رواية القدر او الحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم جوري محمد


 رواية القدر او الحب الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم جوري محمد 


 مع بدأيه يوم جديد ونور قامت من النوم من اجل ان تصلي

لقيت ادم قد وضع راسه على صدرها 

نور  وانا اقول ليه نفسي مكتوم قلبي هيقف وبتلعب في شعر ادم  اصحى يا بابا

ادم... على فكره انا صاحي بس حبيت اعرف انت هتصحيني ازاي في حد يقول له جوز بابا في حبيبي في بيبي

نور... اذا كان عاجبك ثم انا قمت بوضعك في مكانك كبيره بالنسبة ليا انت ما تعرفش بابا الله يرحمه بالنسبة لي ايه

ادم حبيبتي انا ما قصدتش و قام باحتضانها الله يرحمه انا باباك واخوك وصديقك وحبيبك مع الوقت يعني ثم اقترب لكي يقبلها

نور احنا اتفقنا وبلاش دلع واصحى علشان تصلي الفجر من هنا ورايح هتصلي على طول

ادم... يا ستي خليها  نصلي الصبح

نور... قومي يا ادم حرام صلاه الفجر تبقى صاحي وما تقوم تصلي يلا بقى

وقام ادم نور يصلوا

نور... يلا يا ادم انت الامام صلي بي اوع تكون نسيت تصلي ازاي عادي ممكن نعلمك

ادم... راح ضربها على راسها مش للدرجة دي يعني يلا خلينا نصلي

وبدا ادم يصلي وهو بيشكر ربنا في كل ركعه وفي كل سجده ان ربنا وفقه بزوجه مثل نور وبيتمنى ان هو يحصل على قلبها انه يكون اب صالح لأولاده

ولكن تفاجئ ادم بعد انتهاء الصلاة ان نور ما زالت تدعي وبدات في الدعاء له ولم تذكر نفسها ولو بشيء صغير للدعاء كل الدعاء كان له ولأخيها وليد ولاولادها



وقام ادم باحتضانها بعد الانتهاء من الصلاة

 نور لا العملية كده مش هتنفع انت بتتلكك بقى 

ادم حاجه زي كده ثم اقترب من اذونها بس يعني هو مش حرام صدقيني انا زوجك 

نور ولماذا تخفض صوتك 

ادم لا عادي وراح بايسها من خدها عشان كده 

نور قامت بضربه على كتفه

 ادم لا هي فيها ضرب انا هدخل انام وقام بحمل نور وذهب بها الى السرير

نور انت هتعمل ايه 

ادم هننام يا نور لسه بدري

نور.... لا ما فيش نوم انت هتقرا في المصحف وانا هحضر الفطار ونفطر

ادم.... نفطر دلوقت

نور..  انا بأحب افطر حتى لو قعدت طول اليوم من غير اكل بس اهم حاجه الفطار

ادم ليه بقى يا حبيبتي نفطر متأخر شويه يعني

نور افهمك انا  احنا عاملين زي العربية مش هنمشي الا بالبنزين والفطار ده البنزين بتاعنا يا باشا

ادم.... حاضر يا اسطى روحي هات الفطار انا شكلي نائم في جراج للعربيات ولا ايه



نور على فكره انا سمعتك  اصل ودني عامله ازاي الدبرياج اللي لسه جديد بيلقط من اول مره ههههه 

ادم يا شيخه حرام عليك بقى وقام بضربها على راسها

 نور على فكره انت اخذت عليا ولو عملتها تأني هتصرف معاك تصرف

ادم هتعملي ايه يعني يا اوزعه 

نور هعمل كده وقامت بالانقضاض على ادم وعضته من ذراعه

 ادم اه يا مسعوره وقعدوا يضربوا بعض بالمخدات وضحكتهم تملا المكان

نور... كفايه ادم حاسة اني هيغمى عليا بجد يلا ننزل تحت ونزل وهم الاثنين تحت ولقى توفيق صاحي وليد كمان

