رواية قلوب من نار الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال كريم

رواية قلوب من نار الفصل الثالث عشر 13 بقلم منال كريم


 #قلوب_من_نار
#الفصل_الثالث_عشر
بقلم منال كريم
////////////
وقفت حور أمام الشخص فى الحديقه ومسكت أيده بقوة

كان يخرج ياسين من المندره 
راي حور تقف مع رجل
ذهب إليهم و قال بغضب: في ايه يا حور 

 حور بغضب: أنت اللي قتلت ابوي

 جابر بعصبية :انتي مجنونه مين دي يا ياسين 

 ياسين بغيره:  حور سيب أيده وادخلي جوه احسن لك

 حور بدموع:  لا هو اللي قتل ابوي

 ياسين بصوت عالى جدا: حور

جابر بعصبية:  ابعدي ايدك عني يا بت انتي 

حور بدموع:  لا أنت اللي قتلت ابوي 









كانت حور مسكه من أيده بقوه لدرجه ان أظافرها جرحت أيده 

خرج عبدالرحيم على الصوت 
و سأل :  فى ايه بيحصل هنا 

 حور بدموع:  هو اللي قتل ابوي

عبدالرحيم باستغراب: قصدك جابر 

 حور بدموع: ايوه هو 

عبدالرحيم: طيب ادخلى دلوقتي يا حور 

حور بدموع: لا هو اللي قتل ابوي

شدها ياسين بصعوبه و ذهب بها إلى الداخل  

ودخل عبدالرحيم وجابر إلى المندره 
***************
فى المنزل
 عبدالرحيم بهدوء:  انتي تعرفي جابر منين يا حور 

حور بدموع:  هو اللي قتل  ابوي

 ياسين بعصبية:  انتي معندكيش غير الكلمه دي ازاى تخرجي من باب البيت وكمان تمسك أيد رجل غريب 

 عبدالرحيم بهدوء: ياسين براحه مش كده 

كان الجميع يجلس إلا ياسين كان يسير من هنا إلى هنا بكل عصبيه وغيره أن حور مسكت ايد جابر  

 إسلام بهدوء:  حور ابوكي الله يرحمه ميت وانتي عندك عشر سنين انتي كنتي صغيره اكيد مش فاكره حاجه

 حور بدموع:  لا فاكره كل حاجه وعمري ما انسي اليوم ده مهما طال الزمن

 عمر:  يعني حصل ايه فى اليوم ده 

حور بدموع:  اليوم ده كانت خالتي تعبانه وأمي جت تقعد معها هنا صح يا خالتي 

صباح :  صح 

حور بدموع:  أمي قالت تعالي معي عند خالتك قولتله لا أنا اقعد مع أبوي ومش رضيت اجي
 
صباح:  ايوه صابرين قالت كده 

 ياسين بهدوء:  وبعدين 

 حور بدموع: وبعدين قبل الفجر بساعه قومت من النوم كنت خارجه من اوضتي وراح اوضه ابوي لقيت جابر بيرمي جاز فى البيت كله انا شمت رائحته  ولع فى البيت 

صرخت جابر جاه عليا وحط أيده على بوقي

( قالته قالت كده و هي  أيدها على فمها ) عشان يكتم نفسي 
بس الجيران دخلت راح هو هرب من الشباك 
معرفش ايه اللى حصل تاني بس قومت لقيتني نايمه هنا صح.

 عبدالرحيم: صح بس ليه جابر يقتل طه مكنش في بينهما حاجه

 صباح:  قومي يا حور اطلعي اوضتك دلوقتي معها يا اسراء انتي وإيمان 

 اسراء :حاضر يلا يا حور 

صعدت حور مع إسراء و إيمان 

 اسلام: ايه رايك يا ابوي فى الكلام ده

 عبدالرحيم: حور حكت كل اللي حصل بضبط معنا كده كلامها صح 

 عمر:والعمل 

 صباح : عمل جابر أسود لو هو اللي عمل كده 

عبدالرحيم: ساكت ليه يا ياسين 

 ياسين: مفيش انا طالع دلوقتي

صعد ياسين إلى الغرفه لانه يعلم أن حور فى حاجه إليه الآن 
************"*
خبط ياسين على الباب 

أجابت  إسراء من الداخل :  اتفضل.
 
دخل  ياسين و سأل: عامله ايه دلوقتي.

 إيمان :  كويسه يلا نخرج أحنا يا إسراء.

خرجت إسراء و إيمان 

لم يتحدث ياسين 
ذهب إلى حور جلس بجوارها وأخذها فى حضنه بشده وهى بادلته الحضن

خرجت حور من حضنه 

حور بدموع:  والله العظيم هو اللي قتل أبوي،  أنا شفت كل حاجه.

