رواية نواضر الفصل السادس 6 بقلم هبه عبد اللطيف
سمعت أبويا المارد حاكم أسود عشيرة مقهى بيضحك، هو مكنش موجود بس هو بيعرف يتكلم معايا وأنا بس اللي بسمعه.
كان فرحان إن أصلي الجني غالبا اصلي الانسي..
ماتت سماسم بلدغة التِعبان زي ما شوفتها في عقليات. لأده الحقيقة أني رسمت طريقة موتها وانتقمت منها بنفسك..
نعمة كانت حزينة كنت حسه أمي بخوفها وقلقها مني وعليا..
البلد تكلموا عن حادثة أمي والاشاعات والحكاوي طالتها.. اللي قال ندهتها الندى اللي ساكنة ترعة البلد من سنين، واللي قالوا جالها لطف في عقلها، واللي قالوا ده اتسحرت لذلك تمـ ونفسها.
لكن مكنش حد يعرف الحقيقة غيره ومحدش عرف إن أخويا الجني المتهور هو السبب في اللي حصل لها، حتى اللي حصل في المستشفى والناس اتكلمت انها بداخله
محـ روقة فجأة مفيههاش حاجه!!
بدأت شهر والحزن على الفارغ سماسم يبدأ في نهاية ما في ليلة كنت قاعدة لوحدي كاسة في البحرية افتكرت لما أبويا طلب من الطبيب جيني يروح ويعالج أمي من الحـ رق.
قولت ليه ما أطلبش من أبويا الجني يساعد أمي نعمة!! أنا عارفه أنه هيجي عليا وقت وهسيبهم ماهو أبويا المارد الأسود مش هيسيبني عندهم كتير.
سمعت صوته تاني بيضحك..
ايه برج يااشة يريده طبيب العشيرة يداوي أمك الانسية ويرزق بالذرية؟!
قولت له لو ربنا مقدر لها أكيد هيتكتب لها.
أبويا بص لي وقالي: عارفه الفرق بيني وبين مغازل أمك الحقيقي ايه؟!
بصيت له وقال:
قلبها اللي عامر بحبه يا أبويا صح!!
سمعته صوته بيزمجر: سنين وأنا تابع على نسلها مقدرتش أخليها هي وجدها تغير العهد مع أبو الطيب الأبيض..
وواضح كده انه هيكون فيه مشكلة عندك أنتي كمان.
ضحكت وقالت له: كله بمشيئته يا أبويا مين عارف حال مين اللي هيتغير أنا ولا أنت
ضحك بصوت مرعب: ههههههه مش بقولك فيكي من مغازل بس الفرق انها مقدرتش خطة أبو الطيب
ما علينا خلينا في المهم واللي طلبتيه.
انتي تريدة طبيب يكون حكيم وعالم عليم في حالة الانسية نعمة..
عمومًا طبيب طغمار مفيش غيره عالم الأسر وخلاص هيتولى علاجها من الليلة بس خليها تعمل حاجه واحدة بس.
قولت له ايه هي؟
قالي من بعد الغروب الشمس ولا مكانها متطلعش منه ولا تشوف استكشاف مفهوم!؟
قولت له هتصدق كلامي؟ ده أنا عايله صغيره
قالي لأتقلقيش هي هتسمع وهتنفذ.
اللمس المهم اللي نقولك عليه
لقد اخترعت اختفى
جريت خدت عروستي في إيدي ومشيت أحسس على طريقي وصلت إلى النهاية ما وصلت عند أمية، كانت قاعدة قدام الفرن. شميت ريحة فطير..
كانت أول مرة تقرب للفرن من الليلة اياها.
قولت لها: هي دي ريحة فطير يا أماه مش كده.
قالت: اه يا نضري قومي لمبة لك فطير عارفه انك بتحبيه وبقالك كتير مدوقتيهوش..
تعالي ياضنايا يقع هنا جنب الطب آخر ما أتناول باقي الأكلات. حجيب جبن وشوية مش، وفيه عسل كمان وقشطة.
قولت لها: أنا بحبك أوي يا أماه نعمة روحي ربنا تريد برجك مليان ويبتك عمران ويرزقي بالذرية
أمي أتلفت وتستمع بقصة حزينة واتنهدت لذلك بتقول ياااااارب ياااااارب
قولت لها على فكرة أنا شوفت حلم غريب يا أماه.
قالت لي خير يارب.
شوفتك نعيمة جوه القاعة دي وجنبك عييل صغير.
