رواية مغامراتي مع سفيان الفصل العشرون 20 بقلم رشا منصور
#الجزءالعشرين
#مغامراتي_مع_سفيان
رشا……
اتفقت مع الأمير أرسلان ير'اقب. اللي بيحصل علشان يبلغ. سفيان أمتي يظهر وياخد روح عمو محمد وامتي يختفي/. وطبعا الأمير أرسلان كان معرفني ان إبليسs موجود وأول ما لمحت بالكلام لقيت نبهان بص اتجاهي بطريقه. أكدت لي ان سنجام ميعرفشي اى حاجه…
وانتهز/ت. الفرصة وفضلت أطول في الكلام لحد ما أضمن ان سفيان رجع لعالمنا ومعاه الكتاب. وروح عمو محمد
واتفاجات ان إبليسs عاوزني اكون مكان سنجام…. وطقت في دماغي فكرة وساعتها لقيت نفسي بقوله أنا موافقه بس ايه يضمن ليا سنجام؟؟!
مش يمكن يغد'رr بيا وأنا هناك في عالم الأنس ويبعتلي اى حد ….
او يسلطs بنهان عليا زى ما كان ناوي انهاردة. او تكون لعبه. لحد ما يتعلم سحرrي. وبعدها يموtتني…
اطمن الأول ع حياتي وسنجام ميبقاش. له إى وجود هنا وبعدين اوافق..
وأول ما تنفذ. وتامن ليا حياتي هتلاقيني في جزيرة التماسيح'. بلعب مع الأفيال…
وبصيت ل بنهان وقولت له طبعا عارفها كويس وفجأة في وسط الكلام دخلت وسط دوامة كبيرة 😲
آة آة ايه ده أنا فين ببص لقيت سفيان واقف قدامي ..
قولت له أنت بتعمل ايه هنا هو أنا مش قايله لك تاخد روح جدك محمد وترجع البيت أنا مش ضامنه أعرف اهرrبك. منهم تاني ولا لآ. …
قالي يا خالتوا أنا استحالة أرجع من غيرك أنا السبب في وجودك هنا وعارف أن أخرة لعبتك مع لوسفيرlos دى
موtتك. وانا مش هسيبك. تموtتي. لوحدك. يا نعيش. سوي او نموتt سوي. .. قولتي إيه؟ ؟
قولت له أنا يهمني حياتك. انت ومش هرجع البيت إلا لما اتخلص. من سنجام. ده مصدرr خط.رr علينا.
بص تعالي عند الأمير أرسلان نفهم منه إيه اللي تم من بعد ما انت اخدتني من قدامهم….
وفعلا مسكت أيد سفيان وفي لحظه كنت عند أرسلان ولقيته بيبصلي وبيقولي انتي بتفكري ازاى..
كنتي بتقولي عاوزة تحميr سفيان وروح قريبك البشريr لكن الغريب انك قولتي ع المكان هنا ….
انتي ناويه تضحيr. بهم وتقبلي عرض. لوسفيرlos….
فضلت أضحك وقولت له بذمتك أنا هعمل كدا ليه. ع العموم أنت مش غلطان. أنا فعلا ناويه اضحيn بس بحد تاني خاااااالص. اصبر عليا…
المهم. دلوقتي قولي روح عمو محمد في أمانe !
قالي آة ومش هعرفك مكانه….. ضحكت وقولت له وأنا مش عاوزة أعرف مدام معاك أنا مطمنه. عليه …
ممكن بقي تعرفنا ايه اللي بيتم هناك من بعد ما سفيان اخدني من قدامهم…. قالي 😲!!!!
السا'حرrسنجام. ..
من اول ما ظهر إبليسss وأنا حاسس ان في لعبة. متفقين. عليها وان نبهان مشترك فيها.
واتفاجات ان إبليسs عاوز البنت بدالي. وناوي يستغني. عني بس لا استحالة؟؟؟
واتمنيت ان البنت ترفضr لكن اللي حصل أنها طلبت. حما'يتها. مني علشان توافق….
اللي متعرفهوش. اني انا دلوقتي اللي عاوز اللي يحمينيn منهم…. وبعدين يا سنجام هتتصرف ازاى.
وأول ما البنت اختفتt بدء بنهان يبص لي إبليسss وزي ما يكون في كلام بيتقال مش مسموع..
طلبت بسرعه. شاكوزال ينقلني. لاي مكان المهم اهرrب. منن هنا واول ما حضر. انحنيr قدام إبليسs وبنهان ووقف بالقرب منهم قولت له أنت بتعمل ايه ؟؟ أنا اللي استدعيتك'. انت الخا'دمm بتاعي. تنفذ. اوامري. أنا. …
ضحك بصوت عالي وقال خادمm.. أنا كنت بنفذ'لك. طلباتك بس لانك. انت اللي خدامm . عند الأمير المخلد. لوسفيرlos لكن مش الماردb شاكوزال. اللي يكون خادم. عند انسانv.
ولو أمرني. سيدي الأمير المخلد. بحرrقك. هنفذ. فورا وأنا في قمة سعادتي…
بصيت ل ابليسss قولت له إحنا بنا عهد. وانا بنفذ. اوامرك. ليه عاوز تغد'رr بيا… أنا طول عمري مطيع. لك وبقدم القرابين. طب حتي اسأل شاكوزال. أنا مجهز. لك أطفال كتير. . دمهمm. هيكون في المذ'بحة.
وفضلت أبكي وهما مبتسمين. كأن بكائي. بيزيدهم. قو'ةb …
صر'ختt ب أعلي. صوتي وقولت لآ لآ أنا كفرrت. بسببك. وامنت. بك ودلوقتي أنا هقابل. ربنا أقوله ايه؟؟؟
وهنا نطق إبليسs وقالي
قول ل ربنا إنك مش تستحق. الوجود ع الأرض وانك ضعيفe وان وجودك. انت واللي زيك يكون علشان خدمتنا. وبس لكن مافيش اقو'يe مني….
