رواية النصيب الفصل الثالث 3 بقلم جنا هاني
علي حط ايده علي ايد مريم
مريم أنا عايز اقولك حاجه مهمه أنا مش عايزك تبقي من ناحية سلمي حاسه انها هتزعل لما اكون معاكي أو كده هي عارفه اننا ملناش غير بعض واننا اخوات بجد
قاطعهم تليفون علي اللي رن
علي رد علي التليفون وكانت سلمي علي قعد يتكلم معاها ونسي حواره مع مريم اللي بصتله بأسف ونزلت شقتها
______________________________
في اليوم التالي مريم خرجت مع صحابها وكريم وصلها
تحت البيت كريم ومريم نزلوا من العربيه
مريم: شكرا بجد ياكريم انك وصلتني أنا كنت هرجع لوحدي بجد
كريم: لا ازاي مينفعش يلا حمد الله على سلامتك
مريم: طيب اشوفك في الجامعه بقي
كريم: مريم
مريم: نعم ياكريم
كريم: فكري في اللي قولتلك عليه انا محتاج فرصه بس عارف اني لسه مخلصتش بس خلاص هي كلها السنه دي وانا شقتي وكل حاجه عندي جاهزه وهتخرج وهشتغل علاطول
مريم: احم احم خير ياكريم
كريم: أنا مش عايز اضغط عليكي بس احنا صحاب بقالنا كتير واظن اننا عارفين بعض كويسه ولو محصلش نصيب ف برضه هنفضل صحاب بس اتمني انك تفكري
مريم بصتله وبصت في الأرض
كريم:طيب اطلعي بقي عشان طنط متقلقش عليكي يلا اشوفك في الجامعه
مريم طلعت الشقه لقت خالتها و علي عندهم
مريم: يامساء النور علي الحلوين
مامت مريم: جايه وشك منور خير شكل الخروجه وشها حلو عليكي
خالة مريم: الله الله ده شكلها كده مش الخروجه شكل في حاجه
علي: اي ياجماعه شغل الالغاز دي هو فيه حاجه أنا مش فاهمها ولا حاجه
مريم: شكلها كده فيييه
علي: نعم
مريم:نعم ياحبيبي بقولك شكلها كده فيه بصوا ياجماعه أنا شكلي كده هتخطب قريب اوي
مامت مريم: والله ودي قراراتك كده فجأه واحده هو انتِ في الدنيا لوحدك
علي: ده بجد ولا انتِ بتعملي فينا مقلب
مريم: في اي ياجماعه هو أنا بقولكوا أنا اتجوزت من وراكوا بقولكو شكلي هتخطب يعني حبيت حد أو بمعني اصح ارتاحتله وهو محترم وعايزني
خالة مريم: وماله ياحببتي بس مش تعرفينا هو مين أصله وفصله وكده
مريم: كريم ياجماعه زميلي في الجامعه
علي: نعم ياختي
مريم: اي الصدمه في كده انت شايفه صا*يع ولا حاجه
علي: ده حبيتيه امتي ولا فين ده وبعدين انتوا لسه مخلصتوش الجامعه
مريم: اولا كتير من الناس بيتخطبوا وهما لسه في الجامعه ثانيا بقي الولد جاهز وعنده شقته وهيتخرج ويشتغل مهندس في شركة والده ف خلاص فين المشكله وقولتلك ياعلي مليون مره بطل تكلمني علي اساس انك ابويا دي ياحبيبي
مامت مريم: أنتِ متأكده انك بتحبيه وبعدين ده فجأه كده ظهر امتي ده
مريم: هو اي اللي ظهر امتي ياماما كريم ده زميلي من زمان في الجامعه وقولتلك ارتاحنا لبعض فين المشكله أنا تعبانه وداخله اغير وانام ياجماعه تصبحوا علي خير
_______________________________
علي وخالة مريم طلعوا شقتهم
مامت مريم دخلتلها الأوضه
مريم: اي ياماما في حاجه أنا هنام
مامت مريم: أنا مكنتش عارفه اتكلم قدامهم بس اي موضوع كريم ده
مريم: زي ماسمعتي ياماما
مامت مريم: ياحببتي أنتِ عايزه تجنن.يني أنتِ مبقالكيش فتره صغيره كنتي قيلالي انك بتحبي علي معقول في يوم وليله نسيته
مريم: ماما انتي متعرفيش أنا اتوجعت قد اي وانا شايفه حب عمري ضاع مني بس خلاص انا قررت اني هنساه ياماما مش هعيش علي ذكري واحد حتي مفكرش في مشاعري وكل ده مش حاسس ب اي حاجه وكريم ولد محترم وانا فعلا ارتاحتله وعايزه اديله فرصه
مامت مريم: أنا مش عايزاكي تظلمي نفسك وتظلمي حد تاني معاكي يابنتي وتتخطبي وانتِ لسه بتفكري في حد تاني
مريم: متقلقيش ياماما
______________________________
بعد مرور شهر
مريم طلعت شقة خالتها
مريم: عامله اي ياخالتو
خالة مريم: حبيبت خالتك تعالي خشي يا عروسه أنا الحمد لله كويسه
مريم: بس وطي صوتك اوعي تكوني قولتي لعلي حاجه قولتلك عايزه اعملهاله مفاجأة
خالة مريم: لا متقلقيش مقولتش تعالي خشي هو جوا قاعد في البلكونه شكله كده بيكلم سلمي
مريم دخلت ل علي كان بيكلم سلمي في التليفون قفل معاها
مريم: اهلا عامل اي مش ظاهر ليه بقالك كم يوم
علي: لا مفيش الشغل وكده
مريم: عملالك مفاجأه
علي: خير
مريم: كريم هيجي يتقدملي الاسبوع اللي جاي
مريم بصت لعين علي اللي كان باين ان كلها غيره مش مفهومه واستنت رده عليا.....
#النصيب 3
تفتكروا علي هيعمل اي مع مريم؟؟؟