رواية القدر او الحب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم جوري محمد


رواية القدر او الحب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم جوري محمد 


ونبدأ فصلنا لنعرف من يحدث من

  رعد اتصل على وليد مره اخرى ومن قام بالرد على الهاتف هو  ادم اهلا رعد

 رعد  اهلا ادم تصدق انت اخر واحد أتوقع يرد على الهاتف

 ادم هي صدفه وليد بيظهر ترك هاتفه هنا في غرفه المعيشة فعندما قمت انت بالاتصال على هاتفته وقرات الاسم فقمت بالرد

رعد ما فيش مشكله انت اخبارك ايه انت ونور ووليد 

ادم احنا في احسن حال الحمد لله وانت

 رعد اهي الدنيا ماشيه يا ريت تقول لوليد يتصل بيا

 ادم اوكي طبعا سوف اقول انك قمت بالاتصال به عندما اراه 

واغلق كلا من ادم ورعد الهاتف وفي هذا الوقت كانت ماجي ايضا تتحدث مع الشخص المجهول الذي طلبت منه ان يسافر الى القاهرة ولكنها بسبب احتماليه تغيير خطتها طلبت منه العودة

 الشخص سأحضر لك في اقرب فرصه 

ماجي سأنتظرك واغلقت الهاتف 

و سنتركهم ونذهب لنرى لماذا نور تفاجات



 نور وليد ماذا تفعل في غرفتي قلبي كان هيقف 

وليد ما فيش حاجه يا نور في ورق ضاع مني وقلت يمكن نسيته هنا لما كنت قاعد معاك امبارح 

نور وهي تحاول ان تتذكر هل حدث ما يقوله وليد امس 

فاقترب منها وليد انما انت قولي لي تاخرتوا كده ليه كل ده بتفطروا

 نور ايوه 

واقترب من اذونها وليد نور اريد ان احدثك في غرفتي سأخرج وانتي بعد ذلك تأتين وتحضري معك اي ورقه

 ثم خرج وليد وتركها وهي ترسم على وجهها نظره اندهاش فهي لم تفهم شيء ولكنها ستفعل كما طلب منها

وبعد قليل ذهبت الى غرفه وليد وهي في يداها مجموعه اوراق

نور خير وليد ماذا يحدث 

وليد انا الذي اريد ان افهم ماذا يحدث مع هذه العائلة

 نور قلت لك قبل ذلك

وليد وانت تعلمين اني لم اصدق شيء مما قلتيه اهدئي نور لا اريد ان اعرف تفاصيل ولكن اريد ان انبهك اني اشعر بالقلق اتجاه هذه المراه 

نور كيف هي والده ادم 

وليد.  اشعر انها قد جاءت لي تدمير هذا المنزل لقد سمعتها وهي تتحدث في الهاتف مع شخص

 وبدا يحكي لها كل ما حدث حتى وقتهم هذا

 نور  ولكن عندما دخلت الغرفة كانت مرتبه كما تركتها 

وليد اذا ادخلي قومي بالبحث في الدولاب عن اي شيء انا متأكد انها كان معها شيء وقامت بوضعه



 نور حاضر

وليد  كما اريدك ان تخرجي التابلو الموجود في الغرفة لأي سبب ما 

نور التابلو كمان خير هل تعتقد انها تقوم بعمل سحر لي 

وليد انا مش بهرج

 نور انا حاسس ان في حاجه مش طبيعية بس يعني مش اسحار وشغل عفاريت خلاص

نور  اهدا وليد انا احاول ان الطف الجو

 وليد  هيا نور افعلي كما طلبت منك وانا في انتظارك هنا لأعرف ماذا وجدتي 

والتابلو اجيبه معايا هنا ادخله الاوضه يعني

وليد لا اتركيه بالخارج

نور والله انت محسسني ان احنا في مؤامرة وانت عايش الدور فعلا

 وليد.  هيا نور ولا تستفزيني بردود افعالك

 نور وهي تخرج وتغلق الباب خلاص خلاص وسابته ودخلت الغرفة وفعلا قامت بفتح الدولاب لتجد فيه ظرف موضوع في اول الملابس والملابس مرصوصة بنفس الطريقة التي هي وضعتها بها فأخذته واغلقت الدولاب واثناء خروجها تذكرت اخذك التابلو معها وتركته في الخارج وذهبت الى وليد 



