول وبيقع في الطين مكنش ملاحظ انوا الجنب بتاع كرسيه فيه طين
تاليا بتنزل تشوفوا
تاليا وبتمدله ايدها : قصي انت كويس؟
قصي لقيتها منهارة من العياط لسه فحب انوا يهزر معاها عشان تفرح
: ااااااه كله منك عشان قولتي ربنا ياخدلي حقي من اللي غلط فيا وظلمني واديني وقعت زي ما وقعتك
تاليا بتبصله ثانيه تستوعب الموضوع بعدين بدل ما كانت منهاره من العياط بقيت منهاره من الضحك
قصي بيفرح عشان ضحكها و بيسرح في ضحكتها
تاليا بخضه : مستر قصي!!!..... ايه اللي جابك؟
قصي باستغراب من خضتها : جاي عشان اخد منك ملف الاجتماع قيس قالي انو معاكي
تاليا بتوتر : ايوه معايا معلش مش هقدر اقوم هتلاقيه في الدرج اللي هناك خده
قصي بخوف : مش قادره تقومي مالك؟؟؟........فيكي ايه يا بنتي؟؟؟
تاليا بتوتر : لا وجع عادي بس يلا خد الملف بسرعة عشان الاجتماع
قصي باصرار : في داهية الاجتماع أهم حاجه صحتك مالك اتصل بالدكتور
تاليا بقلق ملحوظ : دكتور ايه لا لا اخرج بس
قصي : يا بنت الناس مالك في... قطع كلامه صوت عياط طفله من تحت طاولة المكتب بتاعت تاليا
قصي بيبص على تاليا بشك وبيروح وبينزل راسه تحت الطاوله وبيلاقي سيلا
قصي بصدمة : جايبه معاكي بنتك الشركة!!!..... عشان كده كنتي عماله تمشيني!!!
تاليا بخوف : وربنا عارفه انوا ممنوع بس ماما وبابا سافروا عزاء قرايبنا واخويا عندو شغل وابوها برضو جاله شغل
قصي بعصبيه : وعشان كده اضطريتي تجيبيها الشركه!!!
تاليا بخوف بتنزل راسها : انا اسفة مش هتتكرر بس...
قصي بضحك : صدقتي ده انا بهزر معاكي يا بنتي مش مشكله بس خدي بالك منها.... بعدين بيكمل بجدية وهو بيرفع راسها..... بس اوعى يا تاليا تنزلي راسك لأي حد او لأي سبب مهما كان خليكي دايما رافعة راسك وبيسرح معاها شويه.... وعيونك حلوة اوي
تاليا بسرحان : هااا
قصي بيفوق على نفسه وبيستوعب اللي قاله : هاا اللي هوا ايه؟؟؟
تاليا : بسالك انت قولت ايه
قصي : مقولتش حاجه انا انتي قولتي
تاليا : انا مقولتش حاجه
قصي بتوتر : مقولتيش حاجه اه... اتاخرت انا على الاجتماع انا رايح.... وبياخد الملف وبيطلع بسرعة
تاليا بفرحة وهي بتتنطط بعد ما مشي : هو قالي عيوني حلوة
تاليا وهي بتجري ورا قصي في السلالم عشان تلحقه قبل ما يدخل الاجتماع
: مستر قصييييي
وبتتزحلق من السلم بس بيمسكها قصي في آخر لحظه وبيقعدوا كده مسافه "لزوم تيري ميري كاهاني 😂"
قيس وهو بيبص للساعه : هوا ماله قصي اتأخر كده قالي انوا وصل هروح اشوفه وبينزل وبيشوفهم كده
قيس بصدمة : انتو بتعملوا ايييييييييييه؟!!
قصي وتاليا بيفوقوا لنفسهم وبيبعدوا بسرعة
قصي وتاليا في نفس الوقت : وربنا انت فاهم غلط استنا هفهمك!!!
قيس بيضحك على خضتهم وأنهم بيتكلموا في نفس الوقت وبيطلع على طول بدون ما يرد عليهم وهما بيجروا وراه عشان يفهموه
قصي بتفكير : في حفله يا تاليا بتاعت الفنان الأجنبي **** النهارده هنا سمعتي فيها؟؟؟
تاليا بحماس وهي بتتكلم : اه سمعت وانا بحب كل اغانيه تحفه حرفيا وكنت عايزه اروح... وبتكمل بحزن....بس الحفله للكابلز للأسف
قصي : طب ايه رايك نروح انا وانتي
تاليا : ايه؟؟؟
قصي : لالا ما تفهميش غلط بس عشان يمررونا
تاليا بتفكير وفرح : تمام
في تمام الساعة 8
قصي واقف قدام بيت تاليا مستنيها وتاليا بتنزل
قصي بابتسامه وهو بيبص عليها بإعجاب : مزة... احم قصدي شكلك جميل اوي النهارده
تاليا : يعني كان شكلي وحش باقي الايام
قصي بتلقائية وسرحان : لالالالا شكلك حلو اوي دايما ومختلفة عن الكل بس النهارده شكلك بالفستان خطير تاليا بتبصله بكسوف وبتسكت
وبيروحوا للحفله وبينزلوا وبيدخلوا
في الحفلة كل كابلز بيرقص
قصي بابتسامة : ترقص؟!
