رواية الكنز المرصود الفصل السابع 7 بقلم رشا منصور


 رواية الكنز المرصود الفصل السابع 7 بقلم رشا منصور


#الجزءالسابع 


#الكنزالمرصود 


أدهم….. 


من لحظه ما طلب مني بابا متابعة. ميسون وخالوا شاكر وأنا قررت اظبط. سكرتيرة خالوا وروحت له الشركة بحجه. أعرف منه أسماء الأشخاص اللي هيعزمهم. في حفلة خطوبتي ع بنته ميسون علشان أكتب أسماءهم في الدعوات. ونوزعها. لأن مافيش وقت…


وطبعا لأن خالوا مشغول طلب من السكرتيرة تكتب لي قائمة. بالأسماء وابتديت. اكلمها ب.لطف. واتغزل في جمالها  لدرجة أنها اتكسف. ووشها جاب ألوان… 


وفي الآخر قولت لها ياريتني كنت جيت ل خالوا من زمان وقابلتك. كان زمان في حاجات كتير اتغيرت… وحمدت ربنا قدامها ان دى خطوبة بس مش زواج..


وطلبت رقم فونها لأن حاسس إني محتاج. أعرفها أكتر وطبعا هي ما صدقت…. 😄


وروحت الفيلا عند خالوا علشان أقابل ميسون وكانت مش موجودة . اتصلت عليها وعرفتها إني كنت عاوز أعملها مفاجأة وجيت علشان نختار مع بعض فستان الخطوبة. 


حسيت من صوتها ب فرحه. غريبة وقالت ليا أنها في فندق وهتفضل هناك لحد يوم الخطوبة ومعاها سكرتيرتها …


روحت لها واتفاجئت. بشكلها!! 


حاطه ماسك لونه أخضر ع وشها وبتعمل بديكير..  في البدايه معرفتهاش وفضلت تضحك… 


وطلبت مني الأنتظار وبعد نص ساعه حضرت ميسون ب فستان شيك. جداا وشعرها سايب وميكب خفيف…  فضلت متنح لها… 


أنارشامنصور لأول مرة أكتشف أنها حلوة أوى كدا ع طول شعرها ملموم كعكه. ولبسه نضارة وبدلة. او ملابس رياضية. عمري ما حسيت أنها أنثي أصلا. . 


لكن دلوقتي أنا شايف بنت جميلة فوق الوصف… 


ويوم الخطوبه اتفاجئت ب ميسون بتتصل بيا بدري أوى وتقولي بابا كلمني وقرر إني لازم اسيب الفندق واجهز في بيت عمتو وقولت أعرفك علشان تبلغ مامتك تجهز لي جناح ليا أنا والمساعدين …. بسرعة في أقل من ساعه هكون عندك…


 مكونتش قادر أستوعب كلامها بس روحت ل بابا وصحيته من النوم وعرفته ب كلام ميسون وقالي أنه هيعرف ماما وهيكمل نومه في جناحي…. 


سليمان باشا…. 


كنت واثق ان شاكر مش هيسكت وهيحاول بأي طريقه يعرف اى حاجه عن المصلحه. علشان كدا دفعت ل نبويه' الشغاله فلوس وعرفتها تعمل إيه… 


وأول ما أدهم قالي ع كلام ميسون اتصلت ب فهمي مدير أعمالي وقولت له يحضر حالا بحجه أنه بيشرف ع الديكورات. والإضاءة مع منظم. الحفلة… 


ويفهم شاكر إني كنت سهران مع فوج. سياحي وميعرفشي إذا كنت لسه معاهم في الفندق ولا لاء … 


ونبهت. ع كل الشغالين. إنهم يقولوا ان محدش فيهم شافني. إذا كنت رجعت. بالليل ولا لاء…


ودخلت جناح. أدهم وكملت نومي. وقفلت الموبايل.. 


