رواية فلانتيمو الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله


 رواية فلانتيمو الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله


#فلانتيمو

#للكاتب_عادل_عبد_الله


الحلقة  ٥


معتز : وليه يوم الخميس بالتحديد ؟!!

تامر : ماهو ده اللي لفت انتباهي ، وبعدين كان عندي فضول اني اشوف قريبتها اللي بتجيلها كل يوم خميس وتبات عندها ، كنت عايز اعرف هي ست كبيرة ولا شابة صغيرة .

معتز : ولقبتها ايه ؟ كبيرة ولا صغيرة ؟

تامر : لقيتها راجل .

معتز : ايييييييه !!!!!





تامر : زي ما بقولك كده !! راقبتها لحد ما شوفت راجل في اواخر الخمسين او يمكن عنده ستين سنة طلع ودخل الشقة عندها ومخرجش تاني الا تاني يوم الصبح .

معتز : وعملت ايه ؟؟ يمكن يكون باباها ؟

تامر : فضلت طول الليل افكر في كل الاحتمالات ، قولت يمكن باباها و مش مسافر وعنده ظروف علشان كده مش عايزة تعرفني بيه ، و فكرت انه يكون عش.يقها لكن ازاي وهي بتحبني جدا !! ايه اللي يخليها تعرف راجل تاني خصوصا انه كبير في السن !!!!!

معتز : و قدرت تفضل قاعد مراقبها وانت شاكك فيها بالشكل ده طول الليل ؟

تامر : ايوه ، كنت خا.يف يكون باباها واتسبب انا في مشكلة لها ، وقعدت مستني لما خرج الصبح و مش دخلت الشغل في اليوم ده ، لكن روحتلها وكانت المفاجأة لما شوفتها لابسة كأنها عروسة في ليلة فرحها وواضح عليها ان الراجل ده عشي.قها مش ابوها !!!

معتز : وبعدين ؟؟

تامر : مسكت.ها من .شعر.ها وقولتلها لازم تقوليلي مين الراجل ده وكان بيعمل ايه طول الليل وليه كدبتي عليا ، فضلت تبكي وساكتة ، لكن كنت حاسس بنا.ر في قلبي وكنت بضر.بها وانا مش حاسس لحد ما قالتلي كفاية انا هقولك علي كل حاجة وبدأت تحكي حكايتها الحقيقية .

معتز : هو الكلام اللي قالته في الاول كان كدب ؟؟

تامر : ايوه ، البنت كانت من اسرة متوسطة وكانت بتشتغل في شركة من شركات الرجل ده و لما شافها وعجبته اتجوزها عرفي في السر علشان وضعه ومركزه و اسرته ، وطبعا بيكون في بيته طوال الاسبوع وبيبات عندها يوم الخميس بس من كل اسبوع ، و طبعا كان بيديها فلوس ملهاش حصر علشان كده كانت بتصرف ببذ.خ ومش هاممها .

معتز : وازاي تتجوزك انت كمان وهي متجوزة ؟؟!!

تامر : علشان حبيتني فكانت عايزة تجمع بين الحب معايا والفلوس والحياة المرفهة معاه وعلشان تأمن نفسها شرطت ان الجواز يكون عرفي والعقدين معاها .

معتز : بقي البنت الجميلة دي يطلع منها كل ده ؟؟!!!

تامر : شوفت يا ميزو !!! ودي كانت من اكبر اسباب فقداني الثقة فيهم كلهم بصفة عامة .

معتز : مش كلهم يا تيمو ، لكن الصراحة في دي تحديدا معاك حق ، وبعدين عملت ايه ؟؟

تامر : رغم اني كنت حبتها فعلا لكن سيبتها وقعدت اكتر من شهر اروح الشركة و كانت بردو بتنزل في نفس الميعاد علشان تشوفني زي الاول لكن انا مقدرتش اقاوم واضطريت اسيب الشغل بردو .

معتز : تاني مرة تسيب شغلك بسبب علاقاتك العاطفية !! كمل يا روميو .

تامر : بطل تريقة ، فاهم .

معتز : مش بتريق ، خلاص متزعلش بقي ، كمل .

تامر : لما امي عرفت اني سيبت الشغل زعلت معايا وانا اعصابي كانت متو.ترة و حز.ين من اللي حصل ، وحصلت مشادة بيني وبين امي وسيبت البيت كمان ومشيت .

معتز : ايوه ، اعصابي كانت متو.ترة جدا وقولت فرصة اقعد في اي مكان بعيد عن جو البيت والشغل لحد ما اعصابي تهدا واشوف شغل وابقي ارجع البيت .

معتز " يضحك " : طول عمرك افكارك مجنو.نة .

