رواية الكنز المرصود الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور
#الجزءالخامس
#الكنزالمرصود
أحلام. ….
فجأة لقيت نفسي في العصر الفرعوني وشوفت حتحور واقف بجوار شاب وع رأسه. تاج عرفت بعدها من ميشا أنه الملك توت عنخ آمون
وخدتني وقربنا منهم وببص لقيت رجاله غريبه دخلت القاعه والقوا التحية بعدها وفي واحد منهم بدء الكلام وقال…
أيها الملك لقد عرفنا من الطبيب ان مرضك. ليس له دواء لذلك قررنا نحن كهنة. معبد الآلة رع العظيم. آله الشمس بأن يجب عليك الزواج للحفاظ ع العرش.
فقد أصبحت في عمر الثامن عشر وللحفاظ ع نسلك. لقد وقع الإختيار ع أختك لتصبح زوجة لك وام الوريث'الشرعي..
وستتم مراسم. الزواج بعد يومين من الآن..
وبعدها انصرفوا ولقيت حتحور بيقول له مبارك يا مو'لاي..
وقريبا سوف ترزقك بالأولاد الذين يخلدون إسمك ويحافظون ع ثروتك. وامجادك…
مثل ما فعلت انت مع والدك الملك اخناتون..رد عليه الملك توت عنخ آمون وقال. .
كان نفسي اتزوج عن حب يا حتحور. .. اختى سوف تتزوجنى ل طمعها في العرش. وليس حبا في😔 إذا كان يجب علي الزواج منها ف يجب الحفاظ ع ممتلكاتي. ل أولادي من بعدي فقد انتشرت سرقة' المقا'بر….
لذلك قررت من الآن اوزع ما أملك ع أكثر من مكان وأريدك أنت الإشراف ع ذلك …
أحضر لي السا'حرr. وأبحث عن الأماكن التي تصلح لتكون مكان ل كنوزي….
وفجأة رجعت تاني لعصرنا ولقيت الشمس طالعه وأنا قاعدة في وسط جنينة وفيها زهور كتير…
وسألت ميشا إحنا رجعنا ليه. .؟؟ كنت عاوزة أعرف أتجوز من أخته وجاب منها أولاد ولا لآ. ..
ردت وقالت كنتى عاوزة تعرفي حتحور بيشتغل إيه واهو أنتي عرفتي مدي أهميته للملك..
اما الإجابة عن اسألتك هتعرفيها بعدين..
ودلوقتي عوزاكي تستمتعي بالوقت ويلا علشان تفطري..
أدهم. …
قررت تاني يوم أخرج من المستشفي وروحت البيت وأنا مصمم' ان بنت عويس مش هتفلت. من تحت ايدي بس أوصل للكنز'. الأول…
ولقيت عمي بيتصل وبيقولي ميسون هتكون مستعدة للخطوبه يوم الخميس القادم. يعني بعد تلات أيام علشان بعد كدا عندها بطوله وسفر ومش هتكون فاضية…
وطبعا عملت نفسي مبسوط وقولت له هتصل ع بابا وابلغه ميعاد حفلة الخطوبة…
وعرفت بابا وسألته الشيخ سمعان لما راح بيت عويس عمل إيه؟ ؟ قالي
مافيش حد راح البيت . عويس جالي. وطلب محدش يروح له البيت تاني بس أنا طلبت من سمعان يتصرف وفعلا قدر.
يس/لط. جنn ع البنت علشان عويس يجيلي لحد عندي يطلب المساعدة وساعتها هنقدر ندخل البيت براحتنا بس الأمر علشان يتم محتاجين أسبوع ..
مش عارف ليه اضايقت. لما عرفت ان في حد قبلي ها يلمس أحلام. بس مقدرش أوضح حاجه قدام بابا …..
ميسون…..
بعد الإتصال اللي عمله بابا وفهم منه ان أدهم اتصا'ب. قدام بيت ع أرض مجاورة ل عمو سليمان وان الشيخ سمعان كان موجود ….
قدر يخمن ان الموضوع فيه آثار وطلب مني إني احدد يوم للخطوبة في خلال أيام. ..
علشان يقدر يدخل بيت عمو سليمان دون الشك' فيه.. ويفتش. ع اى اوراق. او يتفق مع الشغالة.
