رواية للحب راي اخر الفصل الثامن 8 بقلم عائشة الكيلاني
يزن بصلها بصدمة و التحاليل وقعت من ايديه
حياة بدموع:- لدرجة دى احنا اخر حساباتك ازاى تدري عننا حاجة زى دى انتي بتنتقمي مننا ولا من نفسك ط طب ولادك ذنبهم اي هاا ذنبهم اي يا مليكة لدرجة دى بقينا اغراب عليكي
يزن فاق من صدمته و قال:- التحاليل دى حقيقي اتكلمي يا مليكة قولي اننا غلطانين و انها مش بتاعتك قولي انها بالغلط قولي انى قريت غلط بس متسكتيش
مليكة بصتلهم بهدوء و وش خلي من التعبير سابتهم و دخلت التواليت قفلت الباب و سندت عليه
فلاش
مليكة بدموع :- طارق ابوس ايدك سبني انا مش عايزة اتعالج خليني بنتي محتاجلي ارض بالواقع فوق انا كدا ميته و كدا ميته خليني اعيش لبنتي م مليكة محتاجلي
طارق بدموع:- احنا محتاجلك و انتي لازم تتعالجي يا مليكة الطب اطور و باذن الله هتخفي الموضوع مش سهل عليكي و مش سهل عليا بس انا مقدرش اشوفك كدا لازم تتعالجي
مليكة بدموع :- كانسر كانسر عارف يعني اي يعني شعري هيقع هدمر من الإشاعات شكلي هيروح و برضو مش هخف
مشهد تاني
طارق كان شايل مليكة و نزلها :- خليكي هنا هروح اصحي ماما و راجع
طارق دخل اوضة مليكة اتجمد مكانه لم شاف الدكاترة متجمعة حاوليها الدكتورة:- البقاء لله
غطو وشها و خرجوا طارق انهار و بقا بيترجاء مليكة تفوق مليكة دخلت و بصتلها بابتسامة اتجهت ليها و طالعت على السرير و نامت جانب مامتها استخبت في حضنها كانت طفلة مش فاهمه حاجة :- بابا مامى نايمة شوية و هتصحي بلاش تعيط علشان لم تصحي متزعلش منك
مشهد تاني بعد ما ادفنت مامت مليكة مليكة كانت بتصرخ احتضنت القبر و انهارت في العياط
باك
كانت واقفة تحت الماية دموعها مختلطة مع الماية الى على وشها نفسها بس تربي عيالها تطمن عليهم بعدت وقت خرجت من التواليت قعدت على الكنبة
يزن بهدوء عكس الوجع الى جواه:- الطب اطور يا مليكة و انتي هتخفي دى بداية
مليكة رفعت صابعها في وشه و قالت بصوت مرتعش:- بسس بسس بقااا كفاية كدب انا و انت و كلنا عارفين النهاية نهاية انى هموت هموت انا مش معترضة والله العظيم ما معترضة بس سبوني اعيش اليومين دول في سلام تمم هتعالج باي بى الكيماوي جلسة وراء جلسه في التانية شعري هيقع شكلي هيروح مانا كدا ميته و كدا ميته ليه عايزني اتبهدل ليه عايزيني انحرم من عيالي.. فكرك حياة أو حمزة هيستحملو يشوفوا امهم كدا هيستحملو يشوفوني و انا بموت من الكيماوى مش هتحرك زى الاول .. انت نفسك يا يزن مش هتقدر تستحمل تشوفني و انا شكلي بيروح ولا .. ا انا مقدرش اشوف نظرة الشفقة في عينيك كنت حبيبتك بعدين ام عيالك نعيش و نستحمل بعض علشان العيال دلوقتي هتكمل بسس علشان شفقة منك مش اكتر متحكمش عليا بالموت سبوني اعيش انا مش عايزة اتعذب في اوخر ايامي بابا قال نفس كلامك في الاخر امى ماتت لا كلامه عمل حاجة ولا الكيماوي عالج عايزني اموت زيها ااامي كانت بتموت في الدقيقة مليون مرة و محدش حاسس بيها انا مش هتعالج يا يزن ارجوك بلاش مش عايزة لو بتحبني متخلنيش اخدو انا كويسة
