رواية مشكلة عائلية الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله


 رواية مشكلة عائلية الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله


#رواية_مشكلة_عائلية

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة ٤


داليا : لأ شغل النور علشان اشوفك .

ادهم : اللهم طولك يا روح ، حاضر .


بعد اضاءة الغرفة ، ادهم : شوفتيني يا داليا واطمنتي ؟

داليا : ايوه يا حبيبي ، علفكرة انا بثق فيك لكن بحب اطمن نفسي اكتر .

ادهم : طيب ممكن تسبيني انام ؟

داليا : انت كنت بتقول مش جايلك نوم ، هتنام ازاي دلوقتي ؟؟

ادهم : احاول لغاية ما انام علشان اعرف اروح شغلي بكره .

داليا : طيب انا هستناك بكره تخرج من الشغل تيجي علي البيت علطول ، مش هتغدا الا لما تيجي .

ادهم : حاضر يا داليا ، تصبحي علي خير .







صباح اليوم التالي

مروان : صباح الخير يا حبيبتي .

دعاء : صباح النور ، قولتلك اعمل حساب اني ست متجوزة وعيب الكلمة دي .

مروان : غصب عني ، قوليلي نمتي كويس ؟

دعاء : ايوه .

مروان : وقفلتي الباب زي ما قولتلك ؟

دعاء : انا مش مستنية حد يقولي ، انا قفلت الباب من نفسي .

مروان : يا حبيبتي بطمن عليكي .

دعاء : لأ اطمن كويس اوي ، وعلفكرة انا النهاردة هبات عند ماما ، يعني مش عايزة اتصالات كل شوية .


داليا : صباح الخير يا ادهم .

ادهم : صباح النور يا قلبي .

داليا : نمت البارح علطول ؟

ادهم : بعد ما قفلت معاكي بربع ساعة .

داليا : وعرفت تنام كويس ؟؟

ادهم : نمت بس مش احسن حاجة ، كل شوية كنت بقلق .

داليا : محصلش حاجة كده ولا كده ؟؟؟

ادهم : عبب يا داليا ، ايه اللي بتقوليه ده !!

داليا : تحب اعملك غدا ايه ؟؟

ادهم : اي حاجة من ايدك حلوة .







في المساء

يعود ادهم الي منزله وبمجرد دخوله يطلق صافرة اعجاب .

ادهم : واااو ، ايه الجمال ده كله !!!

داليا " تبتسم " : جمالي انا ولا جمال البيت ؟؟

ادهم : كل حاجة يا قلبي ، انتي زي القمر والبيت تحفة والانوار والورد  والبرفيم كل حاجة خيال يا حبي .

داليا : يعني مبسوط ؟

ادهم : اكيد مبسوط ، لكن قوليلي فين الصوت العالي والبيت اللي مش نضيف  والطلبات الكتير اللي مش بتخلص .

داليا : خلاص يا حبيبي مفيش الحاجات الوحشة دي تاني .

ادهم : جميل جدا ، طيب يلا بقي عايز اتغدا علشان جعان جدا .

داليا : لأ تعالي الاول هقولك حاجة جوه وبعدين ناكل .

بعد مرور بعض الوقت ...

داليا : يلا بقي يا حبيبي قوم خد شاور علي ما اجهزلك الغدا .

ادهم " يبتسم " : يا ريتك كنتي كده من زمان .

داليا : يلا بقي علشان انا كمان جوعت اوي .

 

علي المائدة

يتناول ادهم وداليا الطعام بشراهة ، ويقول لها : تسلم ايديكي يا قلبي .

داليا : ميرسي يا حبيبي ، قولي بقي اكلي ده ولا اكل دعاء ؟؟

ادهم : دعاء ايه !! اكلك انتي طبعا .


في منزل عائلة دعاء

ام دعاء : عملتي ايه البارح يا بنتي ؟

دعاء : عادي يا ماما ، الصراحة الرجل طلع محترم اوي زي ما كنا متوقعين .

