رواية الكنز المرصود الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رشا منصور


 رواية الكنز المرصود الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رشا منصور


#الجزءالسابع_والعشرون


#الكنزالمرصود  


احلام. …. 


كنت قاعدة مع أبناء الملك زرقان وظهر الحار'س قدامنا فجأة وقال الملك زرقان يريدك عند الكهف. قولت له ليه … 


قال لا أعلم ولكني أنفذ الأوامر فقط… 


روحت معاه وأنا قلقانه. وطار بيا ووصلت عند قمة. الجبل ولقيت حتحور وصافينان وسلسال واحد تاني معاهم.


والملك زرقان قالي يا أحلام هتدخلي مع حتحور الكهف. وهو هيتصرف. بس لو أحتاج اى مساعدة أكيد أنتي مش هتتأخري. وتساعديه.


               . قولت له أكيد يا جلالة الملك…. 


وقال لهم حتحور اختفواe انتوا ونزلنا انا وحتحورعند باب الكهف. وأنا بفكر أقول للسا'حرr ايه؟؟؟. 


لقيت حتحور بيقولي. أوعي تخا'في. أنا عمري ما اعرضكa لأي خطرr. اطمني محدش هيعملك حاجه.. 


قولت له بالنسبة للراجل اللي في الكهف. مش خا'يفه.  منه بالعكس. ده طيب أنا خا'يفه ألاقي حد غيره.. 


بصلي. . وسكت ودخلنا الكهف وأول ما شوفت نفس الراجل وقفت أفكر في حيلة.  جديدة لكن لقيت حتحور بيقول له. 


السلام والتحية للرجل الأمينe أنا جيت اخد الامانه/. اللي عندك ؟؟؟ استغر'بت كلامه امانه ايه؟ وهو يعرفه منين؟ 


ورد السا'حر عليه وقال من أنت؟ ؟؟ 


رد حتحور وقال أنه صاحب اللعبه وهنا أبتسم السا'حر. 


وقال له أخيرا رأيتك لقد تأخرت ولكن اطمن كل ما طلبته تم تنفيذه'. وبصلي وقالي يبقي أنتي جيتي المرة اللي فاتت علشان تتاكدي إذا كان اللي أمر به اتنفذ* ولا لاء… 


وقفت متنحه. له ومعنديش اى كلام أقوله. أنا مش مستو'عبه. إيه اللي بيحصل !! بقي حتحور يعمل كدا مع اللي بيحموا*. كنوز/ الملك من سنين.. طب ليه ؟؟ 


ودخل السا'حر او الراجل. اللي مش عارفه هو مين أصلا وأنا فضلت باصه ل حتحور. ومش طيقاهe. 


ولقيت حتحور بيقولي مش عاوزك تنطقي بحرف واحد من اللي سمعتيه.. فاهمه 😕


قولت له إيه هتحجز'ني. أنا كمان . عادي ما انت عملت كدا مع اللي بيحمو'ك. وطلعت ندل* وخا'ىن.معاهم.


يبقي هتيجي عندي وهتطلع كويس.. خسارةe كنت واخده عنك فكرة كويسه.  افتكرتك إنسان وفي. ومخلص.😔


رجع السا'حر ومعاه بتاعه زى فازه كدا ومرسوم عليها ومقفوله ب غطاء. يشبه مفتاح الحياة.. اللي ع طول حتحور ماسكه… 


وبصلي حتحور وقالي استنى هنا وخرج وبعد دقائق دخل من غير الفازه. … 


وقال ل السا'حر خرج. الأميرة رجوان لوحدها والأمير تركان وهاتهم هنا….. 


قولت له ده انت مش فارق معاك أنها تعرف. خيا'نتك. .. 


واول ما خرجت الأميرة رجوان وشافت حتحور جريت عليه وتقول. له أنت خرجت من المقبرة علشاني. علشان تنقذ'ني. 


أنا مش عارفة أشكرك ازاى وأنتي يا أحلام إنسانة رائعة . أول ما أخرج هحقق. لكي اى حاجه نفسك فيها…




 


قولت لها إنتي بنت أصول وتستاهلي كل خير مش زى ناس تانية نا'كرة. للجميل… 


ودخل علينا السا'حر ومعاه الأمير تركان اللي أول ما شاف. الأميرة رجوان قال لها


 أنتي كويسة. في حد عاملك حاجه. أكيد هما اللي جا'بوكي. هنا أنا مش هر'حمهم. وبص للسا'حر وقال له. ولا هر'حمك أنت كمان. 


وهنا رد حتحور وقال للسا'حر أدخل أنت دلوقتي وانتظرني. 


حتحور…. 


كنت مبسوط من كلام أحلام لما وصفتني بالمخلص والوفي بس اضا'يقت من نظرتها ليا وأول ما اجتمعنا مع الأميرة رجوان والأمير تركان قولت لهم تعالوا كلكم اقعدوا وأنا هعرفكم كل حاجه بس محدش يقا'طع. كلامي… 


وابتديت الكلام  وقولت من سنين يا أميرة وأنا بلاحظ كل فترة تحتفيt. صافينان الوصيفه بتاعتك. كذا يوم مع أنك مش بتستغني. عنها ابداا 


وأول ما تظهر تخديها وتختفي. عني حوالى نص ساعه وترجعي. تاني وعيونك مليانه بالدموع. 


