رواية قطار الاقدار الفصل العاشر 10 بقلم عادل عبدالله


 رواية قطار الاقدار الفصل العاشر 10 بقلم عادل عبدالله


#رواية_قطار_الأقدار

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ١٠


ابو ريم : تبقي ما.تت ، ريم بنتي ما.تت .

منصور : سمعتوا يا اهل البلد ؟ ابوها قال انها ما.تت ، اللي يشوفها قبل مني يخل.ص منها ، وانا لو شوفتها هجيلكم ورا.سها في يدي !!!


تفف ام منصور وزوجته حنان يسمعان ما يحدث وسط اهل القرية ، ثم يعودوا جميعا الي الدار .

ام منصور : ليه استعجلت يا ولدي كده ؟؟  يمكن تكون حصلها حادثة ولا اتخط.فت ؟؟ 

منصور : لأ يامه ، البت دي هربت .

حنان : وانت لو شوفتها يا منصور هتقت.لها صح ؟؟

منصور : ايوه ، بعد عملتها السودة لازم ريم تمو.ت .

تقف زوجته حنان وتتذكر حوارها مع ريم .....


فلااااااش باااااك

ريم : بس اياكي تقولي لحد !! انتي عارفة ممكن يعملوا فيا ايه !!!!!

حنان : متخافيش يا ريم سرك في بير .

ريم : انا قابلت واحد في القطر وانا راجعة من مصر وحسيت اني ارتاحت له و قلبي دق .

حنان : عنجد ؟؟ ثم ضحكت وقالت : بجد يا ريم ؟؟

ريم " تبتسم " : ايوه بجد ، بس خلاص راح لحاله !!

حنان : ليه ؟

ريم : ليه قلبي دق له ولا ليه راح لحاله ؟؟

حنان : الاتنين .


بااااك

حنان في داخلها يارب تكوني يا ريم قابلتيه و يارب منصور مش يلاقيكي ابدا .






في شقة علاء

علاء : وبعدين يا ريم هنفضل كده كتير ؟!!

ريم : مالنا !! احنا كويسين اهو !!

علاء : يعني نعيش في بيت واحد كده ومتجوزين مع ايقاف التنفيذ ؟!!

ريم : تاني هنتكلم في الموضوع ده ؟

علاء : الاجازة قربت تخلص واحنا زي ما احنا !!!

ريم : وفيها ايه ؟!!!

علاء : طيب برحتك يا ريم ، لكن اعملي حسابك انا مش هفضل صابر عليكي كتير كده.

ريم : انا عايزة اشتري لبس ، الهدوم اللي معايا مش هتكفيني .

علاء : خدي اربع الاف جنية اهم انزلي اشتري اللي انتي عايزاه .

ريم : مش هيكفوا !!

علاء : اشتري بيهم وهبقي اديلك فلوس تانية بعدين تكملي لبسك .

ريم : وهشتري هدوم منين ؟ انا معرفش حاجة هنا !!!

علاء " يبتسم " : انزل انا معاكي ؟

ريم : لأ ، مش هينفع فيه هدوم مش هينفع تكون معايا وانا بشتريها .

علاء : ملابس داخلية ؟؟

ريم " تضحك " : عييييب .

علاء : اوووف !! خدي واحدة من اخواتي معاكي .

ريم : قول لسهير اختك تيجي معايا .

علاء : حاضر .


ريم وسهير اثناء رجوعهم بعد شراء بعض الملابس ...

سهير : مالك يا ريم انتي بتتكسفي كده ليه ؟؟

ريم : معرفش لكن ده طبع فيا .

سهير : عارفة لو كنتي اشتريتي الحاجات اللي قولتلك عليها !!

ريم : لالالالالا !!! اتكسف . 

سهير : تتكسفي ليه ؟ انتي هتلبسيها لجوزك !!

ريم : لا بردو اتكسف ، انتي باين عليكي كنتي جريئة اوي مع جوزك !!

سهير : جريئة بس !! ده انا كنت مجنناه .

ريم : اكيد كنتوا بتحبوا بعض .

سهير : كنا .

