رواية للحب راي اخر الفصل العاشر 10 والاخير بقلم عائشة الكيلاني


 رواية للحب راي اخر الفصل العاشر 10 والاخير بقلم عائشة الكيلاني


يزن بصلها بهدوء:- انتي حامل يا مليكة 

مليكة اتسعت عينيها و سرحت حطت ايديها في شعرها :- نهار اسود حامل ازاى اكيد في حاجة التحاليل دى مش بتاعتي نهار اسود ازاى 

يزن بصلها بصدمة مكنش متخيل رد فعلها تبقا بالشكل دا قال بحادة مصتنعة:- اخرسي بقا افصلي انتي متعصبة اكنك عاملة مصي.بة 

مليكة على وشك البكاء:- ما هى مصيبة فعلا انا عارفه اربي اتنين علشان اربي التالت حياة و حمزة ممكن يصور قت.يل انت متعرفش عيالك ولا تعرف حياة حمزة لو عدا الموضوع حياة لا ااه يامأ حياة اصغر من حمزة بعشر دقائق يعني اخر العنقود يعني الدلوعه دلوقتي في حد هيشركها كل دا و حياة تموت ولا حد يشاركها في حاجة انا مش عارفه افرح ولا استخبة و اجري منهم انت متعرفش عيالك لو تعرفهم مكنتش هتبقا هادي كدا 






يزن:- والله العيال اعقل و اكبر منك انتي عاملة حساب لعيال صغيرة انتي الى متعرفيش حمزة و حياة عيالنا اعقل من الهبل الى بتقوليه دا و بعدين انتي بتتكلمي ولا اكني موجود اومال انا بعمل اي ... اهدي و روقي زى ما عدنا الى فات مع بعض هنعدي الى جاي روقي 

مليكة بصت له بتردد:- يعني انت مش زعلان مني 

يزن بحب و هدوء:- ازعل منك ليه بالعكس انا فرحان جدا لا المهم انكي بخير متقلقيش انا معاكي و هنربيهم احسن تربية مكنتش معاكي ساعت حياة و حمزة بس ابننا الى جاي هيجي و يلقي كلنا في انتظاره و على فكرة حمزة و حياة هيحبو اخوهم أو اختهم اكتر من روحهم اثقي في عيالنا و اديهم الثقة مالك 

مليكة بدموع الفرح في عيونها:- كنت متخيلة انك تتعصب و تنكد عليا بس الحقيقة فاجأتني.. كل مرة بتثبتلي انى اختارت صح صحيح اتفرقنا زمان زمان بس ولا يوم روحت عن بالي بالعكس دائما كنت بحبك و بتعلق بيك عن اليوم الى قبلو انت احسن راجل في الدنيا بحبك 

يزن شالها و قعد يدوخ بيها بفرح :- و انا بموت فيكي يا قلب يزن بحبكك 

يزن نزلها مليكة سندت على كتفه قبل ايديها و دخلوا جوه 

حمزة بصلها بتركيز:- بتفكري في اي يا فليسوفة مالك يا حياة 

حياة بشرود:- حمزة هو انا وحشة  

حمزة بهدوء و ابتسامة:- انتي احسن واحدة في الدنيا صحيح لسانك طويل بس مفيش فى حنانك ولا شطارتك و ضحكتك حياة احنا الى شوفنا مش سهل انتي متخيلة تشوفي كل دا و في الاخر تكتشفي ان الراجل الى مكتوبة على اسمو مش ابوكي و هوووب تكتشفي ان ليكي اب هووب مرض ماما على الاقل انا السكر عبر عن زعلي الحمد لله انكي لسه بعقلك بعد كل دا ... معليش صحيح في فراق في كل دا بس و مين عارفة مش يمكن زى ما في فراق في رجوع مش يمكن الى عايزاه يكون سبب حزنك و تعستك 

حياة اتوترت :- قصدك اي 

حمزة:- قصدي على العصفورة بتاعتك الى ماتت من كام يوم 

حياة انتهدت:- صح معاك حق بس انا كنت بحب العصفورة دى اوى صحيح بتصدعني بصوصو بس بحبها مش بايدي الحب و قلبي مش بايدي 

حمزة بحادة:- طب اتظبطي بدل ما اظبطك عليكي و عليها .. هى سلوى عاملة اي كلمتك 

حياة بصتله بغيرة و غضب ممزةجين بعصبية:- هو في اي هو كل حاجة سلوى سلوى و اكن مفيش غيرها في الدنيا بقولك مقهورة و انت ولا على بالك ما تحس بيا بقا اهتم بيا زى ما انت مهتم بيها هو انا مش اختك دى مبقتش عيشية اي الارف دا 