أمي نعمة ضحكت: يوه يا دي البت روحي اللهي تسعدي
اه يا اماه وتوقفت هاتف صوتي بيقولي في المنام خليج أمك تلزم قاعتها الليلة من غروب الشمس السمس في نهاية الصبح..
ضحكت نعم أمية:
والماه يا شيخه نوادر نجرب كلامك
يلا بقى أهو أبوكي جه أهو..
يام جاهد اسمع بنتك بتقولي ايه!
أبويا حط الشوال اللي في ايده جنب الحيط وقعد جنبي باسني من راسي
خير قالت ايه يا نعمة:
ضحكت وقالت له: بتقولي ألزم قاعتي من بعد السمس ما ترَوَح علمش منها ولم تحددت مع تنهيدة، وقال ايه شافت في المنام أني جنبي ايل أمي الصغير
أبويا أتصدم م الكلام: صحيح يا نواضر اللي أمك بتقوله؟!
رديت: أيوه يا أبا صحيح
قالها أبويا: يبقى اللي قالت عليه نوادر، البت دي مبروكة يانعمة وفيها شي لله..
أمي فاجأت وسكتت وليلتها بيبي اللي تكلمت عليها..
على الساعة ٢بعد نص الليل حسيت وجود أصل من أهلي عشيرة مقهىيش..
شوفت في المعالجين العقليين "طغمار" جاي من بعيد
كان ولابس عباية لونها دهبي وفوق راسها زي تاج صغير كده وحواليه اتنين ستات، كانوا لابسين هدوم حلوة أوي..
الطبيب طغمار دخل دارنا وبسرعة دخلوا القاعة اللي فيها أمي..
كانوا يتسربون بالكامل من الحي ططانهم هوا..
نايمة على فرشتها وأبويا نايم جارها..
اكتشف طغمار شاور بعصياته على الاتينين فخلى كل واحد في مكان.
ابتدى بأبويا وشاور بعصاته على كل جسده واسعة بيعمل له أشاعه، أو بيدور على حاجة وراح حاطط ايده عليه وفجأة طلع منه حاجه سودة زي طويل شوية..
بص لواحدة من اللي معاه وقال لها..
خودي ده وديه للحكيم بَرقان خليه يبطل مفعوله بسرعة قبل ما الفجر يلوح..
الجنية اللي معاه خدت الحبل واختفت..
ورجعت بيه وكان ابيض بينور.. طبيب مسكه وحط ايده تاني ورجعه جوه جسم أبويا..
بصراحه مش عارفه ايه ده، أنا بحكي اللي شوفته.
وراح منيم أبويا مكانه تاني..
وقام شاور بعصاته على أمي ويعمل نفس اللي عمل مع أبويا وفجأة طلع منها حاجه سودة مكورة وراح مديها لجنية التانية وقالها..
بسرعة على الحكيم بَرقان يبطل مفعول السحر الأسود ده قبل الفجر ما يلوح..
الجنية اختفت بالحاجه اللي معاها.
ويفضل شاور بيضه واسعة بين كامل الجسم أو بيعمل عملية
لأنها رجعت الجنية ومعاها كورة بيضا منورة، راح مشاور بالصا ورجعها جسم أمي نعمة تاني..
الطبيب بص لي معاه وقال لهم..
أذى كبير وعون بجفاف الرحمة وفوره منشأ ذري، ويجتهد بشدة مجاهد في النهاية ما يموت..
البشر دول غلبوا الجن والشياطين الحقيقي. حياتهم كلها أذى ف أذى كده!!
جنية منهم قالت: للأسف ياطبيب دي حالة زيها زيها وغيرها الكثير شوفناها سحر اسود بدون ذرية وطبعا يروحوا للأطبا مفيش سبب ومهما اتعالجوا مفيش نتيجة..
الطبيب طغمار هراسه: اه فعلا وعشان كده احنا في العشيرة عارفين اللعبة دي أسبابها والوحيد اللي يعرف يبطل التأثير هو حكيم العشيرة بَرقان..
ولولا أمر مولانا المارد الأسود مكنتش حضرت ولا تدخلت للإنس..
الجنية التانية: لسه بتكره الانس ياطبيب..
طغمار: مش مسألة كره ولا حب أنا بس محبش أتعامل في شيء يخصهم من قديم الأزل لولا حكم المارد الأسود علينا وحبه للإنسية مغازل وضعفه قدام بنته نواضر، غير كده مكنتشت حضر.
