رواية للحب راي اخر الفصل الاول 1 الجزء الثاني بقلم عائشة الكيلاني
سليم :- انا بحبك
حياة بابتسامة:- انا اتجوزت .. فكرك انى هفضل فكرك ولا مستنياك لحد ما اموت تو انسا انا بحب جوزي و مبسوطة معاه انا محبتكش لا زمان ولا دلوقتي كنت بالنسبة ليا مجرد لعبة .. انا بكرهك
قالتها بقسوة و كره
سليم بصلها بصدمة و جنون:- انتي بتعملي اي حياة لا متعملش فيا كدا حياة متسبنيش
حياة بابتسامة:- انت الى سبتني يا سليم
سليم واقف مصدوم و هو شايفة بتحط ايديها في ايد جوزها و مشيت تحت رجاه و صريخ
نهايه الحلم سليم وقع على الأرض :- اااه منك لله يا الى في بالي اااه يامي
قعد و ربع رجليه و بيفكر:- هى بجد ممكن تكون عملت كدا . هى نستني بجد كل يوم اقوم على نفس الكابوس هى عايزة مني اي يا تري يا حياة شكلك بقا ازاى دلوقتي وحشتني اوى يا حياتي
في مصر في قصر الدمنهوري في اوضة حياة كانت وافقة قدام المرايا بتغني و هى بتعمل شعرها ذيل حصل:- مبقش اناااا لو مرجعتش ليا بقلبك تاني هنا لو ما حلفت الثانية في بعدي سنة تررر مبقش انااا ... يااارب طالعو من دماغي لاني تعبت تعبت انا مالي بيه يكش يولع ولا يغور في داهية هو الى اختار انا متعصبة ليه خايفة عليا و في بالي ليه المفروض انه ماضي و المفروض انى كبرت هو بقا في حياتي بيهبب اي يارب طالعو من دماغي انا واقفة بكلم نفسي بسببو لا لا انا واحدة وراها مدرسة اروح البس لاني اتاخرت
حياة غيرت هدومها و خدت شنطتها و خرجت من اوضتها كان حمزة هو كمان خرج من اوضته
حمزة بصلها بمزح:- الله الله انتي بتغني لا و هادية اي الروقان دا انتي سخنة
حياة بهدوء و بتقلده:- لا اصلي حلمت بسلوى
كملت بغيظ:- هو علشان اقعد مع نفسي و اغني اعبر عن الى جوايا ابقا سخنة و بعدين يا حمزة يا حبيبي يا تواميي ايها الاخ العيظم ابوس ايدك اقنع بابي يخليني اعمل المس
مليكة كانت وافقة قدامها :- سااعة سااعة قدام المرايا و اي دا انتي رايحة مدرسة ولا رايحة حفلة بصو بقا انا عمل اكبر دماغي و اعمل فيها غبية لمو نفسكم انتوا الاتنين لاننا على اخرنا مفيش مسرح تاني ولا في تمثيل زمان كنتي صغيرة و كبرتي هاا كبرتي و اياك الى عملتيه من اسبوعين يحصل تاني مش بنتي الى تمثل تهررب من المدرسة و تروح تمثل في فيلم من ورانا احمدي ربك ان ابوكي مسافر انا مش هقولو على الى حصل بس والله العظيم يا حياة لو دا حصل تاني وحياة ربنا لمسح بكرمتك الارض و انت كمان سااامعين يلا اتفضلو على المدرسة
حياة نزلت و هى متعصبة و جنن جنونها حمزة كان هادي لان عارف عصبيت امو عاملة ازاى
عند سليم في الطيارة
الاب:- عملت الى انت عايزو هننزل مصر النهاردة يا سيدي افرح بقا
سليم بفرح :- يا بابا انا مش عارف اتعمل مع حد هنا مش عارف اعيش بحرية برضو الواحد ملوش غير بلدو و مدرسة بلدو بذمتك انت مش فرحنا اننا راجعين مصر اخيرا
الاب بابتسامة:- مبسوط طبعا فعلا معاك حق يا سليم
سليم بابتسامة:- مبسوط جدا
في مصر في المدرسة حياة قعدة في الفصل سرحانة و حزينة
بعد وقت طويل سليم اخيرا نزل مصر و حياة روحت البيت و هى ملتزمة الصمت قعدة سرحانة
