رواية مغامراتي مع سفيان الفصل التاسع عشر 19 بقلم رشا منصور


 رواية مغامراتي مع سفيان الفصل التاسع عشر 19 بقلم رشا منصور


#الجزءالتاسع_عشر


#مغامراتي_مع_سفيان   


رشا.. 


كنت بتفق مع سفيان أنه ينقلنا عند بنهان وفجأة لقيت أرسلان قالي اللي صد'مني.. 


قالي أنه سمع كل الجانn بيتكلم وبيقول ان الأمير المخلد لوسفيرlos تحرك بنفسه وراح عند بنهان علشان يقابل الانسيةr…. 


قولت له ما يمكن جاى يتأكد من الكلام اللي قولته ل بنهان … لكنه قالي اللي خو'فني. .


قالي لوسفيرlosالمخلد قادر يستد'عي. بنهان وسنجام لحد عنده .. هو جاي علشانك انتي يعني في الغالب. جاى ينتtقم. لحق بنهان وأكيد هو صدق سنجام ..


قولت له مش فاهمه هو يقدر يعني يعمل ايه ؟؟ 


قالي أكيد يقدر ياخد قو'تكم. ويد'مرd قو'ة. الخير اللي جواكم وبعدها يطلب من سنجام يد'بحكمb ويقدم دمكمp قر'بان له… 


بصيت ناحية سفيان وأنا شيفاه بيلعب مع الفيل ودموعي' نزلت غصبb عني وقولت له ده طفل صغير ذنبهv إيه وليلي هتقول إيه عليا محافظتش. ع أبنها وياتري هتترحم. عليا ولا هت/لعن. اليوم اللي دخلت فيه بيتها😢..


طب أعمل إيه ياربي . حلها من عندك يارب ماليش غيرك.


ولقيت سفيان جالي وبيقولي مالك يا خالتوا… 






قولت له بص يا حبيب خالتوا أنا هعمل معاك اتفاق . أنا عاوزة سنجام. يخا'ف. مني وبنهان كمان وعلشان ده يحصل لازم تنفذ/ اللي هقولك عليه بالظبط. وأهم حاجه أوعي حد ياخد الكتاب ولا حتي يفتحه. هو ده حياتك. 


الكتاب هيفضل مع أرسلان وتاخده منه وترجع ل ليلي وارسلان وشريفاج هيساعدوك في الرجوع…. 


المهم أنك هتعمل اللي هقولك عليه…… 


 سنجام…. 


قررت أروح ل بنهان قبل ميعادي مع البنت والطفل اللي معاها واتفق معاه واعرفه اني معاه وهساعده وأول ما استلم. الكتاب هقدر اتحكمn فيها ونفصلd رأسها عن جس/دها… 


وطلبت شاكوزال. وقولت له هاتلي روح محمد قريب الانسية. والشبيه. بتاعه خلينا نخلص…


قالي مدام ناوي تتخلص/. من الانسيةr عاوز روح قريبها والشبيه. ليه؟ ؟ 


قولت له هى بتظهر وبتختفي^. فجأة وانت وكل الجانn مش قادرين تشوفوها. وحتى بنهان قدرت عليه ..


يبقي مافيش غير اني اخدeعها. وافهمها أنها هتاخد روح قريبها وأني هقtل. الشبيه. كمان علشان تطمن. وأول ما املك/ الكتاب وافتحه وقتها بس هخلي بنهان يقtلها. وهقدم روح قريبها هديه ل لوسفيرlosالمخلد وانال رضاه. 


قالي هتلاقي الروح والشبيه معاك واخدني ونقلني عند بنهان ولسه بقول عندي لك مفاجأة أنا جاى أساعدك تتخلصb من الانسية. اللي انتصرتr عليك .. لقيته قالي 


بنهان…...


لقيت سنجام ظهر قدامي وبيقولي ان الانسيه. جايه وهساعدك تتخلص. منها….


قولت له كنت منتظرك عرفك أكيد مش هتسيب واحدة اقو'ي. منك عايشه.. وأكيد هتفكر ازاى تتخلص. منها. بس أنت تضمن. منين أنها هتيجي عندي هنا تاني.. تفتكر في واحدة تيجي لموtتها…


قالي لا ما أنا هعمل معاها صفقه. أنا أخد كتاب السحرr اللي معاها وهي فاكرة أني هديها روح قريبها…


قولت له يعني أنت عقدت. صفقه/ وناوي تخلف" اتفاقك معاها … وياتري كل ده ليه. أكيد مش علشاني!!


قالي لآ مش علشانك. بس الكتاب ده لما يكون معايا هبقي اقو'ي واحد في الكون. اقو'ي. من الجنn نفسه.. ولو متخلصتشe منها هتفضل هى اقو'ي، مني. وانا مش عاوز حد غيري يملك القو'ةv دى… 


قولت له هايل يعني هتكون اقو'ي من الأمير المخلد..


قالي أكيد إذا كان هو مقدرش يمسكها'. ولا حتي يخد'عهاr علشان ياخد الكتاب… لكن أنا هقدر. 