ومعروفة من سنين أن بابا مش/ بيحب الزيارات العائلية. وطبعا دخولة وخروجه. من عند عمو هيسير تساؤلات.
وطبعا ظهرت إعجابي للفكرة وأننا كمان ممكن نحاول نر'شي. الشيخ سمعان لكن بابا رفض'...
وقالي ان سمعان ممكن يعرف عمو سليمان ووقتها هياخد حظروا. وكمان مافيش خطوبه. هتحصل ويبقي خسرنا. كل حاجه…
واتصلت بالسكرتيرة تجهز ل الفستان والإكسسوارات أنا ماليش طولة بال للحاجات دى.. وقولت لها عاوزة أكون حلوة. .. اتصرفي ومش مهم عندي الفلوس.
كنت عاوزة اخلي أدهم يعرف أني قادرة اكون زى البنات اللي بيشوفهم وبيجري وراهم. بسهولة..
عويس….
صحيت من النوم لقيت أحلام بنتي بتنضف البيت وأول ما شافتني ابتسمت و قالتلي أنا مجهزة الفطار …
يااااه يا أحلام لو تعرفى فرحتي بكي وهتزيد فرحتي يوم ما أشوفك منورة في بيت عريسك ..
وفطرنا كلنا وخرجت أشوف الأرض وسيبتها تساعد امها في الغسيل …
الغريب ان اليوم عدي بسرعة رغم ان محدش بيساعدني في الأرض بس قدرت أخلص شغل أسبوع في يوم واحد. اظاهر فرحتي ب أحلام رجعلي شبابي وصحتي…
حتحور….
الراصد قالي ع سؤال أحلام عني وانتهزتها'. فرصة أنها تشوف الملك. توت عنخ آمون وتعرف أنه اتظلم/. في زواجة . يمكن دي تكون بدايه الحب..
أنا عاوز أحلام تختار ب إرادتها ان تتزوج الملك. حينها سوف أجعل الراصد. يستد'عي. أعوانه وجميع الكاهنة'. وبمساعدة مفتاح الحياة هنقدر نبعث. روح الملك توت عنخ آمون من جديد ليعيش قصة حبه ويتزوج ..
سأظل. واظل دائما حا'رسكs وخا'دمك. المطيع…
وكنت متابع الجنية الشبيهة. .ل احلام وهى بتساعد عويس المزارع في عمله وكذلك الأعمال المنزلية…
والجنnالعاشق فضل في البيت زى ما اتفاقناe. رغم
غضبهe. كان مستعجل ع الإنتقامt لكن ده مش في صالح أحلام ولا المقبرةe..
أنا لازم احافظ ع كنوز. الملك واخطط ل إبادةr. كل إنسان يريد الحصول ع الذهب…..
وفجأة لقيت الجنn العاشق. بيقولي !!!!
سليمان باشا….
أدهم بلغني. بكلام شاكر عن الخطوبة وهنا جت في دماغي فكرة… أنا ليه معملش الخطوبة في بيتي واعزم كام فلاح كدا ومن ضمنهم عويس وأثناء وجوده في بيتي هخلي الشيخ سمعان يدخل البيت
وأهو بنته أحلام الجنn بقي مسيطرr عليها يعني استحا'لة. تقول ل أبوها حاجه وحتى لو قالت مستحيل. يصدق واحدة ملبو'سة بس الأول أتأكد من سمعان إنه مستعد لدخول البيت …
واتصلت عليه وعرفته الفكرة رحب جدااا وقالي أنه محتاج بس يعرف نوع الراصد وطلباته وساعتها سهل أنه يعرف مدخل المقبرةe ….
قولت له تمام حفلة خطوبة أدهم يوم الخميس وأنا هخليها سهرة صباحي. علشان تاخد راحتك وفهمي هيكون معاك في السيارة عند أرضي وأول ما يلمح خروج عويس ومراته . هيقرب شويه بالسيارة وانت تنزل وتروح البيت لوحدك…
خلي بالك لازم السيارة تفضل واقفه عند أرضي أحسن حد يلمحها ويبلغ. عويس…
وقفلت معاه واتصلت ب شاكر اخو مراتي وأبو العروسة وقولت له الآتي. ..