 ميسون… 


أول ما خرجت من الفندق ومعايا فريق الميكب ارتست والسكرتيرة لقيت بابا منتظرني في سيارته كنت فرحانه أوى معقوله حضر بنفسه علشان يوصلني عند عمتو وأول ما وصلنا الفيلا طلب من الشغالين يطلعوا الشنط والمساعدين جناح عمتو …






وقالي خليكي عاوزك وبعد ما بقينا لوحدنا طلب مني ار'اقب. له المكان لحد ما يدخل مكتب عمو سليمان. 


وقفت. ونفذت/ كلامه وأنا مش فاهمه وأول ما خرج من المكتب اداني علبه وطلب مني أشوف مكان مناسب ومش مكشوف. وأحط الكاميرا دى في جناح عمتو😲! 


قولت له حضرتك شا'كك. ان أدهم مثلا ممكن يدخل الجناح وأنا موجودة ….    ضحك وقالي.


كنت فاكرك. فهمتي اللي بفكر فيه. أنا عاوز ار'اقب سليمان والكاميرات دى صوت وصورة وأنا حطيت منها في مكتبه وأنتي اللي هتقدري تدخلي جناحه انهاردة من غير ما حد يش/ك. فيكي…  علشان كدا باعت اجيبك. من الفندق..


معقولة نوصل للمستوي. ده وكمان بابا يست/غلني… 


فضلت أبص له وساكته ومصد'ومة….


قالي متبقيش. هبلة. في الشغل كل شئ مباح…. 


عويس…. 


سي. محفوظ جالي إمبارح وقالي سليمان باشا عزمنا كلنا ع خطوبة إبنه أدهم بيه وعامل وليمه. وجايب مطربين. ورقاصين. وناس كتير أوى جايه وأنه أكد عليه حضوري. 


فرحت أوى وقولت ل زينب مراتي وأحلام وحتى التي الواد الصغير.. قولت لهم البسوا أحسن حاجه عندكم. ده محفوظ. بيقول ان في اكل كتير ياما…. 


وانهاردة الصبح صحيت لقيت أحلام بنتي داخله  البيت ومعاها شنطه سألتها كانت فين بدري كدا قالت. .. 


روحت ل واحدة كانت صاحبتي من أيام المدرسة بيتها في أول البلد وجبت منها هدوم لنا نحضر بها الخطوبه..


قولت لها ومالوا يا بنتي انتي كبرتي وبقيتي عروسة وحقك تلبسي. حلو وتخلي الناس تشوفك… 


وفتحت الشنطه وطلعت ليا جلبية حلوة أوى وعبايه ل امها وفستان علشانها وقميص وبنطلون ل أخوها وجزم… 


قولت لها ايه كل ده .. 


قالت ليا أصل أهلها مسافرين انهاردة طلعين مصيف. وهيرجعوا كمان أسبوع علشان كدا قالتلي كل اللي أنتي عوزاه… 


قولت لها الله يسترك. يابنتي مكنش عندنا حاجه عليها القيمه. نحضر بها… دلوقتي عندنا هدوم زى بتاعه أعيان. البلد.. 


وجهزنا وقبل المغرب خرجنا كلنا من البيت وروحنا ع فيلا سليمان باشا واللي أول ما عرف اني وصلت ساب المعازيم.  و جالي وسلم علينا واخدنا ع ترابيزة وشاور ل واحد وقاله أحسن أكل ومشروبات تنزل هنا وتفضل واقف تشوف طلباتهم…. 


فضلنا نشرب وناكل ونسقف. للمطربين. وكلنا فرحانين أوى أول مرة نشوف حاجه زى كدا ربنا يعمر. بيتك يا سليمان باشا…  وريتنا حاجات مش بنشوفها غير في التليفزيون .


شاكر باشا….


طلبت من ميسون تسيب الفندق وتجهز في فيلا عمتها وقررت أركب كاميرات. تنقلي. كل اللي بيحصل. صوت وصورة ولما سألت فهمي ع سليمان .. 


قالي ميعرفشي إذا كان لسه مع الفوج. السياحي/ ولا لاء.. 


