رواية اين اشلائي الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور


 رواية اين اشلائي الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور


#الجزءالرابع 


#أين_أشلائي  


روح أيه. .. 


ظهرت ل سمير وابتديت أحكي له ع اللي حصل يمكن يقدر يساعدنا في كشف. الحقيقةe… وقولت له الأتي. .


أنا أيه ولسه صحفيه في بدايه الطريق وفي يوم اتصل عليا المهندس أحمد خطيبي وابن خالتي في نفس الوقت وكان عارف اني نفسي في فرصة أتعرف بها للناس واشتهر واكون ناجحة في شغلي… 






ولقيته قالي تعالي حالا عندي لكي سبق صحفي. وفرحت أوى ومن غير ما أعرف حقيقه الخبر جيت ل أحمد هنا في الموقع كان خلص شغله وكل العمال مشيت واخدني وروحنا ع المستشفي وعرفني ع رجل. الأمنe 


وقالوا دى خطيبتي اللي قولتلك عليها .. خليها تدخل وأنا تحت أمرك .. وقتها عيني وقعت ع … 


معقوله دى هي هويدا صاحبتي كانت معايا في مدرسة الإعدادى .. ناديت عليها وجاتلي وكنت فرحانه أوى أني شوفتها وطلبت من رجل. الأمنe أنه يدخلني وعرفت منها أنها بتشتغل عند فنانه ( ممثلة سينما ) 


وجت المستشفي مع الفنانه علشان هتعمل فحص شامل قبل ما تعمل عملية التجميل.. لأنها داخله فيلم جديد ومحتاجه تخس. شويه وتصغر شكلها… 


وطلبت منها اقابل الفنانه واصورها قالت ليا مستحيل. دى ممكن تترفد فيها بس اخدنا أرقام بعض وقالتلي لما ارن عليكي واقفل معناها أننا خارجين من الباب تبقى صوريها بقي.. بس اوعى حد يعرف ان أنا اللى ساعدتك. 


وفعلا طلعت بره المستشفي ووقفت عند سيارات الإسعاف   


واول ما رنت عليا هويدا وقفت اصور الفنانه كذا صورة لحد ما ركبت سيارتها.. 


ووقفت تاني وراء سيارات الإسعاف قبل ما البودي. جاردr بتوعها يشوفوني…  بعدها سمعت حد بيكلم وبيقول إيه محتاج نخاع… تمام . تمام تدبر.. 


وما صدقت الكل مشي و جريت بسرعه روحت ل أحمد ووريته الصور وأني هكتب الخبر حالا …


 بس هو قالي لآ! !


قالي ممكن الفنانه تتهمك. أنك بتشو'هيe صورتها. وان هى كانت في المستشفي في زيارة مريض.. 


الأفضل أنك تنتظري لما تعمل العمليه وتصوريها وتنزلي الخبر. بالصور قبل وبعد العمليه وقتها مش هتقدر تنكرr وهيكون سبق صحفي. محدش غيرك كتب عنه.. 


لقيت ان كلامه صح واتصلت ع هويدا وفهمت منها ان نتيجه التحاليل والاشعه هتظهر كمان يومين .. 


فضلت منتظرة لحد ما في يوم اتصلت عليا هويدا وقالت ان الفنانه محتاجه ل زرع كلي. بسرعة. 


والمشكلة أن هويدا عرفت بالكلام ده بعد ما الفنانه طلبت من الدكاترة يعملوا تحاليل ل هويدا بحجة أنها لو احتاجت. نقل.دمm ياخدوا منها وهى هتعوضها . بالفلوس.. 


وفهمت من هويدا أنها قلقانه يكون ده ملعوب. علشان الفنانه تاخد كليتها. وطلبت مني اخلي بالي من مامتها لو حصل لها حاجه…


 وهى هتكلمني كل يوم ولو عدي يوم من غير ما تكلمني فيه أروح المستشفي أدور عليها..


وبقيت أروح ل مامتها اطمن عليها واتابع أخبار هويدا وفي يوم لقيتها بتتصل عليا وبتصر'خ. وتقول الحقيني. يا أيه هيمو'توني.. 


والخط فصل. اتصلت عليها كذا مرة اداني مغلق..


كلمت أحمد وقولت له ينتظرني قدام المستشفي. وأول ما وصلت هناك ملاقتش أحمد واقف … 


دخلت الإستقبال وسألت ع الفنانه. قالولي مافيش حد هنا. بالاسم ده؟؟! 


ف سألت ع صاحبتي هويدا وللأسف قالوا ان المستشفي. فاضية تماما للتعقيم.. مشيت بس شاورت ل تمرجي كان واقف هناك.. 


وأول ما خرج ليا سألته عن الفنانه قالي أنها في العمليات.. وبتعمل زرع. كلي.. 😲😲 يالهوي صاحبتي. 


بقيت خا'يفه. ومش عارفه أتصرف ازاى … 


أتصل بالبو'ليس. ولا اعمل ايه ؟؟ انت فين يا أحمد!! 