توفيق.... بيسلم على نور وباسها من راسها صباحيه مباركه على فكره وليد قال نور هتنزل دلوقت لانها عمرها ما فوتت صلاه الفجر بس هو الغريب اني ادم صحي معكي

ادم.... لا يا بابا وكمان صليت الفجر

توفيق... ربنا يرضى عنك كمان وكمان يا ابني اول رضاه  انك تجوزت نور

وليد اخذ نور في حضنه حبيبتي اوعي الواد ده يكون زعلك في حاجه لو زعلك قولي لي هنسى انه جوز اختي وهعاقبه 

نور ما تقولش كده يا باشا انا بأخذ حقي اول باول

 وليد الله يكون في عونك يا ادم 

نور انت بتقول حاجه سمعني



 وليد ما بقولش حاجه بقول اختي اجمل واحلى عروسه

نور وهي تضع يداها في وسطها ناس ما بتجيش الا بالعين الحمراء ولا ايه يا عمي

توفيق  فعلا يا حبيبتي لا انا كده اطمنت نور مسيطره

وظلوا يضحكون نتركهم في سعادتهم ونذهب عند حازم لنعرف ما حدث معهم قبل ساعات

وبعد خروج الشخص المجهول مسرعا وهو يحمل في يده مسدس ليطلق النار على ادم لانه لا يطيق ان يتخيل ما يفعله الان مع نور فهي زوجته

 حازم استنى يا مجنون مش هينفع تعمل اي حاجه

 الشخص انت مش هتحس بيا ولا هتحس بالالم اللي جوايا كل ما يجي مشهد ان هو معاها دلوقتي

 حازم ما تهدى بقى يا ابني خلينا نحقق اللي احنا عايزينه  ونور كده كده مش هتنفع تتجوزك طول ما هي حامل لازم تولد الاول تولد ثم هات المسدس ده ويلا بينا علشان نشوف هنعمل ايه

وبعد وصولهم الى منزل خاص بالشخص

وتفاجأوا عندما دخلوا بجلوسها وهي تضع قدم على اخرى 



حازم كويس انك جيتي لازم تعقليه ده عايز يضيع كل اللي خططنا له من سنين

 هي وانت عملت زي مخططنا من سنين 



حازم ايوه انا جعلته مدمن ولكن عندما دخلت نور في الحكايه ضاع مجهودي واوشكا هو على التعافي النهائي

هي لا تنسى انك كنت ستتعاطى معهم لولا امسكنا لجامك 

حازم انا بعتذر ولكن زي ما بيقولوا الطباخ السم بيدوق

 هي يقولون السم احتمال ان تعيش ولكن طباخ الموت لا يذوق افهمت حازم

انا ساكته عشان انتم الاثنين غلطاتكم كترت وانا بعد ما دفنت حياتي عشانكم مش عارفين تحققوا لي اي حاجه من اللي حلمت بيها

 الشخص احنا اصلا مش مقتنعين باللي احنا بنعمله واحنا بنحاول ننفذ اللي انت عايزاه علشان يريحك ولكن لو حاولت ولو حاجه بسيطة تتسببه في اذيه نور انا مش هقول لكم وقبل ان يكمل كلامه

هي هتعمل ايه قامت هي وعيناها يملاها الغضب هتعمل ايه وقامت بصفعه على وجهه فهمني دلوقتي بترفع صوتك عليا 

الشخص انا بعتذر ولكن انا بحبها

حازم هي كانت خارج خطتنا وتعلم جيدا اننا كنا نرحب بوجودها في عائلتنا ولكن هذا ما حدث 

 هي لا تقلق سوف تحصل عليها وستظهر امامها انك الشخص الشهم اوعدك خلال شهر او اثنين بالكثير 

حازم وده ازاي هي حامل يعني شرعا لا يجوز 

هي.  كل ما في الامر لو فقدت الجنين يحل لها الزواج بدون عده لأني اعلم جيدا انها لن تجعل ادم يقترب منها

