رواية للحب راي اخر الفصل السادس 6 بقلم عائشة الكيلاني


 رواية للحب راي اخر الفصل السادس 6 بقلم عائشة الكيلاني


نور لفت وشها علشان تخرج وقفت بصدمة و غضب:- انتي بتعملي اي هنا هى امك معلمتكيش ان عيب نتظنت على حد 

مامت يزن زقت نور و نزلت لمستوى حياة:- انتي كويسة يا حبيبتي حياة احنا كونا بنتكلم على حد تاني مش قصدنا الى . الى اصل نور ممثلة و بتدرب على الدور و انا بساعدها 

حياة بصتلهم بابتسامة سخرية و احتقار و دخلت اوضتها بهدوء حضنت المخدة و سرحت بحزن بعد شوية مليكة و يزن جوم و معاهم حمزة حياة نزلت على الصوت جريت عليهم و حضنت اخوها و هى مذلة مصدومة نور و مامت يزن بيبصلها بهدوء عكس الخوف الى جواهم 





حياة استخبت في حضن مليكة و هى لا عارفة تبكي ولا تتكلم صحيح صغيرة لكن بكلمة من الى سمعته الدنيا هتقوم نار 

مليكة خدت حمزة و حياة و طالعوا على فوق في اوضة حمزة 

حمزة:- والله يا امى انا كويس مفيش حاجة علشان تقلقوا حصل خير بلاش تمشي الشغالة ولا تتكلمي مع حد هى اكيد مكنش قصدها الجو مش حلو اليومين دول ممكن يبقا تسمم من الجو مش اكتر 

مليكة بهدوء:- انت تسكوت خالص و انتي كمان حسابك جاي بعدين علشان قولت مليون مرة غيري اسلوبك دا ازاى تتكلمي مع تيته كدا و تتجازوي حدودك و تمدي ايدك على الأكبر منك ماشي يا حياة عقاب ليكي مفيش مسرح 

حياة بهدوء و سرحان:- اعملي الى تعمليه لو عايزة متعلمش براحتك يا مامي 

مليكة بصتلها بعصبية و قامت حياة قفلت الباب 

حياة:- فيك دماغ تسمع ولا تعبان و مش فاضي 

حمزة قعد بقلق:- عملتي اي حصل اي انا برضو بقول هدوك دا وراء كارثة اتخنقتي مع مين يا حياة 

حياة اتنهدت بحزن:- الضربة مش بتجي غير من اقرب الناس ليك اقرب ما ليك بيتامور عليك 

حمزة بعدم فهم:- مش فاهم انتي بتقولي اى كلام من الصبح 

حياة بهدوء:- ولا حاجة انا المهم عندي انك تكون بخير و معانا حمدالله على سلامتك يا خويا 

حياة فتحت الباب و نزلت على تحت دخلت مكتب يزن 

حياة بهدوء:- حضرتك فاضي تسمعني 

يزن بصلها باستغراب من هدوها:- لو مش فاضي افضالك يا حبيبتي مالك 

حياة بصتلها بوجع أو شفقة فتحت الفون بتاعها:- حضرتك في حاجة لازم تسمعه و لانك مش هتصدقني ف دا داليل كفي انا كنت معدية من جانب الاوضة بصدفة الفون كان معايا اسمعوا و رجعلي الموبايل على طول عن اذنك يزن بصلها باستغراب و عدم فهم فتح المسجل و سمع كل حاجة و هو مصدوم و عدم تصديق  قام زى المجنون دخل أوضة نور 





نور لفت له بفرح حضنته:- كنت عارفه ان مش ه هون عليك و 

قبل ما تكمل كلامها كان كف نزل على وشها وقعت على الارض بصدمة 

يزن مسكها من شعرها بفحيح:- تسممي ابني يا حقيرة بتتامري عليا خربتي بيتي و حياتي مش كفاية انى مستحملك و مستحمل ارفك كمان عايزة تموتي ابني 

