رواية اوقعتني بغرامها الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء

رواية اوقعتني بغرامها الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء

 رواية اوقعتني بغرامها الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء


#اوقعتني_بغرامها .(2)


زين بصله بصدمه وعصبيه وقال:اي ال بتقوله ده يا بابا ازاي عاوزاني اتجوز علي مراتي ال معدش موتها الا كام ساعه ولا وكمان بتقولي اعيش حياتي وهي كانت كل حياتي ومن بعدها وانا مش قابل الحياه.


 ورد:بس ابوك معاه حق يا زين انت لازم تجوز انا عارفه انك بتحبها بس انت لازم تشوف حياتك.


زين قام بغضب من مكانه وقال:انتوا بتقولوا اب انتم مستوعبين كلامكم ده عاوزاني اتجوز بعدها ازاي انا عارف انتم بتقولوا كده ليه لانكم مش بتحبوها ومكنتوش عاوزين اتجوزها.


منصور بغضب:اه احنا مكناش عاوزينك تجوز واحده مش من عليتنا انت خالفت عاداتنا وتقاليدنا وروحت اتجوزت واحده من بنات بره وعصتنا بس عشان ابننا كلنا نعديها بس خلاص الحي ابقي من الميت وانا وانت هنروح ونطلب ايد بنت عمك انت فاهم.


زين بصله بوجع وقال: بس انا مش هتجوز بعد ريم(قال كده وكان هيمشي بس وقف علي صوت منصور ال قال بكل صرامه:لو معملتش ال انا قولت عليه يبقي ولا انت ابننا ولا نعرفك .


زين اتصدم وبصله بوجع وحزن وبعدين اتنهد وقال بحزن:حدد موعد مع عمي وانا هروح معاك عشان اطلب ايد بنته


منصور قال بهدوء:تمام هتصل بيه واشوف.







زين بصله بسخريه لانه عارف هو عاوز يجوزه بنت اخوه لي وطلع اوضته وورد بصت لمنصور بضيق:عجبك ال انت عملته ده.


منصور ببرود:انا معملتش حاجه غلط ال بعمله هو الصح.


ورد بصتله بضيق وسابته ومشيت 


(تاني يوم)

الكل صحي وقعدوا علي السفره عشان يفطروا ومنصور بص لورد وقال:ابعتي حد يطلع ينادي زين.


ورد قامت بهدوء وبعتت خدامه تنادي ايه وشويه ونزلت وقالتلهم أنه نازل وفعلا عدا وقت ونزل  وقرب من أبوه وبصله:خير يا بابا طلبتني.


منصور ببرود:اه اقعد أفطر الاول وبعدين اقولك.


زين :لا مش جعان.


منصور :تمام جهز نفسك عشان هنروح لعمك.


زين هز رأسه وخرج من البيت وركب عربيته وراح علي الارض ال ليهم ووقف بالعربيه ونزل منها وفضل يتمشي في الارض بشرود لغايت أما سمع صوت بنت بتعيط راح ناحية الصوت ولاقي بنت قاعده علي الارض وبتعيط بصلها وقال:بتعيطي لي.


قامت بفزع وبصتله برعب:انت مين .


زين مردش عليها وقال:بقولك بتعيطي لي.


بصله بدموع:هيفيد اي لو قولتك.


زين بجمود:يمكن اساعدك ولو مش حابه براحتك.


وكان هيمضي بس هي وقفته وهي بتقول بدموع:ابن عمي رجع وهيجي الليله دي هو وعمي عشان يطلبوا ايدي وانا مش عاوزه.


زين بصلها شويه وقال:يعني انتي مش عاوزه ابن عمك .


هزت راسها وهو قال:امم وانا زيك كده بس مضطر علي كده بس قوليلي اسمك اي.


بصتله بكسوف:غرام وانت


زين :اسمي زين المهم روحي بيتك دلوقت عشان اهلك .


غرام سألته ومشيت بحزن وهو قعد علي الارض وغمض عيونه بوجع:وحشتيني يا ريم وحشتيني اوي سامحيني اني هتجوز عليكي بس مجبور علي كده (قال كده وقام ركب عربيته وفضل يلف بيها)


(في بيت متوسطة)

غرام دخلت البيت وهي خايفه وكانت هتخش علي اوضتها بس ابوها نده عليها وهي راحت عنده بخوف وهو بصلها بغضب:كنتي فين يا روح امك واي ال مخرجك دلوقت 


غرام بدموع وخوف:كنت راحة الصيدليه اجيب حاجه 


ابوها واسمه عزام:طب روحي علي اضوتك ومتطلعيش منها خالص فاهمه الا لما اقول.


