close

رواية لست من نسلي الفصل العاشر 10 بقلم سوارا


 رواية لست من نسلي الفصل العاشر 10 بقلم سوارا


: روحت عشان اجيب لبس للبيبي اصل انا وزياد قريب هيجيلنا بيبي


الكل بصدمه وهما بيبصوا على زياد : اييييييييييييه زياد!!

زياد بيشاور على نفسه بصدمه واستغراب : انا؟!!... محصلش!!

معتز بعصبيه : نهر ايه معنى الكلام ده؟؟!

نهر : معناها ان كلكوا استغليتوا حالتي لمصالحكم واحد واحد والحمدلله أن ده حصل عشان يكشفكم على حقيقتكم ليا!!

معتز بعصبيه وتوتر : نهر ايه الكلام ده انتي بتتبلي علينا؟؟.. بتردي علينا الجميل بالطريقه دي؟؟!

نهر بتضحك بسخريه وبتشاور عليهم : انت عمي المحترم معتز اللي مفيش عم زيك في الدنيا دي اللي استغليت حالتي وخليتني أوقع عن أوراق تنازل ملكيه ليك.... وانت يا حسام فضلت في الرايحه والجايه.. ونزلت منها دمعه.. تتحر*ش بيا على اساس انك بتلعب معايا طب اعتبرني اختك طب ترضاها على نور؟؟؟

حسام بعصبيه : اخرسي اختي مش زيك!!

نهر بضحكه سخرية : هه فعلآ اختك مش زيي لأنها الشيطا..ن نفسه!!..... دي عرفت اني حامل من هنا واستغلت الموضوع ده وزورت التقارير وقالت إنها هي الحامل وراسمين خطه كامله عشان ياخدوا الطفل بتاعي!!

الكل بيبص على نور بصدمه ونور بتنزل رأسها متلاشيه نظراتهم

معتز بصدمه : نور ده بجد؟؟...انتي مش حامل؟!!

نهر بسخريه وجمود : استنى ده انت هتسأل كتير اوي لسه وهتنصدم يا غالي... وعمتو المرأه المحترمه كانت بتهددني اسكت ومقولش لحد الكلام ده والا امي مش هترجع وكانت بتعمل ده عشان قال بنتي وعشان حسام ميتسجنش!!

حسام بصدمه وخوف : بس انا مقر.. بتش من نهر للدرجادي وبجد المرادي انا بقول الحقيقه ومش بكدب !!

نهر بجمود : مهو مش انت اللي عملت كده فعلا ده زياد حفيد العيله ووريثها الوحيد الشب المحترم اللي بترفعوا رأسكم بيه هو اللي عمل كده!!

مالك بصدمه وهو بيرجع للورا وبيبصلهم : انتو يطلع منكم كل ده!!!...... أنا مش مصدق نفسي انا مش عايش وسط عيله انا طلعت عايش وسط مجر.. مين حتى المجر.. م احسن منكم ما بيرضاهاش في عيلته إنما انتو..... لا لا انا مش مصدق بجد!!........ انا مش هعيش لحظه معاكم من تاني... وبيتحرك

حسينه بصدمه وبتمسكه من كتفه : مالك انت بتقول ايه؟؟؟..... مستحيل مستحيل يا ابني هتسيبني بعد ما كبرتك وربيتك وشيلتك جوه بطني عشان واحده ملهاش عيله!!

نهر الكلمه وجعتها وبتنزل منها دمعه

مالك بضحكه سخريه : مهو طبيعي ميكونش عندها عيله لو انتو عيلتها بتعملوا كده!!...بيفك ايدها من كتفها ولسه هيطلع

معتز بجمود : لو رجلك هتعتب برا البيت ده انسى ان ليك اب   هنا ومتأخدش ولا حاجه معاك!!

مالك بهدوء : وانا أساساً مخدتش ولا كنت هأخد حاجه لأن كلها طلعت فلوس حرا.. م!!...

معتز بعصبيه : يااااااااااا حراااااااااس!!

