رواية قطار الاقدار الفصل الحادي عشر 11 بقلم عادل عبدالله
#رواية_قطار_الأقدار
#للكاتب_عادل_عبد_الله
الحلقة ١١
عاد علاء من المدرسة بعد منتصف اليوم وهو يفكر في كلام عمر الذي بدأ يقتنع به ويريد ان ينفذه !!!
وجد ريم يبدو عليها الغضب !!
علاء : مالك يا ريم ؟؟
ريم : اخواتك علياء وامينة .
علاء : مالهم ؟؟
ريم : كلامهم زي السم !!
علاء : ما انا قولتلك خليكي في حالك بعيد عنهم !!
ريم : سهير قالتلي انزلي اقعدي معانا فنزلت معاها .
علاء : خلاص متنزليش تقعدي معاهم تاني .
ريم : تصدق اختك اخدت البيجامة الجديدة ؟!! وبتقولي دي بفلوس اخويا .
علاء : اعذريهم ، هما من ساعة طلاقهم ونفسيتهم مش مظبوطة .
ريم : حاضر ، لكن انا مش هنزل تاني عندهم .
علاء : يكون افضل ، يلا بقي حضرلنا الاكل بايديكي الحلوين .
للكاتب عادل عبد الله
ريم : حاضر .
تناول علاء وريم الطعام بينما كل تفكير علاء في كلام صديقه عمر ويفكر كيف ينزع الحاجز الذي تضعه ريم بينه وبينها .
علاء : ايه رأيك نتفرج مع بعض علي فيلم رومانسي ؟؟
ريم " تضحك " : انت بتحب الافلام الرومانسية ؟
علاء : اكيد .
ريم : طيب تمام نتفرج .
واثناء مشاهد الفيلم وفي لحظة مشاهدة قبلا.ت حارة بين البطلين نظر لها علاء وابتسم فاصطنعت ريم عدم ملاحظتها له .
فاقترب علاء ليجلس بجوارها !!
فأبتعدت عنه : مالك ؟ فيه ايه ؟؟
علاء : ايه رأيك عايزين نعمل زيهم ؟
ريم : اااه ، انت مشغل الفيلم علشان كده ؟؟ انا داخلة انام احسن .
علاء : لأ استني ، الفيلم لسه في اوله .
ريم : لأ انا رايحة انام واتفرج انت عليه .
دخلت ريم غرفة النوم بينما ظل علاء يجلس في غضب و تردد لفترة !!
شرد بذهنه قليلا وابتسم ثم نهض و ذهب الي غرفة النوم وفتح الباب ودخل فوجدها نائمة فظل ينظر لها في تردد .
شعرت ريم به حين دخل وجلس علي حرف الفراش لدقائق ثم نادي عليها .
تظاهرت بأنغماسها في النوم و كأنها لم تسمعه .
استلقي علاء علي الفراش بجوارها بينما كانت تفصله عنها مسافة .
بينما كانت هي مازالت تتظاهر بالنوم ولكن كل حواسها كانت في اقصي درجات الانتباة .
شعرت به يقترب منها ويتلمسها فتظاهرت باستغراقها في النوم وعدم الاحساس به حتي اخذها بين ذراعيه فاستدارت له وعا.نقته .
بعد مرور بعض الوقت
علاء يمسك يدها ويقب.لها في حب : ربنا يخليكي ليا يا قلبي .
ريم : ويخليك ليا يا حبيبي ، بتحبني بجد يا علاء ؟؟
علاء : اكتر مما تتخيلي ، وعمري ما حبيت ولا عرفت الحب بالشكل ده الا معاكي .
ريم تمسك يده وتحت.ضنها : ربنا يخليك ليا با حبيبي ويبعد عنا اي حاجة وحشة .
علاء : يارب ، احنا القدر اللي جمعنا علشان كده مفيش اي حد يقدر يبعدنا عن بعض ابدا .
ريم : وانا نفسي افضل جنبك طول عمري ومبعدش عنك ابدا ، انا هاقوم اخد شاور .
علاء : استني اجي معاكي .
ريم " تضحك " : عييييب انا اتكسف .
علاء : خلاص بقي مفيش بينا كسوف ، يلا بينا ، ثم يمسكها علاء ...
ريم " تضحك " : علفكرة انت قليل الادب !!
علاء " يضحك " : قليل الادب بس ؟!! وسا.فل ومجر.م ... تعالي بقي اوريكي قلة ادبي .....
بعد مرور بعض الوقت
علاء يمسك يدها ويقب.لها في حب : ربنا يخليكي ليا يا قلبي .
تضحك ريم : انت كل مرة هتبو.س ايدي كده ؟!!
علاء : طبعا ، علشان بحبك .
ريم " تضحك " : كده انا اطمنت انك هتبو.س ايدي كتييير .
بعدها اتصل علاء بمديرة شئون العاملين بالمدرسة وطلب منها اسبوع اجازة مرة اخري .
في اليوم الثاني
صعدت سهير لريم وظلت تدق جرس الباب كثيرا دون رد !!!
ظنت سهير انها قد خرجت من المنزل .
وحين همت بالنزول فتح لها علاء الباب.
سهير : علاء !!! انت مروحتش المدرسة ؟!!
علاء : لأ تعبان مش هروح .
تنظر له سهير تتفحصه ثم ضحك : ايوه فعلا باين عليك .
علاء : ايه اللي باين عليا ؟؟
سهير " تضحك" : لا لا مفيش ،الف مبروك يا علاء .
علاء : الله يبارك فيكي ، علي ايه ؟؟
سهير " تضحك " : علي اللي في وشك ده !!! ابقي قولها فيه انواع حلوة مش بتطلع كده .