غرام هزت راسها ودلخت الاوضه وقفلت عليها ورمت نفسها علي السرير وعيطت .


(تعريف الشخصيات)

غرام العمري فتاه جميله محجبه طولها متوسط والدتها متوفيه من وهي صغيره وعندها ٢٤ سنه ومتخرجه من كلية تجاره)


(عزام العمري والد غرام راجل جشع وطماع وقاسي عنده٥٣ سنه وحالته الماديه متوسطه معندوش ولاد غير غرام )

----

(بليل)  

منصور جهز وكان مستني زين بس هو اتاخر وهو قال بزعيق:ابنك فين يا ورد هانم


ورد بضيق:معرفش.


منصور :طبعا ليكي حق تقولي كده ما هو مش ابنك عشان تهتمي لكده.







ورد اتصدمت من كلامه وزين كان واقف علي الباب وسامع كلامه وقرب من ورد ال دموعها نزلت وباس راسها وقال:ومين قالك أن الأم هي ال بتخلف الأم هي ال باربي مش واحده سابت ابنها الصغير ومشيت ومهتمتش بيه أما ال بتقول عليها مش امي دي ال ضحت عشاني وكانت بتسهر جنبي وتهتم بيا (قال كده وهو بيبص لمنصور واخد ورد في حضنه وقال:حقك عليا يا ست الكل .


ورد بدموع:وانت عملت اي هو معاه حق 


زين بضيق:لا انتي امي وزي ما قولت الأمر مش ال بتخلف وانا بعتبرك امي مش مرات ابويا


ورد فرحت من كلامه وحضنته ومنصور بصلهم ببرود وقال:خلصتم لو هلصتم اطلع جهز نفسك عشان نروح لعمك احنا اتاخرنا 


زين مكلمش وسابهم وطلع عشان يجهز وشويه ونزل ووقف قدام أبوه وقال ببرود:يلا.


منصور قام وخرجوا هما الاتنين وزين ركب العربيه ومنصور جنبه وراحوا علي بيت عزام .


بعد وقت قصير وصلوا ونزلوا من عربيتهم ودخلوا بيت عزام ومنصور خبط وعزام فتح ورحب بيهم وهما دخلوا وقعدوا ومنصور قال بهدوء:انت طبعا عارف أننا جايين نطلب ايد بنتك لابني.


عزام بفرحه:طبعا عارف وموافق .


منصور ابتسم وقال:علي بركة الله نقراء الفاتحه ونتفق علي الباقي باذن الله قال كده ورفع أيده عشان يقراء الفاتحه وبص لزين ال رفع أيده وعزام كمان وقراو الفاتحه .


زين بص لعزام وقال:بعد اذنك يا عمي انا مش هعمل فرح لانك طبعا عارف اني كنت متجوز ومراتي لسه ميته.


عزام :مش مهم كل ده .


منصور:تمام كتب الكتاب بعد يومين باذن الله وبالنسبه للمهر ف احنا جاهزين والشقه جاهزه ناقص بس العروسه بشنطة هدومها.


عزام:تمام وانا موافق بس احنا علي اتفقنا .


منصور:متقلقش انا ماش ناسي فلوسك هتاخدها .قال كده وقام بص لزين ال قام وخرجوا من البيت وركبوا العربيه وزين اتحرك بالعربيه وروحوا البيت وزين اول ما دخل من البيت وطلع اوضته ورمي نفسه علي السرير بحزن ونام .


(في الصالون)

منصور قعد وورد بصتله بغضب:عملت ال انت عاوزه  مبسوط دلوقتي اكيد.


منصور بصلها وقال:متفكريش اني عشان بعمل كده يبقي مش بحب ابني انا بعمل كده عشان مصلحته مش اكتر.


ورد بصتله بسخريه وسابته ودخلت اوضتها بغضب منه ومنصور قام ودخل مكتبه وقعد وفتح الدرج وطلع صوره لست شايله طفل ابتسم بوجع:......


يتبع.....

#بقلم_يارا_علاء.


                  الفصل الثالث من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×