كان الفضولe هيقtلني. وكل ما أسألك تقولي أمور شخصية.. بتحرجe واسكت لحد من شهرين  اختفتt صافينان كالعادة لكن المرة دى رجعت وهى حز'ينه 


وتعمدت. أخرج بره المقبرة. واشارت. لها ولما سألتها فضلت تبكي وحكت لي عن حبيبها مشاط. وأنه زهق وتعبr ومدى لها مهلة. كام شهر إلا يتزوجها. او يتركها للأبد.؟؟؟


وقالت ليا أنها تعيسة*. مثلك وقالت لي إنك تحبي الأمير تركان وكل فترة تخليها. تسافر. للاطمئنان ع الأمير دون ان يعرف احد…


 وفهمت منها ان الأمير تركان هو كمان بيتعذ'ب. بحبك. 


بصراحة. قررت أشوف حل سريع. يجمعكم سوياااا علشان كدا فكرت في احياء الملك توت عنخ آمون. ل إنهاء كل شئ هو يتزوج أحلام وانتى تتزوجي الأمير تركان وأنا أتزوج زهور.. ونصبح كلنا سعداء.


واستغليت. ان قارورة القلب معايا ومحدش يعرف عنها حاجه 


وطلبت من صافينان حضورها هنا بعد ما عرفت منها حقيقه الكهف. وطلبت منها تطلب. من حبيبها مشاط. إنه يطلب مساعدة أصدقاء الأمير تركان واستد'راجه لداخل الكهف. 


وطلبت منها كمان أنها تقولك سافري تجيبي القارورة وأهو تشوفي الأمير تركان من غير ما حد يعرف حاجه. 


وأكدت ع صافينان أنها متقولش نهائي ان أنا صاحب الفكرة 


لكن مشاط اتجنن. وقرر يعمل خطةe تانيه.. 


خا'ف. بعد ما تتقا'بلوا هنا كل واحد يرجع مكانه ويفضل هو وصافينان بدون زواج.. علشان كدا قرر يفهم عشيرتك وعشيرة الأمير تركان إنك مخطو'فة. والأمير متهمe بخطفك. علشان العشيرتين. يحضروا كلهم ونعلن زواجكم. امام الجميع…. 


بس الموضوع كبر أوى وكانت هتحصل حرrب. بين العشائر.  علشان كدا قررت أحضر بنفسي واخد القارورة واحكي لكم كل حاجه … ونشوف حل 


ودلوقتي يا أميرة مستعدة تتزوجى من الأمير تركان. … 


ولسه الأميرة رجوان هتنطق لقيت أحلام بتتنطط. وتقول يعني انت طلعت كويس هيييييييييه ألف مبروك يا عروسة وفضلت تصقف.e وتغني والاميرة رجوان والأمير تركان بيضحكواا … 


وبعدها قال الأمير تركان طب دلوقتي هتمنع. حدوثe 


الحرrب. ازاى دول لو عرفوا أنك وراء كل ده ممكن يو'لعوا. فيك ؟؟؟ 


قولت له ده سرr بينا إحنا وبس وهقولكم هعمل إيه بس الأول أنادي للشيخ عبدالرحمن… 






ودخل السا'حر او الشيخ عبدالرحمن وقولت له ……  


الملك زرقان…. 


بعد ما بعدنا أنارشامنصور والملك برشان والحر'س وقفنا بعيد نتابع مين اللي هيخرج من الكهف. وشوفنا بعد شويه خروج حتحور ومعاه القارورة واخدتها صافينان وطارت…  


قولت ل برشان هايل حتحور قدر يحصل ع القارورة وده معناه أنه تواصل لاتفاق مع السا'حرr او ان محدش موجود بالداخل أصلا وفي الحالتين أكيد هيقدر ينقذ/' أولادنا.. 


رد الملك برشان وقال أنا زعلان. علشان بعد كل السنين دى في حد بيلعب. بينا وعاوزنا نحاrرب. بعض.. ده إحنا كنا مقربين جدا ولولا التزامكم. بحرا'سة. المقبرة. كان زمان بقي عندنا أحفاد كتير… 


قولت له المهم دلوقتي نطمن ع الأولاد ونمسك الخا'ىن. بعدها كل حاجه تتعوض… 


وبعد أكتر من ساعه خرج حتحور وأحلام ووقفوا أمام الكهف.. 


قولت ل برشان يلا بينا نعرف إيه اللي حصل ل أولادنا. 


وبعد وصولنا لقيت حتحور بيقولي ان السا'حر طالب منكم ……. 😲😲😲 لا لا استحا'لة.. 


الأمير سلسال. .  


كنت وقف مع الملك برشان والملك زرقان كواسطة. خير لمنع الحرrب وفجأة حضر حتحور. ومن أول ما شوفته وأنا شا'كك. فيه.. .. 


أيوة مافيش غيره هو يعرف صافينان وأكيد طول السنين دى قدر يعرف حقيقه حب الأميرة رجوان والأمير تركان وأكيد له مصلحة' 


لكن أيه هى…. وفضلت واقف بالقرب من الكهف. لكن مقدرتش أسمع ايه اللي بيحصل بالداخل وأول ما خرج حتحور والبشريه أحلام. .


قربت من حتحور وقولت له أنا عارف من البدايه أنه أنت مفتاح اللغز…. 


لقيته بصلي وقال ما أنا كمان عارف إنك. …..😲 .


يتبع…. 


تفتكروا حتحور يعرف إيه عن الأمير سلسال؟ ؟؟؟ . 


بقلم   #رشامنصور


          الفصل الثامن والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا   

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×