تامر : نزلت من البيت ومشيت وانا مش عارف اروح فين ولا اعمل ايه ؟؟ لغاية ما تعبت من المشي وقعدت علي قهوة اشرب شاي وارتاح ، وانا قاعد جاتني فكرة اني اسأل علي شقة مفروشة اقعد فيها ، وفعلا سألت اللي شغال في القهوة علي شقة مفروشة ايجار قالي موجودة .

معتز : وبعدين ؟

تامر : قالي اقعد نص ساعة يا استاذ  وانا اروح معاك واخليك تشوفها بنفسك  وان شاء الله تعجبك ، قعدت شوية وكل شوية الاحظ ان الراجل بيبص لي واول ما عيني تيجي في عينه يعمل نفسه مش مركز معايا !!

معتز : ايه ده !!! ماله الراجل ده ؟؟

تامر : بعدها قالي تعالي يا استاذ افرجك عليها ، واخدني ومشينا شوية وقعدنا نتكلم وسألني علي اسمي و قالي البيت اللي هتسكن فيه بيت محترم ومش بيسكنوا الا الناس المحترمين اللي زيي ، وقعدنا نتكلم لحد ما وصلنا لبيت و طلعنا ورن جرس باب وفتحت أمرأة في اواخر التلاتينات قالها الاستاذ تامر عايز يسكن الشقة اللي فوق ، قالتلي : اهلا وسهلا يا استاذ .

ابتسمت وقولتلها : اهلا بيكي .





المرأة : ان شاء الله هتعجبك وتكون مبسوط اوي ولفت بجسمها ومشيت خطوتين وجابت مفتاح وادته للراجل وقالتله  : خد المفتاح يا سلطان اهو واطلعوا اتفرجوا علي الشقة وانا اطلع وراكوا .

معتز " بابتسامة ما.كرة " : هي كان قصدها ايه اللي هتعجبك ؟؟

تامر " يضحك " : هتعرف دلوقتي .

معتز : مش عارف ليه يا تيمو حاسس ان فيه حاجة غريبة هتحصل في البيت ده !!

تامر " يضحك " : حاجااات وحياتك .

معتز : يخر.بيتك !! كمل كمل يا تيمو .

تامر : طلعت انا والرجل اللي اسمه سلطان وفتحنا الشقة وبدأت اتفرج عليها و فعلا كانت حلوة و نضيفة وبصراحة عجبتني .

معتز " يضحك عاليا " : هي ايه ؟؟

تامر : الشقة يا صا.يع .

معتز : ماشي يا تيمو ، كمل .

تامر : وسلطان فضل يقولي ان الشقة حلوة وهواها حلو وبيدخلها الشمس والهواء و فهمت انه بيحببني في الشقة علشان اوافق عليها ، وبعد ربع ساعة طلعت صاحبة الشقة اللي عرفت بعد كده ان اسمها جيهان وكانت معها بناتها الثلاثة ، مظهر جيهان دي كان غريب شوية .

معتز : غريب ازاي ؟؟

تامر : يعني كانت طالعة لابسة عباية خليجي رغم انها في البيت مخرجتش .

معتز : يمكن مكسوفة علشان انت راجل غريب ؟

تامر : مكسوفة ازاي وكانت عاملة ميكاب والحجاب شعرها نصه باين منه وصبغاه احمر وعينيها بتغمز بيها وحواجبها طالعة نازلة !!!

معتز : ده انت ركزت في كل حاجة فيها يا تيمو ؟؟

تامر : يا ابني من غير ما تركز هتلاقي نفسك ملاحظ كل حاجة وواضحة اوي .

معتز : وسلطان كان بيعمل ايه في الوقت ده ؟؟

تامر : سلطان كان بيتظاهر انه مش واخد باله او يمكن متعود علي كده ، فهمت بخبرتي اللي بدأت تزيد بالتجارب ان الست دي مش تمام فقولت اتجاهلها و شيلت عيني من عليها وبصيت علي بناتها .

معتز : بناتها كبار ولا صغيرين ؟

تامر : الكبيرة عندها ١٦ سنة و بنت عندها ١٢ سنة والصغير ٧ سنين .

معتز : طيب انجز يا عم تامر وقولي عملت علاقة مع جيهان ولا بنتها ولا عملت ايه في البيت ده ؟

تامر : بقي كده يا معتز !! طيب انا مش هحكي حاجة ،شوف مين هيحكيلك .

معتز : خلاص معلش معلش ، حقك عليا ، احكي بقي .

تامر : اتفقنا علي الايجار وكل حاجة ودفعت الفلوس ، و جيهان تقريبا حسيت انها مش عجباني علشان كده تاني يوم الصبح لقيت جرس الباب بيرن ولما فتحت شوفت بنتها مطلعة ليا فطار وعاملة ميكاب كتير ولابسة بلوزة شبة مفتوحة و كل حاجة باينة !!!

               

                الفصل السادس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا  

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×