رواية الامانة الفصل الثامن 8 بقلم نرمين قدري


 رواية الامانة الفصل الثامن 8 بقلم نرمين قدري


الفصل الثامن


حياة / اه طبعا عندي خلاص يبقي تعملي زي ما انا حقولك علية بلظبط  و سعتها نشوف بقا هيتصرفوا ازاي

اتعدلت جنة في جلستها وقالت :

ها يا عبقرينوا احكي هعمل ايه بلظبط

ضحكت حياة وقالت اسمعيني كويس بس تعملي زي ما بقول بلحرف


وعند ماجدة 

ماجي / ها يا ماجده لقيت حد سمع حاجة 

رفعت ماجدة أكتافها وقالت: 

/مش عارفه بس عندي احساس أن البت عبير سمعت حاجة 

ماجي بتعجب:

  ليه بتقولي كده سمعتي حاجة 

ماجده بغيظ.:

لاء ما سمعتيش  بس دخلت علي جنة لقيت عبير عندها  وشكلهم كده ميطمنش كانوا بيتكلموا بصوت واطي والبت عبير ارتبكت اول ما شافتني 

ماجي :

يعني تفتكري ممكن عبير تكون سمعتنا وراحت قالت لجنة 

ماجده :

مش عارفه بس لو ده كان حصل مافتكرش هيكون البيت هادي كده كان زمان اسر قلب الدنيا 

و عند جنة اتصلت باحمد :

الو ايوا يا احمد انا هنزل اروح عند بابا

احمد باستغراب:

لية خير فجاءة كده حصل حاجة 

جنة  بتصنع:

اه حياة كلمتني الصبح و قالتلي أنه تعبان شويه وبصراحة أنا قلقانه عليه وعاوزة اروح اشوفه 

احمد:

الف سلامة عليه ماشي يا قلبي روحي وانا هعدي عليكي بليل اخدك و اطمن علي بابا بس خالي بالك وانتي رايحة  و اول  ما توصلي طمنيني عليكي اوعي تنسي 

جنة 

ماشي يا حبيي حاضر

احمد  بسرعة:  

جنة بقولك ايه انا هبعتلك سواق الشركة اللي عندنا يوصلك علي بال ما تجهزي يكون وصل 

جنة بحب :

ربنا يخليك ليا يا قلبي بجبببك قوي يا احمد 

احمد :

طاب ايه بقاااااااااااااا

جنة بضحك:

/اية اية بس يا قلبي 

احمد :

مافيش حاجة تحت الحساب لحد ما اشوفك 






جنة :

اتلم بقا انت مش بتشبع

احمد :

يخراشي طايب بزمتك في حد يشبع من القمر ده انتي روحي يا جنة قلبي

جنة ربنا يخليك ليا يا حبيبي 

اغلق احمد الخط الهاتف ثم التفت تجد  اسر في ظهره

اسر بابتسامة:

خير يا عم النحنوح خلصت فقرة الحب ولا لسة 

احمد بهيام:

لاء طبعا ده  الحب مش بيخلص خالص 

وطثم فجاءة اتعدل ةفي جلستة  و اترسم على وجه الجدية وقال:

بس بيني وبينك جنة قلقاني ومش عارف اعمل ايه

انتبه اسر لكلامة و قال بجدية:

خير يا احمد في ايه

احمد بحيرة:

بص يا اسر انا اول ما عرفت جنة حكتلها عن حياتي وأن انا  هعيش معاكم وكانت فرحانة و مرحبه بكده قوي بس من كام شهر كده حصلت حاجة غريبة و بالاخص اليوم اللي اللي اتخانفت ماجي فيه مع حياة اخت جنة

اسر باهتمام ايه الي حصل في اليوم ده :

احمد :

دخلت الاوضه علي جنة بعد ما اختها ماشت لقتها في عالم تاني 

سالتها مالك اول كلمة قالتها تعالي نبعد عن هنا و نسكن برا 

بسالها ليه قالتلي علشان اعرف احافظ على ابنك 

كشر اسر حاجبية وقال باستغراب :