الحراس بيجوا بسرعه على صوته صف كامل

معتز بجمود : مالك رجله متعتبش على البيت ده تاني ولو حاول بس يعتب تتصلوا بالشرطه مفهوووووم؟؟

الحراس بصدمه وتوتر : مفهوم

مالك بيبتسم ابتسامه غريبه وبيطلع بره البيت وزياد بيطلع جري وراه

نهر بتبص عليه وهو طالع وبتبتسم : ومغلطتش يا مالك لما قولت زمان انك اخويا اللي امي مخلفتهوش


زياد وهو بيجري : ماااااااالك ماااااااالك اقف عندك!!

مالك بيتجاهله وهو بيمشي بسرعه بالنهايه زياد بيمسكه من كتفه

زياد باستغراب : في ايه يا بني ما تقف مش بناديك!!

مالك بجمود : عايز ايه؟؟؟

زياد بصدمه : انت بتتكلم معايا كده ليه؟؟

مالك وهو بينزع ايده من كتفه : عايزني اتكلم معاك ازاي؟؟؟.. وانت مين أساساً؟؟؟...انا معرفكش انا طلعت مخدوع وخدعه كبيره كمان معقول انت زياد اخويا اللي كنت على طول بقولك انت قدوتي وانا فخور بيك ؟؟

زياد بحزن : وانت مصدق يا مالك أن انا اعمل كده؟؟؟

مالك بعصبيه : اه مصدق ومتحاولش تضحك علبا عشان خلاص انا مبقتش أصدق حد فيكم!!

زياد وهو بيخرج بعض الأموال من جيبه : خلاص يا مالك براحتك متصدقنيش بس عايزك تعرف ان انا معملتش حاجه وانا مش كداب وهيجي اليوم اللي هتعرف فيه ان انا برئ فعلا ووقتها هتندم!!... وخد خلي الفلوس دي معاك عشان تمشي بيهم امورك ولما تخلص اتصل عليا وهبعتلك تاني

مالك بضحكه سخريه : فلوس حرا.. م!!... وبيمشي بسرعه وبيسيبه وسط حزن الآخر


زياد بحزن وهو قاعد على سلم بيت عمه القديم : لما كنت بتدايق كنت بجي هنا على طول وبقعد و برتاح وهي بتراضيني انما دلوقتي كل حاجه تغيرت يا ريت كل حاجه ترجع زي زمان ياريتك يا عمي ما مو.. تش ياريت كل ده محصلش كنا عايشين بسلام ومبسوطين!!







زياد بتذكر : اييييه ده انا نسيت الوصيه خالص!!... مفتحتهاش كل السنين دي.. ياترى عمي كان كاتبلي ايه وعايزني في ايه ؟!... وبينزل جري على تحت وبيقفل البيت وبيركب العربيه بسرعه وبيتوجه ناحيه القصر وهو بيعد الثواني على أحر من جمر


زياد بيفتح الخزنه وبيطلع الوصيه وبيقرأها زياد بصدمه : ايييييييييه ده انا كان لازم افتحها من زمااان اتأخرت اوي!!


نور ببكاء : اتكشفنا خلاص يا ماما أكرم هيطلقنيييي!!

حسينه بحزن : متزعليش يا بنتي أن شاء الله ربنا هيعوضك بالخير عن أكرم هوا مش نصيبك 

نور ببكاء : بس انا مش عايزه خير ولا تعويض انا عايزه أكرم أكرم وبس!!

حسينه بتبص عليها بحزن بينما تجفف الاخره دموعها بسرعه وبتطلع من الغرفه

: نهر

بتبص وراها بتلاقي نور وهي بتعيط وراها بتلف وشها الناحيه التانيه بتجاهل

نور : حقك عليا يا نهر حقدي وانانيتي عموني ونسيت انك اختي وصحبتي وكل دنيتي وسندي ومليش غيري سامحيني وتعالى نرجع زي زمان فاكره؟؟

نهر بابتسامه : فاكره يا نور فاكره... وبتمسك ايديها وبتحضنها وبيقعدوا مع بعض وهما بيفتكروا ذكرياتهم...