وليد ها طمنيني لقيتي ايه

نور لقيت الظرف ده ولما فتحته لقيته في رساله من حور لادم

وليد  لقد شهدتني او حاولت تاخد احتياطها وضعت احتمال اني اقول لك لانها كانت تغلق يداها على شيء جيدا فلو امسكت هذا الظرف كان سوف يتأثر وهو مفرود كما تشاهدي اكيد في حاجه تأنيه قامت بوضعها  وغيرت رايها وحطت ده مكانه

نور وليد انت بدات تدخل القلق الى قلبي 

وليد هذه المراه سوف اضعها تحت عيني ولكن انا اتصلت برعد اوه اين هاتفي لقد نسيته اسفل

 نور ولماذا اتصلت برعد

 وليد رعد وهو من سيساعدنا فهو عنده شركه هنا وحتى لو هو لم يساعدنا سيجعل سكرتير الخاص او شخص يعرفه يقوم بمساعدتنا نور نحن لا نعرف احد هنا غير ادم وعائلته 

نور معك حق 

وليد من وقتنا هذا لا اريدك ان تشربي منها اي شيء تعطينه لك فنحن لا نعرف نواياها الحقيقي

 نور اه وبدات تحكي له ما حدث وذكرت له شك  الطبيب 

وليد الم اقل لك اكيد يعني ادم مش مدمن



نور اه طبعا و لم تذكر له ان ادم كان مدمن قبل ذلك

 وليد يا ريت تخلي ادم هو الثاني ما يشرب منها حاجه

 نور ولكني اتعجب كيف ام تقوم بإيذاء ابنها 

وهنا تذكرت توفيق عندما قال انها كانت تقوم باثبات تهم على ادم لكي تجعل توفيق يكرهه

 وليد كل شيء احتمال ان يحدث في هذا الزمن فهي تركت ادم وهو صغير المهم يلا بينا ننزل

نور  طيب والتابلوه سأقول لك ماذا تفعلين به خذي هذا الظرف وبدا وليد يذكر لها كيف ستتعامل مع الموقف وليد اتفقنا

نور اتفقنا ثم نزلت الى اسفل ومعها وليد ومعهم التابلوه 

ادم اتاخرتي ليه انا عصافير بطني بتصوصا وعندما ارسلت لك مديره المنزل لتستدعيكي لم تجديك في الغرفة

 نور كنت قاعده مع وليد بدردش شويه 

توفيق ربنا يخليكم لبعض يا حبيبتي 

نور مش هتسالوني كنت بدردش في ايه 

ادم بتدردشي في ايه يا حبيبتي انتي حره انت واخوك بينكم اسرار بقى

 نور اسرار ايه ادم هههه



 واقتربت من حور شكرا ليك يا حبيبتي ويا ريت تقبلي مني التابلوه ده هديه على فكره ادم كان جايبه ليا هديه جوازنا بس انت تستأهلي لأنك عزيزه علينا والتابلوه ده كمان يحمل ذكرى حلوه لينا

 والجميع ينظر بدهشه لنور 

نور لا تندهش اتفضل ادم هذا الجواب لك من حور ولكن انا بعتذر انا فتحته لأني لقيته في الدولاب محطوط فحبيت اعرف هو ايه لما فتحته وقريته حسيت قد ايه هي ندمانة وقد ايه هي بتحبك وبدا ادم يقرا الجواب بصوت عالي امامهم جميعا فصدق هذه المشاعر المزيفة المكتوب بها الجواب تحت نظر توفيق الذي لا يصدق كلماتها

 فاحتضنها ادم انا سامحتك يا امي من ساعه ما سبتك تقعدي معانا هنا

 حور وهي تحتضنه الحمد لله يا حبيبي كده اموت وانا مطمنه 



وجلسوا ليتناولوا الغداء وادم يعطي حور الطعام بيده وكما يعطي لنور ايضا وجلسوا يتحدثوا 

