رواية حياتي الفصل التاسع 9 بقلم منال كريم


 رواية حياتي الفصل التاسع 9 بقلم منال كريم


#حياتي" بقلم منال كريم

#الفصل_التاسع"


:ازاي بعد الشجاعة اللي كلمتي سامر بيها، تفكري في الانتحار.


: أنا في الوقت ده كنت غير متزنة نفسيا، المهدئات اللي أصبحت ادمان بالنسبة لي، قضت على عقلي، في لحظة مجنونة فكرت اخلص من الدنيا و ارتاح ، لكن للقدر رأى آخر.


فلاش باك


مرت أربع أيام ، و هي  مازلت بين الحياه والموت وتتمنى الموت ولكن الموت لا يريد حياة..


في اليوم الخامس  عادت  الى الحياة مره أخرى,  وانتهى الصراع بين الحياة والموت.


مر شهر و هي مازلت في المستشفي ،  وكان سامر يجلس بجوارها  دائما وكان خائف بشدة عليها.


و كان محمد و نور دائما يأتون اليها،  لكن كانت ترفض اللقاء بهما.


واليوم سوف تخرج من المستشفى كان سامر ينهى بعض الاوراق.  






دق الباب


أجابت : اتفضل.

 


دلف  علي و هو يظهر عليه علامات الخوف.

 


انزعجت برؤيته و سألت  بعصبية: عايز ايه.


أغلق الباب و اقتراب بعض الخطوات و قال بخوف: عايز اطمئن عليكي.


 أشارت بيدها بمعني أن يتوقف و لا يقترب خطوة و قالت بعصبية: كويسه جدا يلا اطلع بره يا علي.

 

 تسمر مكانه و سأل  بحزن: لدرجه دي تكرهني يا حياتي. 


لم تهتم أين هي؟ أو يفرق معها سامر يسمع أو لا ، صرخت  بصوت عالى جدا:


 أنا مش حياتك ولا حيات حد؛ انتم كل واحد فيكم يفكر أزاي يكسر حياة ؛ومبروك أنت وأبوي وأمي وسامر وصلتم لكده أنا تكسرت اوي؛ بس أقسم بربي  أنتقم من الكل.


دلف سامر على هذه  الجملة و نظر إلى علي و سأل بغضب: بتعمل ايه هنا يا علي. 


نهضت من على الفراش وقفت أمامهم و قالت بغضب شديد: جاي يطمن عليا بس أنا قولت أني أنتقم منكم كلكم، جهزوا نفسكم.


غادر  علي وهو حزين جداً.


و عادت  إلى المنزل مع سامر 

__________________


مر وقت على خروج حياة من المستشفى، أصبح سامر يتحشى  أن يراها أو يتحدث معها. 


/قبل جريمة القتل بيوم/


تجلس في الصالون      

و تاخذ الحبوب التي التي أصبحت لا تستطيع العيش من دونها، لدرجة أنها  وصلت لمرحلة  تري خيالات ، فقدت عقلها. 


 

و هي تفكر كيف تنتقم من الجميع؟ 

 

رن الهاتف، نظرت إلى الاسم و ابتسمت باستهزاء و أجابت 

: الو لسه فاكره أن ليكِ أخت. 






أجابت  بدموع: عارفه أني بعدت عنك آسفة يا حياة.


سألت بجمود : عايزه ايه.


 قالت  بدموع: أزاي تجوزي  من غير ما أعرف. 


تعالت أصوات ضحكتها المخيف و قالت : أنتِ جايه بعد أكتر من اربع سنين،  وتسالي عليا كلمتك كتير وأنتِ مش تردي، تسالي دلوقتي على أني تجوزت، اقفلي و أنسي أن ليكِ أخت.


شروق بدموع: أنا غيرت رقم التليفون علشان محدش يعرف يوصلنا ، و صدقني لسه عارفة أنك متجوزة من سامر النهاردة بس.


 قالت بدموع: كنتي ممكن تتصلي بي أنا و مش أقول لحد.


 بدموع: آسفة.


أغلقت الهاتف ، أصبح عقلها يأخذها أن يجب معاقبة شروق ايضا، لماذا لم تسأل عليها؟ لو كانت تعلم مكانها ، كانت ذهبت اليها، لكن هي منذ الزواج قطعت علاقتها معهم.


كان في يديها ورق بيضاء جرحت نفسها بسكين الفاكهة و كتبت الاسماء بالدم،   قالت و هي تبسم بجنون: أقتل محمد الاول، بعدين نور، بعدين.


صمتت وضعتها يديها على رأسها و هي تفكر و قالت بحالة سيئة ، كل من يراها ، يقول  أنها فاقدة الوعي و العقل: 

سامر الاول و لا علي، سامر و لا علي.


ظلت تكرر هكذا فترة ثم نظرت إلى جرح يديها ثم الورقة و كتبت و هي تقول: علي ،  علي، علي، رافض يقف جنبي و يساعدني.


و هي تكتب اسم سامر مر شريط امامها، من ذل و إهانة و اغتصاب.


كانت تكتب اسماء الجميع و هي تبسم إلا سامر ، ذرفت الدموع بغزارة ، و هي تتذكر ما فعل معها.


صمتت مرة أخرى ثم قالت: أقتل شروق كمان، بس هي عملت ايه.


اه ، هي مش سألت عليا، كانت اتصلت و قالت، حياة تعالي معي، سيبي محمد و نور و سامر و علي ، و كنت مشيت خالص و مش حصل كل ده صح ، أنتِ شايفة كده صح.


كتبت اسم شروق بالدم و نهضت و تدور حول نفسها، و التقطت الدمية خاضتها و هي طفلة، و كانت تتحدث معها و تظن أنها أيضا تجيب عليها و قالت و هي تلتفت حوالها: نخبي الورقة دي فين علشان سامر مش يشوفها.


نظرت إلى العروسة و قالت : اه صح خليها معاكي أحسن..


/يوم الجريمة/

كان سامر و علي رغم حالة حياة، إلا الصراع بينهما في العمل مستمر، و قرر سامر إقامة حفلة كبيرة لفوز شركته بصفقة أمام شركة علي، و ارسل دعوة إلى علي، و قرر علي الحضور حتي يثبت له أن الحرب لما  تنهي بعد.


و كان يحضر الحفلة عائلة حياة.


وقررت حياة تقلب هذه الحفلة رأسا علي عقب.


 "سوف انتقم لحياتي البائسة"


وللحديث بقية


فصل قصير لأن ده فصل تمهيدي قبل الجريمة 🔪🔪🔪🔪


لحد اللحظة دي رايكم ايه في الرواية بأمانة


شايفين أن شروق تستهل القتل


ترتيب حياة في تسلسل القتل أن اللي ظلهما اكتر واكتر كان صح 

تفتكروا النهاية تكون ايه 

و انتوا نفسكم النهاية تكون ايه


و اتمني منكم دعمي في المسابقة 

روابط الفصول في صفحتي بجد اتمني الدعم 


#روح_مظلمة 


#حياتي

#روايات_بقلم_منال_كريم

💞💞💞💞💞💞💞💞

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

حسبي الله ونعم الوكيل

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

اللهم انصر اخواننا في فلسطين و النصر لجميع البلاد العربية والإسلامية

اللهم احفظ مصر واهلها من كل سوء

💝💝💝💝💝💝


                الفصل العاشر من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×