رواية الكنز المرصود الفصل السادس والعشرون 26 بقلم رشا منصور


 رواية الكنز المرصود الفصل السادس والعشرون 26 بقلم رشا منصور


#الجزءالسادس_والعشرون 


#الكنزالمرصود  


 أحلام. … 


كنت قلقانه. أوي ع أهلي ياتري لو مرجعتش. ولا معرفتش انقذ' الأميرة رجوان أعمل إيه؟؟ 


ولقيت الملك زرقان بيقولي عارفك قلقانه. لكن اطمني. اهلك ملهمش' ذ'نب. في حاجه ولهم الامان. وإنتي رغم صغر سنك إلا انك بتساعدينا. ف استحا'لة نعرضك لأي اذيe… 


أنتي في حما'يتنا. سواء علشان بتساعدينا او علشان الملك توت عنخ آمون. .. 


قولت له طمنتني.. وإنا هحاول أعمل كل اللي أقدر عليه علشان اساعد بناتك… 





الأمير العقر'ب… 


كنت واقف بتكلم مع حتحور وبوضح له سبب رجوعي.  من المغرب' من غير الملك زرقان ولا الأميرة رجوان وفجأة لقيت صافينان ظهرت قدامنا وتو'ترت. أول ما شافتني. 


قولت لها تعالي بقي أنتي كنتي مخtفيه. فين المفروض أنك سافرتي مع الأميرة رجوان ودلوقتي أنتي هنا والاميرة محجو'زة. هناك يبقي إزاي؟ ؟؟! 


جاوبيني بدل ما أخلص. عليكي… كنتي فين وهما بيخطفوا؟؟ الأميرة وليه مقولتيش لينا…. 


ردت صافينان وهى بتترعش. وقالت أنا معرفش حاجه . أنا كنت مع الأميرة رجوان لحد ما وصلنا المغرب'/. بعدها ظهروا أصحاب الأمير تركان وقالوا للاميرة ان تركان. عاوز يشوفها ومنتظر حضورها.. في جبل الجا'ن. 


فالاميرة قالت ليا روحي شوفي أصحابك ونبقي نتقابل بعد يومين عند جبال أطلس… ومشيت. 


وبعد يومين فضلت منتظرة ولفيت كل جبال.أطلس. لكن بدون نتيجه ف قررت أروح عند جبل الجا'ن. ولفيت حواليه مشوفتش حد من أصحاب الأمير تركان. 


لكن قابلت مشاط. حار'س الأمير تركان وسألته عن مكان الأمير تركان قالي أنه محبو'سs في كهف. الجا'نe من فترة وأنه شاف الأميرة رجوان وهى داخله الكهف. ومخرجتش تاني منه… 


ولما حاولت أدخل حسيت بضعف/* قو'تي. وشوفت الأميرة رجوان والاميرة ست الحسن لكن مقدرتش اخرجهم وأنا ضعيفة. خرجت بسرعه. وسافرت وجيت هنا علشان ابلغكم. باللي حصل علشان نشوف حل ننقذ*. به الأميرة.. 


رديت ع صافينان وقولتلها فعلا كلامك صحيح الكهف. يفقد'. الجنn قدراته. ولولا كدا مكنش ممكن حد يقدر يواجه. الأميرة رجوان. .. 


البشريه أحلام عرفتنا حقيقة الكهف. ده غير أنها قدرت تشوف الأميرات. وتطمنا عليهم…  


ردت صافينان وقالت والبشرية. بتعمل إيه في كهف. الجا'ن دى يعتبر طفلة مش قو'ية. كفايه علشان تنقذ/ الأميرات..


جاوبتها. ب أننا اخدناها علشان تقدر تدخل الكهف وتتعامل مع السا'حر..  وهنا رد عليا حتحور وقال… 


إذا كان صعب'. ع الجن الدخول وسهل ع البشر يبقي أنا هسا'فر. وأحضر قارورة الملك بنفسي وأنا مطمن ان المقبرة. في أمان. معاك أنت وميشا. 