ضحكت الجنية: يعني بتعترف أنك بتخاف من المارد الأسود؟
غمار: اللي يقولك مبخفش منه يبقى كداب
ثانيا أنا مش عارف ليه قلبي ارتاح لاتنين دول.. الراجل الانسي ده مراته فيه حاجه غريبة كده
بصت له الجنية: ده حقيقي حتى وهم نايمين متخدرين كده قدامنا تحس فيهم طيبة ورضا بالمقسوم مش غريب بقى بنت المارد الغريب بيهم وترد لهم الجِميل.
طغمار: وهيلسه محدش هل الأثر تم ابطاله خلفوا ولا لأ، أنا أفضل تجربة لهم ونضفت على أد ما قدرت تبقى هي الأيام اللي جايه..
يلا بينا دلوقتي القمر خلاص على وشك ومينفعش نفضل هنا لحظة تانيه..
صرف طغمار واللي معاه واختفوا زي ما ظهروا..
بس الأكيد أني الوحيد اللي عرفت السر..
هيا انا فرحانة وبدعي ربنا يستجيب مني ويرزق أبويا مجاهد وأمي نعمة بذرية من حديدهم..
تاني يوم أبويا وأمي تأخروا في الصحيان من النوم مش زي عاداتهم دول كانوا بيقوموا مع آذان الفجر..
أبويا قام من النوم حاسس بوجع في ضهره..
أمي صحيت حسه بتعب شديد في الرحم..
سمعتها بتقوله: مجاهد أني مش غير قادر يا أخويا جسمي مش شايلني وشوفت منام غريب..
قال أبويا: ومين سِمعك أنا حيلي مهدود ووضهري شادد عليه معرفش ليه!!
بس خير قولي شوفتي ايه يانعمة!
بصت له بالخوف والقلق:
شوفت زي ما يكون ليلة امباراح حد واقف زي ما يكون دكتور بيعمل لنا عمليات..
أبويا ضحك: ايه يا وليه أنتي بتخالفي!!
أمي: لا وحياة الختمة الشريفة يا أخويا ما برف أنا شوفت مانغو ديوت وجتتي تعباني..
أبويا سكت واستغرب: وأنا كمان جتتي ويعاني، ضهري يا بت يانعمة مش قادر على التحرك..
سلامتك يا اخويا ريح النهارده بلاش تروح الغيط، وابعت للواد طُلبه ابن أخوك يبعت لك كام نفر يشيلوا الشغل أخيرا ما تروق..
بص لها: قال يعني أنتي اللي رايقه ما أنتي راقده أهو ياوليه..
يبقى كده هخلي الواد طُلبه يفوت على البت نبوية تيجي تشيل شغل الدار..
أمي: اه والله ياريت أهي تسترزق بردو دي بت غلبانه وشقيانه على عيالها بعد ما جوزها ما سابها وطفش..
أبويا: خلاص أنا هقوم كده أتسند النهاية باب الدار أقف وأشَيَع أي حد معَدِي لبيت أخيا..
وابقي اعملي حسابك في شوية طحين وشوية رز وسمن وجبنة وحبة لبن اديهم لنبوية لما تيجي تمشي ولو طبختم خليها تزود في الطبخ والزَفر بحسابها هي وعيالها..
: حاضر يا أخيا روح اللهي يطعمك ما يحرمك ويراضيك، أنا كنت هقولك كده بس أنت دايمًا سابقني يا أبو كَف كريم..
سمعت كلامهم ده ودعيت من قلبي.
يارب أنا عارفه أنك سامعني ومجيب الدعوات يارب راضيهم بالذرية يارب
ساعة ولقيت نبوية جاية.. واحدة غلبانة وشقيانة هدومها فيها من كل رُقعة لون..
هقولوا عمياء وبتشوفي ازاي؟ مش قولنا أنا نصي انسي ونصي جني بشوف بنصي الجني ياجماعة..
دخلت نبوية واستلمت عملها في دارنا، من كنس تنضيف..
أمي قالت لها: الله تتستري يابوية خوشي جوه على عشش الطير امسكي...
استني لما لاعد كده.
أمي كادت تبتعد على صوابها عددنا ونبوية وعيها.
اه امسكي جوز الهند اعتاقي تبدو هكذا و دكر بطط ادبحـ الأمر
ردت نبوية: حاضر يا خاله نعمة
ردت أمي: ألا يا نبوية نطبخ عليهم ايه؟؟
ردت نبوية أمامها عينها فيها نظرة غُلب: اللي تقولي عليه ياخالة..
قالت: يعني شوري عليا كاملة!
افتكرت نبوية ابنها وهو بيقول: نفسه في برام رز وحبة طبيةخ وحتة فركة
خير ربنا كله حلو يا خالة..
