رواية وريثة دراكولا الفصل العشرون 20 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


 رواية وريثة دراكولا الفصل العشرون 20 الجزء الثاني بقلم رشا منصور


#الجزءالعشرين


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


رشدان….


قضيت اليوم في بيت إبني وحفيدي وتعلقت جدا بحفيدي وحبيته وحسيت ان أفضل ضر'بة للملك صفوان هى إني اقtل حفيدته أكيد هيتح.طم.  بعدها واشوفه مكس.ور قدام عيني. 


وارجع هنا واعيش مع حفيدي بقيت عمري واعلمة كل حاجه عن الذئاب' واشوفه بيكبر قدامي… 


واخليه قائدd عظيم… 


ولقيت واصف بيقولي سرحان في إيه أكيد بتفكر في خطة: للهر.وب. بس للأسف مافيش هنموtت كلنا…


قولت له هر.وب اية؟ وموtت مين! اللي بتتكلم عليه قالي 


هو حضرتك فاكر أننا ممكن نعيش. سواء أنا او أنت أكيد من أول لحظه. هيعرفوا اني من نسلك. ويقtلوني.


 لو صدفت  ان الاميرة بلعت. الطعم.m وخرجت من القصر معايا أكيد هيكون معاها حر'س دى أميرة مش واحدة من الجواري…


قولت له أوعي تقلقw جنو'د. الذئاب' الحمراء كلهم معايا ومجرد خروجها من القصر هنضrبها بالس.هام. والجنو'د هتهجmم ع القصر وانت تهر.ب وهكون مجهز لك تذكرة طيران وترجع ل بيتك ول حفيدي وهتعيش. في أمان 


وانا بعد ما أنقذ. عمك فواز هجيبه وناخد فيلا كبيرة ونعيش كلنا مع بعض هنا في أرض البشرr. بعيد عن الكل. 


قالي ياريت !!  


القائد' زيدان….


كنت منتظر الأميرة فيروز علشان افرجها ع الحديقه والقصر وكنت مبسوط أوى يمكن علشان حسيت إني قدرت اجيب لها خبر يفرحها واني قادر اساعدها… 


وأول ما خرجت من غرفتها انبهرrت من جمالها هى صحيح عامله ألوان كتير في وشها بس قولت يمكن دى طبيعة البشرr او ان الملابس دى لازم يتحط معاها الألوان دى او يمكن الملابس والالوان دى خاصه بالحديقة انا مفهمش في حاجات البنات او طبيعة البشرr 






وفضلت ساكت ومشيت معاها لحد ما قابلنا سيرينا وصد'mمتني ب كلامها؟!!! 


وفهمت ان الألوان دى ملهاش علاقة ب الحديقة وان الأميرة هى اللي عامله في نفسها كدا مقدرتش امنع نفسي قولت لها اتفضلي امسحي الألوان دى وياريت ترتدي ملابس تانية. انتي أميرة المفروض لكي وقارك. لكن انتي كدا عامله عرض قدام الحر'س …. 


ولقيتها انف.علت وقالتلي ايه الجنانn ده انت نسيت نفسك ولا أية؟ ؟ 


اصحي لنفسك مش معني اني بكلم معاك انك تتعدdى حدودك. وتنسي. إني الأميرة وانت مجرد حار'س هنا فوق يا بابا ولا يكنشي علشان بشريةr خيالك. قالك أنك تقدر تتحكمm فيا … ده ولا انت ولا اللي خلفوك. كمان 


حسيت إني بتحول وهمسك' رقب.تها.. لقيتها جريت من قدامي..  أول مرة أعرف ان في أميرة بتردح. كدا . بس ماشي يا فيروز أنا هعرفك إني مش مجرد حار'س هنا أصبري عليا….  


الملك صفوان…


كنت خارج من القاعة شوفت فيروز بتجري بسرعة ع السلم وطلعة جناحها. الخاص بصيت لقيت زيدان واقف وانيا'بهe بارزه. وعيونه حمراء كالدمm. 


أول ما شافني بدء يهدي وانحني. لي وقفت قدامه قولت له أنا مش شايف اى حشر'ات. هنا في اومال انت كنت متحول ع مين ؟!!  فضل ملتزم الصمت 


قولت له كل من بداخل القصر له احترامه. والطاعة وملكش الحق أنك تفكر مجرد تفكير أنك تخو'ف. حد هنا فاهم..


أعتبر ده انذاريe الأول والأخير لك…


سيبته وطلعت جناحي. وانارشامنصور مقرر أول ما نتخلص" من اعدا'ءناa  لازم ابعده هو وأبوه شلهاب 


واضح ان وجودهم في خط.rر ع حفيدتي ولولا إني أثق في كفاءتهم كنت ق.ت.لهم فورا….. 


فيروز…. 


طلعت أجري ع أساس إني خو'فت. من زيدان بس أول ما طلعت جناحي. فضلت أضحك وبعدين قررت أروح ل عمو عدنان لازم أعرفه ان رشدان هيوصل بكره وع الأقل يحاول يأجل سفره. يومين…. 


