رواية مشكلة عائلية الفصل الثاني عشر 12 والاخير بقلم عادل عبدالله


 رواية مشكلة عائلية الفصل الثاني عشر 12 والاخير بقلم عادل عبدالله


دعاء بدموع ايو خلاص

مبقاش ليه حد

مقالات ذات صلة

هخلف منك

قصه عادل

شه.وه الصعايده البارت التالت
ادهم لا اذاي ازي اوعي تقولي كده

انا جنبك متضايقيش


دعاء ربنا يخليك يا ادهم

 

مش عارفه ارد جمايلك ازي



ادهم انا هبات معاكي هنا


دعاء هنا ادهم لازم اكون معاكى هنا

دعاء لكن زي ماانت شايف البيت

مش مرتب  علشان ناس بتيجي

وناس بتمشى طول اليوم

ادهم مش مهم المهم اني

مش هسيبك لوحدك

دعاء خلاص زي ماتحب

احضرلك حاجه تاكلها

ادهم لا تعالي

الاول نرتب الشقه وبعدين ناكل

دعاء لا لا انا هعمل كل حاجه بكره

الصبح هجيلك العشاء حالا

جلس ادهم علي المائدة

وجلست معه دعاء يتنولون الطعام

ثم ابتثم ادهم تعرفي ان دي اول مره

ناكل مع بعض دعاء ايوه فعلا انا بصراحه

ادهم ايه كملي

دعاء بصوت باكي بصراحه انا

مش متعوده اكل هنا لوحدي ديما

كنت بقعد اكل مع ماما الله يرحمها

ثم تنخرط قي بكاء شديد  وتنهض

سريعا تدخل غرفه امها ترتمي

على فراشها وتبكي بحرارة

يدخل ادهم كفايه بكاء

دعاء ببكاء ماما كانت كل حاجه في حياتي

ادهم حاولي تهدي دلوقتي كتير

البكاء بالشكل ده غلط عليكي

دعاء تزداد بكاء انا مش عارفه هعيش ازاي

بعد ماما الله يرحمها

ثم تنهار بكاء فيجلس ادهم علي الفراش

بجوارها ويحاول تهدئها ثم تجد نفسها

وقداصبحت بين ذراعيه بينما

هو استمر  ولم يتمالك نفسه

حتى استفاقت ونهرته قائله

انت كده مش بتطبطب عليا

ادهم دعاء انتي لازم تكوني مراتي

الليله علشان اقدر احميكي واقف جمبك

زي مامتك وصتني

ابعد بعد اذنك يا ادهم

ادهم ليه انتي مراتي وانا جوزك

دعاء تمسح دموعها لا يا ادهم مش هنضحك

علي نفسنا انا مش مراتك ولا انت جوزي

دي تمثيليه بايخة سمعنا فيها كلام مروان

ادهم نخليها حقيقه

دعاء سوال وتجاوبني بصراحه

انت بتحب داليا مراتك ولا لا

ادهم بحبها طبعا

دعاء يبقي تفضل معاها وتكملوا حياتكم

زي ماكانت

ادهم وانتي هترحعي ازي لمروان

دعاء انا مش هرجع لمروان انا قفلت

صفحته خلاص

ادهم وهتعيشي ازاي دلوقتي من

غيره بعد وفاةمامتك  هتعيشي

لوحدك

دعاء هقولك انا هاعمل ايه بس تعالي

نطلع من الاوضه دي ونقعد بره

خرجت دعاء وادهم وجلسو فى الصاله

ثم سالها ادهم قولي بقي

قررتي ايه  هتعيشي ازاي

دعاء خالي ومرات خالي في العزاء

طلبوا مني اروح اعيش معاهم في البلد

ادهم وهتقدري تسيبي هنا وتعيشي












في الريف

دعاء انا متربيه هناك احنا عشنا فتره من طفولتي هناك واعرف اعيش هناك كويس ادهم يعني ده قرارك النهائي دعاء ايوه بعد موت ماما انا ما ليش حد هنا انما هناك كلهم هيكونوا جنبي واولادها هناك هكون مرتاحه اكثر وماما هتكون مطمن عليا اكثر ادهم وحبك لمروان دعاء حب لمروان انساه ادهم بسهوله كده بعد كل اللي عملناه علشان ترجع لبعض اللي يخليه يطلقني ثلاث مرات بسهوله يخلينا نثاب سهوله وبعد ما اضطريت اني اكون في الوضع اني اكون في الوضع اللي انا فيه ده بسببه يبقى لازم ما ارجعش له تاني ادم انت فعلا عندك حق دعاء انا كان جوايا صراع وتفكير كثير وهي دي النتيجه اللي وصلت لها خصوصا بعد