رواية النصيب الفصل الخامس 5 بقلم جنا هاني

رواية النصيب الفصل الخامس 5 بقلم جنا هاني

رواية النصيب الفصل الخامس 5 بقلم جنا هاني

 

علي محسش بنفسه غير وهو بيمسح دموع مريم وبيحضنها


مريم: علي 


علي بعد عن مريم وقالها: أنا اسف بجد 


مريم طلعت علي شقتها وعلي وقف ندمان ومش عارف يفكر


مريم دخلت الشقه وباين انها معيطه


مامت مريم: مالك ياحببتي اي اللي معيطك كده حصل حاجه في الخروجه


مريم: مفيش حاجه ياماما أنا تعبانه محتاجه اريح


مامت مريم: في اي ياحببتي احكيلي كريم عملك حاجه؟


مريم عيطت وحضنت مامتها وحكتلها اللي حصل  مع علي


مامت مريم: يعني هو عايز اي وبعدين علي بدأ يتعدي حدوده 


مريم: علي اناني ياماما وانا مستحيل ارجع افكر فيه تانيه مستحيل اظلم كريم معايا بعد كل ده


مامت مريم: أنتِ صح ياحببتي متفكريش فيه خالص وخليكي مع خطيبك وهو محترم وهيصونك والولد شايلك في عينيه بس اهم حاجه تكوني بتحبيه بجد


مريم عيطت وقالتلها: مش عارفه ياماما مش عارفه حاجه انا مش قادره محتاجه انام 


______________________________








في صباح يوم جديد


باب شقة مريم بيخبط


مريم قامت تفتح الباب


مريم: علي خير 


علي: مش هتقوليلي اتفضل


مريم: لا مش هقولك اتفضل عشان متنساش اللي حصل امبارح وكلامك الغريب وانا وانت كل واحد مخطوب ياعلي يعني عيب اوي اللي بيحصل عيب عليا وعليك واللي معانا ملهمش ذنب في اي حاجه 


علي: طيب يامريم مش هنتكلم علي السلم


مريم: ماما نزلت الشغل ياعلي وانا هنا لوحدي ومش هينفع تخش


علي: والله ومن امتي طب ياحببتي انا هقولك كلمتين وهطلع ولو مش عايزه تعالي عندنا فوق أنا امي موجوده 


مريم: اتفضل خش ياعلي ورد الباب وراك متقفلهوش خالص وها اتفضل عايزه تقول اي 


علي: بصلها ب استغراب 


طيب مبدأيا أنا اسف علي اللي حصل امبارح


مريم: تمام حلو


علي: مريم أنا مش عارف ابطل افكر فيكي وعارف ان مينفعش اللي بقوله بس انا كان لازم اتكلم خلاص كفايه كده سكات


مريم: نعم؟؟


علي: أنا غلطت انا مش مرتاح مع سلمي أنا مش بحبها ومحبتهاش من الاول عارف اني كنت دايما بقولك اختي بس انا لما بقيت مع سلمي مش عارفه احس معاها اللي بحسه وانا معاكي مبقتش قادر اشوفك انتِ وكريم مع بعض يا مريم كنت بحس دايما بشعورك ناحيتي بس كنت بكدب نفسي كنت حاسس اننا اتربينا زي الاخوات ف ازاي؟؟بس كل ده غلط وانا ندمان والله


مريم: انت بتعمل معايا ليه كده انت ليه اناني ياعلي علي أنا بحب كريم ومش هينفع اجرحه 


علي: انتِ كدابه يامريم أنتِ مش بتحبيه 


مريم مقدرتش تمسك نفسها انهارت من العياط وصوتها بدأ يعلي


مريم: ماتسيبني يااخي بقي هو بالسهولة دي بعد كل اللي عملته وانت شايفني وحاسس ورغم كل ده روحت ودوست عليا وخطبت ووجعتني وعيشت اسوأ ايام ودلوقت جاي تقولي مش قادر اشوفك مع كريم طب وانت كان عادي بالنسبالك شعوري وانا شيفاك مع سلمي وانت عارف كويس اوي انا حاسه ب اي وعامل نفسك عبيط ودلوقت أنا غلط يامريم ويلا انسي اللي حصل ودوسي علي كريم وانا ادوس علي سلمي ويلا كل حاجه ترجع انت طبيعي يابني أنا حاسه اني بتكلم مع حد معرفهوش طب كان ليه كل ده؟؟؟


علي قرب علي مريم ومسك ايديها


أنا آسف انا مقصدش اعمل كل ده كفايه عشان خاطري أنا مش متخيل كل ده كان يحصل أنا بس كنت فاكر متعلق بيكي ك اختي ومكنتش بفكر ف حاجه تانيه 


مريم شالت ايديها من علي ومسحت دموعها وقالتله: اخر واول مره تكلمني يا علي خلاص مش عايزه اشوفك تاني سيبني ف حالي بجد سيبني اعيش بقي وبطل انانيه وبطل تفكر في نفسك وبس أنا أول مره اعرف انك اناني اوي كده 


علي: أنا اسف علي كل اللي عملته فيكي عمري ماافكر إن لما تتأذي اوي كده يكون  مني انا انا بس عايز اقولك اني اكتشفت انك اكتر انسانه أنا حبيتها بس خلاص انا عايزك تكوني كويسه مع الشخص اللي تختاريه بس اعرفي اني بحبك اوي يامريم


مريم زقت علي علي برا 


اطلع برا ياعلي مش عايزه اشوف وشك تاني خلاص 


مريم وصلت عند الباب وهي بتزق علي ولقت كريم قدامها....


#النصيب 5


 اي رأيكوا في المواجهة بين مريم وعلي . وتفتكروا رد فعل كريم اي؟؟؟


                 الفصل السادس من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×