الام : يعني محصلش حاجة كده ولا كده ؟

دعاء : لا طبعا يا ماما ، ما احنا كنا متفقين وادهم مشي علي الاتفاق مظبوط ، حتي بعد ما اتغدا دخل الاوضة ومخرجش منها تاني .

الام : اقولك حاجة في قلبي ومش قادرة اخبيها يا دعاء ؟

دعاء : قولي يا ماما فيه ايه ؟؟

الام : انا قلبي مش مرتاح للي بتعملوه ده ومن جوايا حاسة انه حرام و تحايل علي شرع ربنا .

دعاء : واحنا في ايدينا ايه يا ماما ؟ ما انتي عارفة مروان هيتجنن علشان نرجع لبعض و انا كمان عايزة ارجعله !!

الام : انا مش عارفة ليه كل ده ؟!! كان احسن لك انك تنسيه وتتجوزي غيره وتبدأي حياتك من جديد مع راجل يصونك ويحافظ عليكي ومش كل شوية يطلقك .

دعاء : اللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش ، يمكن لو اتجوزت غيره يبهدلني اكتر من كده .

الام : بردو انا مش مرتاحة للي بتعملوه ده !!

دعاء : هو ده اللي في ايدينا علشان نرجع لبعض .

الام : لو فعلا عايزة ترجعي لمروان وتعيشي معاه في الحلال يبقي لازم ...

دعاء : لازم ايه يا ماما ؟؟

الام : لازم يحصل بينكم زي اي اتنين متجوزين .

دعاء : قصدك .....

الام : ايوه .

دعاء : لا يا ماما مينفعش .

الام : التمثلية الخايبة اللي بتعمولها دي هي اللي متنفعش ، انما اللي بقولك عليه هو اللي لازم ينفع .

دعاء : لا يا ماما حرام ، انا جسمي مينفعش حد غير جوزي يلمسه !!

الام : انتي اتخبلتي يا بت في عقلك !! ادهم دلوقتي هو جوزك واللي بقولك عليه هو الحلال بعينه انما اللي انتوا بتعملوه ده هو الحرام .

دعاء : لا يا ماما ، لا لا لا .

الام : انتي حرة ، انا قولت الكلمة اللي تخلص ضميري واتحاسب عليها قدام ربنا .

دعاء : خلاص والنبي يا ماما ، انا حسه ان دماغي اتلخبطت .


في منزل ادهم وداليا

الساعة الثالثة فجرا 

ادهم : حبيبتي انا عايز انام علشان شغلي الصبح .

داليا : بذمتك انت مش نفسك الوقت الجميل ده ميخلصش ابدا ؟؟

ادهم : ايوه فعلا يا حبيبتي ، فكرتيني بشهر العسل وجماله ودلعه .

داليا : اعتبر نفسك في شهر العسل يا حبيبي .

ادهم " يضحك " : ياريت يا حبيبتي ، لكن للأسف بكرة الصبح جاي وفد من دبي للشركة ولازم اكون موجود .

داليا : حاول تعتذر بالتليفون .

ادهم : مينفعش يا قلبي ما انتي عارفة اني مدير التسويق والاعلان للشركة ، وشركتنا هتدخل في اندماج مع الشركة الاماراتية علشان نوسع اعمالنا في دول الخليج .

داليا : خلاص يا حبيبي ربنا معاك ، هسيبك تنام ، قولي بقي هتيجي بكره ولا هتروح هناك ؟؟

ادهم : هروح هناك علشان يبقي جوازنا طبيعي وهنقضيها كده يوم هنا ويوم هناك فترة وبعدها نخلص من الهم ده .

داليا : بجد انت شايفه هم ولا مبسوط ؟؟ اصل انا كنت حاسة انك مبسوط !!

