رواية جمعتهم الاقدار الفصل الخامس 5 بقلم فريدة احمد
: انتي عارفة يعني ايه زين يعرف انك عملتي علاقة مع حد قبل كده .. دا لو عرف انك كنتي و
لترتبك مرام وتقول... كنت ايه.. وايه التخاريف اللي بتقوليها دي
صاحبتها... هو انتي ناسية انك كنتي علي علاقة ب مراد ابن عمه يابنتي
لتتنفس مرام براحة حينما تأكدت ان سرها لم ينكشف.. ولكن
ردت عليها وقالت بغضب.... يعني ايه عملت علاقة مع مراد؟!!!
لترد صاحبتها وتقول... عاوزة تفهميني انكم طول الفترة اللي كنتو فيها مع بعض. محصلش بينكم حاجة..اصل اللي معروف عن مراد ان مفيش واحدة بيعرفها غير وبيعمل معاها علاقة كاملة مابالك بقا باللي حبها
بمجرد ما انهت كلامها اتفاجأت بصفعة قوية نزلت علي وشها من مرام اللي قالت بغضب.... ااخرسي ياحيوانة
انتبهو كل الموجودين في المكان،، اما باقي البنات قامو وقفو بسرعة وهما بيحاولو ينقذو الموقف
واحدة فيهم قالت .. في ايه يامرم.. هي..هي اكيد ما تقصدش
وبصت لصاحبتها وقالت... ولا ايه يا شيري
بصت شيري لمرام بغل مخفي وهي حاطة ايدها علي خدها بصدمة، لكن تصنعت البراءة وقالت.... اكيد ما قصدش..صدقيني يامرام . انتي فهمتيني غلط.. انا كل الللي اقصدو انك انتي ومراد كنتو بتحبو بعض و
قاطعتها مرام وقالت بجمود... انا ومراد اللي كان بينا مكانش اكتر من اعجاب ولما اتاكدنا ان مشاعرنا مش حقيقية سيبنا بعض بهدوء.. وايا كان مش انا اللي بسلم نفسي لاي راجل. انتي وامثالك اللي يعملو كده. انا لا.. واكيد كلكو عارفين مين هي مرام.. انا اسهر اه والبس براحتي لكن حد يفكر يلمسني بقطعلو ايده. واظن انتو عارفين كده كويس اوي
شيري... مرام انا اسفة بجد مقصدش. انا مش عارفة انا قولت كده ازاي اصلا
كملت بزعل... وبعدين هونت عليكي تمدي ايدك عليا وكمان قدام الناس.. بس انا مش زعلانة منك عشان انتي اختي..
صاحبتها الاخري... خلاص يا مرام. هي اتاسفت
لترد مرام بنفس غضبها وتقول وهي توجه كلامها ليهم كلهم ... لو واحدة فيكم اتجرأت و فكرت تتكلم نص كلمة عليا سواء تقصد او متقصدش.. انتو عارفين رد فعلي هيكون ايه
وبصت لشيري وكملت... القلم ده مش حاجة.. المرة الجاية مش هتستحملي رد فعلي
لتقول صاحبتها الاخري بسرعة.... يامرام هي متقصدش.وبعدين محدش ممكن يستجري يقول عليكي نص كلمة
مرام.... انا بس بنبهكم
واخدت شنطها ومشيت وبقت شيري تبص عليها بغل وهي بتتوعدلها بداخلها
....
في الصعيد
: تعالي يا حلوة اعرفك فين اوضة جوزك عشان ترتاحي فيها
قالتها سميحة ل حلا اللي ردت باستغراب وقال... جوزي مين
سميحة... الله. عاصي.. هو مش عاصي اتجوزك بردو
ثم اكملت بشك... ولا دا فيلم عاملينه ولا ايه
حلا بحرج... لا هو هو. احنا اتجوزنا
في اللحظة دي دخل عاصي ومراد،، مراد اللي حلا بقت تبصله بغضب شديد، اما هو بصلها بلامبالاة وطلع علي اوضته بدون كلام
قاطعها صوت سميحة اللي قالت..... اهو عاصي بنفسه اهو.. خد مراتك معاك اوضتك ترتاح ياعاصي
لترد حلا بسرعة وتقول... لا
بصلها عاصي بهدوء ومتكلمش وهي قالت ... احم.. ا. انا كنت عاوزة ابات في اوضة ماما
....
