close

رواية عشقت عمدة الصعيد الفصل السادس 6 بقلم شيماء صبحي

 


رواية عشقت عمدة الصعيد الفصل السادس 6 بقلم شيماء صبحي 


ياسين كان مصدوم من رد فعل نور وانها في حضن الشاب ؟ 

قرب منهم بغضب وشد نور من حضنة وقال" بعد عنها ؟

مازن بيتفجأه من صوته العالي وبيقول" انت ازاي تشدها كدا 

نور بتبص لياسين بخوف من شكلو وقالت " دا داا اخويا مازن يا ياسين!!

ياسين باصص لمازن بغضب وقال 

- من اهنه ورايح مرت ياسين الكبير متلمس راجل غيره حتي لو كان ابوها ؟!

الكل اتصدم من كلامة واولهم فريده الي بصت لجوزها بصدمة!!

احمد وقف قدام ياسين' اي الكلام الي بتقولة ده يا ياسين كيف اخوها وانا منقربش منيها دي بنتي واختوا ؟

ياسين بغضب " انا قلت الي عندي ومرتي محدش هيلمسها غيري ودا كلامي وانا لحد دلوق مأذيتهاش في حاجة ومتنسوش ان اخوي ميت علي يد اخوك وبصلو بصة طويلة وكمل كلامو،… يا احمد يا شرباوي ؟؟

احمد اترعب من نظرته وكأنة هيكشف سره وقال" خلاص يا ولدي حقك وهيا مرتك وتسمع كلام جوزها !!

نور بصتلوا بصدمة ومازن قرب من نور وقال بغضب" انا اختي متخلقش الي يبعدها عني وكان بيحضنها واتفجاه من ايد قويه بتبعده" احمد يا شرباوي عقل ولدك وعرفة اني دي مرت الكبير ؟



فريده قربت من نور وسلمت عليها بسرعة وقالت وهيا بتشد ابنها " ملوش لزوم الخناق احنا برضوا اهل وبعدين احنا اطمنا علي بنتنا والحمد لله انها بخير يلا نمشي احنا يا احمد '

احمد وافقها الرأي وشد ابنه وخرجوا وسط صدمة نور من الي حصل !

مازن مش عاوز يمشي من غير ما ياخد اختتو،؟

حاول احمد يهديه وفعلا خرجوا من القصر""

وياسين بص لنور وقال" انت سمعتي الكلام الي دار ده انتي هتطلعي اوضتك وملمحكيش خارجه انتي فاهمة " قال كلمتة الاخيره بصراخ وهيا جريت من قدامة برعب! بقلمي شيماء صبحي 

وهوا خرج وراح للمجلس وهناك لقي الرجالة موجودة '

وقفوا بترحيب" اهلا بالكبير "

دخل ياسين وقعد علي الكرسي الخاص بيه وقال" خير يا منصور طلعلك سنان وبجيت تعض !

بصلوا منصور بتوتر وقال" مش فاهم تجصد ايه يا كبير "

قاطعة ياسين"قتلت ولد الحاج سليمان وانا حكمت ان ولد سليمان التاني يتجوز من بنتك علشان نفضوا الطار وسليمان عقل وقبل انو ينهي الطار انت وابنك عاوزين تقتلواولده الي يبج جوز بنتكم لية؟

رد منصور وقال " لانو بيعذب البت وشكلها يصعب علي الكافر 

رد سليمان" ابني عالم كيف يعامل مرته واحنا ولد اصول منمدش يدنا علي مرهة انت الي معرفاش تربي !

هنا انفعل ابن منصور" انت بتجول ايية يا راجل يا مخبول انت ! مين ده الي معرفاش يربي ' 

رد ابن سليمان" انت كيف تحدث ابوه اكده ياض انت!

ضرب ياسين طلقه في الهوا رعبتهم؟

-فين احترام الكبير الي جاعد وسطيكوا يا شوية حريم ؟

الكل بصلو بصدمة وهوا بكمل بغضب" الي بتعملوه ده شغل حريم لان مفيش رجالة بتحل مشاكلها اكده !!



