رواية القدر او الحب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم جوري محمد
رساله لك انت ايها الحلم
لقد قتلت فوق شفاهي الكلمات
حتى بانت في عيوني العبرات
فهل تغير الحب فينا ام نحن تغيرنا ?
بالأمس كان يسعدنا
كيف صار اليوم يشقينا
كيف تحولت أحلامنا رمادا
. .والضحكة صارت أمنيات !!
فلا تنتظر ياحبيبي
. فلقد نزف جرحي على يديك
وانسالت روحي فوق راحتيك
واغمضت ُ جفوني ..
وانتهت الحكايات.....
أكرهك أيـــــها الحلــم ... فأنــت تأخذنـي
الـي عـا لم آخـر
و تحــقق مــا لـم استطـيع تحقيـيقه . وتـــفـاجـأنــي بأنك وهـم
نور الحق يا بابا ايه الوحش اللي بيهجم عليا ده ما تهمدي يا بنت يا بسمه
بسمه انت كمان حكي لها عني يا جوز خالتي
خالتها والله يا بنتي انت من غير عقل بقى جوز خالتك هيخوني دي نور نور الواد اللي كنت معجبه بي اللي كان شغال عندنا في الورشة
بسمه يا لهوي هو عمل عمليه وتحول وجوز خالتي اتجوزوا وخلف منه طب ازاي يعني
الحاج محمد وهو بيضحك انت جبت البلوة دي منين ما كنتي سبتيها مع اختك
بسمه انت لك عين تتكلم يا جوز خالتي اسكت اسكت والله انا كنت بحبك دلوقتي بقيت شايله منك
خالتها يا بنت اعقلي دي نور جايه تقعد معانا يومين اصلها زعلانه مع جوزها
بسمه انا مش فاهمه حاجه حد يفهمني عشان دماغي متلخبط ومش ناقصه حد يلخبطها زياده مش معقول اكون جايه اهدي اعصابي عندكم يومين تخلوني اندم وارجع تأني عند امي هناك احسن
نور وهي بتضحك طيب اقعدي الاول كده وانا افهمك انا من الاول كنت بنت مش ولد بس كنت بلبس لبس اولاد عشان اعرف اشتغل
بسمه طيب كنت فهمتيني بدل ما كنت بغلب نفسي والبس اللي على الحبل كله وتحجج واجي ازور خالتي خليني كنت تعلقت بك دلوقتي كنت هعمل ايه قلبي ينكسر
نور وهي بتضحك طب هو انا في مره اديتك رد حلو كنت على طول بصدك وانت زهقت في الاخر ما بقيتيش تيجي هنا عند خالتك
بسمه طبعا انا عندي كرامه انت كنت ولد حلو لا كنت ايه بقى انت بنت حلوه دلوقتي برده بس هو فين جوزك اللي عايز يتضرب ازاي يزعلك
الحاج محمد قوم يا بسمه ربنا يهديك بدلي هدومك وانت كمان يا حاجه وانا هطلب اكل من بره علشان نتغدى كلنا سوأ
نور طيب وليه يا بابا انا هقوم احضر الغداء
مرات الحاج محمد لا حبيبتي انت تعبانة خليكي والحاج هيطلب لنا اكل من بره
بسمه انا عايزه كريب يا جوز خالتي ويكون عليه شطه وجبنه كتير عايزاه فراخ مش لحمه
نور وانا زيها بس كتر الشطة شويه
بسمه تعالي بقى احكي لي عقبال ما الدليفري يجي ايه اللي خلاك تبقي ولد
الحاج محمد الله يكون في عونك يا نور يا بنتي بسمه لقت موضوع تمسكه طول ما هي قاعده معانا مش هسيبك الا لما تعرف ادق التفاصيل
بسمه ماشي يا جوز خالتي اتريق عليا طب والله ده انا بحلل القعدة مش كده ولا ايه
نور وهي تضحك لا اكيد بتحليها
بسمه وهي تضحك طب يلا احكي
نور ماشي يا بنتي وبدات تحكي لها نور
ونسيبهم ونروح نشوف ادم بدا يعمل ايه
توفيق وهو يمسك بإحدى المجلات التي تكتب مقالات عن ادم وكيف اصبح من رجال الاعمال الذي لهم وزنهم في السوق
توفيق كان لازم تحس بالالم علشان تبقى حاجه يا ادم
ادم خلاص بقى يا بابا هو انت كل شويه تقول لي انا مش عارفه اوصل لها ليه رغم اني لم اترك مكان الا وبحثت فيه مكان
توفيق والله البنت نور دي جدعه خليتك بقيت بني ادم
ادم وانت بتتكلم كده ليه يا بابا هي ما وحشتكش انت كمان
توفيق وحشتني ونفسي قوي اطمن عليها هي واحفادي تصدق بالله لو قالت لي انها مش عايزاك كنت خليتها هي اللي قعدت معايا وانت خرجتك بره البيت لحد ما ينصلح حالك
ادم يلا هو اللي حصل حصل بس اللي بستغرب له ازاي وليد يسافر من غير ما يطمن على اخته
ولا رعد ده اللي كان عامل لي فيها اخوها الروح عيش حياته عادي
توفيق انت عايش حياتك عادي
ادم مين قال لك كده يا بابا ده انا بتنفس بالعافية ولولا اني متأكد انها بتتابع اخباري زي ماكد عليا وليد كنت مش هشتغل هفضل ليل ونهار ادور عليها ولكن ما باليد حيله