حياة بحزن:- حتي الحلم دا كمان راح امي حبست حريتي للاسف مينفعش اتكلم ولا اجدل هى ليه جت تخدنا النهاردة اكيد بتشك فيا انا و امي بقينا بعدا عن بعض بقا بينا اسوار و كله بسبب ست تاليا اكيد ليتر الى قالت ليها مانا عارفها ماشي يا تاليا
بالليل حياة قعدة بتذاكر و هى مركزة خلصت مذاكرة و نامت هو دا يومها تصح تروح المدرسة تيجي تذاكر و تنام بعد يومين في المدرسة
حياة اتخبطت و الحاجة وقعت منها قالت بغضب:- مش تفتح يعمي اي قلت الذوق دى
سليم بهدوء:- اسف جدا مش قصدي انتي الى شايل الكتب على ايدك انتي في مدرسة ولا خروجه
حياة بصتله بارف سليم نزل يلم الحاجة معاه
سليم بصلها :- هو شعرك دا حقيقي
حياة مردتش شالت حاجاتها و طالعت الفصل و هى بتشتمو:- قليل الذوق واحد متخلف
سليم كان بيبص لطيفها و طالع على الفصل بتاعه الى بالصدفة حياة قعدة فيه جاه الجميع و المدرسة دخلت و بدات تشرح الدرس بعد وقت
في حوش المدرسة حياة قعدة مسكة الفون بتاعها و متعصبة كالعادة
جاه و وقف قدامها بكل برود و ابتسامة مستفزة طبعا ملحقنش ننساه سليم:- يااام التكبر والغرور يا بنتي ابتسمي اضحك اي الفقر دا
حياة قفلت الفون بغضب و قامت وقفت قدامه:- اسمع يا بتاع انت اوعي فاكرني من البنات الى بتضحك و بتصاحب و الجو دا .. و بعدين اي البرود دا انت جاي تتعلم و ... اااي لاخر مرة اقولك خليك في حالك و الا هبلغ مدير المدرسة عليك و ترفد قبل ما تبدا
حياة كانت هتمشي سليم مسك ايديها:- هو انتي فاكرة انى هبصلك انتي دا انا حاسس انى بكلم صاحبي
حياة اتسعت عينيها بصدمة و وجع بس قالت بعصبية:- اما انك سافل و حقير
حياة ضرب.ته كف قوى رن زقيته و بعدت ايديه عنه:- اوع تفكر أو تتجر تتكلم معايا تاني فاهم
حياة طالعت على الفصل بكل غضب سليم بصلها بشر :- دا انتي شيطانية .. السحنة دى شوفتها فين الصوتت و السرسعة دى مش جديد عليا ... فين ايامك يا حياة و ايام جنانك وحشتني و وحشني عصبيتك
حياة قعدت على جانب و نفخت بغضب :- روحت فين يا حمزة انت كمان اي اليوم دا
سليم كان بيرقبها من بعيد باعجاب و شعور غريب اتجه ليها تاني و قعد جانبها
حياة قامت بعصبية:- شوف اي اسمك اي احترم نفسك و الا هتشوف مني ايام سودة انت شكلك جديد ف احترم نفسك و اعرف ان هنا مش زى برا تمام
سليم بعصبية:- انتي شايفة نفسك على اي انتي لا شكل ولا اسلوب و المفروض انتي الى تحترمي نفسك و تعرفي بتتكلمي مع مين
حياة ربعت ايديها و قالت بسخرية:- سوري يا استاذ اصلي محصليش الشرف و اعرف بتكلم مع مين .. حاا متكونش شاروخان و انا معرفش بلاش تقف في وشي علشان مزعلكش ... يا سوسو
حمزة جاه اتقدم منها و قال بغضب:- حيااااة
حياة:- نهار اسود
حمزة مسكها من ايديها بغضب:- انتي واقفة عندك بتهببي اي انت مين و ازاي تسمح لنفسك انك تقف تتكم مع اختي و انتي حسابك في البيت
حياة:- حمزززة انا معملتش حاجة هو الى لزق اعمل اي
سليم الاول اتصدم لكن قال بمزح :- زى ما انتوا متغيرتوش خصوصا انت يا حمزة
حمزة باستغراب:- انت تعرفني
سليم:- اومال كونا في فصل واحد و مسرحية واحدة انا سليم الانصاري
حياة:- قولت مين ...
سليم ببرود :- سليم الانصاري كان زميلكم في المدرسة و الفصل الطفل الى كان صاحب اخوكي هو نفسه الى ضربتيه كف بس معلش عيلة صغيرة و غلطت
حياة بصتله بصدمة و ...
يتبع
لحب رأي آخر
سليم و حياة
عائشة الكيلاني