رواية عهد الشيطان الفصل الثاني 2 والاخير بقلم يوسف ابو الفتوح


 رواية عهد الشيطان الفصل الثاني 2 والاخير بقلم يوسف ابو الفتوح


وبعد ايام قليله لقيت هند لسه عايشه : 

ازاي ده حصل دي ميته قدام عيني وانا قاعد في البيت لقيت النور قطع ورجع تاني ولقيت هند قدامي وكانت سوده جدا وعيونها سوده و لسانها اسود ومقسوم اتنين زاي التعابين و لقيتها بتقول انت فاكر نفسك هتموتني ده انت بتحلم اللي ماتت دي مش هند ده بس مجرد جسد هند لكن روح هند لسه عايشه انت مش عملت عمل الدم بي الدم و قدمت ضحيه وهي انا هههههههههههه انا بقا قدمت نفسي بنفسي عشان عارفه انك هتعمل كده في يوم من الايام و دلوقتي ده دوري اخليك تموت بس بعذاب ماحدش في الدنيا كلها يقدر يستحملوا انت عارف انك لو حكيت لي الدنيا كلها علي كل حاجه حصلت معاك الناس هتقول عليك اي هتقول عليك مجنون وماحدش هيعرف يساعدك عشان انت مجنون وده لوحده اكبر عذاب للإنسان وغير كده متنساش أن اللي يقدم العهد بيبقا ملعون وانت دلوقتي ملعون وعشان كده اي حد بيحبك هيموت قدامك واي حد انت تحبه انت هتموت عشانوا ومراتك لسه عايشه موجوده كمان ومتجوزه ومخلفه هي دي اللي انت سبتني عشانها هي دي اللي انت قتلتني عشانها وهي دلوقتى متجوزه وعندها بيت و اولاد وانت طبعا مش مصدق قبل ما العهد يبدأ وتموت زاي اللي ماتوا انا هديك فرصه واحده هتروح العنون اللي هيتكب في الورقه اللي علي الطرابيزه وهتشوف بيعينك مراتك وهي مع غيرك وبعدها القرار قرارك لا هي تموت لا انت تموت قدام يوم واحد بس وقبل اليوم التاني تكون قرارت سلام يا مازن :



مازن : وبعدها لقيت الورقه مكتوب عليها عنوان البيت اللي في مراتي وانا بقول لي نفسي مستحيل مراتي تبقا عايشه اكيد ده كدب وممكن تكون خدعه وفضلت افكر كتير وقلت لي نفسي انا هروح العنوان وأشوف بنفسي مراتي عايشه ول ميته 

و نزلت من البيت وروحت علي العنوان وخبط علي باب البيت فتح الباب راجل وقال لي ايو مين حضرتك : 

قلت له هو حضرتك متجوز واحده اسمها رانيا :

قال لي اه حضرتك مين وعرفت اسم مراتي منين ،:,

قلت له انا من قريبها اللي في البلد وكنت مسافر ولسه جي و عرفت انها خلفت فا قلت اجي اباركلكم :

قال لي بس انا اول مره اشوفك : 

قلت له ما انا كنت مسافر براء ولسه جي فا اكيد مش هتشوفني ممكن بس دينادي علي رانيا وتقول لها مازن واقف علي الباب وهي هتعرفني علي طول ،',

وفعلا نده علي رانيا و اول ما شوفت رانيا لسه عايشه فرحة جدآ جدآ ومش عارف ازعل ول افرح وكت في حاله غريبه واول ما شفتني قالت لي انت مين : 

قلت لها انا مازن يا رانيا انتي مش فاكراني :

قالت لي لا انا اول مره اشوفك :

قلت لها ازاي مش فاكراني يا رانيا ده انا فضلت عايش معاكي فتره كبيره اوي :



قالت لي معلش انت شكلك غلطان في العنوان انا مليش قريب انا يتيمه ومعنديش قرايب :,

قلت لها ما انا عارف يا رانيا انتي مش فاكره انك من 15 سنه كونتي متجوزه :