كانت مرام قاعدة في عربيتها بتفكر في اللي ممكن يحصل. لو فعلا زين عرف بالسر اللي مخبياه عليه
وهي في نفسها بتقول بقلق... يا تري هتعمل فيا ايه يا زين لو انكشفت قدامك.
كملت بسخرية... دا لو عرف باللي كان بيني وبين مراد مش هيعديها واكيد هيسبني.. امال فعلا لو عرف الكبيرة
دب في قلبها الرعب وهي بتقول... مش بعيد يقـ تلني..
غمضت عيونها وهي بتقول... ربنا يستر
وبقت تحاول تطمن نفسها وهي بتقول...لا لا هيعرف منين. اكيد مش هيعرف.. اكيد
وبرغم انها كانت بتطمن نفسها بس القلق كان مسيطر عليها بنسبة اكبر
وشغلت العربية وطلعت بيها وهي قلقانة جدا وبتدعي في نفسها ان سرها مينكشفش قدامه، اللي متيقنة مليون في المية لو زين عرفو مش هيرحمها
....
عند حلا
بقت تتأمل الاوضة بحزن شديد،، قربت مسكت صورة مامتها
وبقت تبصلها وتقول.... ياتري بابا كان عنده حق يمنعني عنك. وانك فعلا ست مش كويسة ولا انتي فعلا مظلومة... كان نفسي تكوني لسه عايشة واعرف منك الحقيقة .. نفسي ارتاح.
دموعها بقت تنزل وهي بتقول.... فضلت مستنية اقابلك علي امل تحكيلي الحقيقة ويوم ما اعرف اوصلك اكتشف انك مبقتيش عايشة
قعدت علي السرير وحطت ايديها علي وشها وبقت تبكي بحزن شديد والم
....
اما عاصي كان طلع هو كمان ودخل اوضته بهدوء واللي بمجرد ما دخلها،، كالعادة قرب علي الكومود ومسك صورة جوليا وبقي يتأملها بحب واشتياق
اتنهد وقال بحزن شديد.... وحشتيني يا حبيبتي.. وحشتيني اوي
بقي يفتكر حياته معاها اللي كانت كلها سعادة اللي اختفت بمجرد رحيلها
اتنهد وحط الصورة مكانها بلطف وبدأ يفك في ازرار قميصة ورمي جسمه علي السرير بتعب
....
بعد يومين
كان زين قاعد في عربيته مستني مرام، اللي قربت عليه بلهفة وقبل ما تفتح باب العربية وتركب بصت عليه من شباك العربية وقالت.. اتاخرت عليك
نفض السيجارة اللي في ايده من الشباك وفتحلها الباب بإيده التانية وقال... لا.. اركبي يا وتكة
ابتسمت مرام وركبت، بصتله وقالت... وحشتني اوي علي فكرة..
كملت بزعل وقالت... بقالك يومين مشغول عني.
مسك ايدها باسها وقال.... معلش.. معايا قضية واخدة كل وقتي
مد ايده وبقي يرجع شعرها لورا وقال... تحبي تروحي فين
بصتله بحب وقالت.... اي مكان معاك بيكون حلو..اختار انت.شوف انت عاوز توديني فين وانا معاك
ابتسم زين وقال بوقاحة.... طب انا عاوز اطلع علي شقة المهندسين. انا اساسا تعبان ومحتاج اريح.. ايه رأيك تيجي تفكيلي ضهري هناك
وغمزلها
ضربته في كتفه وقالت... سافل
حرك زين صباعه علي شفايفها وقال... انا بمسك نفسي عنك بالغافية يامرام
هزت كتفها وقالت بغمزة .. عجل انت بس بمعاد الفرح
ووقتها هكون ملكك
ابتسم وقال... يابت.. انا مش قد دلعك ده... بمسك نفسي عنك بالعافية
بص علي جسمها وكمل بوقاحة... عموما مفاضلش كتير وهتكوني بين ايديا قريب وساعتها مش هرحمك
ضحكت مرام وقالت... وقح اووي
في اللحظة دي رن تليفونها اللي اول ما زين بص علي شاشته واخد بالو من المتصل. بصلها بشك وقال.... بيكلمك ليه
ارتبكت جدا و بلعت ريقها برعب و
يتبع.....
#جمعتهم_الأقدار
#الفصل_الخامس
#بقلم_فريدة_احمد