اللي مكنش سنجاام عامل حسابه ان الأمير المخلد لوسفيرlos موجود وسامع كل كلمه بتتقال وفجأة 


ظهرت البنت والطفل واختفي* بعدها الطفل ونظرت البنت في المكان وقالت لي اومال فين…. وابتسمت لما برقت لها واضح أنها  فهمت أن إبليسss موجود ومستخبي/' وسنجام ميعرفش. ده شكلها كدا في لعبه وبتتلعب ع سنجام.. يلا ابن حلال ويستاهل الحرrق😄😄


وابتدي سنجام الكلام وقال لها أنا حضرت ونفذت. كلمتك ومعايا روح قريبك. وكمان الشبيه. تقدري تقtليه. بنفسك علشان تطمني… 


نظرت البنت له بسخر/ية. وقالت انا ربنا خلقني. علشان انقذ/ الأرواحe مش علشان اسلبها^. ولا أنت فاكرني زيك. يا سنجام … 


ع العموم أنا كمان نفذت اتفاقي معاك وجيت ومعايا هديه وفجأة ظهر السلطا'ن. وقالت له انا جبتلك شيبوب. عرفت انك بتدور عليه وهو مكنش موجود في عالمك أصلا.. 


بص لها بأستغراب. وقال لها مش غر'يبة. قو'تك/ دى وتكوني عا'يشة. مع البشرr ع الأرض. .


قالت اومال عاوزني اعيش مع الخفا'فيش. زى ابنك بنهان ولا اعيش بين الجنn زيك😞 أعتقد ان الغريب هو وجودك هنا ومش معني أنك عملت عقد'. الد'مm مع لوسفيرlosالمخلد يبقي انت كدا بقيت من أهل المكان.


قال لها حتى دى عرفتيها. ازاي ؟؟؟ أكيد من الكتاب.  هو فين؟؟؟  


قالت لما اخد روح عمو محمد الأول أنا مش واثقه فيك وبعدها تاخد الكتاب هو قريب من هنا في مكان آمينv. وفجأة ظهر الطفل واختفيs واخت/في. معاه روح البشري. والشبيه. قال لها لآ ده مش اتفاقنا.. 







قال لها أنا هنا علشان الإتفاق اللي يعجبني اوافق عليه. وأعتبر روح عمو  محمد عربون. او كرم ضيا'فة.


اتعصب/. سنجام وقالي أنا كنت ناوي اخد الكتاب وبعدها اتخلص'. منها دلوقتي هى اللي متحكمة. ومش قادر أعمل لها حاجه ومش فاهم يعني ايه الإتفاق اللي يعجبها. وقالي بنهان أتصرف. معاها عذ'بها…. 


وهنا ظهر لوسفيرlos الأمير المخلد وهي ضحكت بصوت عالي وقالت مش قولتلك الاتفاق اللي يعجبني هوافق عليه.. فهمت بقي ولا لسه . ده واضح انك بقيت غبي'. زي أهل المملكة 😄😄 أخيرا قررت. تشترك في الكلام معانا. 


لوسفيرlos…..


من أول ما وصلت عند بنهان اخت/فيت. وفهمت بنهان أنه يحاول يفهم من سنجام كل حاجه من غير ما يوضح له إني موجود..   


وسمعت كلام سنجام وواضح أنه فعلا ناوي ع الغدrر. والبنت أول ما ظهرت حست بوجودي وسكتت. واضح أن سحرrها اقو'ي. من سنجام بكتير..    


والحركة اللي عملتها بخصوص روح قريبها ملعو'به. طلعت اذكي من سنجام وواضح أنها عاوزة تسمع عرضي. عليها  


لما قالت الإتفاق اللي يعجبها وخرجت لهم وكانت مفاجأة. ل سنجام  ولقيته بيقولي. 


أنا حاولت اخد الكتاب علشان شغلنا. وهى خلفت. الإتفاق وأنا عايز الكتاب ب اى شكل حتي لو عذ'بتها. لحد ما تنطق بمكانه. قولت له أنت تسكت خالص . 


بنهان أتصرف معاه وهنا البنت الانسية. قالت لآ لآ  نتفق الأول مش يمكن كلام سنجام يعجبني. . 


قولتلها سنجام كان عاوز يغدrر بيكي لكن أنا حميتك. منه 


لقيتها ضحكت


 وقالت أنا كنت عارفه أنه عاوز يغدrر بيا وانت مكنتش بتحميني/. أنت عاوز الكتاب وعاوز سحرrي معاه ولولا كدا مكنتش منعت بنهان وسنجام أنهم يعملوا معايا إي حاجه … يعني علشان مصلحتك. وبس.  


ع العموم أنا منتظرة عر'ضك. ليا ولو عجبني هعمل تعاقد. وعهد بالد'مp معاك …


قولت لها عرضي لكي فيه مصلحتك. ومكسب. ومال.كتير ده غير مكانتك هنا وسط الجا'ن" وهتحتفظي كمان بالكتاب. ايه رأيك؟ ؟؟ 


قالت بردو مفهمتش ايه المطلوب مني ؟ 


قولت لها عاوزك تكوني هنا وهناك وتنشري. السحرr بين الناس وخصوصا الأنس. في عالمك . انتي عندك قدرات هتخلي الكل يصدق كلامك ويثق. فيكي… 


وهنا بصت ليا ول سنجام وبنهان وفجاة…. 


رشا… 


اتفقت مع الأمير أرسلان ير'اقب. اللي بيحصل علشان يبلغ. سفيان أمتي يظهر وياخد روح عمو محمد وامتي يختفي/. وطبعا الأمير أرسلان كان عرفني ان إبليسs موجود وأول ما لمحت بالكلام لقيت نبهان بص اتجاهي بطريقه. أكدت لي ان سنجام ميعرفشي اى حاجه…


وانتهز/ت. الفرصة وفضلت أطول في الكلام لحد ما أضمن ان سفيان رجع لعالمنا ومعاه الكتاب. وروح عمو محمد 


واتفاجات ان إبليسs عاوزني اكون مكان سنجام…. وطقت في دماغي فكرة وساعتها لقيت نفسي ايه ده آه آه …..


يتبع…. 


بقلم       #رشامنصور


                الفصل العشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×