ياسين يمسح دموعها بحنان و قال: مصدق كلامك بس اهدي وكفايه عياط يا حوري.

قالت بغضب:  أنا عايزه أقتل الكلب اللي قتل ابوي.
 
 ياسين بهدوء:  طيب اهدي بس دلوقتي ، ويلا نامي دلوقتي يا حور. 

وضعت رأسها على صدر ياسين 
وكانت دقات قلب ياسين سريعا جدا
وكانت دقات قلب حور سريعاً أيضا 

سند  ياسين رأسها على السرير 

ونام هو وحور فى هذه الوضعية حتي الصباح 
***************








في الصباح
في المطبخ 

 إيمان:  عامله ايه يا حور

 حور: الحمد لله بخير

إسراء: انتي متاكده أن جابر هو اللي قتل عمي طه 

حور : زي ما انا متاكده أنك قدمي دلوقتي 

***************
في  المزرعة 

عبدالرحيم:  ها نعمل ايه فى الموضوع ده

 ياسين بعصبية:  نعمل ايه يعني ناخد طار عمى طه 

اسلام:  أحنا مصدقنا موضوع الطار وقف فى البلد نعيده تاني 

ياسين بعصبية: يعني قصدك نسيب حق عمي طه اللي هو جوز خالتي  الله يرحمها وأبوه حور 

عمر بهدوء:  اهدي يا ياسين ليه ديما عصبي كده 

ياسين بغضب:  حق عمي طه أنا اخده من جابر
 
 عبدالرحيم:  السؤال الأهم دلوقتي ايه اللي رجع جابر بعد السنين دي كله 

ياسين:  تلقي ناوي على مصيبه جديده للبلد هو ده يجي من وراه خير ابد 

 عبدالرحيم بتحذير :  اوعي تصرف من غير ما اعرف يا ياسين 

 ياسين :  أن شاء الله 
***************
فى منزل عبدالرحيم الاصيل
يعود الرجال بعد قضاء صلاة الفجر فى الجامع
يدخل كل منهما غرفته 

سمع الجميع صوت عالي من غرفه إسلام 

فى غرفه إسلام 

دخل إسلام الغرفة

كانت إسراء تجلس على السرير وتبكي ذهب إليها بخوف و سأل :  مالك في ايه انتي كويسه.
 

قامت اسراء وقفت و قالت  بدموع: اسلام أنا حامل

إسلام بعدم فهم:  حامل يعني ايه

 إسراء بابتسامه ممزوج بدموع:  حامل يا اسلام حامل يعني أن شاء الله بعد سته شهور يكون عندك إسلام صغير 

 إسلام بغباء:  حامل ،حامل يعني.

 إسراء بدموع: ايوه كنت عندي شك  بس مش قولت لحد الا لما اتاكد.
 

سجد إسلام سجده شكر لله 

و صرخ  بصوت عالى جدا:  ابوي أمي  اخواتي.
 
إسراء:  براحه الناس نايمه

إسلام بسعاده: النايم يقوم 

خرج الجميع من غرفته بخوف 

أمام غرفه إسلام 

 عبدالرحيم بتوتر:  إسلام في ايه

خرج اسلام وعيونه كله دموع 

ياسين بخوف:  انطق يا اسلام أحنا نموت من الخوف فى ايه 

إسلام بدموع: الحمد لله إسراء حامل 

 الجميع بصدمة و سعادة:  ايه 

كانت إيمان وحور يزغرطه

 صباح بصوت عالى:  اسكتي يا بت منك ليه مش عايزة اسمع صوت 

حور باستغراب:  فى ايه يا خالتي أحنا فرحانين 

(إيمان :  ده يوم عالمي 

صباح:  قولت بس 

إسراء بدموع ايه يا امي انتي مش فرحانه ولا ايه
 
صباح بدموع: أنا اخس عليكي يا بنتي أنا يا اسراء مش فرحانه ده أنا عايزه اعرف البلد كله 

 إسلام:  اومال فى ايه يا أمي 

 صباح:  المثل بيقول داري على شمعتك الخبر ده يكون بينا احنا بس قولي لامك وابوكي بس غير كده محدش يعرف احنا مش ناقصين   العين فلقت الحجر 
وكمان اسراء اوعي تحركي من اوضتك اسلام هات تلفزيون هنا علشان اسراء مش تزهق من القاعده في الاوضه 