ادهم : لا طبعا مش مبسوط ، ولو اي حد غير اخوكي كان طلب مني الهبل ده مستحيل كنت اوفق .

داليا : طيب يا حبيبي تصبح علي خير .






في الشركة 

بعد عقد الشراكة بين الشركة المصرية والشركة الاماراتية وانصراف الحضور ، يهم ادهم بالانصراف من العمل .

وليد : هتمشي دلوقتي ليه ؟ ده لسه باقي اكتر من ساعتين !!!

ادهم : تعبان جدا ومش قادر ، لازم انام .

وليد " يضحك" : انت منمتش البارح ولا ايه ؟؟ ايوه يا عم شهر العسل بقي .

ادهم : لأ ، ده انا البارح كنت في البيت مع داليا .

وليد " يضحك " : تبقي اكيد كانت بتهد حيلك علشان عقلك مش يوزك تعمل حاجة كده ولا كده وانت عند دعاء .

ادهم : يا صحبي انا كده كده مش هعمل حاجة علشان بحب داليا ومش عايز اخو.نها .

وليد : يا بني مفيش خيانة .

ادهم : ازاي ؟؟ ولا فيها حاجة غلط .

وليد : دي مراتك بردو يا ادهم يعني مش حرام تعمل معها حاجة ده حلال وحقك كمان .

ادهم : لكن داليا عارفة ان الجواز صوري مش حقيقي .

وليد : اللي انتوا بتعملوه ده اللي غلط ، الصح والحلال انك تاخد حقك ، في الحالة دي لو هي رجعت لجوزها هيبقي حلال .

ادهم : ولو داليا عرفت هيبقي شكلي ايه قدامها ؟!!

للكاتب عادل عبد الله 

وليد : عادي جدا ، ما هي واخوها عارفين انك اتجوزت دعاء .

ادهم : طيب بطل كلامك ده انت بتحفزني و بتشجعني علي الغلط !!

وليد : ده هو ده عين الصح .

ادهم : طيب خلاص يا عم ، اللهم اغزيك يا شيطا.ن .


في المساء

ذهب ادهم الي منزل دعاء ففتحت له ....

ادهم : مساء الخير .

دعاء : مساء النور ، اتفضل .

ادهم : اسف نسيت اتصل اقولك اني جاي النهاردة .

دعاء : لا انا خلاص فهمت انك هتيجي يوم وتروح بيتك يوم .

ادهم " يبتسم " : ما شاء الله عليكي ذكية .

دعاء : بص بقي اظن النهاردة مش هتكون مكسوف زي المرة اللي فاتت .

ادهم " بدهشة " : اييييه !!!!

دعاء " تضحك " : اسفة ، قصدي مش هتكون مكسوف يعني هتقدر تقعد براحتك وتاكل براحتك وتنام براحتك .

ادهم : والله انا مش عارف اقولك ايه ، انا اللي شايل همه فعلا انك حبسه نفسك في اوضتك طول ما انا موجود .

دعاء : لا ابدا بسيبك تاخد راحتك .

ادهم : راحتي اني احس انك بحريتك .

دعاء : متشيلش همي ، انا هجهزلك الغدا .

بعد تناول الغداء جاءت دعاء ومعها القهوة .....

ادهم : هتحطي القهوة وتدخلي بردو ؟؟

دعاء : انت عايز مني حاجة تاني ؟؟

ادهم : نقعد نتكلم شوية لو مش عندك مانع .

دعاء : نتكلم بس ؟؟ 

ادهم : ايوه طبعا .

دعاء : نتكلم في ايه ؟

ادهم : اي حاجة .

دعاء : موافقة ، المهم انك تفضل عند ثقتي وثقة مروان فيك .

ادهم : اطمني .

دعاء : هروح اعمل قهوة ليا وارجع .

#رواية_مشكلة_عائلية

#للكاتب_عادل_عبد_الله


               الفصل الخامس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×