نور زقت ايديه بانهيار:- اااي يااا يزن اااي كل دا علشان دى علشان مليكة مليكة الى ابوها سجنك و اتخلت عنك .. انا حبيتك اكتر منها حبيتك و وقفت جانبك و سبت خطيبي علشانك سبت الدنيا كلها علشانك دى جزاتي و بعدين بدل ما تتشطر عليا اتشطر على الهااانم الى سمت عيالك على اسم راجل غيرك ولا نور حرام تغلط و مليكة عادي ما تشوفني بقااا شوفني يا اخي 

يزن ضربها تاني قام و قال بهدوء:- الى تغدر بصاحبتها و تبلغ ابوها على مكانها و تقتل ابن صاحبتها دى تبقا شيطانية مش حب انا عارف و انتي عارفة ان كل همك الفلوس من زمان و انا شايف نظرة الغيرة و الغدر في عينيكي تجاه مليكة بس مكنتش اعرف انكي بالقذرة دى انتي طالق يا نور اطلعي برا 

نور بصتله لحظات فاقت و بقت بتصرخ لم يزن مسكها من شعرها و بقا بيجرها برا الاوضة و انزل على السلم و هو بيجرها رمها قدام بوابة القصر و قفل الباب و قال بامر:- البت دى متدخلش هنا فاهمين كل واحد على مكانو 

دخل القصر بص لمكان بتراقب و قال بغضب مفرط:- واقفين بتتفرجو على اي كل واحد يروح على مكانو .. ميادة انتي مرفودة يلا حصلي الى شجعتك على قتل ابني المرة خمس دقائق لو ممشتيش هتصل بالبوليس هو يشوف شغلو مع امثالكم يلاااا 

ميادة خرجت جري برا القصر و هى بتحمد ربنا انه مقتل.هاش أو سجن.ها 

حياة:- مالك هيك في الكل اي الى حصل يزن رد عليا انا بكلمك هى لدرجة دى غيرتك علينا 

يزن بهدوء منفي لبركان الى جواه:- على اوضك يا حياة علشان متزعليش من كلامى و انا وقت غضبي على اوضك لم اشوف المهزلة دى ابقا افهمك و عيب لم تقولي على صاحبتك كدا صاحبة عمرك ولا نسيتي.. على اوضك 

حياة بصتله باستغراب و عصبية مفرطة من طريقته يزن طالع على اوضة مامتو الى كانت بتفرك ايديها بخوف مش عارفه تعمل اي الباب اتفتح 

لفت وشها له و قالت بتوتر:- انت فاهم غلط يا حبيبي و بعدين دى عيلة صغيرة و كدابة ما هى تربية مليكة و ابوها هتكون اي انت مستحيل تصدق الكلام دا على امك البت دى مريضة نفسية والله العظيم مريضة مفيش طفلة تقول الكلام دا على جدتها امها الى منقللها الكلام علشان عارفه انك بتحبها ف بتقول كدا و بتوقع بيني هتخلي طفله زى دى توقع بينا أنا امك يا يزن و المفروض انك عرفني اكتر من اى حد 

يزن بصلها بوجع و صرخ فيها:- لييييه ليييه يا امى 

كمل بوجع و دموع في عينيه :- تتامري عليا تكوني ليكي يدا في الى حصلي ابويااا مات بسببك خربتي حياتي و مستقبلي حيات اختي الى المفروض بنتك خطيبها سابها ليه علشان اخوهاااا مسجووون اتحرمت من عيالي و اتربو في حضن شيطان بسببك لييه اذيتك في اي مراتي اذيتك في اي اول ما دخلت حياتنا و هى بتحترمك و معتبركي امها و الشيطانية الى بتقولي عليها دى ف هى اكتر واحدة اتاذت و اتذلت علشان بسس انا اكون بخير افتكرتها خاينة لكن الخاينة بجد هى انتي يا امي 

مامت يزن هزت راسها بنفي و دموع:- لا لا يا حبيبي انا انا عملت كدا علشانك علشان انتوا مش شبة بعض انا عملت كدا من خوفي عليك منها و من ابوها عملت كدا لانها خ خدتك مني و

يزن صرخ فيها بوجع :- انتي كدابة بتقولي اى كلام علشان تبرري عملتك مليكة مين الى خدتني ما تردي عليا مليكة من ساعة ما اتجوزتها و هى الى بتقربني منك مليكة عمرها ما عملت كدا طول عمرها بتحترمكم اكنكم اهلها بس . 