موت ماما لازم افكر بعقلي اكتر من قلبي ادهم ربنا يوفقك يا دعاء انت بنت حلال تستاهلي كل خير دعاء ربنا يخليك وانت كمان وداليا مراتك تستاهل كل خير ادهم بكره الصبح نروح للماذون ونطلق عشان اسافري براحتك في اي وقت صباح يوم الثالث تجهز على الفطور لادهم الذي يبتسم ويقول اول مره اشوف اثنين رايحين يطلقوا ومراته بيجهد له الفطار وبتضحك في وشه دعايه تبتسم وتقعد تاكل معاك تمام ادهم وانا راجع من الشغل هتصل بيكي علشان نروح للماذون في المساء بعد اجراء الطلاق دعاء انا عايزاك ما تعرفش مروان ان انا اتطلقنا الا بكره ادهم ليه دعاء مش عايزه وجع دماغ بكره الصبح اكون اخذت حاجتي وسافرت عند خالي بعدها لما مروان يعرف اننا اتطلقنا لما يتصل بي عرفه البلد عند خالي ادهم ولو راح لك البلد دعاء مش هيقدر يعمل حاجه هناك جنب خالي وكل قرايبي في منزل داليا عاد ادهم مساء من عمله فوجد المنزل في لغايه انا واستقبلته داليا وحشتني قوي ادهم بابتسامه يا ترى يا سلام على الكلام اللي يفتح النفس يا رب تكونوا كده دايما في صباح اليوم الثالث داليا ادهم قومي يا حبيبي علشان شغلك ادهم يفتح عنب وابتسامه صباح الورد يا حبيبتي داليا قوم يلا عشان تفطر يجلس ادهم على المائده يتناول طعامه ويبتسم عند خبر ليكي هيفرحك قوي يا حبيبي فرحني ادهم انا طلقت دعاء امبارح داليا بتتكلم بجد ادهم وحياتك طلقتها امبارح داليا يا حبيبي كنت عارفه ان ما فيش واحده تملا عينك وقلبك غيري ادهم طبعا يا قلبي داليا وما قلتش ليه اول لما رجعت امبارح بالليل ادم هي طلبت مني ما عرفتش حد الا النهارده علشان تكون سافرت عند خالها لانها مش ناويه ترجع لمروان داليا ايه ده بجد ادهم ايوه هي بتقول انها مش مطمنه له بعد ما طلقت ثلاث مرات داليا داليا قولي بصراحه يا ادهم وصدقني مش هزعل وهديها حصل حاجه بينك وبين دعاء ادهم يضحك داليا ابو عصبيه بلاش استفزاز وقول حصل حاجه بينكم ادهم لا طبعا وحياه حب ليكي وحياه بنتنا ما حصلش بيني وبينها حاجه في العمل ياتي الى ادهم اتصال من مروان ادهم ايوه يا مروان مروان ايه اللي حصل يا ادهم ادهم طلقت دعاء مروان هي صحيح قالت لك انها مش عايزه ترجع لي ثاني ادهم الصراحه ايوه قالت كده مروان وهي اللي حصل علشان تقول كده قول لي يا ادهم ما حصلش حاجه بيني وبينها اي حاجه وهي اخذت قرار انها مش هترجع بعد موت مامتها علشان مش مطمئنه على نفسها معاك بعد ما طلقتها ثلاث مرات مروان لكن احنا بنحب بعض انا هسافر ادهم انت حر لو عايز تسافر لها لا انت فرج زي عدم يا مروان لان مش هترجع لك تاني هي قررت تعيش هناك جنبها علشان نرجع لك تاني دعاء مش هينفع نرجع لبعض تاني مروان علشان توعدني انك تتغير لكن انا وانت رغم اننا كنا بنحب بعض لكن مش عارفين نغم بعض واللي خلاك تطلقني ثلاث مرات ممكن تحصل رابع وخامس وسادس مره كمان مروان لو عايزه ايه ضمان ليكي انا موافق المهم اننا نرجع لبعض ابدا حياتك من جديد يا مروان زي ما انا هبدا حياتي من جديد واللي غلطنا فيه في تجربنا مع بعض يفيدنا في حياتنا الجديده مروان ده اخر كلام عندك ده ايوه ده اخر كلام ربنا يوفقك وتمت         

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا     

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×