 


انت بس ابعت معايا صافينان وحد من حر'اسك. وهاتلي ملابس بشريه تناسب هذا العصرe ويوصلوني عند الملك زرقان ….


وأنا هدخل مع أحلام الكهف. ونحاول ننقذ/ الأميرات وأخذ القارورة في نفس الوقت وأنتي يا صافينان احضري ملابس واغراض. للاميراتe أكيد هما محتاجين لها… 


رديت ع حتحور وقولت له اطمن أنا هحمي'. بعمري. 


كنوزe الملك توت عنخ آمون والتا'بوت. 


وأمرت أحد حر'اسي. بمرافقة حتحور الي الملك زرقان.. 


مشاط…. 


بعد خروج صافينان من الكهف. وهى بتبكي وصممت. تسافر ومشيت من غير ما تقولي هنتقابل تاني امتي. . 


أصبحت في حيرة. لو رجعت الشام. وقابلت حد هناك هيسالوني عن الامير تركان لأني حا'رسهe الشخصي. ولو قولت لهم إني عارف بحدوث' حرrب ورغم كدا سافرت هكون مثل الجند'ي. الهاrرب. من المعر/كة وأكيد فيها اعداميs ..  


علشان كدا قررت أفضل بالقرب من جبل الجا'ن أتابع اللي بيحصل ويمكن صافينان ترجع وأعرف منها هنبدا نتدخل أمتي من غير ما يكون في خطرr. علينا… 


المشكلة ان صافينان رفضت' تماما تعرفني مين هو صاحب اللعبه دى كلها … 


وفضلت منتظر فترة طويلة لحد ما شعرت بقدوم الجا'ن دخلت بسرعة استخبي* في الكهف….. 


 سليمان باشا….. 


روحت الشركة ولما سألت عن فهمي عرفت أنه بقالوا يومين مجاش.  يعني من لحظه رجوعي الفيلا واحتفالي مع شاكر وانشغلت بعدها مع شركة الديكور ومع محفوظ. ناظر المزرعة علشان تعبئة القطن' بشكل سليم/ وتوصليه للمخازن لحين موعد تصديره. للخارج…. 


اتصلت ع فهمي لكن رقمه مكنش بيدي اى حاجه … يمكن غير رقم موبايله او يمكن راح ينفذ' طلب الشيخ سمعان. 


كان عندى فضول أعرف لكن مكنش فارق معايا حتى لو حصل ع الكنزz كله .. أنا حياتي ابني بالدنيا وما فيها .. 


طلبت من أحد أفراد الأمن الذهاب إلي بيت الشيخ سمعان وخصوصا ان موبايله بيديني أنه خارج الخدمة.. 


وفعلا راح البيت وقالي حاجه غريبه جداا لدرجه أني طلبت منه يكلمني فيديو كول علشان أصدق!!!


أول ما كلمني رجل الأمن. اتفاجئت. ان بيت الشيخ سمعان اللي كان ع شكل فيلا من الخارج أصبح رماد. نتيجه 


حر'يقe اشتعل بكل المنزل وحتى الشجر تحول للون الأسود…  


  ولما سأل رجل الأمن. الناس اللي من سكان المنطقه قالوا له أنهم بالليل اكتشفوا الحر'يق. واتصلوا بالمطافي. والبو'ليس. لكن المطافي.  مقدرتش تخمد/ الحريق وظل هكذا ليلة كامله وطفي. لوحده وعند دخول البو'ليس. لم يجدوا أحد وأنهم اعتقدوا ان الحر'يق. نتيجه ماس.كهربائيe.. 


لكن الناس متأكدة ان العفا'ريت. هى اللي عملت كداااا. 


اتصدمت من اللي شوفته وسمعته. وطلب من رجل الامنe الذهاب إلي فهمي البيت.. ويسأل عن سبب غيابه. 


