رواية ماساة حورية الفصل الثالث عشر 13 بقلم فريدة احمد


 رواية ماساة حورية الفصل الثالث عشر 13 بقلم فريدة احمد


: تفتكري الفيديو اللي انتي فيه مع جوزي علي سريري لو نزل علي النت يجيب مشاهدات قد ايه.. انا متاكدة انو هيطلع ترند في دقايق.. اصل الناس يمو، تو في الفضايح 

فما بال بقا لما ينزل فيديو بعنوان

"واحدة مع اخو جوزها "

او 

"واحد مع مرات اخوه" 

شوفي انتي بقا. السوشيال هتتقلب 


رشا بلعت ريقا برعب 

وحورية كملت وقالت ... ايه رأيك نذيع الاول ولا افرج امجد الاول

رشا قربت عليها بخوف وقالت بترجي.... لا ياحورية ابوس ايدك. ابوس ايدك اوعي تعملي كده.علشان خاطر عيالي. ابوس ايدك

في اللحظة دي امجد دخل واللي اتفاجأو بيه لانه مش معاده يرجع من السفر 

رشا بصتله بصدمة وبقت مرعوبة اكتر كانت حرفيا كل جسمها بيترعش 

وحورية علطول قربت عليه وقالت.. امجد كويس انك جيت. 

بصت لرشا وقالت.. اصلي كنت عاوزاك في حاجة

رشا كانت بتبصلها بترجي متقولش وهي حرفيا هيغمي عليها من الرعب 

لكن اتنفست براحة لما حورية قالت ل امجد ببتسامة ... مش انا اشتغلت في مكتب محمد مختار المحامي 

امجد قالها... برافو وحورية كملت وقالت... بص بقا كنت عاوزة منك خدمة 

امجد... انا عيوني ليكي ياحورية. 

حورية... تسلملي يارب.. انا كنت عاوزاك تتوسطلي عندو بما انك تعرفو يعني وتقريبا صحاب.. ممكن تتوسطلي عندو 

كملت بغرور مصطنع وقالت... يعني تقولو اني شاطرة وكده واقدر امسك معاهم قضايا وانا بتدرب عادي 

امجد .... طب ايه رايك ان هو كلمني. وبيشكر فيكي جدا كمان. بيقول عليكي متفوقة وانو شايف ان ليكي مستقبل هايل

حورية بفرحة... هو قالك كده بجد

امجد ببتسامة .... امم بجد

قاطعتهم رشا اللي كانت نسيت خوفها من ان حورية تكشفها قدام جوزها وبقت بتبصلهم بغيرة واضحة وعلطول قربت من امجد وقالت... ايه يا امجد مش هتسلم عليا ولا ايه 

وهي بتدخل في حضنه

امجد ... عاملة ايه 

وهو بيحاول يكون طبيعي من ناحيتها، مال باسها علي راسها وهو بيقولها... انتي كويسة

رشا... بقيت كويسة لما شوفتك

وحورية كانت واقفة بتبصلها بسخرية


في اللحظة دي خرجت قدرية من اوضتها واللي كانت بمجرد ماسمعت صوت امجد خرجت بلهفة وقربت عليه وبقت تحضنه وهي بتقول... حمدالله بالسلامه ياحبيبي 

وحشتني يا امجد. متبقاش تغيب علينا يا حبيبي

امجد ميل باس ايدها وقال بضحك... في ايه ياست الكل. لحقت اوحشك. دا نا يدوب مكملتش اسبوع

قدرية.... ولو يوم واحد بتوحشني يا قلب امك.. انا لو عليا مش عاوزاك تبعد عني ابدا . وياريت تشتغل هنا وتريح قلبي. بس انت بقا حابب الشغل هناك في اخر الدنيا مش عارفة ليه 

وبصت لرشا وقالت.... يلا يارشا واقفة بتعملي ايه. روحي المطبخ يلا جهزي غدوة حلوة لجوزك. زمانه هفتان

رشا.... حاضر يا خالتي 

ولسه هتتحرك حورية مالت عليها وقالت بصوت واطي ... اوعي تفتكري معني اني مقولتش حاجه دلوقتي اني مش هتكلم. لااا..انا بس محضرالك مفاجأة هتعجبك..فضيحة تليق بيكي. تليق ب واحدة زا،،، نية زيك  

رشا بلعت ريقها برعب وحورية قالت.... يلا ياحلوة شوفي هتحضري ايه لجوزك حبيبك وابتسمت بسخرية وطلعت شقتها 

.................. 






