close

رواية وريثة دراكولا الفصل السابع عشر 17 بقلم رشا منصور

 

رواية وريثة دراكولا الفصل السابع عشر 17 بقلم رشا منصور


#الجزءالسابع_عشر

#وريثة_دراكولا


عدنان….

بعد ما الملك صفوان خرج وتركني مع مروان ابنه فى النفق فضلنا قاعدين ساكتين شويه وطول الوقت شايف فى عيون مروان أسئلة كتير قولت له هات اللي عندك أنا سامع 


سكت لحظه وبعدين قالي أنا فى حاجات كتير محيراني ومن ضمنها انت بتزل أرض البشر كتير ليه!! 

وازاى لك أصحاب بشرية ومش خا'يفين منك في الوقت ان هما خا'يفين حتى يظهروا ليا 

مع أنك بردو بتتغذي ع د'مهم ممكن تجاوبني؟ 


أول ما مروان خلص كلام ابتسمت وقولت له لأن ميولي بشرية شويه يعني بحب الفنون الرسم والموسيقي والنحت. 

وبحب كمان الشطرنج ولعبه الشيش. والأسهم'   

وده سبب إنى ب سافر كتير أحضر معارض وشاركت قبل كدا فى الفروسية. واخدت جائزة فى ضر'ب السهام ع أهداف متحركة …. 


وكل مرة بسافر بتعرف ع ناس كتير وبقعد فى فنادق كتير وبالتالي بقي ليا أصحاب 

أما كونهم مش بيخا'فوا مني ده علشان محدش يعرف حقيقتي فاكرني بشري زيهم ده غير اني بشرب د'م جاهز بشترية بالمال او د'م الغزلان ده لذيذ جدااا 


والبشر بتحب طعم لحم الغزال كنت بصطاده.. وبشرب شويه وبديهم الغزاله هديه وكانوا بيفرحوا أوي 


بصلي قالي فهمت طب إيه إحنا هنفضل قاعدين كدا 

محبو'سين ما ممكن اى حد يوصل لنا 

ضحكت وقولت له انت قاعد فى نفق الأشباح💀 قالي يعني ايه ؟؟! 


قولت له النفق ده كان متخصص لنقل السيارات المحملة بالفحم من المنجم.  

وفي يوم حصل انفجا'ر بداخل المنجم والنفق اتهدم' من الاتجاة التاني وبقي اللي يدخل ملوش مخرج ونتيجة الانفجا'ر ده فى ناس كتير اتخنقت. ده غير ان فى كتير منهم اتقفل عليهم النفق 







وطبعا محدش قدر يخرجهم وما'توا كلهم ومن يومها المنجم. اتقفل وطلعت إشاعات. كتير ان أرواح الناس دى بتطلع وبتصر'خ 


ومن وقتها محدش بيقرب من المنطقه كلها بيخا'فوا  

يعني اى حد يقرب من هنا يبقي من الذئاب' الحمراء او من طرف رشدان او فواز لكن استحاله تلاقي بشري يفكر يجا'ذف ويدخل المنطقه هنا 


لقيته قالي طب المفروض هنفضل قاعدين كدا مافيش حاجة نعملها او نتسلي بها  

قولت له بسيطة تعالي أعلمك اللعب بالأسهم. أنارشامنصور كنت بدرب. فى المنجم. 

قالي فكرة حلوة أهو اتسلي شويه وأهو تغييير 


الملك صفوان. … 

بعد ما تركت مروان وعدنان فى المخبئ' السري. رجعت من مدخل السرد'اب السري' لقيت شركان منتظرني علشان يطمن ع مروان قولت له 


اطمن هما بخير وعدنان هيفضل مع مروان الفترة دى ..  بعد ما رشدان وفواز ما هر'بوا يبقي فى خطو'رة ع حياة. أولادنا 


قالي … 

كويس خليهم أهو أمان. لهم وبالمرة يتعرفوا ع بعض يمكن يصبحوا أصدقاء زينا…. 

المهم دلوقتي أننا نستعد للمعر'كة غدااا …. ياتري جهزت الكأس🏆 ولا لسه 


قولت له جاهز ولمعته بنفسي كمان المهم الميعاد المظبوط.  

وهتلاقيني موجود فى الوقت المحدد. ومعايا الكأس 🏆

وخلصنا الكلام وتركنا بعض وأول ما وصلت لجناحي فضلت أفكر فى كل اللى حصل 


ياتري لو عدنان مكنش أحسن التصرف وانقذ. إبني كان إيه اللي حصله دلوقتي وكان إيه بقي مصير حفيدتي 

حسيت بخيبة. الأمل أنا ملك لأكبر مملكة مصا'ص د'ماء مقدرش أنقذ. إبني وحفيدتي….


رشدان….