تاليا بتومئ له وبتقوم معاه وبتتلاقى عيونهم مع بعض وكل واحد في دنيا تانيه والكل بيسقف لهم وبيدعيلهم انهم يكملوا مع بعض ويسعدوا في حياتهم لأن رقصتهم كان أجمد رقصك
مروة : معلش يا بنتي انا جايه الشركه هنا لابني ومش عارفه مكتبه ممكن تساعديني ؟؟؟
تاليا بابتسامة : اكيد هوا اسمه مين؟!
مروة : قصي
تاليا بصدمة فرح وبتسلم عليها : انتي ام مستر قصي بيه تعالى هاخدك لمكتبه بس
مروة : تمام... وبتاخدها وبتخبط الباب وقصي بيسمعلها بالدخول
قصي بتفاجئ : ماما!!!.... اهلا فيكي اقعدي ايه اللي جابك؟؟؟.... تعالي يا تاليا اقعدي ثانيه عايز اسالك من حاجات في الاجتماع
مروة : النهارده مفطرتش فجبتلك الفطار
قصي بضيق : ليه يا ماما تعبتي نفسك قولتلك هفطر بره
مروة كأي ام مصرية فضيحة : لالا تفطر من برا ايه فاكر لما كنت في الاعدادي لما ما سمعتش كلامي واشتريت فطور من بره وجالك وجع بطن من الاكل وكان معاك امتحان يومها ف اضطريت تمشي غصب عنك فمشيت بالبامبرز وانت عيل شحط في تالته اعدادي
تاليا بتلقائية : هههههههه
قصي بضيق واحراج وهو بيبص لتاليا : يا ماما ما خلاص ب...
مروة بإصرار : لالا مش خلاص ولا حاجه ولا عاجبك البامبرز وعايز تلبسه من تاني
قصي بسرعة وهو بيطلعها : خلاص يا ماما هفطر بس روحي
وبيلتفت لتاليا اللي لسه كانت بتضحك عليه
قصي بحمحمة : احمم دلوقتي نخش في الشغل بقى...
الباب بيخبط
قصي: ادخل
: ده الفطور اللي لسه كنت طالبوا يا مستر قصي
قصي : اه ايوه شكرا... وبياخدوا
تاليا : طب هسيبك انا تفطر واروح افطر برضو وارجعلك
قصي : ماشي
تاليا بضحك : بس نصيحة مني كل بامية امك عشان مش هتلاقي مقاسك
قصي بعدم فهم : مقاس ايه
تاليا بضحك : ولا حاجه استأذن انا بقى.... وبتطلع جري وهي بتضحك
قصي بعدم فهم : مش هتلاقي مقاسك!!!.... بعدين بيستوعب
قصي بضحك : خدي هنا يا بت.... وبيطلع يجري وراها وهي بتجري منه وكل الشركه بتضحك عليهم
وفي لحظات تانيه كتير اوي
قصي بفرحه : بحبها بحبها وهروح اقولها دلوقتي
غزل وصدمه : بتحبها ومنه طيب ؟؟؟
قصي بحزن وهو بيفتكر منه : هي خلاص ما بتحبنيش وكل مره كانت بتسمعني كلام وحش وأسوأ معامله انا كنت شاريها وهي باعتني وانا وهي حتى لما كنا عايشين عايشين كأننا اغرب وانا خلاص تعبت اني اكون الطرف الخسران دلوقتي لقيت اللي بحبها وبتحبني زي ما انا على طبيعتي ومتقبلاني زي ما انا
غزل : بس هي اتحرجت يا قصي من كلام الممرضة
قصي : وده يخليها تقول كل اللي قالته وتدعي على ابنها؟؟؟
غزل بتنهد : صح كلامك مكنش المفروض تقول الكلام الوحش اللي قالته... طب انت بتقول انك بتحب تاليا وبتحبك انت ازاي عرفت انها بتحبك؟؟؟
قصي بابتسامه : من عيونها.... سرحانها... ضحكتها وكلامها و بعدين انا هصارحها عشان اريح ضميري وهي ليها حريه القرار.... هروح اعرفها دلوقتي... وبيروح
مروة كانت ساكته ومتابعه كلامهم لبعض من الاول وهي بتقول بهمس وبصوت غير مسموع : يزيد!!!..... قصي بيعيد غلطه ابوه من زمان!!!
قصي وهو ماسك علبه الخاتم بفرحه وفاتحها ونازل على ركبه : تقبلي تتجوزيني وتكوني مراتي وبنتي وحبيبتي لآخر العمر
تاليا :
احببت اثنين...السابع عشر
هتوافق ولا لا؟