مساء كان امجد طلع يشوف ايه اللي حصل في الكاميرا وفعلا اكتشف انها فصلت لو حدها 

مسح علي وشه بضيق وقال بغضب علي الراجل اللي اشتري من الكاميرا... يابن ال***  بتبيعلي كاميرا بايظة

...................... 

تاني يوم 

كانت رشا رايحة جاية في شقتها وهي بتفكر ازاي هتخلص من حورية و ازاي هتعرف توقعها في مصيبة  علشان تكون ماسكه عليها هي كمان حاجة تسكتها بيها قبل ما حورية  تنفذ تهديدها و تكشفها 

في اللحظة دي بصت ل اولادها اللي كانو بيجرو ورا بعض في الشقة ( بيلعبو ) 

وهي كانت حرفيا متوترة ومرعوبة ف زعقت ليهم بعصبية وقالت.... مااا تقعدو بقاااا خيلتوني

لكن الولاد فضلو مكملين وهي من عصبيتها قربت من ابنها اللي كان واقف علي ترابيزة السفرة وقالت بغضب... اناا مش قولت تسكتو. مش بتسمعو الكلام ليه

ومن شدة عصبيتها زقت ابنها وهي بتقول.... انزل و يلا علي اوضتك علشان تنام

فجاة بصت لقت الولد مش قادر يتحرك من علي الارض وماسك دراعو وبيصرخ جامد 

وطت عليه بخوف وقالت.... مروان حبيبي حاسس بإيه 

الولد ببكاء... ايدي ياماما 

رشا بخوف... حبيبي معلش مكانش قصدي.. وريني كده ولسه بتمسك ايده الولد صرخ جامد 

رشا... استحمل يا حبيبي لحد ما نروح للدكتور

وقامت بسرعة لبست عباية واخدت الطرحة في ايدها وشالت ابنها ولسه بتفتح الباب وهتخرج لاقت امجد طالع علي السلم 

امجد بقلق وهو شايف الولد بيعيط من الوجع قال.... في ايه 

رشا بتوتر... ك كان بيلعب هو واخته ووقع علي دراعه

امجد اخدو منها وهو بيقول...هاتيه  

ونزل بسرعة اخد ابنه في العربية وطلع بيه علي المستشفي  

ورشا نزلت لقت قدرية بتقولها بقلق... مالو ابنك 

امجد اخدو وجري من غير مايرد عليا. ايه اللي حصله انطقي 

وكانت حورية اللي كانت راجعة من بره وشافت هي كمان امجد وهو واخد مروان لكن ملحقتش تكلمه ولا تعرف الولد مالو

دخلت لقت رشا بتقول  لقدرية... كان بيلعب يا خالتي ووقع من علي الترابيزة 

قدرية... مش تخلي بالك منهم وتفتحي عينك عليهم

رشا بضيق... ما انا بخلي بالي. بس ما انتي عارفة هما اللي اشقية

وقعدت وهي بتبص علي حورية بغل مخفي وهاين عليها تقـ تلها علشان تخلص من الرعب اللي هي فيه

بعد وقت قامت وقالت.... انا هطلع ياخالتي 

قدرية... مش هتستني لما امجد ييجي ب مروان وتطمني علي ابنك

رشا... لما ييجي هيطلع كده كده

و اخدت بنتها الصغيرة وطلعت علي شقتها

.. 

فات اكتر من ساعتين

كانت قدرية وحورية مستنيين امجد وهما قلقانين جدا علي الولد 

.. 

عند امجد كان راجع بعد ما كشف لابنه وجبسلو دراعو لانه طلع فيه كسر

امجد ميل علي ابنه اللي كان مقعده علي رجله وهو سايق وقال بحنية ... حاسس بوجع ياحبيبي

مراون هز راسه ب لا وقال... لا يابابا الوجع راح

كمل بزعل طفولي وقال.... بس انا كده مش هعرف اسوق العجلة تاني

امجد ميل باسه وقال... ان شاء الله هتخف وهترجع تسوق تاني.. بس عاوزك متبقاش تتشاقي علشان شوفت حصلك ايه بسبب شقاوتك 

كمل وقال باستفهام.... قولي يا مروان... انت وقعت ازاي

مروان... وقعت من علي السفرة

امجد بصله... ازاي وايه اللي طلعك فوق الترابيزة. شوفت شقاوتك

مروان... انا اسف يابابا. والله انا كنت هنزل بس

وسكت 

امجد.... بس ايه

مراون... ماما وقعتني

امجد وهو مش مصدق.. وقعتك ازاي 

مروان.... زقتني من علي الترابيزة وهي بتزعق فينا انا وفرح اختي

امجد فتح له العصير وقال... طب اشرب يامروان 

وهو من جواه بيتوعد ل رشا بشر

.......... 