ريم : اومال اتطلقتوا ليه ؟

سهير : علشان كان ابن امه ، كل حاجة بيحكيهالها !!

ريم : لو ده عيبه الوحيد كنتي ممكن تفضلي وراه لما يتغير وتكملوا حياتكم .

سهير : حاولت ومعرفتش ، ولما امي عرفت واخواتي زنوا علي دماغي لحد ما اتطلقت !!!

ريم : واضح من كلامك انك لسه بتحبيه !!

سهير : حتي لو لسه بحبه خلاص معدش ينفع .

ريم : ليه ؟ ما تحاولوا ترجعوا لبعض وتبدأوا من جديد .

سهير : بقولك مش هينفع ، البيه خلاص راح اتجوز .

ريم : اتجوز !!! يبقي مكنش بيحبك يا سهير .

سهير : خلاص انا مش عايزة افتكره تاني ، انا عايزة اشوف حياتي واتجوز واحد تاني يكون بيحبني بجد .

ريم : ربنا يرزقك بيه عن قريب .

سهير : يارب يا ريم ، قوليلي بقي انتي وعلاء لسه ....

ريم : اسفة يا سهير مبحبش اتكلم عن حياتي الخاصة .

سهير : خلاص زي ما تحبي ، انا كنت عايزة اطمن عليكوا .

ريم : انتي باين عليكي طيبة يا سوسو وحبوبة .

سهير : ربنا يخليكي انتي احسن .

ريم : متزعليش مني ، اول ما شوفتك انتي واخواتك خوفت منكم !!

تضحك سهير بصوت عال فتجذب انظار المارة اليهم !!!

ريم : يخربيتك عيب كده هتلمي علينا الناس !!!

للكاتب عادل عبد الله

سهير " تضحك " : معلش غصب عني .

ريم : طيب خلاص بطلي ضحك بقي  الشباب بدأوا يعاكسونا .

سهير : علفكرة اخواتي علياء وامينة كمان طيبين قوي ولو قربتي منهم هتحبيهم .


في المنزل ...

علاء : تعالي يا حبيبتي وريني اشتريتوا ايه ؟

ريم : دي شوية هدوم للبيت .

علاء " يضحك " : طيب وريني ، انا كده كده هشوفها .

ريم : لا خليها مفاجأة لما البسها احسن .

علاء : طيب ادخلي غيري وفرجيني .

ريم : طيب مش دلوقتي ، انا راجعة جعانة اوي نتغدا الاول .


في شقة سهير

علياء : حمدلله ع السلامة يا سوسو ، تعالي قوليلنا عملتي ايه مع المضروبة ؟

سهير : اسكتوا ، دي طلعت طيبة اوي .

امينة : طيبة !! ده انتي اللي طيبة يا سوسو !! هي لو طيبة كانت قدرت تهرب من اهلها وتتجوز واحد متعرفوش ؟؟؟

علياء : اللي تعمل كده واحدة جامدة وقادرة .

سهير : حرام عليكوا ، دي طيبة بجد ، ظروفها اللي خلتها تعمل كده .

علياء : ظروفها !!! دي باين عليها عرفت تاكل بعقلك حلاوة .

سهير : لا لا ، دي طلعت طيبة بجد وبتتكسف كمان .

امينة : بتتكسف !!! دي عينيها بجحة .

علياء : هنشوفك هتفضلي تقولي عليها كده لما الفلوس اللي معانا تخلص ونطلب من اخوكي ويرفض يدينا ولا هتغيري رأيك ؟؟


بعد الغداء 

تدخل ريم غرفتها وترتدي بعض الملابس الجديدة وتخرج .

علاء " يطلق صافرة " : واااو ، حلوة اوي البيجامة دي عليكي .

ريم : بجد ؟؟

علاء : تحفة .

ريم : ميرسي اوي ، اروح اعملك الشاي .

تذهب ريم لعمل الشاي فيأتي علاء من خلفها ...

ريم : انت جاي ليه ؟؟

علاء : اساعدك .

ريم " تضحك " : شكرا ، يلا روح وانا جاية وراك .