يزن نزل صابعها حاوط وشها بايديه قال بصوت هادي عكس البركان الى في قلبو:- مليكة حبيبتي انا معاكي دلوقتي علشان بحبك لا المرض ولا اى حاجة تقدر تغير نظرتي فيكي امك لم توفت ف علشان دا عمرها طب بلاش علشان طب اتعالجي علشان عيالنا
كمل بابتسامة وجع:- علشان حمزة و حياة حياة الى محدش بيفهمها ولا بيسيطر عليها غيرك مليكة انتي هتخفي و هنعدى كل دا مع بعض بلاش تحرمني منك بعد ما لقيتك بلاش تسبني بعد ما اتعذبت في بعادك عني
يزن حضنها و مليكة انهارت في البكاء يزن غمض عيونه و دموع نزلت و هو مش قادر يتخيل انها ممكن تموت و تسيبه حكايته مع مليكة مش اتنين حبو بعض و الدنيا فرقتهم لا الى بينه وبينها اكبر من كدا بكتير
في اوضة حياة كانت ضمة رجليها و بتبكي
حياة:- ممكن ادخل
حياة مسحت دموعها :- تعالى يا حبيبتي
حياة بصتلها و قالت بابتسامة:- انا اسفة
حياة بعدم فهم:- على اي
حياة :- على انى زعلتك مني و طولت لساني عليكي انا عارفه الى غلط انى تطولت عليكي بس اعمل اي هو دا طبعي ارجوكي سامحيني يا عمتو
حياة بصتلها بهدوء :- تعالي يا حبيبتي
حياة جريت على حضنها بابتسامة و الحياة العمة قعدت تبكي و هى بتحضن حياة بقوة
عد اليوم بحزن في اليوم التالي
حياة الصغيرة بدوخ في الصالة بفرح
سليم حط ايديه على عينيه حياة بصتله بصدمة:- ااانت
سليم:- عليكي و على شعرك انتي بتهببي اي عميتيني
حياة ببرود:- والله طب سلامتك بس في عيني شغالة و بعدين انت هتستهبل مانت زى القرد قدامي و بعدين مش تكح ولا تعطس و بعد كدا غطي بصرك ولا مسمعتش عند دى كمان يا سليم افندى
سليم:- مش هرد عليكي يا جفاف حمزة في الجنينه صح
حياة حطت ايديها في خصرها:- معرفش
سليم بصلها بغيظ و مشي خطوتين حياة مسكت الاستيكة و حدفتها عليه و قالت بصوت عالي شوية:- مستفز و مغرور انا هوريك تكلمني بالطريقة دى ازاى لم بكون بكلمك تبصلي و ترررد عليا
سليم لف ليها :- يا بنتي هو انا عدوك كل ما تشوفيني لازم تتخنقي معايا تصدقي انا طالعت عليكي اسم حياة نكد نكد و غرور مش عند حد دا الى هيتجوزك له الجنة دا هيبقا الدنيا كلها داعية عليه
حياة ابتسمت بخبثة مسكت ايده و عضيته:- كدا خلصين يا سوسو
حياة رجعت شعرها لوراء طالعت اوضتها و هى بتغني
سليم بغيظ:- ابو شكلك و جبروتك انا عارف حمزة اخوكي ازاى
سليم دخل الجنينة سلم على حمزة طبعا هو جاه ليهم لان حمزة بقلو يوم غيب عن المدرسة ف راح يطمن عليه لانه صاحبو
حمزة:- انا بعتذر جدا عن تصرف حياة حياة مش قصدها عيالة صغيرة و غلطت
سليم:- انا مش عارف مستحملها ازاى
حياة جت حطت ايديها في خصرها:- زى ما اهلك مستحملينك يا سوسو تصدق الى هتكون من نصيبك هتكون بركة دعاء الحجة عليها دا هيبقا تخليص ذنب ذنب عملته و انت الى هخليها تكفر عن ذنبها منور يا سوسو
