رواية بنت الشارع (كاملة جميع الفصول) بقلم محمد طه

رواية بنت الشارع (كاملة جميع الفصول) بقلم محمد طه

 رواية بنت الشارع (كاملة جميع الفصول) بقلم محمد طه


الأول 


#اسكريبت_بنت_الشارع


__(عند إشارة المرور)__ 


_أمل تقف في إشارة المرور وتبحث عن قوت يومها


_راضيني يراضيك ربنا..جعانه يا باشا..

إديني حاجه لله..من الصبح ما أكلتش..

والنبي يا باشا..إلاهي يسترك..

إديني جنيه..والنبي يا ست هانم..حاجه لله..

إديني أي حاجه..إلاهي يسترك..

وتروحي تزوري بيت ربنا 


_لا أحد يعطيها شئ وتذهب أمل لترتاح قليلاً


_أمل تحدث نفسها

أووووف بقي ف أم الإشارة الكحيانه دي..

كل زباينها راكبين عربيات بالملايين..

ومفيش واحد فيهم عطاني جنيه..

أنا تعبت..وجوعت أوي..طب إيه..

 أروح الإشارة التانيه 

لأ..مش هروح الإشارة النجسه دي..

كل زباينها وسخين..مفيش واحد بيديني جنيه..

إلا لما يلمسني ويتحرش بيا..

يارب أرزقني بإشاره مرور..زباينها يقدروا تعبي..

ووقفتي طول النهار ف الشمس 


_وهيا تحدث نفسها الإشارة تقف ويقف أمامها سائق


_السائق مبتسماً

إزيك يا شاطره خدي تعالي 


_أمل تبادله الابتسامة وتسرع إليه

الله يسلمك يا باشا يارب يرزقك ويبعد عنك كل شر 


_السائق معطياً

خدي الأكل ده..وخدي دي كمان 


_أمل بسعادة 

يا لهوي يا باشا..أكل و100 جنيه..أنا مش مصدقه 


_السائق مبتسماً

لأ صدقي إنتي إسمك إيه يا شاطرة 


_أمل

إسمي أمل..خدامتك أمل 


_السائق متسائلاً

عندك كام سنة يا أمل 


_أمل 

والله يا باشا ما أعرف..قولي أنته حضرتك..

تديني كام سنه 







_السائق يفكر وينظر إلي جسدها

يعني 13 أو 15 سنه.. مش أكتر من كده 


_أمل 

يبقي خير الأمور الوسط..يبقي عندي 14سنه..

هوا أنا ينفع أسأل حضرتك سؤال 


_السائق مبتسماً

آه طبعا ينفع.. إتفضلي أسألي 


_أمل تسأل

قولي عنوان أكتر إشارة حضرتك بتعدي منها 


_إشارة المرور تفتح والسائق يتحرك بالسيارة..

وهوه مبتسماً..وأمل لم تحصل على إجابه سؤالها 


_أمل تحدث نفسها 

الحمدلله..ال100 جنيه دي تكفيني أسبوعين 


_ويأتي لصاً على دراجه ناريه ويسرق من يدها النقود


_أمل بصدمه وهلع 

حرامي..حرامي..حرامي..إلحقوني حرامي 


_وتجلس أمل تبكي وتحدث نفسها 


_أمل ببكاء 

يا ابن الحرام..دا أنا ملحقتش أفرح بيها..

تلاقي اللي عطهاني مكنش مسامح فيها..

ولا جايبها من شغل مش حلال..

ولا يكونش أنا اللي فقريه..

لما آكل الأكل دا قبل ما يتخطف مني هوا كمان..

دا أنا هفضل حزينه على ال100 جنيه دي..

سنه كامله..دا أنا أول مره ف حياتي..

حد يديني 100 جنيه..