تأكدت أنه بيتفق. معاهم ع الأسعارe وده معناه أنه خلاص سمعان قدر يجيب. له الآثارee… 


بعدها شوفت نبويه الشغاله. بتقول يا شاكر باشا. الشيفات. ب يسألوا. إذا كان في أصناف زيادة تحب تضيفها. ولقيتها تبصلي وتبص ل فهمي وتقولي الشيفات. جوه ..


لقيت فهمي بيقولي أرتاح يا باشا أنا هدخل اشوفهم…


نبويه قالت بصوت عالي لآ لآ. .. هما عاوزين الباشا بنفسه.


فهمت أنها عاوزة تبلغني حاجه… 


قولت ل فهمي قول ل منظم الحفله يزود ترابيزات. بسرعة في ناس تانيه أنا عزمتها… 


وأول ما خرج قولت ل نبويه في إيه. … قالتلي 


إنها سمعت أمبارح الصبح سليمان بيكلم في الموبايل وبيقول لولاك. يا سمعان مكنتش وصلت للحاجه… أنا هسهر بالليل مع الجماعه واتفق معاهم وانت خلي بالك من الحاجه ابعت حد من خد'امك. يحر'سها. .. هى في مخزن. العين السخنة. 


وفضل يشكره وقالوا باقي نصيبك. هتاخده أول ما الصفقة. تتم….. 


وأول ما شافت فهمي داخل الفيلا مشيت بسرعة … 


ممممم واضح من كلامها وكلام فهمي ان سليمان بيجهز. نفسه يبيع. الآثارe. 


لو قدرت أعرف مكان المخزن. فين..


 ساعتها آخد الحاجه ومافيش أسهل من كدا… 😄😄 






وخرجت من الفيلا وطلبت الموظف. اللي بيبلغني. أخبار سليمان وطلبت منه يعرفلي مكان المخزن اللي في العين السخنه…. 


الشيخ سمعان…. 


فهمي جالي بالسيارة بعد العصر وروحنا عند أرض سليمان باشا  وفضلنا منتظرين لحد ما شوفنا عويس ومعاه مراته وبنته واخوها وبعدها بنص ساعه نزلت من السيارة وروحت ع بيت عويس وحاولت أفتح الباب لكن لقيت عقا'رب… 


الباب مكنش له ملامح… 


سألت اصلان قالي. ده تبع حا'رس. المقبرة. وملوش. علاقة بالجنn….     قولت له اتصرف'.e 


اختفي/ وظهر ومعاه سلسال وقالي أنه هيحاول يتفاهم معاه


ويدخلنا البيت.


وبعد لحظات اتفتح الباب ولقيت قدامي بنت عويس 😲 


ازاى ده أنا لسه شايفها خارجه مع أبوها. . 


وهنا شكلها بدء يتغير لشكل عقرب'. كبير!!! وانقفل. باب البيت واختفي/. أصلان وسلسال.. وفتاة. العقر'ب..


واهتز/تe الأرض وحسيت ب رجلي بتنزل. تحت الأرض.  ومبقاش فاضل غير رأسي بس اللي خارجه. من الأرض.. 


حاولت اصر'خ. لكن صوتي مش طالع…  وفجأة 


ظهر. رجل. غريب…


رأس إنسان ع جسد' عقر'ب. ضخم.. وقالي بلغني. من اصلان وسلسال. إنك عاوز تقابلني… 


فضلت أبص له ومش قادر أنطق… شاور ب أيده اتجاهي. 


لقيت جسمي. بيرتفع. لحد نصه…  وقالي أتكلم ولا اد'فنك. كلك…. 


قولت له لآ لآ أرجوك. .. أنا بس مش عارف أنت مين. 


قالي أنا الامير'.عمار. الملقب. بالعقر'ب. حار'س المقبرة.


قولت له الراصد😲… 


يتبع…. 


بقلم     #رشامنصور


               الفصل الثامن من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×