رواية القدر او الحب الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم جوري محمد
أقسى ما كتبَ نِزار قباني عندما قال :
أخافُ أن أُحبكَ جداً فأفتقدكَ ثـمَ أتألم ..
وأخافُ أيضاً أن لا أُحبك فتضيعُ فُرصة الحب فأندم ..
أخبرني كَيف أحبك بلا ألـم ..
وكيفَ لا أحبكَ بلا نـدم
وفي اليوم التالي بدا في النور في تجهيز الحفل
وجاء معاد الحفلة وطبعا نور تألقت زي العادة بجمالها الرقيق
وقامت بارتداء فستان سهره محتشم باللون الزهري وقامت بمفاجات ادم بارتدائها الحجاب
ادم.... ايه ده يا نور ايه الجمال ده ما شاء الله والحجاب جعلك ايه في الجمال لا انتي ما تنزليش الحفلة
نور......هههههه وهي تضحك شكلي جميل عجبك
ادم ده انت خليتين اقول لا ما فيش حفله ونقعد انا وانت وبس نحتفل سوأ
نور ليه كده بقى
ادم علشان انت اكيد هتتحسد وانا اخاف على اولادي
وهنا دخلت مديره المنزل ادم. بيه الضيوف وصلوا تحت
ادم.... قولي لهم نازل هو والمدام
نزل ادم ونور للحفلة وكان يمسك بيدها برقه وفي نفس الوقت بحرص شديد خوفا من ان تسقط نور من السلالم لانها لأول مره ترتدي كعبا مرتفعا
وهنا العيون تتوجه اليهم يوجد منها المتفاجئ بجمال نور وايضا الحاقد على حظ ادم الجيد واخرين الحاقدين على نور لانها حصلت على ادم صاحب الاموال الكثيرة وايضا يعشق الحفلات والتسوق وهذه الامور التي تنبهر بها الفتيات
وبدات التهاني تقدم ل نور وادم
جيهان... اقتربت من ادم بطريقه مغريه امام عيون نور التي لا يظهر عليها اي اندهاش فنظرتها تؤكد انها كانت متوقعه حدوث ذلك
وحشتيني يا دومي وقالت هذا وهي تحتضن ادم وتقبل وجهه بهدوء شديد
ادم... بيبعدها عنه وانتي كمان يا جيهان ولكن لا تنسي لقد اصبحت زوج وعن قريب سوف اكون ابا لطفلين
جيهان نسيت يا دومي بس انت عارف اني على طول بسلم عليك كده اوعي يا مدام نور تكوني زعلتي
نور لا يا حبيبتي بس انا زعلت عليكي
قالت هذا تحت عيون ادم وحازم الذين اصيبوا بالصدمة من ردها عليها
حازم وادم في لحظه واحده زعلتي عليها ليه
نور طبعا اصل الحياه قصيره واللي هي عملته ده بعدها عن الجنة وقربها من النار خدي بالك بقى الايام اللي جايه ما حدش ضامن عمره
جيهان وهي تحاول ان تداري كرهها لنور شكرا على النصيحة بس تصدقي اللي يشوفك دلوقتي ما يشوفكيش زمان ايام ما كان الزفت والزيت مبهدل وشك وهدومك
نور ليا الشرف انت عارفه وقربت من ودن جيهان نارك وغيرتك واضحه قوي حاولي تلمي الدور عشان شكلك هيبقى وحش لو بدات ارد عليكي
جيهان وهي تنظر لها بكل حقد الايام ما بينا يا حبيبتي وقامت بوضع يداها على كتف نور
حازم.... حاول يغير الموضوع علشان مخططه ينجح ايه رايك بقى في المفاجأة دي كل الشلة موجوده
حازم... الف مبروك يا مدام نور
نور.... ميرسي عقبالك عندما تحصل على الزوجة الصالحة
وبدا اصحاب ادم يسلمو يباركوا على ادم ونور
واحد صاحب ادم... تفضل طول الفترة دي مع جيهان تدلع وتنبسط وفي الاخر يا عم تأخذ تفاحه بلدي كده وتكون انت اول واحد في حياتها بس ان جئت للحق تستأهل ده احنا حازم حكلنا انت عملت ايه علشان توصل لها وهو ينظر لنور برغبه انا لو مكانك كنت عملت اكتر من كده