أيوة يا شاكر أنا مش مصدق نفسي أخيرا هشوف إبني عريس أنا لازم أعمل حفلة الخطوبة عندي وأجيب أفضل المطربين واعزم كل رجال الأعمال ما ده مش اى حد ده أدهم سليمان الأيوبي إبن عضو. مجلس' الشعب. وأكبر رجل أعمال في البلدe ..لازم خطوبته الكل يحلف أنه ما شاف في جمالها.
قالي.. ؟؟
أنت نسيت ان بنتي هي العروسة يعني الحفلة لازم تكون في بيتي وانا كمان معارفي مش شويه في البلدe. وفي الفرح تبقي اعمله عندك واعزم اللي أنت عاوزه.
قولت له لآ لآ. ..
أنت بنتك بنتي وهاتها عندي البيت وعمتها هتكون معاها وتساعدها.. في مناسبه زى دى البنت محتاجه حد معاها وخصوصا ان مامتها متوفيه. من زمان…
وكمان لو قلقان ع وجود أدهم. .. اطمن انت عارف ان الفيلا عندي جناحين هكون أنا مع أدهم في جناح وميسون واختك في جناح لوحدهم…
وكمان متنساش أنا مركزي. يحتم عليا أني اعزم بعض الفلاحين أنت عارف الصحافة. مش بترحم' و الإنتخاباتr ع الأبواب. والواحد لازم يظبط. نفسه من دلوقتي…
وفضلت وراه لحد ما اقنعته من غير ما اسير شكو'كه.. أنا عارف شاكر كويس لو شكe في حاجه مكنش هيسكت لحد ما يعرف المصلحهc ويشاركني. فيها…
وقالي أنه هيحضر بنفسه مع مصمم. الحفلات. ويتابع كل حاجه بنفسه دى بنته الوحيدة وعاوز حاجه تليق. بها وب إسمه. ...
الشيخ سمعان. ..
بعد إتصال سليمان باشا عليا كان لازم اطمن وسألت أصلان عن وضع. سلسال دلوقتي ويحاول يشوف لو في إي جن. حوالين البيت . أنا مش ناقص يحصلي زى اللي حصل ل أدهم. ….
ورد عليا أصلان وقالي سلسال بيطمنك البنت بقت تحت السيطرة. وكأنها نايمة… ومافيش غير الجنn الراصد بس اللي موجود… حسيت بوجوده لكنه مخفي'/ مقدرتش أشوفه ولا أعرف نوعه. ..
اطمنت وقولت له بعد تلات أيام هندخل البيت وخلى سلسال يكون مستعد. يمكن يحصل حاجه أهو يكون معانا ويساعدنا.
أحلام. …
بعد ما ميشا نقلتني في جنينه كلها زهور وجابت ليا فطار سألتني نفسك تروحي فين؟؟؟ فضلت شويه أفكر وبعدها قولتلها نفسي أشوف بحر والعب ع الشط طول عمري أسمع البنات بيتكلموا عليه وعمري ما روحته بس أنا خا'يفه. من أبويا لو صحيح مش هيعملي حاجه وديني البيت أتأكد الأول وبعدين خديني البحر…
قالت ليا مدام مصممة. تعالي بس جمدي. قلبكe وفي لحظه كنت في البيت وقالت ليا امسكي الشاي ده وديه ل ابوكي. وشوفي بنفسك هو هيقولك إيه! !!
اخدت الشاى ورحت عند أبويا وأنا مر'عوبه. لكنه أول ما شافني قالي…. تسلم ايدك يا أحلام حسيتي بيا ده أنا كنت محتاج كوبايه شاي وكنت لسه هدور ع اى عيل. يبلغك… عقبال ما أشرب شربات فرحك ع ابن الحلال اللي يصونك.
يلا روحي أنتي ساعدي. امك ..
ومشيت وأنا مش فاهمه حاجه أنا توقعت. إنه يزعق لي اني خرجت من الأوضة. ودخلت البيت وأنا مش فاهمه وأول ما دخلت الأوضة شوفت😲😲😲
يتبع….
تفتكروا الشيخ سمعان هيقدر يدخل البيت؟؟
بقلم #رشامنصور