رواية شتاء جميل (كاملة جميع الفصول) بقلم نور الفجر
اسكريبت شتاء جميل
"-هاتلي منديييييييييل"
امسك علبه المناديل وقدمها لها
"-انا بسمع ولله مش لازم تزعقي"
اخذت منديل من العلبه
"-شكرا"
جلس بجوارها ولف
"-لسه تعبانه"
سعلت
"- انت شايف ايه"
احكم الغطاء عليها
"-ماهو انتي لو بتسمعي الكلام مكنش جالك برد"
مالت بي رئسها علي كتفه
"-انا معملتش حاجه"
نظر لها ورفع حاجبه
"-ولله"
"-انت كنت عايزني يعني اعمل ايه.."
سعلت واكملت
"-عايزني اقعد في البيت والدنيا بتشتي"
"-ايوه مفروض نقعد في البيت عشان ميجلناش برد"
"-بس انا كده مش هحس بي الشتاء"
تنهد
"-طب سيبك من المطر وانت نزلتي اتبلتي ودخلتي....اكلك لايس كريم ده نظامه ايه"
اخرجت يدها من اسفل البطانيه وهي تشرح له بيدها
"-انت ازي عايز يجي الشتاء وما اكلش ايس كريم فيه"
امسك يدها حتي لا تبرد
"-عندك الصيف يا روحي كل فيه محبكتش في الشتاء"
"-لاء الشتاء معروف بي الايس كريم فيه ....بيكون ليه كده...طعم جميل"
"-طعم جميل والتهاب في الحلق"
"-الناس كلها بتعمل كده انت مضايق ليه"
"-الناس كلها .....وبي النسبه لي انك بتلبسي قطعه واحده في الشتاء ده بردوا الناس كلها بتعمله"
نظرت له بغيظ
"-ما انا لما بلبس كتير بستحر"
مسح عبي وجه بنفاذ صبر
"-والمايه السقعه بردوا بتستحري"
سعلت
"-لاء بقي كله الا المايه السقعه المايه العاديه ملهاش طعم"
ضعط على اسنانه يحاول الا يغضب عليها
"-يابت يابت هتجنني "
"-ليه كده ده انا كويت وبسمع كلامك"
"-اه اه ما انا عارف ...بعد ده كلوا بسمعي كلامي تخيلي بقي لو مبتسمعيش"
"-اه تخيل بقي"
امسك خدها وقرصه
"-اعمل فكي ايه هتموتني ناقص عمر"
"-اي اي اي...سيب خدودي...ايدك ساقعه"
"-ايدي ساقعه"
وضع يده علي جبهاها
"-يا نهار انتي سخنه يا نورا"
"-انا كويس عايزه انااام بس"
"-استني هجبلك حقنه عشان حرارتك تنزل"
"-حقنه!!"
ذهب للخذانه التي بها الأدوية
اخرج حقنه وعبئها بي المصل الخافض الحراره
وبحث عنها
"-نورا....نورا انتي فين"
دخل غرفت النوم
"-نورا....انتي يابت"
بحدث عنها لم يجدها
"-يابت انتي فين"
"-انا مش تحت السرير"
ابتسم
نظر تحت الفراش
"-تعالي بقا"
"-ارمي..كح كح. ..ارمي الحقنه"
"-حاضر...حاضر"
خرجت من اسفل الفراش
"-بقي تدوخني كده"
"-انت الي عايز تندني حقنه"
"-طب تعالي بقي"
"-يوسف افتكر اني تعبانه"
"-اه تعبانه ...تعالي يابت"
بعد عدد دقائق من المطارده
"-حرام عليك"
رمي الحقنه الفارغة في سله المهملات
"-بطلي عياط"
"-ايييدك بتوجع"
جلس وضمها له
"-معلشي يا روحي....بس السخنه غلط وهتتعبك اكتر"
سندك رئسها علي صدره
"-عايزه اكل"
قبل جبينها
"-عايزه تكلي ايه وهجبهولك"
"-اممم عايزه بيتزا....واه كيكه شكولاته..و..وعصير فرولا بي اللبن"
هز رأسه بي قليه حيله
"-حاضر ياروحي هنزل هجبهم واجي "
"-وهات علبه مناديل كمان"
"-انتي لحقتي تخلصي الي جبتهم"
"-يوووووسف تعبانه"
مسح وجه يكفيه
"-حاضر حاجه تاني"
انتدرث جيد في الغطاء
"-سلامتك"
ابتسم لها ونزل ليحضر طلبتها
هاقد مضت ثلاث سعات ولم يعد بعد
وقفت في النافذه نتظر لطريق
"-ياربي هو اتاخر ليه"
كانت تردي جاكته وكان كبير عليها
"-ارن عليه"
احضرت هاتفها وقامت بي الاتصال به ليعطيها انه مغلق
"-ياربييي...هو راح فين"
وقفت في الشرفه تنظر لطريق علي امل ان تراه فيهدء قلبها ولو قليل
"-اووف كان لازم يعني اقوله هات بيتزا"
كانت تشعر بي القلق الشديد.... ظلت تكرر الاتصال به دون توقف
"-يارب...يارب يكون بخير"
بدئت السماء تمطر بغزاره
"-يارب راجعه ليا بخير"
بدئت تبكي عندما دخل علي الساعه الرابعه ولم يعد بعد
"-يارب...يارب"
كانت تبكي بشده ومع مرضها كانت حالها مئساويا
فتح الباب ليدخل وهو يحمل اكياس وكان مبتل بشده
"-متوقعتش تمطر....اسف ان..."
صمت عندما وجدها تحتضنه بشده
"-نورا هتتبلي كده"
"-انت اخرت ....ليه...قلقت عليك"
وضع الأكياس جانبها وضمها له
"-اسف كان اغلب المطاعم قافله"
"-كنت ترجع بسرعه"
"-اسف"
"-ر..رنيت عليك كتير"
"-ولله التلفون فصل شحن"
ابعدها عنه قيلا ومسح دموعها
"-متعيطيش ...اسف اني خليتك تقلقي"
"-متغبش عليا تاني"
قبل خدها
"-حاضر....يلا تعالي نبدل هدومنا الي اتبلت دي"
ذهبت معه وبدلوا ملابسهم
كانت جالسه معه في الشرفه التي بابها من زجاج حتي تتمكن من رؤيه المطر
كانا جالسن تحت الغطاء وهي تضع رئسها علي كتفه وهو محاوط كتفها بزراعة
"-يوسف"
"-اممم"
"-انت احلي حاجه في حياتي"
قبل شعرها
"-انتي اعظم انجازاتي"
"-بحبك"
"-وانا بعشقك"
حينها سعل هو
"-انت جالك برد"
"-شكلي كده...عدتيني"
"-انا...ده انا كيووت"
"-عارف"
صمت قيلا
"-متجبي منديل"
تمت
~فصل الشتاء كما يقولون فصل للعشاق لانه ملئ بي الاحضان الدافئ...وما اجمل هذا الفصل بوجود شخص يشارك حضن دافئ مليئ بي الحب~
تمت