حمزة:- براا خلصتي لت و عجن سبينا لوحدنا
حياة كشرت :- دى مش عيشة و على فكرة بقا عليك و على مسرحيتك الفاشلة يا فاشل و معقد
حياة خرجت سليم بص عليها بغيظ حمزة:- اااي هنفضل طول القعدة على اختي اظبط لزعلك
سليم:- احلف انكم توأم
حمزة:- امي جوه اسالها انت لو عايز والله العظيم توام بس حياة شعنونة شوية قولي مالك بقا
سليم:- انا هسافر يا حمزة هروح اعيش مع ابويا في كندا
حمزة بصدمة:- و تسيب بلدك اكيد اجازة
سليم:- لا دائما بعد المسرحية هسافر بس هبقي على تواصل معاك هتوحشني و هتوحشني البلد و المدرسة جنان اختك و غرورها انا جيت اطمن عليك مانت صاحبي و اخويا ولا اي
بعد يومين في المدرسة على المسرح
سليم (رحيم) انا مسافر يا ميس
حياة (ميس ) يعني اي مسافر انت بتهزر يا رحيم
رحيم:- انا مسافر اكيد مش بهزر
ميس بحزن:- هتسبني .. دا مكنش وعدك مكنش دا كلامك طب وانا
رحيم :- صحيح هسافر بس هى مش بى المسافات حتي لم اسافر انتي معايا مش هنساكي و بعدين انا لم اكبر هرجعلك وعد
ميس بابتسامة مرارة:- انا هستناك مهما اتاخرت هترجع تلقيني وعد انى هفضل فكرك
رحيم فتح ايديه :- وعد
ميس ضحكت :- مفيش فايدة
ميس حطت ايديها في ايديه بتردد:- وعد
انتهاء المشهد بعد وقت انتهت المسرحية و الجميع سقف ليهم سليم ماشي وقف على صوتها
صحيح هتسافر هو دا بجد ولا بيهزرو
سليم لف وشه ليها:- في هزار في حاجة زى دى
حياة ربعت ايديها:- و انت مبسوط على كدا على فكرة دى حياتك و غلط تعمل حاجة انت مش عايزاه مش علشان ترضي إلى حواليك تضغط نفسك بلاش يا سليم طلامة مش عايز يبقا بلاش
سليم اتنهد بهدوء:- بس انا لازم ارضي اهلي يا حياة ة بعدين مش يمكن هناك احسن مش يمكن القي حياة احسن
حياة ابتسمت بسخرية:- حياة احسن و برا لا سافر يا سليم ربنا يوفقك
حياة خبطت على كتفه بغضب و مشيت
سليم :- هشوفك تاني
حياة لفت وشها له رفعت كتفها:- اكيد هتشوفني لم ترجع يعني هكون فين مانا موجودة و هستناك لم ترجع و تقولي انا حققت حلمي يا حياة
حياة سبته و مشيت و الغضب عميها بعد وقت روحوا البيت
يزن بهدوء:- يلا انزلوا
حياة و حمزة نزلوا يزن كان هينزل مليكة مسكت ايديه:- يزن علشان خاطري بلاش البت مش ناقصة
يزن بصلها بهدوء و نزلوا مسك ايديها و دخلوا القصر
كان مالك قعد على الكرسي ببرود و ابتسامة:- حمدالله على السلامة كدا تخلوني استنا كل دا و انتي يا حياة مش بابي قال بلاش مسرح تو شكلك مش مسيطر يا حمزة يا خسارة تربيتي فيكم وحشتني يا موكة ليا عتاب عليكي يعني تبلغي عني و كمان متزورنيش اخص عليكي
مليكة مسكت في يزن و ودت وشها الناحية التانية بخوف حياة مسكت في حمزة
مالك قام اتجه ليزن و ال.سلاح في ايديه و.....
يتبع
يا تري مالك هي.قتل مين
رايكم في حياة
الحلقة -8
لحب رأي آخر
عائشة الكيلاني