بعد وقت كان رجع و كان تقريبا  الساعة 12 بعد منتصف الليل 

دخل البيت وهو شايل ابنه 

حورية وقدرية اللي كانو مستنينو اول ما دخل جريو عليه بلهفة وهما بيتطمنو علي الولد 

قدرية اخدته من امجد وهي بتبوسه وبتقول.... سلامتك يا قلب تيتا

امجد.... رشا فين

قدرية.... فوق

مراون.... عاوز انام.

قدرية.... نام ياحبيبي 

مروان... عاوز انام مع طنط حورية 

قدرية بصت لحورية بضيق وحورية علطول اخدته منها وميلت باسته وقالت بحب ... تعالي ياحبيبي 

وبصت لامجد وقالت.... خليه معايا ممكن

امجد هز راسه وادلها الادوية وقال... دا العلاج بتاعو 

وطلع بهدوء 

فتح باب الشقة يشوف رشا اتفاجأ لما دخل الاوضة لاقها نايمة وفي سابع نومة

حرك راسه بيأس وخرج 

.......... 

تاني يوم في الصباح كانو كلهم متجمعين علي الفطار 

وحورية مقعدة مروان علي رجلها وبتأكله بحب وحنان 


رشا نزلت وبمجرد ماشافت ابنها مع حورية قربت بسرعة وقالت باندفاع وغضب .... هاتي ابني. ايه عاوزة تكرهيه فيا. دا بعدك 

رشا غيرتها من حورية كانت مسيطرة عليها لدرجة انها كانت ناسية رد فعل حورية  اللي بصتلها بتهديد وقالتلها بغضب ..نعممم. انتي اتجننتي ولا ايه. نسيتي انا ممک.. 

قاطعتها رشا علطول لما استوعبت خطأها و اللي اتيقنت انه هيكلفها كتير بسبب غباءها واندفاعها 

وقالت بسرعة وخوف.... حورية مش قصدي والله. ا انا بس من قلقي علي مروان.. انا اسفة والله ماقصدي

حورية سكتت لكن كانت بتبصلها بتوعد وده خوفها اكتر


قدرية بضيق لاول مرة من ناحية رشا قالت... وانتي لما قلقانة علي ابنك كنتي فين ياختي وسيباه 


كملت وقالت بسخرية.. طلعتي نمتي ولا همك ابنك 

رشا مقدرتش تنطق

و امجد ساب الاكل و قام اتقدم عليها وقال بهدوء مرعب... ابنك دراعه اتكسر ازاي 

رشا بتوتر..... ما قولتلك وقع من علي الترا... 

امجد.... قصدك انتي اللي وقعتيه 

رشا بصتله بخوف وهي بتبلع ريقها وقالت... ا اكيد م مكنتش ا اقصد

لكن امجد غضبه منها كان عاميه ومرة واحدة مسكها من شعرها وزعق فيها جامد وقال.... يابنت الكلب 

وضربها كف شديد علي وشها. 

وهو بيقول بزعيق... كنتي هتمو،، تي الواد يابنت الكلب 

وفضل يضر،، ب فيها بغضب وغل وقامو كلهم يحاولو يبعدوها من تحت ايده لكن معرفوش لان امجد كان غاضبه عاميه  بيضر، بها بغل ومش شايف قدامه

قدرية.... يابني. يابني هتمو.. ت في ايدك كفاية 

وهي بتحاول تخلصها منو 

ورشا بتزعق وبتقول... وانت فيين.. دلوقتي بقيت موجود. ما انت طول الوقت مسافر وسايبنا 

امجد .... ناقصكم حاجة يابت. قصرت معاكم في حاجة 

وفضل مكمل ضر،، ب فيها وهما بيحاولو يخلصوها منو لحد ما اخيرا كريم ومحمد وقدرية قدرو يبعدوها عنه 

لكن كان امجد مسابهاش غير لما كسر، لها دراعها زي ماعملت في ابنها 


يتبع..... 


#مأساة_حورية

#البارت_ال13

#بقلم_فريدة_احمد 


            الفصل الرابع عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا      

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×