توفيق للدرجة دي انت حبيتها ادم مهما حاولت اني اوصف لك انا حبيتها قد ايه مش هاعرف اجمع كل كلمات الحب اللي تساعدني في وصف حبي ليها نور عوضتني عن الام وعن الاخت وعن الحبيبة تخيل تخسر الثلاثة دول في وقت واحد
انا حاسس ان انا مش عايش بموت كل لحظه بقيت اخاف انام واحلم انها معايا وفي حضني واصحى على الكابوس فظيع ان هي مش معايا وان انا عايش لوحدي
وهنا لمعه عينان ادم بالدموع فتجنب النظر الى ابيه
توفيق ان شاء الله هترجع لك بس شد انت حالك وتفوق في المجال بتاعك عشان ده يحفزها على الرجوع ليك
ادم ان شاء الله
ونتركهم ونذهب عند وليد في الخارج عند عودته من الشركة استكمال دراسته واتاه
اتصال فاطمه مفيش اخبار عن نور
وليد مفيش ازيك او اطمني عليا
فاطمه وليد مش وقته خالص الكلام ده انا قلقانه جدا عليها طيب كانت حتى اتصلت طمأنتنا عليها
وليد هو انت مش تعرفي نور هي قالت هبعد هتبعد اي محاوله مننا ان احنا نعرف مكانها هتبعد اكتر
فاطمه انا مستغربه لتصرفك وليد كانك مش قلقان عليها
وليد لان عارف اختي هتتصرف ازاي ما هو انت مش هتفهميها اكثر مني على العموم يا ستي انا الايام اللي جايه هرجع مصر ثاني اقضي الإجازة بتاعتي هناك ان شاء الله الاقيها
فاطمه ان شاء الله وهنا نترك فاطمه وليد يتحدثان عن مستقبلهم
ونذهب الى رعد لنشاهد ماذا يفعل
والدته يا ابني ما فيش لسه اخبار عن نور
رعد ما فيش يا ماما
والدته بقول لك ايه هي مش كنت انت بتقول لي انها كانت ساكنه هي واخوها في حته شعبيه كده جنب ورشه كانت هي شغاله فيها
رعد ايوه
مامت رعد يبقى هي هناك روح ودور عليها
رعد انا مش عارف كانت غايبه عني الفكرة دي ليه وفعلا ذهاب رعد الى هناك ولكن الورشة مغلقه فقرر ان يأتي في يوم اخر ويسال عنها
ونتركه ونذهب عند نور التي ما زالت تتحدث هي وبسمه والحاج محمد الغداء جاهز يا بنات
نور والله كويس انه جاي ده انا هموت من الجوع صحي خالتي بسرعه
الحاج محمد لا هي قالت لي لو نمت سيبني نائمه انا هعمل مكالمه في التليفون وجاي لكم بس ابدوا انتم بالهناء والشفاء
نور ماشي وقامت بمد يداها سحبت واحد من الكريب وبدات تأكل بشراهة وتتلذذ وهي تقوم بالأكل
وبسمه تنظر لها ونور تتحدث وهي تأكل و انتهت من الخاص بها و اخذت سندوتش بسمه وهي تتحدث والجميع ينظر الى نور وهي تأكل و انتهت منه ودخلت على باقي سندوتشات
نور لا احنا كده شبعت خالص
بسمه لا تعالي كليني ايه يا بنتي ده انت بتودي الاكل ده كله فين
نور ايه يا بسمه انا ما اكلتيش
الا وهنا تفاجات نور انها قامت بأكل كل السندوتشات
نور ياه يا بسمه انت اللي خليتني اتكلم واسرح واكل ده كله من غير ما احس
بسمه نعم يا حبيبتي يعني الغلط عندي انا ده انا ما لحقتش اخد حاجه
الحاج محمد خلاص يا بنتي نطلب ثاني
نور لا كفايه ما تعملش حسابي
بسمه لا يا جوز خالتي اعمل حسابها لا تجوع بالليل و تاكلني انا هنام معاه في الاوضه
الحاج محمد لا ما تقلقيش نور مش بتعض وهنا خرجت زوجته لا في دي معاك حق ما تعض خالص
نور لا انتوا هتستلموني انا هدخل اوضتي اريح بقى
بسمه قامت ودخلت ورائها هتريحي الاكل هيتعبك وهيكتم على نفسك قومي
نور هنعمل ايه
بسمه هنشغل اغنيه ونرقص
نور ببطني دي
بسمه رقص خفافي
بسمه بتشغيل اغنيه مخاصماك وبدات نور في الرقص وبسمع معها وبسمه قد شعرت بالتعب انما نور ما زالت ترقص
بسمه ايه يا بنتي انت ما بتتهديش ده انا اتهديت وانا سليمه
نور قل اعوذ برب الفلق اوعي بقى خليني ارتاح انا تعبت
بسمه يا سلام يا اختي
ونتركهم في ضحكاتهم و البسمه التي ساهمت فيها بسمه وادخلتها على قلب ووجه نور
ولكن لا تعلم ان الفرحة لن تستمر فدخل عليها الحاج محمد هو وزوجته التي احتضنتها اوعي تزعلي يا بنتي ده قضاء ربنا
نور ايه اللي حصل
الحاج محمد ادم
نور مستحيل وصارخات صرخة يملاها الالم وسقطت مغشي عليها
الضابط انت قفلتها ليه
الشخص والله ما قتلتها انا دخلت لقيتها مقتولة
في الخارج وليد مستحيل اكيد في حاجه غلط ثم وضع يده على قلبه نور