أنا اللي أستحق أكون سيد. الأرض والملك. عليها… أنا الاقو'ي. من نسل. آدم..اللي مخلوق. من طين. لكن أنا مخلوق. من نارr..
أنا اللي هد'مرr كل بني. جنسكe .. أنا إبليسs المخلد..
قولت له أنت مش الاقو'يd.. البنت البشريهx اقو'ي. منك وقدرت. عليك ولولا كدا مكنتش تركت. عر'شك. وجيت هنا علشان تتفق. معاها وتستفاد من قو'تها...
انت متقد'رش تأذي. البشرr من غيرنا.. انت قدرتك. محدودة ع الإغواء. والتخو'يفr واللعب. بعقول البشرr. وبس. انت أضعفd مننا. أنت ولا حاجه. البشرr اقو'يr منك….
وفجأة! !!!!
بنهان…..
كنت فخور بكلام الأمير المخلد لوسفيرlos. وبضحك ع سنجام. وع ضعفه. قدامنا خصوصا لما شاكوزال غدrر. به 😃😃 لكن كلامه عن البشريه. وقو'تها… وعن قدراتنا ده حقيقي..
معقوله يكون في حد اقو'ي. مننا…!!
ولقيت لوسفيرlosالمخلد بيبصلي. وقالي الأمر في إيدك نفذ. بالطريقه. اللي تعجبك….
وهنا فتحت بوابه الشجرة السوداء واخدت سنجام وخرجت به بره وكان بدايه غروب. الشمس وقولت له الصحراء. قدامك اجريr انقذc نفسك….
ووقفنا نتفرج عليه وهو بيجري وبدأت الخفا'فيش. تتحرك في اتجاهه. وتنهش. فيه وهو بيصر'خn ويستغيثr بيا ويقولي الحقني. أنا أبوك انقذني.. وقفت أضحك عليه.
وبعد لحظات أصبح جلد. بدون لحمm او دمb وصفر'ت للخفا'فيش. رجعت تاني مكانها ع الشجرة …
وهنا نظر لي الأمير المخلد وقالي أحسنت. ومافيش مكان للبشرr كل العالم ملكي. أنا وأولادي وبس..
وانصرف. الأمير المخلد ولقيت شاكوزال بيقولي أخيرا ارتحت من خدمة. البشري. ده ….
أكيد انت فخور دلوقتي أنك تخلصت منه . أنا هبلغr الجميع أنك قدرت بقو'تك. تتخلصr من ابوك…
وانصرف شاكوزال ودخلت الشجرة السوداء مكاني وفضلت أفكر فى كلمه واحدة بس أبويا…
أنا اللي قtلت. أبويا.. وأنا نص بشري. والأمير المخلد قال مافيش مكان للبشرr …
يعني ممكن يتخلصr مني. أنا كمان !!! أيوة هو قال ان العالم ملكه هو وأولاده وبس وأنا مش إبنه أنا هجين. وسبب وجودى هو سنجام. أبويا اللي قtلته….
الأمير أرسلان. …
كنت براقب'. كل اللي بيحصل وبقوله ل رشا وسفيان وبعد ما كل حاجه انتهت. لقيت سفيان بيقول…
أنا صعبان. عليا أوى سنجام. انخد'ع. زمان في زوجته. ودلوقتي في أبنه. .. والسبب في كل ده إبليسs..
قولت له كلنا بنتعرض. للاختبارr وحسب ما بتختار. حياتك. هتلاقي. الجزاء…
وهنا الانسية رشامنصورقالت لي أنا عاوزة اروح ل قصر. السلطان. من غير ما حد يشوفني من الجان. لسه. في مهمة' هناك لازم انفذها'. قبل ما أرجع للعالم. البشري.
استغر'بت طلبها. واحدة غيرها لازم تستغل'. الفرصة.
وتهرrب. وفجأة صر'خm سفيان وقالها…
حرام. بقي يا خالتوااا يلا نرجع البيت مش خلاص خلصنا. من سنجام… ؟؟
قالت انت عاوزنا نرجع قبل ما ننقذ'. الأطفال اللي في
القصرr …. استحالة.
يلا بينا يا أمير أرسلان وانت يا سفيان حاول تستدعي. شريفاج. وريهاميشكان علشان هنحتاج مساعدتهم في الخطوة. الجاية…
وفعلا اخدتها للقصرr وفضلت تردد آية الكرسي ودخلت الغرفة. اللي فيها الأطفال وخرجتهم. .
وطبعا الجنb شاف الأطفال لكن محدش قدر يشوف الانسية. وانا منفعشي انقض'. المعا'هدة.. وهنا لقيت الانسيه عملت حاجه غريبة أوي. …
فتحت شنطتها وطلعت حبل طويل وازازة ميه ورشت ع الحبل كله وجمعت الأطفال جنب بعض وربطتهم. بالحبل المبلول ومسكت طرف. الحبل وفضلت باليد التانيه ترش ميه فوقهم وهى بتردد. آية الكرسي. ..
و فجأة الجنn اتجمع من حواليها. وسمعت دقات قلبها. بتزيد وبصت ليا وقالت ب أعلي صوت. بحق سورة يس أظهروا هنا في الحال . يا حر'اس. سورة يس. وفضلت تردد
وتقول
" وجعلنا من بين أيديهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشيناهم فهم لا يبصرون"
وهنا كانت المفاجأة لكل الجنn الموجود….
يتبع….
بقلم #رشامنصور