وفضلت قلقان. وخا'يف. في نفس الوقت. واتصل بيا رجل الأمنe وقالي ان زوجة فهمي عاوزة تكلمني وأول ما كلمتها قالتلي أنها سمعت فهمي بيطلب رجالة واتفق معاهم ع قtل. واحد اسمه سمعان بس بعد خروجه من البيت… 


ولما سألته قالي متدخليش وأنه هيبات بره ومن بعد ما خرج بكام ساعه بتصل عليه لحد دلوقتي مافيش نتيجه. ومش عارفه أعمل إيه. . ياريت لو تعرف حاجه تقولي..


 


قولت لها أنا لسه عارف أنه مجاش الشركه من يومين وباعت اسأل عنه بس هحاول أشوف أصحابه في الشركة يمكن يكونوا عارفين حاجه…. 


وبعد ما قفلت معاها . بقيت محتار معقوله فهمي سلط*' الرجاله اللي معاه يحرrقوا. بيت الشيخ سمعان ويقtلوه؟؟؟ طب لو ده حصل هو فين دلوقتي . يكون الرجاله اللي معاه طمعوا. فيه وقتtلوا. هو كمان…. 


 




الأمير سلسال.. 


بعد ما اتفقت. مع الملك برشان ع الإجتماع. مع الملك زرقان قررت يكون الإجتماع فوق قمة جبل الجا'ن واخدت الملك برشان عند قمة الجبل. ورجعت للملك زرقان واخدته عند الملك برشان وبعد التحية قدمت نفسي ع اني واسطة خير لوقف. الحرrب


 وهنا قال الملك برشان ان أبنه ملوش يد في خطف. الأميرة رجوان وأنه بيحاول يكشف عن الخا'ىن.. 


رد عليه الملك زرقان وقال له ابنك الأمير تركان محجوز* في كهف الجبل. هو كمان مخطو'ف. وصعبb دخولنا الكهف. وخصوصا أنه في سا'حر. وكمان بنفقد. قواتناe وقدراتنا لو دخلنا الكهف… 


ولذلك هما محتاجين ل حيلة لمعرفة مين هو الخائن. وايه الهدف. من الحرrب… 


وفجأة ظهر أحد الحر'اس وقال للملك زرقان ان حتحور ومعاه صافينان حضروا وهو عنده كلام مهم. يمكن يكون فيه حل للمشكلة… 


وهنا قال له الملك زرقان ابعت احضرهم حالا ومعاه أحلام. 


حتحور…. 


ذهبت مع صافينان وأحلام واحد الحر'اس إلى الملك زرقان وتعرفت ع الملك برشان و طبعا كنت عارف سلسال لكن عملت نفسي أول مرة أشوفه.. 


وقولت لهم إذا كان صعب دخول الجا'ن الكهف. هيكون سهل دخولي ومعايا أحلام. منها أحضر القارورة ومنها هشوف الكهف وكيفيه اختر/اقه. والاطمنان ع الأمراء.. 


رد عليا الملك برشان والملك زرقان بالموافقة بس طلبوا التفاهم مع السا'حرr للوصول لحل… 


 وأول ما شاف الملك زرقان صافينان وصيفة الأميرة رجوان . قال لها خيا'نتك. هتدفعي حياتك. ثمنا لها.. 


  قولت له متظلمهاش' يا جلالة. الملك هى طلعت متعرفشي اى حاجه وعاوزة تساعد فعلا الأميرة رجوان. وهى هتنتظرني عند مدخل الكهف. واول ما إحصل ع القارورة هعطيها لها. وهي هتوصلها لكم. 


وأنا هدخل الكهف مرة أخري وهتواصل لحل مع السا'حرr ويلا أنتم من هنا وأنا وأحلام هدخل الكهف….  


وأول ما دخلت الكهف وقابلت السا'حر قولت له عاوز الأمانة اللي عندك … وسألني السا'حر أنت مين؟؟؟ 


رديت وقولت أنا ابقي صاحب اللعبة!!! 🤫🤗 


يتبع. …. 


بقلم      #رشامنصور


          الفصل السابع والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×