كمل بهدوء و حزن:- انتي مش امها إذا كان عملتي في ابنك الى من دمك كدا طبيعي تعملي فيها كدا عارفه انها حامل جتلك تستنجد بيكي لكن انتي كسرتيها و حرقتي التحاليل علشان معرفش بعيال عيال الى شافوا امهم و هى بتدمر و كله بسببك 

مامت يزن بتبكي و بتهز راسها بنفي :- لا لا 

يزن بهدوء و وجع:- كنتي خايفة لتخدني منك اهو بقينا تحت سقف واحد و اغراب عن بعض .. كان عندك ابن و مااات من النهاردة انا موت يا امي 





مامت يزن بقهرة جت تمسك ايديه يزن بعدا:- سبني في حالي و عيالي اياك حد يجي ناحيتهم 

يزن خرج و رزع الباب و الام بتبكي في اوضة يزن مليكة قعدة سرحانة بوجع اقرب الناس ليها هما الى اذوها معقول في ام تعمل كدا في ابنها عارفة بسجنو و عيالو اتسببت في دمر عائلة بحالها سندت ايديها على السرير و هى بتفتكر مالك و عذابو ليها و تهد..يد ابوها لو متجوزتش مالك و تهد..يدات مالك بعيالها الباب اتفتح و دخل يزن قفل الباب اتجه ليها قعد على ركبته مسك ايديها 

مليكة فاقت و بصتلها بنظرات خالية من اى تعبيرات مش كره ولا انتقام لكن هى مش قادرة تستوعب الى حصلها ولا الى وصلت له مش عارفه دا كان واقع ولا كابوس يزن يقبل ايديها بندم و وجع :- حقك عليا يا حبيبتي انا ظلمتك كتير .. 

بصلها بوجع مليكة مسكت ايديه :- يزن قوم قوم يا حبيبي 

يزن بصلها بأمل و وجع:- هتسامحني معقول هتسامحني بعد الى عملتوا و قولتو ليكي انا كسرتك اذيتك 

مليكة قومته و خليته يقعد جانبها بصتله بابتسامة و اكنه بتحفظ ملامحو أو بمعنى تاني بتودعو حاوطت وشه بايديها المرتعشة قالت بابتسامة بمرارة و وجع :- انا كمل غلطت فيك اذيتك بكلامي صحيح مكنتش اقصد و قالت الكلام في لحظة خوف بس وجعتك الى حصل حصل خلاص انا تعبانة اوى اوى 

يزن بصلها و مترددش لحظة و جذبها لحض.نه ضمها بقوة مليكة لاول مرة خوفها يهرب منها مسكت فيه بقوة اكنه خايفة ليسبها أو يكون حلم و تفوق على كابوس مالك بتبكي بقهرة صوت شهقاتها الى بتحاول تكتمها 

فلاش 

مليكة ببكي و رجاءا:- مالك ارحمني علشان خاطر ربنا ابعد عني ابوس ايدك بلاش تعمل فيا كدا 

مالك تجاهل رجاءها و اعت.داء عليها بمنتهى القسوة و الحقارة 

مشهد تاني 

الدكتورة:- للاسف يا مليكة التحاليل الى قدامي بتقول ان عندك كانسر لؤكمياى 

باك 

يزن بيحرك ايديه على شعرها بحزن و حنان مش عارف يخفف عنها اصل مش حادثة دى اتهانت و اتذل.ت و اتع.ذبت اضرب.ت و غيروا 