علاء : استني بقي انا كده خلاص مش قادر .

ريم : علاء انت كده هتغير اتفاقنا .

علاء : تعالي دلوقتي ونبقي نتفق تاني بعدين .

ريم : علاء كده مش هينفع !! ابعد بقي .

علاء : بقولك مش قادر خلاااص .

ريم : ابعد بقي ، لو مبعدتش انا هنزل اقعد عند مامتك تحت !!!

علاء : بقي كده ؟؟؟ طيب يا ريم برحتك ، انا خلاص مش هكلمك في الموضوع ده تاني ، اعملي حسابك انا بكره رايح الشغل .






في المدرسة 

عمر : اهلااااااا ، حمدلله ع السلامة يا علاء ، ايه يا راجل أنت اتجوزت بجد ولا ايه ؟؟

علاء : ايوه يا سيدي اتجوزت ، عقبالك ، قولي انت عرفت منين ؟؟

عمر : احنا كنا سامعين اشاعة بتقول انك اتجوزت ، ومن تلات ايام طليقتك جات سألت عليك وسألت اذا كنت فعلا اتجوزت ولا لأ !!!

علاء : وهي مالها اتجوز ولا متجوزش !!

عمر " يضحك " : الف مبروك يا عريس ، يا تري رفعت راسنا بقي ولا ايه ؟

علاء : اييه .

عمر : ايه ده ؟!! مرفعتش راسنا ؟؟ 

علاء : لا لا مش قصدي .

عمر : مش قصدك ايه بس !! ده باين عليك اوي ، احكيلي احكيلي انت اتجوزت مين وازاي وايه اللي حصل يا ابو السباع .

علاء : بطل تريقة !!!

عمر : اسف مش قصدي ، احكي بقي .

علاء : ما انت كنت عمال تشجعني اني اتجوز من فترة ، وبتقولي انت مطلق من فترة طويلة ولازم تتجوز .

عمر : ايوه فعلا كنت بتحايل عليك وانت اللي كنت رافض !!

علاء : فاكر الست اللي حكيتلك عليها اللي قابلتها في القطر ؟؟

عمر : ايوه فاكر ، وفاكرك لما قولت انها نزلت من القطر من غير ما تاخد رقمها ، وكنت زعلان .

علاء : ايوه فعلا ، لكن بعد كده عرفت انها سجلت رقمها علي تليفوني فاتصلت بيها والحمد لله اتجوزنا .

عمر : الف مبروك يا لولو ، كل ده كلام جميل ، لكن شكلك بيقول انك مش مبسوط في الجواز !!!

علاء : والله يا عمر انا يوم ما اتجوزتها كنت فاكر اني دخلت الجنة لكن للأسف وقفت علي بابها بس ومدخلتهاش !!

عمر : يا عم اتكلم من غير الغاز .

علاء : بأختصار انا كنت نسيت اقولها اني كنت متجوز قبل كده وعندي ولد .

عمر  : اكيد طبعا عرفت وزعلت .

علاء : بالظبط كده .

عمر : المهم كنتوا دخلتوا ولا لسه ؟؟

علاء : للأسف هي عرفت واحنا طالعين شقتنا قبل ما ندخل .

عمر : اوووف !! و رد فعلها كان ايه ؟؟

علاء : طبعا زعلت وكانت عايزة تطلق وترجع بلدها .

عمر : وبعدين ؟

علاء : حاولت اقنعها انه مكنش قصدي اخبي عليها لحد ما صدقت لكن قالتلي نأجل الدخلة علي ما تتأكد اذا كنت مخبي عليها حاجة تاتية ولا لأ .

عمر : يعني انت طول اسبوع الاجازة ده كنتوا بتتفرجوا علي بعض ؟!!!

علاء : متفكرنيش بقي ، ده انا همو.ت من الغيظ .

عمر : لأ طبعا انت غلطان .

علاء : ليه بقي ؟؟

عمر : دي مراتك يا خايب !! لازم تاخد  حقك الشرعي سواء وافقت او لأ .

علاء : مش عايز اعمل كده علشان متكرهنيش .