بعد ما عرفت مكان عدنان قررت أروح له وأخلص منه وابعته ل للملك شركان قدام كل المماليك الاخري لكن فواز أعترض. وقالي 


تضمن منين أنه لوحده ما يمكن معاه العصا'بة اللي كانت خطفا'ه يبقي وقتها أنت روحت لهم برجلك 


قولت له رأيك إيه 

قالي لازم تاخد رجاله معاك … بصراحة اقتنعت بكلامه واتصلت بالمدير الفندق اللي تبع الذئاب' الحمراء وقولت له عاوز رجاله من عندكم اقو'ياء 

قالي ايه السبب قولت له عاوز أقتل" عدنان رفض وقالي أتصرف لوحدك لكن لو عاوزنا نساعدك 

يبقي نخطف" عدنان وناخده عندنا ده د'مه نقي ويلزمنا متخا'فش هناخد جزء وهنسيبلك عدنان عايش. تعمل فيه اللي أنت عاوزه … قولت ايه؟؟ 

كنت مضطر. أوافق وانتظرت ساعه ولقيته وصل ومعاه سبعه من الرجال الاشداء" الاقو'ياء فرحت جدا 

وطلب من المدير أنه يفضل مع فواز لأن بحالته دى ميقدرش يحمي. نفسه من قطه 

قالي أنه هينتظر علشان ياخد معاه عدنان 

واتجاهنا فى العنوان النفق وأول ما قربنا من المنطقه سمعت واحد من الذئاب' الحمراء بيقول انت عاوزنا ندخل نفق الاشباح' أنت اتجننت محدش قرب من هنا وعاش 

اتريقت عليه ولسه بنقرب سمعنا صوت صفارة.  وبعدها صوت غزلان ومرة واحدة لقينا ضر'ب بالسهام' من كل اتجاه بقينا مش عارفين نهر'ب ع فين وما'ت اتنين وفى أتنين اتصا'بوا واللي كان بيقول ع الأشباح هر'ب من أول ما سمع صوت الغزلان 


جرينا بأقصي سرعه وتركنا اللى ما'توا وفى سهم. دخل فى كتفي قرب قلبي فضلت أجري مكنش ينفع أقف 

وبعد ما بعدنا من المنطقة أخدت النضارة المكبره وبصيت لقيت الجثث' اختفت.  






قولت لهم الاشباح' خطفت" الجثث' وفضلنا نجري ولقيت الذئب اللي هر'ب واقف وأول ما شافنا جه ساند معايا وقالي انتوا أول حد يدخل المنطقه دى ويخرج عايش 

وأول ما وصلنا المخبئ. وفواز شاف النز'يف صر'خ وطلب من المدير يجيب طبيب فورااا… 


وبعد ما وصل الطبيب وخيط" الجر'ح وجابولي كمية أكياس دم' اشربها بدل اللي فقدته. 

وهنا نطق فواز وقال أنا اللي لازم اخد تار'ي وتار'ك يا صاحبي… 


عدنان….

اخدت مروان أعلمه الر'مايه واتعلم بسرعه جداا لدرجة أني اخدته نصطا'د فى الغابه. وكنا مبسوطين وبنقضي. وقت مسلي. جدااا وفجأة سمعت صوت صفارة 

ودي كانت إشارة بقرب حد من منطقه النفق قولت ل مروان لف الإتجاه. التاني وطلبت من الرجاله يضر'بوا بالاسهم' من اتجاهات. مختلفه ومش شرط. يكون صح المهم يحسوا أنهم متحاصرين"  

ولما قربت من النفق شميت رائحة دم' رشدان. …

قولت له جيت برجلك لحد عندى ومو'ت أتنين بالسها'م و مروان قدر يصيب. اتنين بيجروا. 

وأثناء هروبهم" قررت أعلم ع رشدان واصابته' بقرب قلبه علشان يفضل ينزف' ويتألم. 

وكان فى واحد من أصحابي واقف خارج المنطقه للمر'اقبه وهو ده اللي ادانا الإشارة 

وأول ما شاف رشدان واللي معاه خارجين مشي وراهم من بعيد وقدر يعرف مكان مخبئ رشدان …

وقالي عليه قولت ل مروان واضح ان رشدان وفر علينا تعب البحث عنه 😂😂😂 

لقيت مروان قالي اكيد فواز مستخبي. معاه خلينا نخلص منهم  


الملك شركان….

بعد ما تركت صفوان ووصلت لجناحي الخاص طلبت من الحا'رس أنه ينادي رئيسة. الجواري فورااا 

 وأول ما حضرت قولت لها عاوزك تجهزي أكبر عدد من الراقصين والمطربين 

غدا يوم مهم جدا سيتم حضور ملوك. المماليك الاخري ويجب الإحتفال بهم. 

قالت ليا تحت أمرك يا مولاي. ولكن هو مش مفروض الإحتفال ده يكون بعد ما نفوز. فى الحر'ب 

قولت لها كلمه كمان وهعلق راسك.  ع باب القصر .  اتفضلي نفذي. اللي قولتلك عليه …


سعاد…

أول ما العرض ابتدي اخدت بعضي وطلعت ع المطار وسافرت وباعت رساله ل فريدة ع الفيس بوك عرفتها اللي أنا عملته وهي قالت ليا أنها هتقابلني بكره والأفضل إني أروح ع بيتي أرتاح بعد السفر وبلاش أعرف حد من البنات إنى سافرت نهائي…. 


شهاب….

فضلت قاعد ع النيل علشان اكون قريب من فيروز وفجأة لقيت فيروز بتتواصل معايا وشوفت فريدة وهي قاعدة تتكلم مع فيروز وبتقولها 😲!! 


يتبع….

بقلم   #رشامنصور


          الفصل الثامن عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
close