رواية اغلي من الدهب الفصل الخامس 5 بقلم نشوه عادل


 رواية اغلي من الدهب الفصل الخامس 5 بقلم نشوه عادل


-هعلى صوتى وكلكم هتسمعوا

عدى ع اليوم ده تلات سنين واصبح عمر دهب ١٠ سنوات وف يوم جه للملجأ حد مميز كزيارة واستقبلتها يسرا بترحاب كبير 

يسرا دكتورة حنان عاملة ايه ليكى وحشة والله كنت مختفية فين الوقت ده كله!

حنان كان عندى شغل مهم ف الامارات ولسه راجعة امبارح بس المكان وحشنى جدا 

يسرا مكانك ف اى وقت وحمدالله ع سلامتك 

حنان الله يسلمك شكل الملجأ اتغير كتير 

يسرا كل سنة بنحب نجدد ونضيف حاجات جديدة للبنات عشان ميحسوش بالملل 

حنان كتر خيرك والله ياريت كل الناس تكون ف انسانيتك وطيبتك 

يسرا ميرسى ليكى بس انا كان عندى لحضرتك سؤال لو مش يضايقك!

حنان اكيد لا طبعا مش هزعل اتفضلى

يسرا انتى ما شاء الله جميلة ودكتورة وشكلك اصغر من سنك ليه متجوزتيش لحد دلوقتى!

حنان انا كنت فعلا متجوزة بس هو طلقنى بعد ما عرف انى عقيم ومستحيل اكون ام لانى جالى ورم ف الرحم وكان لازم يستئصلوه بعدها اتقدملى ناس كتير لكن انا رفضت قررت اعيش لنفسى وشغلى وبس 

يسرا ايوة بس متزعليش منى العمر بيجرى بسرعة وهتلاقى نفسك لوحدك من غير سند او حد يكون معاكى ياخد بحسك 

حنان عشان السبب اللى قولتيه ده انا هنا النهاردة 

يسرا اسفة مش فاهمة

حنان انا عاوزة اتبنى طفلة تكون بنتى اعوضها عن حنان الام واحس معاها بالامومة وتكون بعد عمر طويل عملى الصالح اللى يقعدلى

يسرا والله فكرة مش بطالة وربنا يجعله ف ميزان حسناتك...استاذة ايمان

ايمان تحت امرك ازيك ي دكتورة حنان حمدالله ع سلامتك 

حنان بابتسامة الله يسلمك 

يسرا بعد اذنك ي استاذة ايمان هتاخدى دكتورة ايمان تشوف البنات عشان تختار واحدة منهم تتبناها

ايمان تمام اتفضلى معايا حضرتك 

لفت حنان ع كذا غرفة وشافت البنات كلهم وكانت حباهم لكن لسه قلبها متشدش لواحدة فيهم لحد ما راحت ع الغرفة اللى فيها دهب واول ما شافتها حست بقلبها اتحرك ناحيتها وقالت هى دى ي استاذة ايمان 

قربت من دهب وقالت انتى اسمك ايه ي حبيبتى!

دهب وهى بتستخبى ف يارا اسمى دهب 

اخدتها من ايدها بهدوء وابتسامة وقالت مټخافيش ي حبيبتى ايه رأيك تيجى معايا!

دهب اجى معاكى فين!

حنان تعيشى معايا ف بيتى 

دهب لا انا عاوزة افضل هنا مع اخواتى وميس يسرا وميس ايمان 

حنان اوعدك ان احنا هنيجى نزورهم ع طول وهما كمان هيجوا لينا زيارة 

ايمان طب اتفضلى معايا ي دكتورة حنان ع مكتب المديرة 

بعد ما خرجت ....بسنت انا لا يمكن

---

اوافق ان الست دى تاخد مننا اختنا 

يارا بالعكس انتى لو بتحبيها فعلا لازم تسبيها تروح معاها 

بسنت ازاى يعنى انتى بتقولى ايه !

يارا واضح ان الست اللى كانت هنا دى طيبة اوى وهتعامل دهب كويس وهتكون زى مامتها بالظبط وهتبقى مبسوطة معاها 

دهب لا انا عاوزة افضل معاكم هنا انا معرفش اعيش من غيركم 

يارا ما انتى هتيجى زيارات وكمان ممكن المديرة توافق نيجى احنا ليكى ونقضى معاكى اليوم

سيدرة بدموع طب مين هيلعب معايا بلايستيشن انتم مش بترضوا تلعبوا معايا 

يارا انا هبقى العب معاكى متزعليش

سيدرة لا انا عاوزة دهب عشان بتعرف تلعب

بسنت خلاص ي سيدرة كفاية عياط بقى 






ف مكتب يسرا .....يسرا دهب! اشمعنا دهب بالذات دون عن كل البنات

حنان مش عارفة بس دى الوحيدة اللى حسيت ان قلبى اتحرك ليها 

يسرا ايوة بس عمها لما جابها قال ان هيبقى ينزل يزورها واحتمال كبير ياخدها تانى 

ايمان مع احترامى لكلامك ي حضرة المديرة هو فين عمها! ده من يوم ما جابها لا جالها زيارة ولا حتى رفع سماعة فون يسأل عنها وكمان لما سابها قال انه سايبها نهائى مش مؤقت 

فكرت يسرا شويه وبعدها قالت حنان ارجوكى ي مدام يسرا انا عندى استعداد اعمل اى حاجة وادفع اى مبلغ مقابل انى اخد البنت دى 

يسرا مبلغ ايه بس احنا مبناخدش فلوس من حد مقابل تبنى البنات طيب ممكن حضرتك تعطينى فرصة النهاردة انا معايا رقم المحامى اللى كان جاى مع عمها لو كده هتأكد منه وارد عليكى 

حنان ياريت يبقى كتر الف خيرك ع العموم انا هسيب رقمى وهستنى ردك بفارغ الصبر

بالفعل سابت حنان رقمها واستأذنت بعدها رنت يسرا ع ماجد وطلبت تقابله ف مكتبه ووافق وراحت لعنده 

ماجد اهلا وسهلا استاذة يسرا خير ايه المشكلة

يسرا لا ابدا مفيش مشاكل ولا حاجة انا جاية هنا بخصوص دهب بنت اخو استاذ عاصم 

ماجد بقلق مالها هى فيها حاجة!

يسرا لا ابدا الحمدلله البنت بخير لكن الحقيقة فيه واحدة دكتورة شافتها ومتمسكة جدا انها تتبناها وكنت عاوزة اتأكد اذا كان استاذ عاصم موافق ولا ممكن ياخدها تانى 

ماجد بحزن لا اطمنى عاصم مش هيبقى عنده اى اعتراض 

يسرا طب ياريت تبلغه برضه وتعرف رأيه 

ماجد ي استاذة يسرا عاصم تعيشى انتى 

يسرا لا حول ولا قوة الا بالله امتى الكلام ده!

ماجد بعد ما جاب دهب الملجأ بحوالى تلات شهور ماټ بسبب ازمة قلبية وبسبب حزنه ع دهب وانه

مقدرش يقف قصاد مراته وقصر ف وصية اخوه 

يسرا باستغراب مراته! بس هو قال انه مش متجوز وووو يتبع


#اغلى_من_الدهب البارت الخامس

#بقلم_نشوه_عادل


            الفصل السادس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا    

تعليقات