وأول ما شفته كان واقف مع سيرينا قولت لهم ممكن تأجلوا السفر يومين بس بليز.. 


لقيت سيرينا قالتلي أنا مش ممكن أسافر وفي خ.ط.ر. عليكي احنا هنفضل جنبك هنا ..


قولت لهم بجد متشكرة جدا لكم أنتم أصدقائي المخلصين..


لقيت عمو عدنان قالي واجب ع الصديق حما'يةa أصدقائه 


قولت لهم أنا لازم أنام بدري علشان أستعد لمقابلة عريسي 😄😄😄 


لقيت سيرينا بتقولي تبقي خلي بالك علشان في رجاله بتغيير عليكي وضحكت فهمت طبعا أنها تقصد زيدان 


قولت لها ده أنا هجننهمm زيادة هههههههه. 


 رجعت ع جناحي. ودخلت غرفتي وفضلت اطلع في الملابس ومحتارة البس اية وحسيت كأي بنت واقفه في وسط كل الملابس دى معنديش حاجه البسها…. ودخلت عليا ماما فريدة قالت ليا ارحمينيe ورتبي دولابك…


أصل في عرسان جايه بكره وعاوزة أكون قمراية ساعديني في الاختيار.. 


وفي وسط ما إحنا بنرتب الملابس ونشوف إيه الأنسب لقيت الحر'سs بيبلغو.ني  ان الحا'رس. زيدان طالب المقابلة ومنتظر في قاعة الملحقة. للجناح… 


كنت عارفة أنه اكيد جاي يعتذرr بس حبيت اصعبp عليه الموقف وطلبت من ماما فريدة تحضر معايا..


وأول ما دخلنا القاعة فضل يبصلي ويبص ل ماما فريدة و ساكت وعملت نفسي مستغر.بة ومش فاهمة حاجه 


ماما قالت له في حاجه يا إبني أنت طلبت مقابلة بنتي علشان تفضل ساكت !!! 


قالها بعتذر. الأميرة كانت طلبت مني أنها تتفرج ع القصر والحديقة وأنا حضرت .. 


قولت له لآ خلاص أنا مش فاضية دلوقتي بستعد لمقابلة العرسان بكرة ومحتاجه عامل مسكات وحاجات كتير لازم أكون قمر…. 


ردت ماما وقالت أنتي قمر 14 يا فيروزتي واللي يقول غير كدا يبقي اعمي. … ربنا اعطاكي الجمال والمال والأصل دى ألف من يتمنى رضاكي يا حبيبة ماما… 







شوفت وش زيدان وهو بيحمر قولت له أخرج أنت دلوقتي...


بقيت اكتم الضحكة جوايا … ربنا يقدرني ع جنانهn 😄 


الملك شركان. …


كنت متابع مع عدنان الأخبار وعرفت منه ان رشدان هيوصل بكره ومعاه ابنه واصف … قولت له فرصة نمسكه" في المطار ونرتاح بدل ما يعمل حاجه ل فيروز 


قالي مش ممكن نتصرف.  من نفسنا لأن الملك صفوان متحمس. جدااا لمقابلة واصف ل فيروز…


استغر.بت كلامة وقررت أتكلم مع صفوان واستخدمت المرة دى النفق السري'. اللي وصلني لحديقة القصر. 


وطبعا الحر'س اتفاجات بوجودى ودخلت القصر. وطلعت ع جناح الملك صفوان في وسط اندهاش. الحر'س ووقفت عند الجناح وقولت للحا'رسs افتح الباب . فضل واقف مكانه 


فتحت الباب بنفسي ودخلت والحا'رسs وقف ورايا وخا'يف.  


أول ما شافني صفوان رحب بيا. ..


بصيت للحا'رسs قولت له أخرج بره واقفل الباب..


وابتديت اتكلم معاه ولقيته قالي …


الموضوع كله يخص فيروز وهي طلبت مني إني اديها حر'ية. التصرف. وممكن لو باعت. اللي يمسكه"*. تزعلl وتفتكر. إني مش واثق فيها …


وبيني وبينك أنا قلقانn. من مقابلة واصف ل فيروز 


قولت له يبقي ابعت ل فيروز وناخد رأيها يمكن توافق ونخلص… 


طلب صفوان من الحا'رسs حضور فيروز بسرعة.. وأول ما حضرت وشرح.ت لها الخ.ط.ة… 


قالت هى فكرة كويسة بس المشكلة. إنه لو حس بوجودكم هيختفي. هو وابنه وهنفضلi ندور عليه سنين .


قولت لها بصراحة عندك حق بس أنا كان قصدى نتخلص'. منه ونرتاح ….


قالت ليا أنا عندي اللي يخليك ترتاح يا عمو وأنا كمان أجيب حق أمي. . 


قولت لها فهمت أكيد هتقtلي. واصف 


قالت …… ؟!  


لا بحق أنتي حفيدة صفوان … 


ياتري فيروز ناوية ع ايه ؟! 


يتبع …


بقلم         #رشامنصور


    الفصل الواحد والعشرون الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا      

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×