ادم بتقول ايه يا كلب انت وكان سوف ينقض عليه
حازم... اهده خلاص يا ادم شكله سكران ايه يا عم الكلام اللي انت بتقوله ده احنا اسفين يا مدام نور عن اذنكم
حازم واقترب من جيهان العملية سخنه ما بينهم خشي اضربي على الحديد وهو السخن اتدفى بقت في ايديك
جيهان وهي تضحك لانها تشعر بالانتصار وشها بقى اسود يا حرام
نور... ساكته ما بتتكلمش وتحاول ان تسيطر على غضبها لانها تعلم انا ما يحدث نتيجة افعال ادم في الماضي
ادم.... نور انا اسف والله اصل انت عارفه ان الكلام ده كله كان زمان
ولم يستطيع اكمال حديثه بسبب قدوم جيهان التي امسكت بيد ادم هي وكم بنت ثانيين وتزمنا ذلك مع وصول اتصال لنور
كان وليد
وليد... حبيب قلبي عامل ايه والقطتين اللي جوه دول بقى عندهم كم شهر
نور...بتحاول تضحك وتداري الحزن احنا كؤيسين وهم بيسلموا عليك انا خلاص في الشهر الخامس يعني كلها اربع شهور و تبقى خال
وليد... نور انت في حاجه مزعلاك
نور...لابد ان كله تمام بس انت عارف الحمل و دول توام ما شاء الله يعني بيتخانقوا جوه
وفضلت تتكلم هي ووليد ولكن وليد حاسس ان في حاجه مخبياه
نور.. سلام بقى يا وليد احنا عندنا حفله و وما ينفعش اسيب الضيوف هابقى اكلمك بكره
وليد... سلام يا نور
و بيكلم نفسه لا اكيد في حاجه حاصله هي مش عايزه تقوليها لي انا هاتصل برعد هخليه يروح يشوف ايه بالضبط اللي مضايق نور
وليد....ازيك يا رعد
رعد حبيبي اخبارك
وليد الحمد لله بخير
انا هاطلب منك طلب تروح تشوف نور ما لها بنفسك دلوقت شكلها زعلانه جدا او تعبانة خايف يكون ادم مضايقها
رعد... بس انا لسه مكلمها الصبح و كانت كويسه النهارده عندها حفله عازمين ناس ما حضروا الفرح
وليد.... لا انا متأكد ان في حاجه بتحصل معها قلبي وجعني عليها روح يارعد شوفها وطمئني ارجوك
رعد... حاضر في شويه اوراق همضيها اخلصها واروح لها و انها رعد المكالمة وارجع ظهره واسنده على الكرسي والحزن بداخل قلب اه يا نور لو اقدر امسح اي حزن بدخل قلبك يلا ربنا كتب كده بقى
هنروح عند الحفلة واللي بيحصل فيها
حازم... ايه يا ادم انت بقيت تجيب المزاج بتاعك منين اصل هو شحيح من السوق
ادم... لا انا بطلت وحياتي الحمد لله استقرت انت نسيت ولا ايه
حازم انا قلت الموضوع فتره وهترجع تأني
ادم لا الحمد لله قفلت على الماضي كله
جيهان... دلوقت مش بتشرب اي نوع خلاص نجيبلك عصير الحفلة ما فهاش اللي عصير ههههه
ادم يا ريت يا حازم انت وجيهان تبطلوا وتغيروا في حياتكم هتبقى افضل
جيهان افكر بالرغم اني كده مرتاحة جدا
واتفقت جيهان مع حازم يحطوا المخدرات لادم في العصير
لانهم عارفوا ان كده نور هي السبب في ان ادم يبطل فعايزين يبعدوا نور عن ادم وكل واحد فيهم ليه مخطط خاص بي
نور ايه يا حبيبي الحفلة فاضل فيها كتير
ادم شويه حبيبتي ما هو ما ينفعش اقول لهم الحفلة خلصت لازم هم اللي يمشوا من نفسهم بقول لك ايه تعالي نرقص
نور وهي تضحك بس انا ما اعرفش ادم انا هعلمك
نور هدوس على رجلك كثير
ادم ولا يهمك هيبقى اجمل وجع لانك هتبقي في حضن واحنا بنرقص وبداوا يرقصوا هم الاثنين تحت عيون جيهان وحازم الحاقدين
ولم تتحمل جيهان المشاهدة اكثر من ذلك احضرت جيهان العصير اشرب ادم