قالت لي من 15 سنه ده انت عارفني من قبل ما اعمل الحدثه :

قلت لها اه انا عارفك مقبل الحدثه :

قالت لي معلش انا مش فاكراك بسبب اني فقدت الذاكره وللاسف الشديد انا معرفش انت مين :

قلت لها أنا جوزك مازن و انا كنت فاكرك ميته ومعرفش انك لسه عايشه :,

قالت لي انت بتهزر صح جوزي ازاي :,

قلت لها هي دي الحقيقه أنا كنت فاكرك ميته ومعرفش انك لسه عايشه وبعد ما انتي عملتي الحدثه انا دخلت السجن و ماحدش صدقني اني برئ :

ولقيت رانيا ساكته و مصدومه من الكلام وانا عشان اتاكد انها فعلا رانيا بصيت علي أيدها رانيا مراتي كان في ايديها جرح قديم في ايديها اليمين لما بصيت علي ايد رانيا مالقتش الجرح عرفة أنها خدعه ودي مش رانيا فا نهيت معها الكلام وقلت لها معلش يا فندم يمكن انا فعلا غلطان في العنوان يمكن تكوني شبه مراتي ولكن مش انتي رانيا مراتي انا اسف اني ازعجتكم 



وبعدها مشيت وانا واثق أن كل اللي بيحصل ده مش حقيقي و فكرة مع نفسي وانا ماشي في الشارع وعرفت أن كل اللي بيحصل ده خيال وعرفت أن هند بتحاول تكرهني في مراتي 

وكمان بتبعدني عن الحقيقيه و انا كنت عارف أن ده هيحصل ومجرد بس ما مشيت بعيد عن البيت و بصيت علي البيت من بعيد لقيت البيت مهجور وعرفت أن دي كانت خدعه وروحت عند بيت هند وكنت عارف انها موجوده في البيت فتحت الباب ودخلت الشقه ولقيت البيت هادي جدا و مفيش صوت في البيت غير انفاسي وقلت لها يا هند كفايه خداع و اظهري بشكلك الحقيقي وكفايه لحد كده كدب وليقت صوت هواء شديد من شبابيك البيت كله والشبابيك بتتقفل وتتفتح و مره واحده كل الأصوات اختفت والشبابيك اتقفلت ولقيت باب اوضه من اللي في الشقه بيفتح ولقيت هند لبسه اسود وبتقول انا ظهرة علي شكلي الحقيقي وكان نفسي البس ابيض ده اليوم اللي كنت بحلم بي ولكن مراتك خدت مني ده وحرمتني من اكتر شخص بحبه وهو انت يا مازن هي خدتك مني عشان انانيه ومش بتحب غير نفسها انا طول الوقت كنت قدامك وهي جت منعتك تشوفني وكان لازم احارب عشانك وهي اللي كانت واقفه قدامي وعشان كده كانت لازم تموت و دلوقتي اهو انا وانت قدام بعض وانت بدال ما تخدني في حضنك جي تقتلني عشان خاطر واحده انانيه علي العموم انا عملت اللي عليا ودلوقتي الباقي عليك لا تقتلني لا اقتلك وعلي فكره يا مازن العهد قرب ينتهي قدامك دقائق معدودة لو مسمعتش كلامي اللعنه هتصيبك :



مازن : انتي عايزه مني اي يا هند واي المطلوب عشان ترتاحي :

هند : انا مش عايزه حاجه منك غير انك تدي روحك لي الخادم عشان نعيش انا وانت مع بعض ولو مش عايز تعيش معايا انا مش هعمل حاجه غير اني همشي بس شوف بقا اللي هيحصل فيك وانا مليش دخل في اللي هيحصل ليك ده اعمالك هتجري وراك وانت اللي صنعت اللعنه دي انت والساحر الفاشل بتاعك دلوقتي الاختيار قدامك اختار يا مازن قبل ما يفوت الأوان :

مازن : انا هختار اللعنه يا هند مستحيل اختار اللي قتلت مراتي وانا عمري ما اخون مراتي ولا هي عايشه ولا هي ميته وانتي هترجعي من المكان اللي جيتي منه يا هند انتي مكانك في لعنة الظلام  