يعني برام رز وشوية طبيةخ..
أمي: على قولك طيب لما تخلصي تنضيف الطير روحي إحمي الفرن وانت الابرمه هناك عليه هاتي برامين مثل كده نظبطهم رز وبرامين تانين بطاطس..
نبوية كانت نشيطه وشاتره ولهالوبه في الشغل..
بسرعة دبـ حتى تحلق الطيور وضفتها وولعت الكانون وعلقت عليهم يوا.
واحتست ببرمة الرز والطبيخ..
البيت كان بيل مع بجد هو انا اللي بيكل ده..
راحت نبوية لقاعة أمي كنت نايمة في حضنها على فرشتها..
أمي: تعالي يانبوية..
نبوية: أنا خلصت ياخالة نعمة والأكل جاهز وكل حاجته..
أمي: طيب اسنديني كده أنزل..
نبوية خدت بايد أمي وطلعتها براه القاعة..
أمي: تعالي يانبوية طلعي برام رز وبرام طبيخ وفرخة..
نبوية طلعتهم..
اهو ياخالة..
أمي: هاتي السَبت اللي هناك ده حطي الحاجة دي فيه..
نبويةجهزت السبت..
أمي: شايفة شيكارة الرز وحين اللي هناك دول
نبوية : اه ياخالة .
أمي: يلا خوديهم مع السبت بالأكل ده لعيالك
نبوية: ده يا خاله والله كتير
نبوية عيتت الجديدة بت التنقيط وشها بطرحها السودا المقطوعة..
أمي: مالك يابتي بطيطي ليه بس
نبوية: صدق الله ابني ليلة امبارح كان بيقولي نفسه ياكل برام رز وطبيخ وحتة فركة، وأنا ربنا قصير بيا الايد.
النهاردة لما بعتولي كان بقالي مفيش وظيفة وقاعدة في الدار والله ما حدانا غير شوية مِش ورغيفين ناشفين..
أمي: طبطبت على نبوية.
بلاش نواح يابت أومال أنتي خلاص شغلك هنا في دارنا يوماتي، وكل يوم تعملي حساب عيالك في مفهوم الطبخ
نبوية بتوطي على آيد أمي تبوسها
زعقت لها بتقول:
اواكي تعملي الحركه دي تاني، يلا روحي ودي الاكل لعيالك وأخيرا ما النبر يجيب البـ هايم من الغيط لكي تحلبيـ هم مش بتعرفي يا بت ولا ايه
نبوية بتضحك وفرحانه: ايوه ياخاله بعرف اومال ايه
حماماه هروح جري للعيال وأرجع لك هوا.
نبوية شالت الأكل والرز وعندماين وراحت دارها.
سجلوا ياعيال.. ياواد يا اسماعين خد مني ياولاه
واد ياعيد انتوا فين ياعيال..
بياطلع عيال نبوية ٣في سن ٩و٧و٥سنين..
نبوية بتنزل البيتزا وتحطه على الطبلية..
تعالوا ياضنايا شوفوا ربنا رزقني ازاي
ياوادمز ياغود مش كان نفسك في برام رز وطبيخ، لا كمان فراخ أهو
عيال نبوية بيتنطاطو مفرحه. ليتقسم عليهم الفرخة بياكلوا..
عيدى حزب ونبوية في دارنا بتشتغل وبقت واحدة منا وأبويا معتمدة لما أمي حكت له زرافاتها.
في يوم أمي تعبت أوي مكنش حاجه بتقعد في جوفها ودوخة ملزماها..
أبويا خدها وطلعوا بيها على مستشفى وسابوني مع نبوية وعيالها في دارنا..
دخلت غادرت في القاعة البحرية ودعوت صوت أبويا الجني..
هههههههه يا برجة مش عارفه الانسية مالها! ولا خيفة تصدقي؟!
قولت له: خايفة الأصدقاء لأكون بوهم نفسي..
ضحك وقالي: طيب روحي يلا اطلعي هم وصلوا..
لقد قمت حسست بيدي أخيرًا ما طلعت بره للصالة..
سمعت أبويا: يانوضر يواضر
تعال يا ويش السعد
جريت ونبوية جريت على صوته وفرحته
أنا: خير يا آبا!!
أبويا: أمك حِبله أنا هبقى أب
أنا مشاتو الرسوم المتحركة أوصف لكم فرحتي
بتعيط مشدقة وأمي بتزغرط وعيالها غطاءها مزقططين..
انتشر الخبر في البلد وكله بقى
يضـ رب كف بكف!!
الفصل السابع من هنا