رواية منقذتي الفصل الثاني 2 بقلم ايه فيصل


 رواية منقذتي الفصل الثاني 2 بقلم ايه فيصل


وصلنا المره اللي فاتت لحد ما عائشه رفعت راسها عشان تشوف صاحب الصوت يلا نبدا ياشباب 😂

عائشه:انت 😮

احمد:هوانتي البرنسيسه اللي بابا قرفني بيها 😎

عائشه: ايه مش عاجبك انا لو كنت اعرف انك انت عريس الغفله مكنتش وفقت 😡😠

احمد:فسره انا لوموفقتش عليها بابا هيطردني من الڤيلا 

عائشه:بتحرك ايدها قدام وشه انت يسمك ايه رحت فين

احمد:هااا لا انا هنا طيب استهدي بالله كده ونتفق

عائشه: ع ايه انشاءالله 🙄

احمد:انسي الموقف البايخ اللي حصل يبنا وكان سوءتفاهم وراح لحاله

انا ياستي احمد عندي 25 سنه

عائشه: هي حواجبك عامله ليه كده

احمد: بعدم فهم ماله مش فاهم

عائشه:انت مش عارف انه ده حرام وربنا قال لعن الله النامصين. والنامصات يعني اللي انت عامله ده حرام. والاكسسوارت اللي لبسها دي كده بتتشبه بنساء والبنطلون المقطع ومبين رجلك وشعرك اللي انت عامله ده ميرضيش ربنا انت كده راضي عن نفسك واللي عامله فيها سوال انت بتصلي بتقرأ قرآن



احمد: بص في الارض وبعدين اتكلم افهم من كده انك مش موافقه 

عائشه: انا اسفه انا مش دي المواصفات اللي كنت بتمناها ف شريك حاتي عن اذنك

ذهبوا اهل احمد الي منزلهم بينما احمد ذهب ليلهوا مع رفاقه في الشرب وهو جالس مع اصدقائه كان يفكر في كلام عائشه

واحد من صحابه مالك شكل مش مبسوط جرب دي كده

احمد:لا انا تعبان شويه هروح انام

ذهب احمد الي البيت ودخل غرفته وفضل يفكر ف عائشه وف كلامها

احمد: هي معاها حق الشرب والسهر نساني ربنا وبعدني عن الدين انا لازم اتغير

راحا احمد قدام المرايا وبص علي نفسه وقال قد ايه انا غلطت ف حياتي انا لازم اصلح كل حاجه راح اتوضه وصله وفضل يعيط ويستغفر ربنا عن كل اللي عمله نام هو وبيصلي ويدعي ربنا يقبل توبته تاني يوم صحي احمد وصلي وراح طلع بدله وشال الاكسسورات وبدلها بساعه ولبس ونزل

احمد:صباح الخير



والداحمد بستغراب وفرح. صباح النور

والده احمد صباح النور ياحبيبي

قعداحمد وفطر مع اهل في وسط استغرابهما لان احمد اول مره يصحه بدري وكمان يفطر معاهم

احمد: بابا ممكن اروح مع حضرتك الشركه انهارده

والد احمد : بفرحه اكيد يا خبيبي دي شركتك وانا كان نفسي تعمل كده من زمان وتتحمل المسوليه

احمد:بصوت مخنوق ومليان دموع انا اسف يابابا سمحني انا عارف اني عملت حجات وحشه كتير ارجوك سمحني

والداحمد:انامسامحك يبني اهم حاجه انك عرفت غلطك ورجعت عن اللي بتعمله ربنا يصلح حالك يبني

قبل احمد راس والده ووالدته وذهب الي الشركه

احمد: فضل يقلب ف الملفات لحد مازهق وقرر ينزل يتمشه شويه لقه رجله خدته عند جامعه عائشه



عند عائشه كانت جالسه هي ونور في الكفتريه بتاعت الجامعه

نور:في واحده عاقله ترفض عريس زي ده دا انتي مكلكعه

عائشه: انا مش هتفرق معايا الفلوس او غني او فقير انا عاوزه زوج صالح يراعي ربنا فيه يسعدني علي الطاعه وحفظ القرآن

ياتي صوت من الخلف

احمد: عائشه ممكن اتكلم معاكي شويه

نور: سلام انا بقا يااش

عائشه: ميلت ع نور متسبنيش لوحدي معاه

نور: انتي مش لوحدك انتوا فمكان عام يعني فيه ناس كتير

احمد: عائشه ممكن تسمعيني

عائشه: اسمعك بصفتك ايه

احمد: خطيبك

عائشه: بس اناموافقتش وخلصنا

احمد: اناسمعت كلامك واتغيرت

عائشه: انت اتغيرت لنفسك مش ليا وابعد خليني امشي لان و قفتي معاكي كده ميصحش



احمد بعد ما عائشه سابته ومشيت كعدا في الكفاتريه يفكر قطعهرعن التفكير رنت موبيله مجهول الو يابرنس انت فين

احمد:عاوز ايه

مجهول: مش جاي انهارده تسهر معانا

احمد: انسوني خالص انا تبت واتمنه انكم تعملوا زي

مجهول: جاي دلوقتي تتوب

احمد: قفل ف وشه

مجهول:احمد دلوقتي بقا خطر علينا احنا لازم نتصرف ممكن يبلغ عننا في اي لحظه

مجهول2: سيبها عليا انا هتصرف

عند احمدكان راجع البيت وفجاه طلعتله عربيه وفضلت تزنق عليه وهو يحاول يهرب منها لحد مالعربيه اتقلبت بيه

في بيت احمد 

والداحمد: احمداتاخر كده ليه هو مكملش اليوم وطلع من الشركه قال انه وراه مشوار



رالدة احمد: انا قلبي وكلني عليه اووي

وفي هذه اللحظه رن هاتف والد احمد

والداحمد: الو

المتحدث صاحب الرقم عمل حادث 

تسريع الاحداث 

في المستشفي

والداحمد: ابني ماله يادكتور

الدكتور:انت مومن ياحج خليك راضي بقضاءربنا

يتابع



الفصل الثالث من هنا



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×