يا شيخ حسن راجع الملعونه دي تاني زاي ماكانت وظهر الشيخ حسن و معا اكتر من عارف وشيوخ كتير عشان هند عندها قويه تدمر عالم كامل باشاره واحده وطبعا هند اتصدمت لما شافت الشيخ حندسن لسه عايش و بدأت الشيوخ والعفرين في القراءة الكتب اللي معاهم وبدأت هند يبان عليها الغضب ولقيت عيونها بقيت سوده وبتنزل دم اسود من عيونها و العرافين قالوا كلام غريب جدا ومش مفهوم ولقيت هند باشاره واحده رفعتني في الهواء و لقيت العارفين أيديهم بتجيب دم ولقيت الشيخ حسن وقع علي الارض والشيوخ اللي موجوده اتشلوا و وزاي ما يكونوا متكتفين و بعدها لقيت الشيخ حسن بيقول يا مازن افتح الكتاب : 



وانا مرفوع في الهواء كنت عاجز عن الحركه بس فضلت احاول اني احط ايدي في جيبي عشان اطلع كتاب الله الكريم وبعد كذا محاوله الشيخ حسن شتت انتبها هند وانا وقعت علي الأرض و هند راحت عند الشيخ حسن ومسكتوا من رقبتوا وقالت لوا اعمل فيك اي عشان تموت مووت :

وانا طلعت كتاب الله وفضلت اقراء الاجزاء اللي قال لي عليها الشيخ حسن وفضلت اقراء واقراء ولقيت هند بيطلع منها اصوات كتير ولقيت البيت بيتحرك ولقيت كل حاجه في البيت بتتكثر وكل شي حواليا بيطير في الهواء وينزل علي الارض يتكثر ولقيت الشيوخ والعرافين بداو يقراء معايا و بصوت عالي جدا فضلنا نقراء ونقراء لحد ما لقيت فجوه كبيره في الأرض وسحبت هند واتقفلت تاني وبعدها لقيت الشيخ حسن بيقول انتهت الحكايه بس لازم يا مازن نقفل الباب ده خالص وعشان ده يحصل لازم نقدام اخير طالب لي الخادم وانت عارف هو اي : 

قلت له عارف الدم ب الدم وانا مستعد :



ودي كانت اخير مره اقدم فيها دمي والحمدلله انتهت الحكايه وملخوظه عشان اكيد الناس هتسال هو ازاي الشيخ حسن مات وازاي رجع تاني لي الحياه في الحقيقيه الشيخ حسن هو صاحب الفكره دي هو اللي حرق البيت علي أساس أن السخر انقلب علي الساحر و حرق البيت واختفاء وبعدها ظهر ليا وقال لي علي كل حاجه وعشان هند متعرفش أنه عايش كان علي طول مرقبيني من بعيد وهو اللي جاب الشيوخ والعرافين عشان نرجع هند في مكانها الطبيعي عشان روح هند كانت لازم تموت والحمدلله خلصنا من شرها والحمدلله بس فضلت في الذكريات وعمري ما انساء اللي حصل مهما طال الزمن ونصيحيه مني ليكم خلي بالكم الغدر أو الكراهيه ممكن تيجي من اقرب الناس ليك خلي بالك كويس من اللي حواليك وخليك دائما حريص جدا في كل شي ممكن الحب يتقلب لي كره و ممكن الكره يتقلب لي حب وانت اللي عليك تعرف تميز مين بيحبك ومين بيكرهك وده مش معنا انك تحكي كل حاجه لي اللي بتحبه لازم بردوا يبقا في حرص لحد ما تتأكد فعلا أنه بيحبك ويتمنا الخير ليك ونيصحه اخيره من اخوكم علموا اولادكم يعني اي عطاء ويعني اي اخلاق و يعني اي كل شئ اقسمه ونصيب و علمهم يعني صلاه ويعني ايمان 



تمت



 انتهاء رواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا




تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×