ادم ماشي يا ستي اشربي دي يا نور وانا هروح اجيب لي كوبأيه تأنيه
جيهان لا دي لك انت انا هروح اجيب واحده لنور
نور شكرا انا مش عايزه ما شاء الله عليكي واخده على المكان انت اللي بتخدمي علينا
جيهان انا ما بخدم الا ادم بس يؤمرني وانا هنفذ له كل اللي هو عايزه
ادم ايه يا حازم تعالى خد جيهان بقى شويه
واقترب حازم من جيهان تعالي بس انت خلينا نرقص واثناء رقصهم كانت عيونهم موجهه على ادم يتأكدوا انه شرب كوب العصير
وفعلا شرب العصير وبدا مفعولها يشتغل
وعندما تأكلوا الا المخدر بدا مفعوله يسري بداخل جسم ادم اقترب حازم منه وامسك يده يجعله يرقص في الحفلة
ادم قعد يرقص مع جيهان وكل ده بيحصل قدام عيني نور راحت نور طالعه
ادم.... وعندما شاهدها ادم اسرع اليها ومسك يدها طالعه فين يا نور استني الحفلة ا لسه بدري عليها
نور... لا انا هاستاذن واطلع علشان تعبانة شويه
ادم خلاص يا نور نلغي الحفلة وقول لهم انك تعبانة
ونور كانت ستتحدث ولكن اقتربت منهم جيهان وقطعت حديثهم
جيهان... خلاص يا ادم سيبها براحتها وشدته ومشيته
وصعدت نور
ادم شد ايده من جيهان انتي لازم تفهمي اني انا دلوقتي اتجوزت وبحب نور وانا ما اقبلش ان هي تعمل الحركات دي وانا من المستحيل هخليها تشوف جوزها وهو بيعملها لو سمحتي تعاملي معايا على اننا اصدقاء بينهم حدود
حازم خلاص يا ادم أهدا
ادم أهدا. ازاي لو سمحت يا حازم انهي الحفلة انا تعبان دماغي بتلف بيا
حازم انا هيجيب لك بس كوبأيه عصير كده واهدى وانا همشيهم
فعلا هم حازم اعطاء ادم كوبأيه عصير يوجد بها انواع اخرى من المواد المخدرة
حازم يلا يا جماعه نروح نكمل سهرتنا في مكان تأني علشان مدام نور تعبانة
وخرج الجميع امشي انا يا صاحبي وطلع ادم عند نور و مفعول المخدرات شغال معه
نور... كانت بتكلم رعد وتقولوا انها كويسه وفجاه بدا ادم يلمسها التليفون وقع منها على السرير بس الخط مفتوح
نور.... انت بتعمل ايه يا ادم احنا مش اتكلمنا في الموضوع ده
ادم... مراتي اخذ حقي عادي ايه يا نور بقى فكيها ثم انا باحبك والله وانت كمان بتحبيني يبقى ليه هنفضل بعيد عن بعض
نور... انت اكيد شارب حاجه باين عليك واقف مش مضبوط
ادم بيشدها من ايديها وبيدا يتهجم عليها
نور... ابعد عني حرام عليك انت كده ممكن ت تخسرني وتخسر ولادك
وادم... مكمل اللي هو بيعمله ولا سامع اي حاجه وما زال يحاول ازاله ملابس نور
ونور... وقامت نور بدفعه للوراء ونزلت تجري حتى تتمكن من الخروج من الفيلا
وادم بيجري وراها ونور قاعده تصوت
وهنا رعد وصل الفيلا وطلع يجري ودخل الفيلا قابل في وجهه نور وادم بيجري وراها
رعد.... اه يا حيوان انت بتضربها وقام بضرب ادم بالبوكس كثير حتى افقده الوعد
نور. كفايه رعد سيبه.. والحقني يا رعد شكل اولادي بيموته
رعد.. شايل نور وجيري بيها على العربية وراحت المستشفى
نور هدومها كلها دم ونور بتعيط وبتتالم يا رب ما تحرمنيش منهم
رعد...ان شاء الله خير يا نور ما تقلقيش وصل المستشفى و حضروا المسعفين و اخذه نور
والدكتور حاول يوقف النزيف بكل الطرق حتى تم وقفه تماما
وعلق لها محلول ودم علشان يعوضه اللي هي فقدته
الدكتور... حضرتك جوزها
