رواية الكنز المرصود الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور


 رواية الكنز المرصود الفصل السادس 6 بقلم رشا منصور


#الجزءالسادس 


#الكنزالمرصود 


أحلام. … 


فضلت مستغربة. كل اللي بيحصل ولما دخلت البيت سألت ميشا قالت لي تعالي في حاجه مهمة عوزينك فيها 


وأول ما دخلت الأوضة لقيت حتحور وواحدة واقفه معاه وفجأة 


ظهر واحد شكله مخيف' مسكت بسرعة. في ميشا قولت لها مين ده ودخل منين ؟؟؟ 


حتحور قالي اهدي وأنا هفهمك لما طلبت خروجك من البيت الجنية.شيتال. أخت ميشا أخدت شكلك وظهرت لاهلك واقنعتهم أنك بخير ومش ملبو'سة.بالجنn ..


وطبعا ده كان السبب في طريقة كلام باباكي معاكي.. المهم دلوقتي أعرفك ع سلسال الجنn العاشق. اللي كان المفروض أنه يسيطرr عليكي لكنه أصبح متعاون معانا… 


وهو بلغنا ان الماردb خا'دم سمعان هيحضر ويلف حوالين البيت علشان يتأكد ان مافيش جن هنا غير سلسال وبس.


علشان كدا لازم شيتال وميشا يختفوا. قبل ما ينكشف. أمرهم وانتي تفضلي موجودة هنا وتعملي نفسك نايمه.  لحد ما الماردd ما يرجع للسا'حر. وياكد له ان البيت خالي من الجن وأن سلسال مسيطرr عليكي..  


حسيت بخو'ف. ماردd وجنيةn وجنnعاشق. أنا أكيد بحلم ولسه دموعي هتنزل..


 حتحور قالي اوعي تبكي!  اى دمعة. هتنزل منك هيعيشوا قصادها نا'ر. تو'لع. فيهم خو'فت. وتمالكت أعصابي .


ولقيت سلسال بيقول يلا بسرعة وفجأة ميشا وأختها اختفوا/ وأنا جريت نمت ع السرير وسمعت صوت حتحور بيقول متخا'فش. أنا بحميكي'. …  


وبعد لحظات لقيت حتحور بيقولي يلا قومي فتحت عيني وقولت له هو مشي خالص أكيد ولا هيرجع تاني 


قالي لو رجع سلسال هيعرفنا … 


قومت وقفت وظهرت ميشا وأختها واخدت شكلي فضلت مبر'قة عنيا ومش مصدقة .. ضحكت ميشا وقالت ليا يلا بينا إحنا واطمني ع أهلك هما في أمان. … 


وفي لحظه كنت ع البحر الله ع الجمال. .. سبحان من خلق وابدع بحر وشجر ورمل فضلت أجري والعب… 


الشيخ سمعان…. 


بعت أصلان يتأكد ان مافيش حد في بيت عويس اختفي/ ورجع قالي مافيش غير سلسال ومسيطرr ع البنت … قولت له متأكد! ! 


قالي أنا دخلت وشوفت البنت نايمة ع السرير وسلسال واقف بجوار السرير..


سألته لسه مقدرتش. تعرف نوع الراصد؟  قالي 







شعرت بقو'ة. بداخل غرفة البنت وده معناه ان الراصد من العائلات الملكية'. او ان عشيرة. كاملة بتحميe الكنز… 


قولت له تفتكر ممكن اتواصل معاه أزاي؟ ؟ وهيطلب إيه؟ 


من واقع خبرتي. ممكن يطلب د'مp وغالبا هتكون البنت..


رد اصلان و قالي لآ لآ  معتقدش. .. 


البنت ممكن تكون حلقة الوصل بينك وبينه لكن لو لمستها. هيعتبروا ده تعد'ي عليه…  قولت له ازاي بقي ؟؟؟


 قالي 


البنت معاهم وبتحس بيهم وده معناه أنه أعتبرها من حر'اس.  المكان …. 


قولت له تفتكر هتوافق تتعاون معايا.. وممكن بعد كدا تفقدها الذاكرة. ولا هيكون صعب. عليك 


رد أصلان وقالي أعتقد سلسال هيساعدنا لأنه هو المسيطرr عليها. وسهل بعدها أفقدها. الذاكرة.. 


اتصلت ب سليمان باشا وقولت له أنا مستعد ابعتلي فهمي بالسيارة قبل الميعاد ب ساعتين … 


شاكر باشا….


إصرار. سليمان ع ان حفلة الخطوبة تكون في البيت أكد ليا ان في حاجه بيد'برها. علشان كدا طلبت منظم الحفلات واخدته بنفسي ع فيلا سليمان وخليت المهندس يشوف الجنينه ويحدد مكان الكوشه. والبوفيه. والترابيزات. ومكان الفرق الموسيقية وسيبته يحسب المقاسات ودخلت الفيلا وسمعت سليمان بيكلم في التليفون وبيقول..


أيوة يا فهمي هو عاوزك تروح له قبل الميعاد ب ساعتين وأول ما شافني نهي. المكالمة بسرعة وقالي. 


خير يا شاكر مش من عوايدك. تيجي من غير ميعاد افرض أنا مش موجود…


قولت له انارشامنصورمش جاي علشانك أنا جيبت معايا منظم الحفلات وبياخد مقاسات الجنينة بره ودخلت اطلب من الشغاله تعمل لنا عصير ..الجو صعب. اوى. 


قالي تعبت. نفسك ليه الحفلة في فيلتي يعني أنا اللي هعمل كل الترتيبات حتى أنت دخلت سمعتني بكلم فهمي يجيب الفرق الاستعراضية. قبل ميعادهم ب ساعتين… 


ارتاح انت وتبقي شرفنا يوم الحفلة .. 


