رواية صرخة روح (كاملة جميع الفصول) بقلم جمال المصري
بسم القوي العزيز بسم الرحمن الرحيم
#صرخة_روح
#الحلقه_الاولي
[ القصه دي بتناقش قضيه بتحصل في مجتمعات كتيره واتمنا تنال اعجابكم ]
(روح فتاه علي خلق ودين قمة في الجمال والاحترام وبعد رجوعها من اخر امتحان من اخر سنه في كلية تجاره بتدخل البيت وهي في قمة سعادتها )
فاطمه ......... حمدلله بسلامه ياروح عملتي ايه في الامتحان
روح .......... الحمد لله يا ماما ما سبتش سؤال واحد جوبت علي كل الاسئله
فاطمه ........ ربنا يوفقك يا بنتي غيري لبسك وتعالي باباكي عايزك
روح ........ حاضر يا ماما
محمود .......... روح فين يا فاطمه
فاطمه .......... هتغير لبسها وتيجي
روح ........ السلام عليكم
محمود ........ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
روح ......... حضرتك عايزني يا بابا
محمود ........... ايوه يا بنتي انتي خلاص الجامعه وبصراحه البنات الي في سنك اتجوزه من سنين ومعاهم اولاد وعادل اتقدملك تاني وانا وفقت
روح ......... وفقت ازي يا بابا مش هو ده عادل الي انت قولت عليه انو ابن امو وانو صايع ازي وافقت بالوقت
محمود ........ ربنا كرمه وسافر وعمل قرشين كويسين وانا عايز ايه غير اني اطمن عليكي
روح ........ ده جاهل يا بابا ازي هنفهم بعض
محمود ....... هو انتي عشان دخلتي الجامعه هتتريقي علي خلق ربنا
روح ........ لا يا بابا بس ده شخصيتو وحشه
محمود .......... الكلام خلص ياروح انا اديتو كلمه والجواز الاسبوع الي جاي فاطمه شوفي ايه الي ناقص في الجهاز عشان نجيبه
فاطمه ......... حاضر يا محمود
روح ....... دخلت اوضتها وهي بتبكي
فاطمه ........ في ايه ياروح مالك
روح ......... يعني انتي مش عارفه مالي يا ماما ازي ترموني الرميه دي
فاطمه ........ الجواز ستره يا بنتي وظل راجل ولا ظل حيطه
روح ......... انتو كده بدمرو حياتي
فاطمه ........ هي ام الجامعه دي الي بوظت دماغك الموضوع ده اتقفل ومش عايزه اسمع كلام تاني فاهمه ولا يكون في حد لف دماغك
روح ....... لف دماغي ليه انا طفله قدامك بس من حقي اختار شريك حياتي
فاطمه ...... الله الله وتحبي وكده انتي اتجننتي وعايزه تفضحينا
روح ......... افضحكم ده حقي الي الدين والعرف ادهوني انا مش هسمحكم طول عمري
فاطمه ........ الكلام خلص ابوكي يعرف مصلحتك اكتر منك
.....روح لم تجد نتيجه من الكلام ومع الضغط استسلمت لقدرها وهي تره احلامها تضيع اما اعينها ولا تستطيع الدفاع عن ابسط حقوقها وهو اختيار شريك حياتها ومرت الايام وتزوجت روح واول ما دخلت البيت .......
عادل ........ البيت ليه نظام هنا وست البيت هي امي الحاجه فتحيه بوسي ايديها
روح ........ بصت له وبصت لي فتحيه وقالت في نفسها ما هي خلاص بقيت زي امي ومسكت ايديها وبستها
فتحيه ....... ايوه كده شكلي هحبك مش عايزكي تعملي اي حاجه غير بي اذني فاهم يا روح
روح ....... حاضر يا ماما
فتحيه ....... يلا علي اوضتكم
عادل ........ اتفضلي يا عروسه برجلك اليمين
روح ......... دخلت وزي ما تكون بتدخل سجن بس عشان متدينه قرارت انها تراعي ربنا فيه وعدا شهرين وتعبت روح وراحت كشفت
الدكتوره ........ مبروك يا روح انتي حامل
روح ......... الله يبارك فيكي يا دكتوه
عادل ......... ولد يا دكتوره صح
الدكتوره ........ لسا بدري علي الكلام ده وبعدين كل الي يجيبو ربنا كويس
فتحيه ........ لا هو ولد انا ابني مش هيخلف غير ولاد
الدكتوره ........ ايه كلام المتخلفين ده اتقي الله يا ست انتي هو ابنك الي بيجب ولا ربنا اتفضلو لو سمحتو بره عايزه المريضه لوحدها
فتحيه ....... ماشي يا دكتوره وطلعو بره
الدكتوره ....... ما تهتميش بكلامهم يا بنتي الي يجيبو ربنا كلو كويس
روح ....... اكيد يا دكتوره ده فضل ونعمه وما تخديش علي كلامهم
الدكتوره ....... ربنا يحفظك يا بنتي هتاخدي العلاج ده وتجيني كل شهر
روح ......... حاضر يا دكتوره بعد اذنك
عادل ........ براحه يا ام الود
.... ولمدت شهرين واكتر و روح عايشه في دلع ورفهيه ومش بيخلوها تعمل حاجه في البيت لحد ما راحو ميعاده الكشف عشان يعرفو نوع الجنين ......