عمر " يضحك " : دي هتكرهك لو معملتش كده .

علاء : بجد ؟؟

عمر : ايوه طبعا ، بطل خيابة ولما تروح اعمل اللي بقولك عليه .


في المنزل

سهير : انتي هتفضلي قاعدة لوحدك كده ؟؟

ريم : يعني اعمل ايه ؟؟

سهير : تعالي اقعدي وسطنا ، ده احنا قاعدتنا كلها ضحك وهزار .

ريم : لكن انا حسيت من كلام اخواتك اول مرة انهم مش طايقيني !!

سهير : بيتهيألك ، انا هنزل وابقي انزلي ورايا .

ريم : لأ استني ننزل مع بعض .






نزلت ريم مع سهير فوجدت علياء وامينة تجلسان تتحدثان وتعلو ضحكاتهم !!

سهير : مش قولتلك مش بنبطل ضحك وهزار !!

دخلت ريم فصمتوا جميعا ، ثم قالت علياء : حلوة اوي البيجامة اللي انتي لابساها دي !!

ريم : اتفضلي يا حبيبتي .

علياء : لا دي مش مقاسي ، انتي مليانه من تحت و نحيفة من فوق ، وانا العكس .

ريم : لو عجباكي اروح اشتري اختها ليكي علي مقاسك .

علياء " تشتريلي " : هو انتي معاكي فلوس تشتريلي منها ولا من فلوس اخويا ؟؟

ريم : يا حبيبتي مش هتفرق ، فلوسي وفلوس جوزي واحد ، وعموما انا معايا فلوس و هشتري من فلوسي .

علياء : واحد !!!

امينة : البيجامة دي بقي علي مقاسي انا .

ريم : اتفضليها يا حبيبتي .

امينة : ماشي ، يلا اقلعي .

ريم : استني اطلع فوق واغيرها واجبهالك .

امينة : انتي هتتكسفي تقلعي قدامتا ؟!! ده احنا ستات زي بعض !!

ريم : لأ بردو مينفعش .

امينة : ولا انتي جسمك فيه حاجة و خايفة نشوفها ؟!!!

ريم : لا يا حبيبتي اطمني ، انا طالعة اجيب بيجامة تانية وهنزل اقلعهالك هنا قدامك علشان تطمني !!!

بعد دقائق جاءت ريم ومعها بيجامة اخري جديدة .

علياء : ايه ده !! كل دي هدوم جديدة جبتيها ؟؟

ريم : وفيها ايه ؟ مش انا عروسة ولا ايه ؟!!!

علياء : طيب بالراحة يا حبيبتي علي فلوس الراجل شوية ، ده علاء بيتعب اوي في الفلوس دي مش بتيجي بالساهل .

امينة : انتي رجعتي في كلامك ولا ايه يا ريم ؟؟ مش هتقلعي اليجامة ؟!!

ريم : لا يا حبيبتي هقلعها ، بس اقفلي الشباك .

ثم خلعت ريم ملابسها امامهم....

و بمجرد ان خلعت ملابسها سبتوا جميعا منبهرين بجمالها الاخاذ ولم يتكلموا !!!

ثم ارتدت الاخري فقالت سهير : انتي حلوة اوي يخربيتك حظك يا علاء !!!

ريم : اطمنتي يا امينة ؟؟ جسمي مفيهوش حاجة ؟؟

امينة : شمع ابيض يا حبيبتي !!

كادت علياء ان تأكلها بنظرات الحقد والغيرة منها !!!

ريم : بصراحة يا امينة انا كمان عجباني الجلابية اللي انتي لبساها اوي .

امينة : للأسف مش هقولك اتفضليها علشان مبحبش اشوف هدومي علي حد تاني غيري !!!

كادت نيران السخط والغضب ان تأكل ريم ولم تنتظر طويلا حتي عادت الي شقتها .


عاد علاء من المدرسة بعد منتصف اليوم وهو يفكر في كلام عمر الذي بدأ يقتنع به ويريد ان ينفذه !!!


#رواية_قطار_الأقدار


              الفصل الحادي عشر من هنا   

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا      

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×