قولت له لآ يا سليمان زى ما انت عاوز تفرح ب ابنك أعتقد من حقي أشرف بنفسي ع ترتيبات حفلة خطوبة بنتي الوحيدة ولو مضايقك وجودى إحنا لسه فيها نعمل الحفلة عندي ..


قالي لا لآ  ده انت منورني. وده بيت أختك واستئاذن يطلع يغير هدومة. … 


وناديت ع الشغالة وطلبت منها عصير وطلعت ألف جنية واديتهم لها حلاوة. الخطوبة وبعدين قولتلها لو فتحتي مخك. معايا هديكي أكتر… 


وسالتها ان كانت شافت الشيخ سمعان الفترة اللي فاتت وإذا كانت سمعت اى حاجة. ..


استغربت الإسم وقالتلي أول مرة أسمع عنه.


وفجأة سمعت سليمان بيقول هو إيه اللي أول مرة تسمع عنه وقفت مكاني. ساكت. … 


بصلي وقالي هو انت طلبت عصير إيه !! 


قولت له عصير دوم…. ضحك وقالي لآ هنا ميعرفوش الحاجات دى وطلب منها تعمل عصير مانجه.. 


وخرجت معاه نشوف المهندس وبعدها طلعت ع الشركة أفكر فى المكالمة اللي سمعتها… 


سليمان باشا… 


وأنا في الفيلا وقاعد في مكتبي براجع شويه أوراق اتصل عليا الشيخ سمعان وقالي أنه مستعد وأنه هينتظر فهمي قبل الميعاد ب ساعتين ومجرد ما قفلت معاه اتصلت ب فهمي ابلغه قبل ما انسي من كتر زحمة الشغل. 


وأثناء كلامي لمحت خيال حد خرجت من المكتب شوفت شاكر أخو مراتي.  


واستغربت أنه دخل بيتي من غير ميعاد سابق. وتركته وطلعت اغير هدومي لكن أنا كنت هغير الروب والبس جاكت البدلة بس ونزلت بسرعة. وفي هدوء وسمعت شاكر بيكلم نبوية الشغالة 


وتأكدت ان وجوده في البيت مش علشان الخطوبة بس عملت نفسي مش فاهم حاجه..


ومجرد ما مشي من الفيلا دخلت وناديت ع نبوية..


وسالتها عن اللي قالوا لها شاكر وكان ردها صا'دم. … 


سألها عن الشيخ سمعان مممم واضح أنه مخلي حد ير'اقبني. ويبلغه. إخباري… بس نبوية أكدت ليا أنها قالت له .


ان الإسم ده أول مرة تسمعة وقالتلي أنها عارفه أنه بياخد. صفقات. شغل مني علشان يكسب هو ويخسرني. أنا علشان كدا كدبت.ذ عليه…  


قولت لها خدى يا نبوية ألف جنية كمان مني وهقولك تعملي إيه معاه… 


وبعدها طلعت ع شركتي وقررت ان الشيخ سمعان ميجيش. الفيلا تاني ولازم التواصل. ما بينا يكون بالفون وبس لحد يوم  المصلحة…. 


ماشي يا شاكر بتنخور. ورايا … أخلص بس من المصلحة. وافوقلك…. 


واتصلت ب أدهم وعرفته اللى حصل وقولت له عاوزك تلزق. ل خالك وبنته أعرف ليا بيكح امتي؟؟ إخباره كلها تجيلي. .. 


حتحور…. 






بعد ما سلسال عرف ميشا ان الماردb أصلان خرج. ظهرت أنا وميشا وشيتال اختها 


ورجعت شيتال ل شكل أحلام وطلعت بره الأوضة ل إم أحلام علشان تمنعها من الدخول.


وميشا أخدت أحلام للبحر اللي نفسها فيه بس طلبت منها تكون في مكان لوحدها وفعلا أخدتها ل جزيرة بعيدة عن البشر.. 


وقولت ل سلسال قرب موعد الانتtقام. وهنا ظهرت الاميرة رجوان بنت الملك  زرقان. كبير ملوكeالجان… 


وانحني. بسرعة سلسال. ابتسمت وقولت له دلوقتي اكتمل مثلث. الانتtقام… 


الأميرة رجوان تبقى الراصدe وعشيرتها بيساعدوها. من الآلاف السنين..  


الملك توت عنخ آمون له فضل ع الملك زرقان. وهو اللي طلب بنته رجوان لقو'تها. وقدرتها. ع المكرr والخد'اع… 


ما هي في الأصل ثع/بان…  لد'عتها. مش سهله. 


وابتدينا نفكر في الخطة. اللي نقدر منها نحمي'. كنز. الملكr وكمان نقضي. ع السارقين. ونحافظ ع أحلام عروسة الملك.


وبعد ما اتفقنا اختفت. رجوان. وظهر بدالها. 


عمار.أخوها اللي هيقوم بدور الراصد. المز'يفx .. 


 ميسون…. 


عدت الأيام وادهم متابع كل استعداداتي للخطوبه وكنت مبسوطة جدا لحد يوم الحفلة وأبويا طلب مني يوصلني بيت عمو سليمان الساعه 8 صباحا وبعد ما وصلني قالي اطلبي السكرتيرة واجهزي براحتك خالص ..


فهمت أنه عاوز يدخل الفيلا بس اللي مكنتش اتخيله ان بابا ناوي علي…..😲!! 


يتبع…. 


مستعدين للحفلة واللي هيحصل فيها ولا لسه؟؟ 


بقلم     #رشامنصور


               الفصل السابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×