وجنة تقول كده لية بس ايه اللي هي حاستة

احمد:

مش عارف انا كمان مسالتهاش ومرضتش. ادي موضوع اكتر من حقة و زعقت معاها علشان ما تفتحش الموضوع ده تاني بس من ساعتها عقلي مش مبطل لأن انا حافظ جنة كويس وعارف قد ايه كانت مرحبة بفكرة العيشة و سطيكم علشان كده مستغرب أنها تقول كده

غير انها بعد موضوع ده علي طول بدأت جنة  تتجنب الخروج من اوضتها  ولو  تلاحظ مش بتظهر غير علي مواعيد الاكل ومش بتاكل غير لما الكل ياكل من الطبق ولا بتشرب حاجة خالص غير اللي هي بتعملها

اسر بغضب: 

وانت ازاي ساكت علي حاجة زي كده اكيد مراتك مش مجنونه ولا هتقول كده من الباب للطاق اكيد شافت أو سمعت حاجة و انت بزعيقك ليها خلتها تسكت وما تتكلمش

احمد:

بحزن  ما هو ده اللي تاعبتي ان انا حاسس ان جواها كلام و عنيها جواها عتاب ممزوجة بغضب

اسر /

طايب وبعدين هتعمل ايه معاها هتكلمها ولا هتعمل نفسك مش شايف تاني لحد ما تخرب خالص 

احمد :

لا طبعا  انا رايح بليل أجبها من عند بابها هخدها نقعد في أي مكان و اتكلم معاها براحة يمكن تحكي اية المخوفها من هنا ومن مين بظبط 


وفي الفيلا

استعدت جنة للخروج وهي نازله قبلتها ماجي 

رفعت ماجي حاجبها وقالت:

ماجي :  

علي فين العزم ان شاء الله ولا هي سايبة كده تروحي وتخرجي وقت ما تحبي ولا فاكرة نفسك لسة حارة اللي جاية منها 

رفعت جنة عينها و بصت لماجي بقرف  وسابتها ومشت بدون اي كلمة 


شدتها ماجي من يدها  بشده وقالت :

ماجي :

استني اقفي هنا انا مش بكلمك ولا انتي الحارة اللي جاية منها ماعلموكيش تحترمي اللي بيكلمك  

نزعت جنه يدها منها و قالت بحده وصوت عالي  والأول مرة :

ماااجي اول واخر مرة تمدي ايدك عليا انتي تطلعي مين علشان تساليني رايحة فين وجاية منين 

اتلم كل اللي في البيت علي صوتهم في نفس اللحظة حاولت ماجي تزق جنة من علي السلم لولا عبير لحقتها بسرعة بعد أن أطلقت صوت عالي والكل شاهد علي فعلت ماجي 

التفت ليها جنة و بعزم ما فيها أعطتها قلم علي وجهها تحت شهقات الجميع و دن النظر لاي حد تركتهم وخرجت


وضعت  ماجي  يدها علي وجهها وقالت :

والله ما هعديلك القلم ده وانا مبهزرش انا بقا زي عقرب قرصتي والقبر  


وصلت جنة عند حياة. و جسدها يرتعش بالكامل 

اتخضت حياة علي منظر جنة و علي علامات الفزع علي وجهها وقالت بخوف ة

خير يا جنة مالك في ايه وشك اصفر وجسمك بيترعش ليه كده 

قصت جنة عليها كل ما حدث

حياة بأبتسامة:

احلفي ضربتيها قلم تسلم ايدك تربيتي طمرت فيكي بس تعرفي يا جنة ان اللي حصل  ده جه في مصلحتنا  حيسهل علينا كتير 

وانا كلمت دكتور هبه جارتنا وفاهمتها يلا انتي خشي ونامي و الباقي عليا وانتي شكلك اصلا حيثبت لعبتنا 

جنة بخضة مما يحدث: 

تمام انا حنام بجد بقالي كتير ما نمتش من القلق 

اتصلت حياة باحمد وقالت ببكاء مصتنع 

حياة :