رعد انا صديقي العيلة هي بقت حالتها ايه ا
الدكتور هي الحالة استقرت ولكن انا لازم اعمل بلاغه دي اتعرضت لحاله اعتداء
رعد... كان سيوافق ولكنه تذكر نظره الحزن التي كانت موجوده في عيون نور وهو يقوم بضرب ادم وهي تترجاه ان يتوقف ويقف عن ضربه فتأكد في ذلك الوقت ان نور اصبحت تعشق ادم
فحدث الطبيب لو سمحت يا دكتوره حضرتك عارف وضعنا الاجتماعي فبلاش تأخذ الاجراء القانوني
الدكتور...والله انا هاعمل التقرير ولما هي تفوق ان شاء الله اللي عايزه تعمله
ونور نائمه في المستشفى ورعد قاعد مستنيها لما تفوق
ونسبهم نروح عند ادم اللي واقع على الارض في الفيلا فاقد الوعي
وتوفيق رجع وانصدم عندما شاهده في الوضع ده بدا يفوق فيه وينادي على نور وطلب الحرس الموجودين على الباب
ادم.... فاء حاول يقف على رجلي
توفيق... افهم بقى اللي عمل فيك كده وانتم موجودين ما حدش سامع حاجه
الحارس انا بعتذر يا باشا ممكن يكون حصل ده وانا في الحمام بس انا لم ارى شيء عندما وصلت البوابة كان كل شيء طبيعي
توفيق اتفضل غور على البوابة وحسابي معاكم بعد ايه وانت يا زفت ايه اللي حصل
ادم.... مش فاكر حاجه
توفيق.. نور فين ما هي مش معقول كل ده حصل فيك وهي ما سمعتش حاجه وطلع يجري فوق يشوفها
ادم... ايوه نور وافتكر اللي حصل بيجيء يخرج بيشوف الدم مغرق ارضيه الفيلا اكيد هي مشيت مع رعد
توفيق نزل يجري نور مش موجوده
ادم هي مع رعد
وادم اتصل على نور التليفون بتاعها في البيت واتصل على رعد
رعد. انت عايز ايه يا حيوان انت عارف لو نور حصل لها حاجه انا هاخلص عليك خالص راح قافل السكة
توفيق.. هيا ابني عرفت مكانها.
ادم... هي شكلها في المستشفى و رعد لم يذكر لي اسمها
توفيق.. خلاص انا هاتصل به و اساله وفعلا اتصل توفيق برعد وعرف مكان المستشفى ومشي وهو وادم هناك
رعد ايه اللي جاب الحيوان ده هنا
توفيق اهدا يا ابني بس و قول لي ايه اللي حصل
وحكى رعد لتوفيق كل حاجه حصلت من اول ما هو اتصل بنور
توفيق بص لابنه ادم وضربه بالقلم يا خساره انا ما عرفتش اربيك وكل يوم اقول هيتغير حتى اولادك ما عرفتش تحافظ عليهم يا عالم هم هعيشو ولا ان شاء الله ربنا يكرمهم ويعيشوا عشان خاطر المسكينة اللي جوه دي
ادم وهو يخفض راسه الى اسفل وبداخله النار ويحاول ان يفهم كيف فعل هذا مع نور وهل الله سيغضب عليه و ويفقد ابنته الحبيبة نور واولاده الذي لم يشاهدهم وثلاثتهم يجلسون كلا منهم يدعو بداخله ان يمرر هذا اليوم على خير ويحفظ نور واولادها وبدات تمر الساعات والشمس بدات ضوءها بأمل جديد
وبدات نور تفتح عيناها
ادم... حمد لله على السلامة يا حبيبي اولادنا لسه بخير الحمد لله
نور.... هو ايه اللي حصل بالضبط
رعد... ما تقول يا ادم ايه اللي حصل
ادم... على فكره الموضوع ده بيني وبين مراتي وبس وانت ما لكش تدخل فيه
رعد... انا اخوها و مسئول عنها طول ما وليد غائب
نور... ا وهي بدات تتذكر ما فعله ادم فصرخت فيه ادم انت كنت شارب ايه امبارح
ادم... والله ما اعرفش ازاي ده حصل انا ما شربتش حاجه غير عصير بس زي اي احد موجود في الحفلة
نور... يعني عايز تفهمني اللي انت عملته ده وانت في كامل ادراكك تبقى دي كارثه كبيره