حازم احنا حاولنا نفركش بينهم قبل كده وهي ما عملتش حاجه 

هي لانها لم تقوم بفتح الظرف

 حازم ولكن الشخص الذي قام بتسليم الظرف اعطاها يد بيد 



هي. ولكنها تركته في الاوتيل ولم تفتحه 

الشخص اذا يجب علينا ارساله لها مره اخرى هي سنفعل ولكن سننتظر قليلا حتى اقوم انا بفعل خطتي الجديدة وارجو منكم ان لا احد يتدخل الان

حازم وما هي خطتك الجديدة يجب عليك ان تخبرينا بها

هي كل ما في الامر ان سأظهر ولكن اريد منك ان تجهز كميه من المواد المخدرة لأني ساحتاجها في الفترة القادمة

الشخص اريد ان اعرف خطتك بالتفصيل

هي سأحكي لكم بالتفصيل حتى لا احد منكم يخطئ انت اولا يجب ان تسافر الان وقمنا بحجز الطائرة لك من الخطر ان ا يراك احد هنا لآنك امامهم قد سافرت فيجب عليك ان تسافر

الشخص سافعل ولكن قبل ذلك يجب عليا ان اعرف ماذا ستفعلون

 نتركهم ونذهب لتوفيق الذي كان يضحك ولكن ضحكته اختفت عندما اتى له اتصال

توفيق ماذا حدث كيف حدث ذلك اغبياء واغلاق الهاتف 

نور خير عمي 

ادم في ايه يا بابا 

توفيق في كارثه

توفيق هيا بنا سأقول لكم ونحن في طريقنا



وخرجوا سلفتهم وتركوا وليد لانه كان مشغول في اتمام اختراعه وكان لا يجلس معهم في ذلك الوقت

ونتركهم ونذهب الى مصر بعد بضع ساعات فاطمه دكتور ادهم حمد لله على السلامة

ادهم الله يسلمك فاطمه ولكن لماذا حضرت اليوم لم يبدا الترم الجديد

فاطمه حضرت لان نور تريد ان تعرف النتيجة

ادهم ولكنها لم تظهر بعد 

فاطمه ما هي قالت لي ان الدكتور ادهم هيكون موجود ولذلك تريد ان تعلمها بالنتيجة من الكونترول

ادهم اذا انتظري هنا وسأخبركم جميعكم عن النتيجة

وهنا حضر مراد ورعد 

فاطمه اذا انتم جايين ليه 

رعد.  علشان اخلص الورق لوليد هو مش قال لك ان هو هينقل في الجامعه في الخارج

 فاطمه   ايوه قال لي ولكن قال لي سوف ينزل هو يقوم بتخليص الاوراق

 رعد ومراد معا لا هو كلفنا ان نقوم نحن بتخليص الاوراق 

مراد معلش بقى يا فطوم ان شاء الله تشوفيه قريب في الاجازات

 فاطمه احتمال شكله كده عجبته القعدة هناك



 مراد يا عيني يا بنتي الحب ولع في الدرة

 فاطمه يا ابني هو انت لازق في الكلية هنا ليه انت في كليه حاسبات ومعلومات ايش دخلك هنا عندنا 

مراد اه خلصت حاجتي من جارتي بتطرديني دلوقتي انما الاول يا مراد ما فيش سباقات خلينا نسترزق

 فاطمه كانت ايام حلوه والله 

رعد ان شاء الله اللي جايه هتكون احلى

 فاطمه ان شاء الله

اسيبهم هم يخلصوا الورق ونذهب مسرعين عند عوده نور وتوفيق وادم الفيلا وعندما دخلوا انصدموا عندما شاهدوا من يجلس امامهم

وليد يا جماعه في ايه هي مين دي توفيق دي تبقى



الفصل الثاني والعشرون من هنا 




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×