احمد تعالي بسرعة جنة تعبت قوي  بعد اللي حصل عندكم الصبح أنا كلمت دكتورة و هي في طريق 

انتفض احمد وقال

مكانه في اية يا حياه ايه اللي حصل عندنا الصبح انا مش فاهم حاجه خير 

حياة بمكر: 

يالهوي اده انت ما تعرفش خلاص خلاص اعتبرني ما اتكلمتش انا كنت فكراك كنت موجوده ساعتها بس خلاص طلما ما تعرفش المهم تعالي دلوقتي

قام احمد وقف بخوف يتوجه للسيارة استعداد للذهاب وقال بصوت مرتفع  :

يه حصل يا حياة انطقي بقا اعصابي خلاص ما عدتش مستحملة لحد ما اجي 

شد اسر التليفون من احمد وفتح الصوت 

قالت حياة بعياط مصطنع: 

خلاص بقا يا احمد علشان معملش مشكلة مع حد انا بعتذر افتكرتك عارف أو جنة حاكتللك 







احمد بعصيية 

اتكلمي بقا يا حياة

حياة :

اصل جنة وهي جاية الصبح ماجي وقفتها علي السلم و اتخانفت معاها و كانت عاوزة تعرف جنة رايحة فين و كانت حتوقعها من علي سلم لولا عبير لحقتها 

رد اسر متسرع استحالة ماجي تعمل كده اكيد في حاجة غلط 

حياة بعصبية  وقد استفزها دفاعة عنها:

وانا حكدب ليه يا استاذ اسر عندك الناس الشغاله في البيت عندك اسالهم غير أن انا ما كنتش حتكلم لولا احمد اللي غصب عليا عمتا ده مش وقته خالي احمد يجي جنة تعبانه قوي دكتورة قربت توصل

اسر:

اصلا احنا علي طريق من ساعة ما اتصلتي و قربنا علي البيت خلاص 

قامت حياة واقفة تمام تمام سلام

جرت حياة اتصلت بدكتوره و بلغت جنة و ظبطوا حكاية 

وصل كل من أسر وأحمد استقبلتهم حياة بدموع 

احمد بلهفة:

فين جنة يا حياة وهي عاملة ايه دلوقتي

حياة :

جوا معاها دكتورة بتشوفها  ربنا يستر انا خايفة عليها قوي 

اسر:

هي تعبت كده لدرجة دكتورة طايب والليبي عامل ايه 

رفعت حياة. عينها و جاوبت بكلمة. واحدة 

/ اه 

دخل احمد يجري علي الاوضة 

كانت جنة مستلقية علي سرير و تقف الدكتورة بجانبها 

قال أحمد بلهفة خير يا جنة حاسة باية يا حببتي و النونو كويس طمنيني  

جنة أو ما لمحت احمد اترمت في حضنع  و بكت بشده فاهي ما زالت تحت تأثير الخضة و مازال وجهها اصفر 

قالت الدكتوره

لاء ما هو كده ما ينفعش احنا قلنا اي انفعال حيسبب تشنجات ونرجع للخطر تاني لو سمحتي هدي نفسك خالص كده ما ينفعش 

اخرج احمد جنة من حضنة و ريحها علي السرير و التفت إلي دكتورة 

احمد/  

خير يا دكتورة طمنيني 

دكتوره :

بصراحة كان نفسي اطمنك بس حالة جنة مطمنش اولا ممنوعه من حركة خالص لأن ده غلط علي البيي ممنوع العصبية أو أي حركة مفجاءة

احمد:

بخضه ليه كل ده 

دكتورة :

/ واضح انها اتعرضت لحركة و مفجاءة و اتخضت. جامد حصل لها تشنجات عضلية في الرحم و انقباض شديد مهدد بالاجهاض

احمد:

طابب هي مش ساكنة هنا ممكن نعملها كل ده في اللبيت

الدكتوره 

من الظاهر حضرتك ما سمعتنيش كويس بقولك الحركة ممنوعة 

              

            الفصل التاسع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×