رواية للحب راي اخر الفصل الثاني 2 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
بصتله بصدمة وشها اتغير تحاولت من العصبية المجنونة من واحدة خجولة اتوترت يمكن علشان زودتها لم ضربته يمكن علشان وحشها اوى لدرجة انها نفسها تجري عليه تحضنه نظرات له كانت غضب ممزوجة باشتياق عصبية :- انت سليم سليم بص حوليه:- تقريبا انا .. ايوة انا سليم يا نكد انتي عبارة عن مسورة نكد و انفجرت مكبورت و طفح حياة ربعت ايديها بابتسامة سخرية::- مش جديدة عليك يا سوسو.. رجعت ليه مش قولت انك هتكون هناك للأبد و ان مستقبلك هناك احسن و حالك رجعت ليه
سليم كان بيرقبها بيرقب كل حاجة حركاتها طريقه كلامها نفسه يقولها رجعت علشانك رجعت علشان انتي حالى و مستقبلي نفسه يحضنها و يقول لدنيا كلها انها حب عمره و حياته ابتسم و قال اكنه بيستفزها:- احم رجعت علشان وحشتني بلدب و جيران بلدي و مدارس بلدى و اصحاب بلدي و بنااات بلدي
حياة اتسعت عينيها بدهشة:- بناات بلدك يعني انت راجع مصر علشان البنات أما انك فعلا سافل و حقير حمزة متقعدش معاه كتير ل تتعدي
سليم بعفوية:- اتلهي دى يوقع بنات العالم انا الى هتعدي منه بس انا مليش غير بنات بلدي ااه بنات بلدك يشيلو همك
حياة حطت ايديها في خصرها :- ممم برضو ولاد بلدى يشيلو همي هو في زى ولاد بلدي ولاد ادب و اخلاق ولاد بلدي ولا الجمال المصري
سليم بصلها و اكن كلامها خلي في قلبه بركان نظرات تغيرات نفسه يجيبها من شعرها دى بتقولو ولاد بلدي هى حصلت تقول كدا
حمزة حط ايديه في شعرها و التانية على بؤها:- لم نروح بابا يبقا يشوف موضوع ولاد بلدك دا يا بنت البلد
سليم ابتسم على نكشهم في بعض و جنانهم ولا علشان حمزة طفه نارو و غضبو ما برضو مفيش واحدة في الدنيا تقول ولاد بلدي دى لو بتعاكس مش هيبقا كدا
حمزة :- كلمة كمان عن ولاد بلدك هدفنك مكانك و اهو ابقا دعمت تنظيم الأسرة لم تنقص واحدة روحي على الفصل و اياك اياك اسمع برتمة
حمزة سابها حياة بصتله بعصبية و طلعت على الفصل
حمزة بص لسليم:- بنات بلدك ... بنات بنتك يا اوفر يعني من قلت البنات رايح تحب بنات بلدك دول يخرجوك عن شعورك مش اختي و توأمي بس والله العظيم كرهتني في صنف صنف البنات لا كرهتني في بنات حواء كلهم
سليم بهدوء:- علشان مش فاهمها انت لو كنت فاهمها بجد مكنتش هتقول كدا اختك تكره الواحد في نفسو مش بس في بنات حواء بس زى القمر صحيح خست شوية بس انا بحبها في كل حالاتها
قالها بصوت واطي علشان حمزة ميسمعش
حمزة بص له:- بتقول حاجة يا سليم
سليم:- بقول بينا على الفصل قبل ما الحصة تبدا
سليم و حمزة طالعو الفصل المستر دخل الفصل و بدات الحصة سليم مشلش عينيه من على حياة كانت مركزة مع شرح المستر لكن عينيها جت في عينيه و هنا تلتقي النظرات صحيح ساكتين لكن عيونهم قالت كل حاجة من اشتياق و عتاب و غيظ فرح
المستر بص لسليم و حمزة افتكرهم :- انتوا الاتنين اخر مرة اشوفك قعدين مع بعض قومو كدا والله العظيم ما يحصل في حصتي قوما يلا منك له
حمزة:- احنا اتكلمنا