بعد أيام قليله

حسينه بتوتر : الوووو

أكرم باستغراب من ردها : الووو خالتي ازيك ليه نور مردتش هو الطفل و نور كويسين؟؟؟.. انا جاي اخدها عشان السفر بكره الصبح قعدت معاكم بما فيه الكفاية خلاص يادوب نلحق نلم هدومنا 

حسينه بتوتر : بصراحة يا ابني نور الحمل تاعبها جدا والدكتور بيقول انه مش ثابت  وكتبلها على ادويه وراحه تامه

أكرم بصدمه : بجد طب هجي اطمن عليها و اخدها 

حسينه بتوتر وخوف : لالالالا لا ملوش داعي يا ابني مش سفرك بكره الدكتور قال إنها مش هتقدر تسافر لحد ما تولد أو يستقر الحمل

أكرم بخوف : في داهيه السفر انا هجي اطمن عليها واجبها هنا عشان اخد بالي منها 

حسينه بشهقه : تجي تجي اييييه؟؟... لا ده الدكتور مديلها بنج مش هتفوق غير بكره بالليل وانت سفرك بكره الصبح

أكرم باستغراب : ما نا مش هسيب نور ورايا واسافر هسيب السفر وخيرها في غيرها

حسينه بصدمه : لالالا يا بني تسيب السفر ازاي.؟؟... دي نور بتقولك سافر وهي أول ما تولد أو يستقر الحمل هتسافر وانا معاها عشان اخد بالي منها وأخواتها معاها

أكرم باستغراب : اييه ده مش انتي قولتي انها واخده بنج ومش هتفوق الا بكره بالليل؟؟

حسينه بتوتر  : ايوه قولت كده.. ليه في حاجه؟؟

أكرم : طب ازاي بتقولي انها بتقولي سافر.؟

حسينه وهي بتخبط جبهتها : اقصد ان أن..... اه ماهي قبل ما تاخد البنج كانت بتقول كده وقالت لي اقولك كده

أكرم ببلاهه : خلاص يا خالتي لآ نور عايزه كده مفيش مشكله يلا مع السلامه

حسينه وهي بتتنهد بهدوء : واخيرا.. مع سلامه يا ابني مع سلامه الله يفكها عليك

حسينه بخبث : كده بقى نجحت الخطه الأولى وانا مش هخليكي يا نهر بعد ما خليتي ابني يبعد عني وكنتي عايزه تخربي بيت بنتي وعايزه تاخدي ابني التاني برضو تنتصري عليا وهتشوفي!!


زياد وهو بيقفل الباب براحه : يا ترى ياماما ناويه على ايه.....كده في حاجات مستخبيه ومش مفهومالي كتير سواء وصيه عمي.. ولا كلام نهر اللي قالته وانا معملتش حاجه وفي مؤامرات كتير بتحصل من ورانا وانا لازم اعرف كل حاجه والحقوق تترد لأصحابها !!


#لست_من_نسلي 10


بصوا يا جماعه عايزه اقول كلمتين توضيح اسمعوها لو سمحتوا في فرق بين النقد والإساءة جميل.. والنقد ده انا بتقبله جدا وبحبه وبحترم الشخص في رأيه وبحاول افهم وجهه نظره بعدين يشوف هو غلطان أو لا وانا والله ويعلم ربنا اكتر انسان ملوش دعوه بالمشاكل وبعيد عنها لكن هتجي تسيئ لي مره هشوف كومنتك وهتجاوزه وهمسحه أو هسيبه زي النيش ومش هرد عليكي إنما هتسيئ اكتر من مره فأنا هنا هرد عليكي بكلمه واحده بس..... متابعينيش 👍

انا كنت عايزه اعمل الكلام في بوست لوحده بس مش عايزه حد تاني يفهم الكلام عليه بحبكم في الله اختكم سوارة الحكومة ❤️


              الفصل الحادي عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
close