الدكتوره ....... بنوته وصحتها حلو
عادل ........ انتي بتقولي ايه
فتحيه ......... اتاكدي يا دكتوره
الدكتوره ....... بقولكم بنت
روح .......كانت مبسوطه اووي
.....وعادل وامو كانو زي ما يكون حد ميت عندهم وفضلو سكتين لحد ما وصلو البيت ......
فتحيه ........ انتي رايحه فين
روح ....... رايحه اوضي يا ماما
فتحيه ........ اوضك ايه يا ام البت عايزاكي تقلبي البيت كلو عايزه بيبرق فاهمه
.....روح فهمت انها هتعيش العذاب الوان وشهر بظبط وتجوز وحده غيرها وكانت عايشه زي الخدمه وكل ما تكلم باباها وامها يقولولها استحملي احسن ما تبقي مطلقه وظل راجل ولا ظل حيطه .......
عادل .......... يا امل انا الكلمه هنا لي امي فاهمه
امل ........ لا يا حبيبي انا طلبتي تجيني بدل ما قول لي بابا وانت عارفه ممكن يعمل ايه
فتحيه ........ وحنا نقدري ما انا زي مامتك يا امل
امل ......... ماشي يا حماتي يلا يا عريس الغفله مش كفايه اني اتجوزتك علي ضره
روح ....... مبروك يا امل
امل ....... هي دي ام البنت الله يبارك فيكي وياريت تجهزي الاكل بسرعه
روح ....... بتقولي ايه
فتحيه ....... انتي ما سمعتيش
روح ........... سمعت يا ماما حاضر
امل ......... بتضحك لا شكلك عرفتي تروضيها يا حماتي يلا يا بعلي
روح ......... دخلت المطبخ بتبكي وجاهزت الاكل وفضلت لحد يوم ولدتها وهي متمرمطه في البيت واوامر من فتحيه وامل وعادل لحد ما في يوم قامت من النوم وهي بتصرخ
امل ...... ايه الصداع ده علي الصبح قوم شوف المنحوسه دي مالها
عادل ....... نامي وسيبك منها
فتحيه ...... في ايه بطلي صريخ
روح ........شكلي هولد بالوقت
فتحيه ........ طاب كويس بس مش عايزه اسمع صوتك يا منحوسه
روح ........ اتصدمت
(خالتة روح كانت ساكنه جنبها وسمعت صوت روح وجات جري)
ليلي ........ بتخبط علي الباب
فتحيه ....... مين الي هيجي من الفجر كده وفتحت
ليلي ....... هي روح بتصرخ ليه
فتحيه ....... شكلها هتجبلنا النحس النهارده
ليلي ........ نحس لما ياخدك يا مره يا ......... ودقتها ودخلت
روح ........ هموت يا خالتي
ليلي ........ ان شاء الله هما الي يموته
فتحيه ...... انا محترماكي عشان انتي في بيتي
ليلي ........ انتي تعرفي ايه عن الاحترام ده انتي يا هوديه
امل ...... مين انتي عشان تدخلي هنا
ليلي ...... انا خالتها يا بنت رد السجون غوري من وشي
روح ...... مش قادره يا خالتو
ليلي ........ طلبت الاسعاف ونقلو روح علي المستشفي
فاطمه ....... طمنيني يا ليلي
ليلي ....... اطمنك يا مفتريه منك لله انتي وجوزك
محمود ....... فيه ايه يا ليلي
ليلي ....... البنت كانت بتموت وكلهم سيبينها دي جوازه تجوزهالها حسابنا بعد ما تقوم بسلامه
الدكتوره ........ بسم الله ما شاء الله بنت زي القمر
ليلي ....... بسم الله الرحمن الرحيم قمر زي امها واذنة في ودنها
إلي اللقاء في الحلقه الثانيه
#عباد_الله_اذكره_الله