حياة خرجت من اوضتها نزلت الصالون اتجهت لمليكة و يزن:- مامي انتي كويسة مفكيش حاجة صح 

يزن مسك ايديها و قعدها بينهم :- مامي الحمدلله كويسة بس احنا عايزين نقولك على حاجة 

حياة بهدوء:- حاجة اي 

مليكة حضنتها:- انتي كبيرة و عاقلة انتي مش بس بنتي انتي بنتي و امى و اختي و شريكتي 

حياة بهدوء و سخرية:- هتتجوزي على بابي ولا هتطلاقو ولا بابي مطلعش بابي افهم بس علشان ابقا على الخط 

مليكة بصت ليزن بمعنى براحة و هدوء:- اولا مامي مينفعش تتجوز عليا لا يا ستي انا لسه ابوكي و بطلي سخرية و عصبية كل شوية 

يزن مسك ايديها:- و اخر مرة الحمك حطة صابعك في بؤك.. انتي هيبقا عندك اخ تاني 

حياة بهدوء:- فين المشكلة لم يكون عندي اخت و اكون مسؤلة عنها بس انا الى هسميها مليش دعوة ... هو انا قولت حاجة غلط انا نفسي يكون ليا اخت مش عايزة ولاد  المهم عندي انا مامي تكون بخير و دائما مبسوطة 

حياة حضنت يزن:- المهم ان افضل معاكي انتي و بابي انا عايزة افضل معاكم العمر كله مفيش مخلوق يبعدنا تاني انا بحبكم اوي و كل الى اعرفو مش عايزة اى حاجة من الدنيا غير انكم تفضلوا معايا 

يزن حضن مليكة الى ارتاحت لم لقت حياة هادية حمزة جاه و جري حضن مليكة بفرح قعدو يتفرجوا على التلفزيون و هما مبسوطين 





بعد اسبوعين كان فرح حياة اخت يزن حياة اثبتت ان حب العمر مش دايما يبقا اول شخص صحيح حبت واحد بس مع اول مطب سابها من غير ما يتاكد من الحقيقة لكن مع السنين بقت مع الانسان الصح حبها و اتجوزها ملوش دعوة بى الى حصل أو اخوها لكن كل الى يعرفوا ان ميحكمش غير لم يسمع منها الاول كان الجميع فرحان ليها 

بعد سنة يزن و مليكة بقا عندهم تلاتة حمزة و حياة و تاليا حياة طبعا الى اختارت الاسم حياة طبعا اتحسنت كتير عن الاول و حمزة كمان و طبعا بيحبو اختهم جدا خصوصا حياة 

في اوضة يزن 

مليكة بعصبية:- لا كدا كتير اوى يا حمزة يا حياة بطلوا جري بقااا انتوا مش بتتعبو كفااية 

يزن بنعس:- ابو الجواز على ابو الحب عايز اتخمد يا مليكة اي صوتك دا جرس سبني انام و خدي دى معاكي 

مليكة و هى بتصتنع البكاء:- انا فعلا انخدعت فيك و في هدوك عمل تقولي بحبك يا مليكة امتي اتجوزك و انا من يوم ما اتجوزتني مش طيقلي كلمة فعلا اتمسكن لحد ما اتمكن كلكم كدا 

يزن قام قعد بهدوء و ابتسامة:- حقك عليا يا موكة انا فعلا راجل نكدي و مشوفتيش ولا يوم حلو معايا 

مليكة صرخت و جريت على برا :- يلهوي 

يزن قام يجري وراها و الشبشب في ايديه 

مليكة:- اعقل يا ابن المجنونة دا انا بهزر انت هتخد على كلامي مانت عارف انى مجنونة 

يزن و هو بيجري وراها:- و انا اجن منك تعالى هنا 

حمزة و حياة شغلوا الماية و غرقوهم بيها 

يزن بقا بيجري وراء حمزة و مليكة معاه 

حياة بابتسامة:-ممكن الايام تفرقنا لكن قلبونا طول ما هى بتنبض و طول ما احنا عايشين لازم نكون متأكدين اننا هنتجمع بى الى بنحبهم و هنشوفهم تاني حتي لو بعد سنين اصل الفراق عمره ما كان بى المسافات  انما بالقلوب لقصة باقي و لسه قلوب هتتقابل حتي لو في الاحلام المهم اننا فاكرين الى بنحبهم و واثقين اننا هنتجمع بيهم الايام قالت كلمتها لكن قلوبنا ليها راي تاني زى الحب ما له راي اخر 

الحلقة -10

و انتهت حكاية يزن و مليكة 

انتظروا حكاية حياة و سليم 

لقصة باقي 

لحب رأي آخر 

عائشة الكيلاني

               

         الفصل الاول الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×