ادم بعتذر وليد تليفونك معايا لقيته هنا ورعد اتصل بيك

 وليد وانا كنت نازل ادور عليه نسيته خالص الكلام اخذنا  اسيبكم انا يا جماعه عشان اشوف رعد عايز ايه

 وليد وبدا يتحدث هو ورعد 

وليد ازيك رعد اخبارك ايه

 رعد ا الحمد لله بخير يا صاحبي اخبارك واخبار نور

 وليد نحمد ربنا كلنا بخير انا عارف اني بثقل عليك يا رعد بس انا محتاجاك هنا ولو انت مش فاضي ممكن تشوف لنا حد هنا يساعدنا

 وليد انا لو مش فاضي افضلك يا وليد بس قول لي انت عايز ايه

 وليد بدا يحكي لرعد على كل حاجه بتحصل 



رعد لا انا هاشوف اول طياره وهاجي كده كده كنت محتاج اشوف الفرع اللي هناك في شويه حاجات بسيطة كده عايزاني ابقى موجود علشان اخلصها

 وليد خلاص هنتظرك اوكي 

وبعد اغلاق الهاتف  قام الاتصال بفاطمة

 وليد فطوم حبيبتي اخبارك

 فاطمه اخيرا اتصلت افهم انت ايه اللي شغلك عني

 وليد وانا يشغلني عنك يا قمر الا الشديد القوي مستقبلي ومستقبلك ثم انا كل يوم بكلمك مرتين 

فاطمه طيب النهارده انت ما اتصلتش الصبح ليه قلقتني عليك 

وليد انا اسف كنت مشغول بشويه  تعديلات بعملها كده ثم هانت اهي

 فاطمه طب يعني هو حد قال لك ما تنزلش وتتقدم لبابا وتطلبني

 وليد يا بنتي ما انا كلمته ويعتبري الموضوع خلصان ان شاء الله لما انزل للاجازه الجايه هخلص كل حاجه وهنسافر انا وانت هنا 

وليد طمنيني ايه النتيجة طلعت واخبار الجامعه ايه والواد مراد 



فاطمه اسكت مش دكتور ادهم بيقول هيسافر للتدريس في جامعه في الخارج بس مش عارفه انهي دوله وهيسافر بكره تقريبا ومراد الثاني بتصل على ايه الايام دي مشغول بالصدفه قابلت ناريمان اللي معايا دي صاحبته قالت لي ان هو سافر امريكا وتخيل ان هو لسه جاي الاسبوع اللي فات من هناك 

وليد طب لما هو جه هنا ما جاش ليه

فاطمه  الاغرب بقى ان دكتور ادهم قال له انا شفته واحد شبهك هناك في المستشفى تقريبا اللي كنت فيها

 وليد غريبه

 فاطمه وهو قال له لا انا مسافرش امريكا خالص

 وليد مش مشكله يا فاطمه ممكن يكون موضوع خاص بيه هو مش عايز حد يعرفه المهم انت يا قمر اخبارك ايه وحشتيني 



فاطمه وانت كمان وحشتني جدا

 نسيبهم احنا بقى يتكلموا كلام حب احنا ملناش دعوه بيه ونروح لتوفيق وحور

 توفيق انا عايزه اعرف انت بتعملي ايه بالظبط صدقيني المرة دي انا اللي هقتلك 

حور وهو العمر فيه باقي انت كمان مش ناوي تسامحني وتقرب منه وتضع يدها على صدره

توفيق حور انا حذرتك انا خط احمر اياك تفكري تلمسيني وسابها وخرج خارج الفيلا خالص 

ماجي يعني انا اللي عايزه المسك بس اما نشوف اخرتها ايه لازم اخليه يتجوزني علشان اعرف اورث اي حاجه وقعد يتفكر في طريقه تخليه يتجوزها ولكن قطع تفكيرها عندما اتى لها اتصال الشخص بكره هكون عندك 

حور اتفقنا



الفصل السابع والعشرون من هنا




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×