إسراء:  وشغل البيت يا أمي 

 صباح:  و  إيمان وحور
 بيعملوا ايه انتي يا ما عملتي بدلهم 

 إيمان : أني اعتراض 

 حور:  وانا كمان 

 صباح:  بس يا هبله منك ليه 

حور وإيمان:  حاضر يا حجه صباح   

بارك الجميع ل اسلام و إسراء ودخل الجميع إلى النوم 
****************








فى الصباح 
بعد الروتين اليومي تجلس حور وإيمان وصباح مع إسراء فى الغرفه
************
في منزل جابر 
يجلس مع صديقه 

 جابر بعصبية : مش قادر أصدق ان البت دي لسه فاكره اللي حصل من سنين 

 صابر:  أنت ايه اللي رجعك بعد السنين دي اوعي يكون لسه
 موضوع زمان فى دماغك 

 جابر بطمع :  ايوه لسه ولازم انفذ با اسرع وقت وارجع قبل ما بنت طه تعملي وجع دماغ 

صابر بشر:  أنا شايف ان ده وقت مناسب 

 جابر بطمع: يبقي انفذ الليله 
*************
تعالوا نعرف مين جابر
ده واحد بيعمل كل حاجه حرام سرقه تجارات مخدرات وسلاح وكمان اثار علاقات غير شرعية وقتل كل حاجه ضد الشرع والقانون يعمله 
وللاسف مش عليه اي دليل علشان الشرطه تقبض عليه  

طيب ليه قتل طه أبوه حور 
************
في المساء 

كان جابر وشيخ ماشي معاه من اللي يقوله فين مكان الآثار 

وقف الشيخ امام بيت طه 
 الشيخ:  البيت ده فى اثار 

 جابر بطمع:  أنت متأكد 
 
الشيخ : طبعا 
**********
فى الصباح 

ذهب جابر إلى الحقل طه 

 جابر:  السلام عليكم

طه:  وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته خير 

جابر:  خير عايز اشتري بيتك 

طه با استغراب: بيتي اللي عايش فيه

 جابر.  اه 

طه:  مش موافق 

جابر بتهديد : وفق أحسن يا طه 

طه بغضب : قولت لا امشي من هنا أنت شارب حاجة ابيع بيتي ازاي 

 جابر بشر : براحتك 
**************
 صابر: تعمل ايه 

جابر بشر:  اقتل طه
 
 صابر:  أنت مجنون عارف لو عيله الاصيل عرفت أنك تعمل حاجه مش يسكته

جابر:  هما يخصهم مرات طه وبنتها و  أنا مش أعمل حاجه ليهم علشان مش عايز أعمل مشاكل معهم 

صابر: أنت كده تعمل مشاكل لو قتلت طه 

 جابر:  يا عم محدش يعرف اني أنا اللى عملت كده

وفعلا جابر حرق البيت ومات طه بس جابر و بالصدفة تم القبض عليه بسب قضايا أخرى  عليه، و  خرج من السجن من فترة قصيرة ، ورجع علشان يحفر فى البيت ويأخذ الآثار  

****************








تجلس حور فى غرفته رن الهاتف رقم غريب 
حور:  الو 

صابر:  عايزه حق ابوكي
 
 حور:  أنت مين 

صابر:  مش مهم 

حور:  طبعا عايزه حق ابوي 

صابر: جابر فى البيت عندكم دلوقتي يحفر علشان يطلع الآثار اللي في البيت ده السبب في موت ابوكي 

واغلق الخط 
نظرت حور إلى ياسين النائم 
ماذا تفعل؟ تخبر  ياسين، أو تذهب بمفردها تأخذ حق ابوها. 
هى مش أقل من اي رجل علشان تاخد طار أبوها
 
 أخذت سلاح ياسين وخرجت من المنزل دون علم أحد 
**************
فى منزل طه 
جابر ومعه ثلاث رجال يحفرون

وصلت حور المنزل 

دخلت المنزل با المفتاح 
وقفت أمامهم

 
حور با شجاعه مصطنعة:  انتوا بتعملوا ايه في بيتي 

نظر له الرجال با استهزاء و شهوه أيضا 

جابر باعجاب: حور دي الليله بقت حلوه يا رجاله انتي عارفه اني لسه فاكر لون عينك من وانتي صغيره ارفعي النقاب كده لما اشوف اتغيرت ولا لا 

 واحد من الرجال:  واحنا يا كبير لينا من الحب جانب
 
 جابر بوقاحة:  طبعا بس انا الاول.

تقف حور والرجال حوالها  و الان أدركت  أنها أخطأت عندما جاءت بمفردها

رايكم في تصرف حور غلطت و لا لا 👌 

وللحديث بقية

#قلوب_من_نار
#روايات_بقلم_منال_كريم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى ال سيدنا محمد
لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
الله اكبر والحمد لله
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

               

              الفصل الرابع عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×