سليم بمزح:- يا مستر احنا لو سرقينا عصايتك مش هتعمل فينا كدا ميبقش قلبك قاسي
قالها و هو بيبص لحياة هو قصدو عليها مش على المستر
المستر بصلهم:- طب علشان قلت ادبكم دى هتمومو تقفوا وشكم لى الحيط و رفعين ايديكم انتوا الاربعة شلة المرح و قلت الادب قوما يا زفت منك له
حياة و سلوى ضحكوا غصب عنهم هما و بنتين اصحابهم برضو
المستر ضرب على دسج حياة :- مش مركزين ليه ولا عايزة تعيدي السنة بصي في كتابك يا بت منك ليها ... لا لا لا مش عجبني قومي يا سلوى اقعدي على الدسج دا
سلوى:- بس يا مستر دا مكاني
المستر:- انا قولت كلمة طول ما انا قعد في حصتي انتي و الهانم متقعدوش جانب بعض و انتوا الاتنين نفس الكلام يلا
سلوى بصت لحياة الى عملت باي ليها و هى هتموت و تضحك المستر بيشرح الدرس و سليم و حمزة و اتنين صحابهم واقفين و رفعين ايديهم
سليم بغيظ و صوت واطي:- انا الى جيبنو لنفسي عليكي ولا على معرفتك يا حياة معرفة مهببة مخدش حاجة من حبك غير التذنيب
المستر بحادة:- الصوووت
الحصة خلصت و كل واحد رجع مكانو
حياة :- ايوة يا مامي احنا لسه في الفصل لسه فاضل حصتين حاضر يا مامي سلام
سليم:- انا حاسس انى في سوق التلاتة مش في فصل دا صالون تجميل
حياة قامت اتجهت لحمزة:- حمزة
حمزة:- استر يارب نعم
حياة :- ممكن تروح تجيب تاليا من الحضانة لان مامي تعبانة شوية روح هات تاليا لسه فاضل شوية على الحصة عقبال متبدا بليز
حمزة:- لا و عندا فيكي انتي الى هتروحي تجبيها و اياك هاا اشم اشم بس انكي اتخنقتي مع حد من الناس الى هناك يامااا هقول ل بابا الفيلم هااا لسه من اسبوعين يلا يا ماما
حياة نفخت بضيقة:- اي معملت اليهود دى حاضر
حياة خرجت من الفصل و هى بتبرتم و عفاريت الدنيا في وشها ملحوظة الحضانة جانب المدرسة حمزة مسك الفون و بيشوف الساعة أما سليم بيلعن نفسو انه نزل مصر و المدرسة العجيبة دى بعد شوية حياة جات هى و تاليا قعدت و قعدت تاليا جانبها
تاليا:- هو دا بقا الاكس أو الكرش بتاع الطفولة يا حياة
حياة حطت ايديها على بؤها :- شششش حسابي معاكي في البيت يا تاليا الكلب انتي انا مشلش معاكي سر ابداا
تاليا شالت ايد حياة و قالت:- و انا مالي يختي حد قالك روحي مثلي الفيلم و ليه هو انا الى كان نفسي اطلع ممثلة ولا كان نفسي اطلع راقصة باليه
حياة :- عالي صوتك كمان يا بت عالي صوتك كمان وحيات امي ل اقول لبابي على رقصك في الفصل ... انتي
سلوى بضحك:- اصلي افتكرت لم امك طبت علينا في اللوكيشن و شدتنا مش شعرنا ز خلتنا نغسل سجاد البيت كله
حياة:- ممم و امك خلتنا نطلع الصيف نغسلو و نكويه و نطبقو و نشيلو تاني
سلوى بضحك:- دا انتي قلبك اسود بشكل ما امك برضو مسحت بكرمتي القصر و متكلمتش دا كفاية الشباشب الى حدفتها علينا في اليوم دا
حياة على وشك البكاء:- حمزة من يومها عملني ممسحة كل يوم طلبات طلبات و اكني الشغالة الى جابتها امو... بس برضو نفسي امثل مع مصطفى شعبان كريم عبد العزيز ياسمين صبري و جمالها أو ياسمين عبد العزيز نفسي اوي بس الحظ مهبب
سلوي:- اااه أو امثل مثلا مع الممثل التركي الى في حب اعمي امير أو مراد الى طالع في الحب لا يفهم الكلام و اكون الثنائي بتاعو