يارب يا اللي خطفتها ما تلحق تتهني بيها 


_وتقفل إشارة المرور ويقف أمامها سائق 


_السائق متسائلاً

إيه يا شاطرة..مالك بتعيطي ليه 


_أمل تذهب إليه ببكاء 

لأ مفيش حاجه يا باشا 


بقلم...محمد طه عبد المجيد 


_السائق وهوا ينظر إلى ما بيدها 

آه فهمت..دي دموع الفرحه..طبعاً اللي ياكل أكل فخم

زي اللي ف إيدك ده..لازم يعيط من الفرحه 


_أمل ببكاء 

لأ والله يا باشا..دا أنا بعيط من حظي النحس 


_السائق بإهتمام 

خير يا شاطرة فيه إيه..إيه اللي حصل 


_أمل 

الباشا اللي عطاني كيس الأكل ده..عطاني 100 جنيه 

ومفيش دقيقه وفيه واحد بموتوسيكل خطفها من إيدي..إلاهي ما يلحق يصرفها 


_السائق يخرج من معه مائه جنيه 


_السائق معطياً

طيب خدي 100 جنيه غيرها ومتعيطيش 


_ويبدأ السائق بوضع يده على خدها ليجفف..

لها دموعها..ثم يقترب بأصابعه على شفاها..


_بينما أمل تفكر فى حادث السرقه ولا تنتبه..

لما يفعله السائق..ثم تفتح الإشارة..

والسيارات التي بالخلف تعطي إنذار للسائق..

الذي يقف مع أمل ولكنه لم ينتبه..

لكن أمل تنتبه لما يفعله السائق بشفاها..

لكنها تُبعد يده عنها 


_أمل بخجل 

الإشارة فتحت يا باشا 


_يتحرك السائق ويذهب بسيارته..

ويأتي السائق الذي كان ف الخلف..

وينظر إلي النقود التي فى يد أمل 


_السائق يستفز أمل 

100 جنيه..من حقه ينسي نفسه..

 ويعمل اللي هوا عايزه


_ثم يأتي السائق الثاني


_السائق 

إنتي لسه صغيره على الكلام ده..

لما تكبري هتعملي فينا إيه 






_أمل تتلقي هذه الكلمات وكأنها سيوف..

تقطع جسدها..ثم ينهمر من عينيها شلالً من الدموع 

ووقفت تقطع النقود..ثم أوقعتها على الأرض..

ثم بدأت تدعثها بقدميها وبصقت عليها..

وتركت إشارة المرور وهي تبكي 


_أمل بكل براءه تحدث نفسها 

كل إشارة مرور هلاقي فيها اللي يضايقني..

واللي يبصلي بصه وحشه..واللي يحاول يلمسني..

واللي يلقح عليا بالكلام..

وكل ما هكبر..كل ما المشاكل هتكتر..

يارب والنبي أنا مش عايزه أكبر..

يارب متخلنيش أكبر..أنا عايزه أفضل صغيره..

وحتي لو فضلت صغيره..

هما اللي زي دول بيرحمو كبير ولا صغير 


_وفجأه يأتي من خلفها أصوات عاليه..

تنظر ورائها تجد فى إشارة المرور حادثه..

إشتباك بالأيدي والفاظ بذيئه ومسيئه..


_تذهب أمل إلي إشارة المرور لتشاهد ما يحدث 

وبعد أن انتهي الاشتباك وتحركت السيارات وذهبت 


_تنظر أمل إلي مكان الحادثه لتجد شيأً ما..

تذهب إلى هذا الشئ إذ هوا خاتم جميل جداً..

وكبير إلي حد ما..أمسكته أمل بسعادة كبيره جداً..

أنتبهت أمل إلي أن فص هذا الخاتم بداخله شئ ما..


_بدأت تحاول إخراج هذا الشئ الذي بداخل..

هذا الفص لكنها فشلت لأنه محكم جيداً..

جلست تفكر ماذا تفعل لإخراج هذا الشئ..

حتي قررت أن تحطمه وتُكسره حتي تري..

ما الذي بداخله...........


_ويتبع............


_بقلم...محمد طه


تحياتي للجميع


                الفصل الثاني من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×