اسمعني منك ليه !!انا هشوف مرت ولد سليمان وان كانت فعلا متعرضه للضرب يبقي من حقكم الحكم وان كانت مرته بتكدب يبقي من حقة يربي مرتة كيف ما الاصول بتقول ؟

وقف الكل واترعب منصور وابنه وقالوا " احنا معندناش مانع يضرب مرته بس يكرن في سبب 

قاطعة ياسين وقال ابعت جيب مرتك يا محمد '

محمد خرج وبعت لمرته وبعد دقايق وصلت " 

كانت لابسه عباية ومغطيه وشها بشال"

اول لما شافها ياسين قال " اسمك اية؟ بقلمي شيماء صبحي 

ردت البنت وهيا موطيه راسها للارض" نعمة يا كبير '

قال ياسين بهدوء" شيلي الشال ده يا نعمة" 

بدأت تشيل الشال واتصدم ياسين من شكلها" 

 قال بصدمة دي كانها كانت بتتعذب علي يد يهودي مش بشر بص لجوزها محمد وقال" انت كيف بتعمل في مرتك اكده !!!

محمد واقف بصدمة" انا عمري ما كلمتها دي من ساعتين كانت زينه اي الي حصلها ده'

وقف ياسين مصدوم وقال "اكدة وبصلهم بتفكير وبعدين طلع تليفونة وبعت لرضا وقال تجيب البت هنيه وتجي علي المجلس '

بعد دقايق وصل رضا وجمبوا هنيه 



قال ياسين وهوا بيبصلهم بشك" هنيه شوفي وش نعمه مالو"

قربت هنيه من نعمه الي اتوترت والخوف اتملكها وحطت ايديها علي وشها واتفجات وبصت لياسين وقالت" دا مش ضرب يا كبير دا مكياج"!!!

الكل اتصدم واكترهم منصور وابنه !

ياسين قرب من نعمة وقال" قوليلي يانعمة مين جالك تعملي اكده!

نعمه بصت لابوها واخوها واتوترت وسكتت !

ياسين علي صوته علشان تسمع" انطقي يانعمة مين قالك تعملي اكده" 

صرخت نعمة برعب" ابوي واخوي هما الي جالولي اعمل اكده واخوي هددني اني لو مسمعتش كلامو هيقتل ولدي وانا وافقت علشان ميقتلش ولدي؟

ياسين وقف بغضب وبص لمنصور وابنة وقال" اي جولك يا منصور انت وولدك علي الي بنتك قالته"

منصور اترعب وابنه خاف وسكتوا!

-خدهم يارضا ياخدوا جزائهم وقبل ما توديهم تجيب عقود وتكتب فدان من الي عندهم باسم ابن نعمه" 

زغرطت نعمه بفرحه وبصت لياسين وقالت" ربنا ينصرك ياكبير '

ياسين قرب من محمد وسليمان وقلهم" نعمه ملهاش ذمب يا حج سليمان ملهاش ذمب يامحمد خد مرتك وروح وسامحها هيا ملهاش يد" 

محمد قرب من نعمه الي خافت منو ولاكنها طمنها لما قال" متخافيش يا نعمة انا عمري مأذيكي انا مش قليل الاصل زي اهلك؟

ابتسمت بخوف بس مسكت ايده وفضلت تدعي لياسين وخرجوا!

الحج سليمان قرب من ياسين وسلم عليه. ..تعيش يا كبير ويعيش أصلك ؟



خرج سليمان وكان واقف رضا وهنيه شاور ياسين لهنيه تخرج وقال لرضا 

-تعالا يا رضا عندي خبر لازم نتحدث فيه

رضا قرب منو " خير يا ياسين لي الي حصل "

ياسين" حسن ومرته وهنا ، راجعين بكره علي مصر "

رضا فرح وقال" وهو دا خبر الوحش

ياسين قال" انا معيزهمش يجوا اهنه خليهم بعيد كده احسن للكل 

رضا حاول يواسيه" انت لازم تتقبل الفكره يا ياسين دول عيلتك لازم تعيشوا في بيت واحد انتا محتاجلهم وهما محتاجينك"؟

ياسين سكت وقال" مبيخلنيش ضعيف غيرهم معرفش ابق جوي معاهم بحس معاهم اني عيل ؟

ضحك رضا وحضنة بحب" انت اخوي الكبير الي بفتخر بيه ومش علشان ماضي تضعف انت اقوي من كل دا يا ياسين انت كبير البلد دي يعني الكبير قبل الصغير بيعملك الف حساب وبعدين حسن وهنا الكل يخاف يبصلهم لانهم. في حمايتك" 

لأ يا رضا انا معرفتش احمي زين اخوي من شرهم كان ذمبهم ايه ان امهم بنتهم ….. يتبع    



الفصل السابع من هنا 



تعليقات
close