حياة:- اااه لا كمان الى كان طالع اخو الى كان اسمو انور ياا لو امثل مع سهر الصايغ الى نفسي نفسي امثل معاه بجد كريم فهمي كلاس و شيك و
سليم :- ما تلمو نفسكم و احترموا انكم في مدرسة محترمة و فصل محترم
حياة:- ااي نفسي امثل مع ممثلين بلدي فيها حاجة دى
سليم :- عليكي و على ممثلين بلدك ما تلمي لسانك يا حياة و خلي ايامك تعدي على خير كريم مين الى تمثلي معاه و مصطفى مين
حياة:- اصلهم دمهم خفيف و وسام على الاخر كريزة كدا في نفسهم أو مثلا مع
سليم ضرب على دسج بعصبية:- كلمة كمان و هزعل اهلك عليكي نلم نفسنا سليم بتاع زمان تنسيه دلوقتي الى قدامك دا سليم واحد تاني خالص
حياة:- يا عم اتلهي انت و شلتك شلة موكيس سديت نفسي و بعدين بصراحة كريم فهمي بقلو مسلسلين بيطلع العوض بتاع ياسمين في مسلسلاتها يمكن يطلع عوض عن المطبات
سليم نظر ليها نظرة ارعبتها و جابت وراء فتحت الكتاب و حطت وشها فيه هو ابتسم و رجع مكانو بعد وقت جاه وقت المراوح حياة كانت خرج
مالك :- حياة هو انا مش بكلمك
حياة :- سوري مسمعتش و بعدين عايز اي
مالك :- انتي ليه بتصدني ليه مش طيقة كلام معايا
حياة بملل:- و انت شايف ان وقفتنا كدا صح بقولك يا اخ مالك بلاش انا لان زعلي وحش اخر مرة توقفني مفهوم ولا اقول تاني
حياة كانت هتمشي مالك مسك ايديها:- صح بس حلو سليم مش كدا هزار و ضحك مانتي بتتكلمي اهو اومال عايشة في دور المحترمة البريئة ليه و
حياة ضربته كف و بصقت على وشه:- انا محترمة غصب عن اهلك و اخر مرة تتخطي حدودك و اخر مرة تقف في طريقي جتك الارف
حياة جات تمشي مالك مسك ايديها تانى:- هتندمي وعد هتندمي
حياة بعصبية و جنون:- اانت اتجننت
حمزة و سليم اخيرا نزلو
حياة:- والله العظيم يا حمزة هو الى
حمزة بشر:- خدي تاليا و على البيت يلا
حياة روحت حمزة مسك مالك من هدومه:- كنت بتقول اي بقا ما هى مش مجنونة علشان تتعصب بالطريقة دى
مالك ببرود و تمثيل:- مفيش كنت شايفها بتكلم مع حد غريب ف كنت بنبها و بعدين اختك الى بتجري ورايا
حمزة مسح على وشو و ضربو كف
مالك بجنون:- انت بتضربني علشان اختك الى كل يوم بتكلم ولد شكل
سليم هنا جن جنونه و مسك مالك ضربو هو و حمزة حمزة و سليم ضربو مالك فضلوا يضربو في لحد ما وقع على الأرض طبعا عملوا معاه الواجب و زيادة اصحابهم جوم في الاخر بعدو حمزة و سليم عن مالك بالعافية
بعد وقت في القصر
يزن:- شكلك عاملة مصيبة الوش دا بيقول كدا عملتي اي
حياة بهدوء:- بابي انا عايزة ا امثل و تاليا عايزة ترقص
يزن بهدوء :- بدانا الهبل بدري يا بنات يزن
حياة:- يعني اعملها قدامك ولا من وراك
يزن:- علشان اقتل ك و اتكلمي بادب هو حمزة اتاخر ليه مش المفروض في نفس المدرسة و نفس الفصل بقلك نص ساعة جاية هو مجاش ليه
حياة بتوتر:- مم معرفش مانت عارفو
يزن:- مكملتش يومين هنا و عاملين مصايب انا هربيكم من تاني
يزن مسك الفون بتاعه:- الو يا حمزة انت فين
يزن قام بصدمة و ....
يتبع
الحلقة -2
يا تري حمزة حصلوا اي
لحب رأي آخر
سليم و حياة
عائشة الكيلاني