يمسح علاء وجهه بيده فيلاحظ بعض بقايا مستحضرات التجميل الخاصة بريم !!!
يضحك علاء : طيب يلا انزلي ومش عايز ازعاج ، فاهمة ؟ مش عايز حد يطلعلي علشان هفضل نايم طول النهار .
سهير " تضحك " : ايوه من حقك ، ما انت تعبان اوي .
بعد الظهر
صعدت امينة ودقت جرس الباب
علاء : ايوه يا امينة ، ما انا قولت لأختك اني هفضل نايم طول اليوم .
امينة : العيال اللي بتديهم درس جم تحت في الشقة اللي في الدور الاول !!
علاء : اوووه ، ده انا كنت ناسي !!!
امينة : يلا يا علاء علشان الوقت ، و فيه مجموعة تانية هيجوا كمان ساعتين .
علاء : لأ ، قوليلهم اني اجلت الدروس الاسبوع ده كله للاسبوع الجاي .
امينة : ازااااي يا علاء ؟؟ مش كفاية الاسبوع اللي فات ؟؟
علاء : عادي يا امينة مجتش من اسبوع !!
امينة : يا علاء متناس ان عندنا مصاريف كتير .
علاء : مش مهم اسبوع .
امينة : طيب هات قسط مصاريف مدرسة بناتي .
علاء : الاسبوع الجاي .
امينة : لأ مديرة المدرسة عندهم قالت اخر ميعاد لقسط المصاريف يوم الخميس .
علاء : حاضر يا امينة ، بكره الصبح اكون اتصرفت في الفلوس ، كان هيجري ايه لو كنتي دخلتيهم المدرسة عندي بدل المدرسة الخاصة ؟؟
امينة : تاني يا علاء ؟؟ بطل بخل بقي !!!
علاء : حاضر يا امينة ، يلا انزلي علشان عايز ادخل انام .
امينة " تضحك " : متخافش يا علاء النوم مش هيخلص .
علاء : طيب انزلي يا لمضة .
امينة : ايه رأيك يا علاء انزل انا اديهم الحصة ؟
علاء : بلاش يا امينة .
امينة : يا علاء احنا اولي بفلوس الدروس الاسبوع ده !! سبني ادي الطلبة الدروس الاسبوع ده ونقسم الفلوس بالنص .
علاء : ماشي يا امينة .
ريم : مين اللي كان ع الباب يا لولو ؟
علاء : دي امينة اختي .
ريم : يييييه افتكرلنا حاجة حلوة .
علاء : انتي لسه زعلانة منها ؟؟ خلاص بقي قلبك ابيض .
ريم : طيب قولي كانت عايزة ايه ؟؟
علاء : كانت بتقولي ان الاولاد اللي بديهم الدروس تحت في اول دور ، علشان انزل للاولاد .
ريم : وانت هتنزل للاولاد وتسيبني ؟
علاء : لا يا قلبي ، انا اقدر ابعد عنك لحظة واحدة !!
بعد مرور شهر .....
في المدرسة
علاء : انا عايز اعرف الولاد اللي خرجوا من الدرس عندي خرجوا ليه ؟؟
الطلبة في الفصل صامتون !!!
علاء : هو انا بكلم نفسي ؟؟ طيب اعملوا حسابكم كل اللي خرج من الدرس الشهر ده مفيش اعمال سنة ، مفهوم ؟؟
بعد الحصة
عمر : مالك يا علاء ؟
علاء : العيال يا عمر نصهم خرجوا من الدرس الشهر ده !!
عمر : ممكن علشان اجازة الجواز .
علاء : يعني لما امي تقولي هات الشهرية اقولها الولاد خرجوا من الدرس علشان اجازة الجواز ؟؟!!
عمر : طيب متزعلش نفسك كده يا علاء ، لما ترجع تلتزم في الدروس تاني كلهم هيرجعوا .
علاء : انا قولتلهم كل اللي خرجوا من الدرس مفيش اعمال سنة .
عمر : يا علاء حرام عليك كده !! مش كل الطلبة قادرين يدفعوا تمن الدروس .
علاء : مادام كانوا قادرين يدفعوا قبل كده يدفعوا دلوقتي لو عايزين ولادهم ينجحوا .
عمر : معلش يا علاء احنا اصحاب من فترة طويلة وبقولك كده حرام عليك وربنا مش هيباركلك .
علاء : يا عمر الحمد لله ربنا مبارك وكل حاجة تمام وزي الفل .
عمر : ولو واحدة مش قادرة تدفع لابنها ودعيت عليك دعوة ، هتعمل ايه ساعتها ؟؟
علاء : قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا .
عمر : انا قولتلك رأيي وانت حر يا صحبي .
في المنزل
بعد عودته من المدرسة
يتناول علاء الطعام سريعا !!!
ريم : مالك يا علاء مستعجل ليه كده ؟
علاء : باقي عشر دقايق علي ميعاد الحصة .
ريم : وهتخلص دروس النهاردة امتي ؟
علاء : النهاردة هخلص بدري ، اخر حصة هتخلص الساعة ١١ بالليل .
ريم : اووووف !!!
علاء : مالك يا قلبي ؟؟
ريم : زهقت .
علاء : من ايه يا حبي ؟
ريم : كل يوم بتنزل من سبعة الصبح وترجع تفضل في الدروس وتطلع علي النوم !! دي مش عيشة يا علاء !!!
علاء : يا قلبي علشان نأمن مستقبلنا ، ده غير مصاريف امي واخواتي .
ريم : يعني علشان نأمن مستقبلنا نضيع حاضرنا اللي عايشينه ؟!!!
#رواية_قطار_الأقدار
#للكاتب_عادل_عبد_الله
#روايات_و_قصص_حقيقية