ادم...والله يا نور انا ما عملت حاجه ومش فاهم ازاي ده حصل و هاجيب لك الاثبات اللي انت عايزاه ممكن اعمل تحليل دلوقت
نور... خلاص يا ادم مصدقاك
رغد... انت بتقولي ايه ده حيوانه ما لوش امان بعد كده لازم يتعاقب وتعملي له محضر تعدي كمان
نور... انا تعبانة دلوقت مش قادره اجادل مع احد انا اسفه يا رعد انا واحده كانت هتفقد اولادها عايزه ارتاح علشان احافظ عليهم ممكن
رعد انا هسيبك دلوقتي يا نور انما اعرفي اللي انت بتعمليه ده غلط وفعلا ممكن في اي لحظه غباء منه تفقدي اولادك وتركها وذهب انا لازم اتصل بوليد وهو يجيء يتصرف بقى
ورعد اتصل بوليد وقال له على كل حاجه حصلت
وليد... انا هاجي في اول طياره بس يا ريت الاقي طيران قريب لان الاحوال الجوية مش كويسه فانت خلي بالك منها واستحملها ممكن يكون اللي بيحصل مع التقلبات حمل انا اجي و انهي الموضوع ده وهخليها تختار انا او هو هي جوازه غلط من الاول وكلها اسرار انا مش عارف احلها
و انهى وليد اتصاله مع رعد وقام الاتصال بالمطار ليتأكد من ميعاد اقرب طائره سوف تذهب الى مصر ولكن للاسف قالوا له انها بعد ثلاث او اربع ايام حتى تتحسن الاحوال الجوية
ونتركه ونذهب الى نور في المشفى
ادم انا هقعد معاكي هنا
نور ماشي
ادم يا نور انتي سامحتيني
نور سامحتك يا ادم خلاص بس عايزه ارتاح
وهنا اقترب منها توفيق انا لن اضغط عليكي ابنتي ولكن انا معك في اي شيء سوف تفعلين حتى لو كنت تريدين الابتعاد عن ادم ساقف بجوارك وبجوار احفادي يعلم الله انني عندما قلت لكي انكي ابنتي امام وليد كان هذا شعوري فعلا وما سأفعله معك هو واجبي اتجاهك ولا تضغطي على نفسك
ادم يا بابا انت بتقولي ايه
توفيق انا اتكلم مع ابنتي وليس معك
نور شكرا لك عمي
وعدت يوم واثنين ونور بدات تستعيد صحتها من ثاني
ورعد يأتي يزورها دائما في الصباح وفي المساء وايضا لا تخلي هذه الايام من اتصالات وليد للاطمئنان عليها
وادم بيجيء من الشركة يقعد معها وكان ينام بجوارها وهو يحتضنها ومطمئن انها خلاص صالحته وسامحته
وان حياته استقرت وما حاولش يبحث عن الحقيقه ولكن قرر بداخله ان يبتعد عن الجميع حتى لا يتسبب باي مشكله حتى لو كانت بسيطة بينه وبين نور فهو اكتفى بها
وفي نفس اليوم التي قررت نور ان تنهي كل هذا وبعد محادثتها مع وليد
وليد اتصل على رعد ارجوك رعد يجب ان تراقب نور جيدا لأني بداخلي اشعر انها تخطط لفعل شيء
رعد لا اظن وليد فهي تضحك و تتعامل مع ادم بطريقه عاديه اشعر انها تجاهلت عن كل اخطائه
وليد انا متأكد رعد شعرت ذلك من حديثها معي فهي بدات تؤكد علي انها دائما قويه وطلبت مني ان لا احزن ولا اقلق سوف تستقر كل امورها
رعد اطمن وليد من اليوم سوف اجعل شخص يظل دائما امام المشفى واخر بداخلها من اجل الاطمئنان عليها
وليد ان شاء الله وربنا يسهل واعرف احجز بقى
رعد ان شاء الله وانهو المكالمة بينهم
الجميع يشعر ان نور قد سامحت ادم الا وليد فهو اخوها يشعر بحزنها والمها حتى وان كانت لم تتحدث
٠ولكن نورك كانت مرتبه ترتيب ثاني خالص واتقنت تمثيل دور الزوجة المتسامحة من اجل اولادها حتى انتهزت الفرصة
ياترى نور هتصرف ازاى وهي مرتبه ايه🌹