مليكة بدموع و انهيار :- كان نفسي تكون الوحيد ..كان نفسي اعيش عمري معاك انت معرفتش ابعدوا  عني معرفتش معرفتش اكون ليك ولا عرفت احافظ على ولادى اانا اسفة سامحني يا يزن سامحني 

يزن فتح عيونه بحزن على حالهم ضمها له اكتر و قال بهمس :- هششششش اهدي يا حبيبتي حقك عليا حقك هيجي لحد عندك وعد مني لست الستات و جنتي 

مليكة بدموع:- خليك معايا بلاش تسبني 

يزن بحب:- انا عمري ما هسيبك تاني مهما حصل 

في اوضة حياة 

حمزة بغيظ:- حرقتي الدنيا و قعدة بترقصي يا برودك و جحودك ازاى تخبي عليا حاجة زى كدا الموضوع مش بسيط الراجل خسر امو وقعتي بين الام و ابنها 

حياة ببرود:- والله كل واحد يدفع ضريبة الى عملوا حرام انى قولت ليزن لكل حلال الى عملوا في امي مش دا قصدك 

حمزة سكت و مردش 

حياة:- اطلع برا يا حمزة و سبني ادرب علشان المسرحية فضل ليها كام يوم و لازم اكون مركزة في دوري 

الام قامت بغضب خرجت الاوضة نزلت بسرعة و هى بتبص حواليها بحذر خرجت من القصر ركبت عربيتها بعد وقت طويل وصلت لمكان 

اهلا وسهلا يا هانم كنت عارف انكي هتيجي طلباتك اوامر 

مامت يزن بهدوء:- عايزة ارجع ابني لحضني عايزة يكرها يقبل العمي ولا يقبلها بالعربي عايزة افرق بينهم يطلقوا بلا راجعة و عيالها يكروها تتجنن المهم اخلص منها تعرف تعمل كدا ولا اشوف حد تاني 

الدجال:- معاكي حاجة ليهم 






الام طالعت صورة لمليكة:- دى صورتها و شعرها  ابني المهم ميتاذيش لا هو ولا احفادي انا المهم عندي هى ركز عليها سيب الى وراك و ركز عليها و لم يحصل هكرمك اخر كرم دول حاجة بسيطة تحت الحساب الباقي لم يحصل الى في دماغي 

كملت بدموع تمثيل:- قوة ابني عليا خليته يطردني من البيت بعد ما كتبه باسمها 

الدجال:- بكرا الصبح هيكون مطلاقها و اتجننت 

الام ابتسمت و خرجت ركبت عربيتها مسحت دموعها بشر:- انا هعلمك الادب يا بن الصياد هخرب حياتك زى ما وقعتي بيني وبين ابني 

عند الدجال الدجال بالفعل بدا يعمل زى ما انطلب منه 

في القصر حياة فتحت الباب 

الدكتورة :- مساء الخير 

حياة بهدوء:- مساء النور مين حضرتك 

الدكتورة:- استاذ يزن موجود 

حياة بكدب و هدوء:- انا اختو هو خرج دلوقتي اقول مين لان للاسف مش هيرحع دلوقتي قوليلي عايزاه في اي و انا هقولو 

الدكتورة بتبص حواليها:- مدام مليكة فين 

حياة:- برضو خرجت 

الدكتورة اتنهد بارتياح:- انا اسفة انى جيت في وقت زى دا بس في حاجة لازم اقوله عليها مليكة مدام مليكة 

حياة باستغراب:- مالها 

الدكتورة بحزن:- هى من فترة تعبت و جت ليا العيادة طالبت منها تحاليل و ظهرت امبارح 

حياة:- فيها اي 

الدكتورة:- مليكة عندها كانسر لؤكمياى 

حياة بصتله بصدمة و ......

يتبع 

رايكم في تصرف حياة الصغيرة 

يا تري حياة هتتكلم ولا هتكتم على الموضوع زى امها 

و الى جاي نااار 🫣🔥

الحلقة -6

لحب رأي آخر 

عائشة الكيلاني


              الفصل السابع من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×