سمير… 


كنت قاعد وبسمع كلام روح أيه خطيبه المهندس أحمد باهتمام. عندي فضول أعرف حصل لهم إيه ؟؟؟ 


وفجأة لقيتها بتبكي. وهى بتقول فين أحمد وهنا لقيت روح المهندس أحمد وقف بجانبها وشكله حزين. ويقولها سامحيني مكنش ينفع أسكت. كان لازم أعمل حاجه.. 


فضلوا الاتنين يبكوااا😢 … 


لقيت ان اى كلام مني هيكون قلة. ذوق. لازم أحترم شعورهم.والله أعلم هما شافوا إيه وحصل معاهم ايه؟؟ 


وفجأة سمعت صوت دمحا بيقولي قوم يلا البشري. بيدور عليك… مفهمتش كلامه !!


وبلتفت ورايا لقيت عم إسماعيل خارج من الأوضة وبينادي عليا وبيقولي بتعمل ايه كل ده …. 


قومت وقفت وروحت له وكان باين ع ملامحي الزعل.. وفضل يقولي مالك !!؟ 


قولت له اصلي افتكرت أبويا واني بقيت لوحدي في الدنيا. 


ورد عم إسماعيل وقالي الله يرحمه يابني. تعيش وتفتكر بس خليك في الأوضة أحسن حاجه تظهر لك إحنا مش ناقصين.


ابتسمت ل عم إسماعيل وقولت له صدقني أنا واثق ان الجنn. والأرواح أرحم من البشر… 


وقومت دخلت أنام ولقيت ريمس وقف في ركن الاوضه ومعاه هيا وقالولي نام براحتك إحنا واقفين نحر'سك… 


ودمحا مخلي باله. بره… 


وفعلا نمت وشوفت نفسي وأنا بجري وبنهج. وكل شويه أحفر في الرمل. وأرجع أجري تاني وكأن حد بيجري ورايا.


وأول ما قربوا مني ظهرت كلاب سوداء. ضخمهe قدامي. وبدؤا يجروا وراء الناس. ويهجمواm عليهم.. وفضلت كلاب واقفه جنبي. عاملين زى البودى. جاردr. 


ورغم الكابوسe المفزع.  ده الا إني صحيت مرتاح وفايق وببص لقيت ريمس وهيا لسه واقفين ومعاهم دمحا ..


قومت غسلت وشي وغيرت هدومي وخرجت بره قعدت ع الكرسي. وشوفت الأتوبيس وهو جايب العمال والمقاول اللي أول ما شافني. قالي. . 


الله عليك يا سمير واضح أنك نشيط وفعلا عاوز تجتهد في شغلك ومش كسلان..  يلا ياعم أمسك الكشكول بتاعك أهو وأنا واثق أنك ادها. .


 أنا هرجع مقر الشركه علشان في موقع جديد هاخد عمال اوديهم. واعرفهم شغلهم ايه وهرجعلك في استراحه الغداء. 


ومشي المقاول وأنا واقف تايهه. أنا لسه مفهمتش أعمل ايه وحسيت بخو'ف. بس سمعت دمحا بيقولي متشغلش بالك إحنا معاك وهنظبط. لك كل حاجه… 


وببص لقيت عم حسين. جايلي وبيصبح عليا وجايب ليا ساندوتشات وبيقولي جيت افطر معاك واطمن عليك . إمبارح بسبب الصحافة. معرفتش اجيلك خالص.. 


قولت له شغلتك صعبه. أوي ياعم حسين. صحافين وفنانين. وأكيد بيحصل. مشا'كل. كتير والبو'ليس. بيدخل. وطبعا الناس الكبيرة بيخرجوا منها وبتتدبس. انت واللي زيك. 


رد عم حسين وقالي.. 


هى مرة زمان أوي البو'ليس جه فتشe المستشفي. كلها بس كان في طفل. تا'يهه. ومرة من كام شهر كدا البو'ليس. جه برده بس كان بيدور ع ناس قالوا أنهم كانوا دخلوا المستشفي ومحدش شا'فهم. تاني.. وبردو ملقوش. حد. 


رديت ع عم حسين وقولت له.. 


هي المستشفي كبيرة أوى كدا علشان الناس تدخل ومتعرفش تخرج منها… ما تدخلني أتفرج عليها.. 


ولو توهت تبقي دور عليا أنا كمان ههههههههههه. .. 






رد عليا عم حسين وقالي أنا ممكن افرجك عليها كلها ميعادا البدروم. ممنوع. حد مننا يدخلوا وع طول واقف امن' علي الباب ومقفول بالقفل. ومحدش بيدخلوا غير مدير المستشفي والمساعدين بتوعه… 


قولت له اشمعني يا عم حسين هو البدروم. ده موجود فيه ايه؟ علشان يخا'فوا. عليه آوي كداا.  


رد عم حسين وقال في المشر'حة.. تلاجة الموتيt يابني وتقريبا المدير. بيعلم المساعدين اللي معاه التشر'يح. ما أنت عارف الدكاترة لازم يتعلموا ع الجثثe…. 


قولت له وهى الجثث". فيها ايه تتسر'ق. علشان يوقف أمن. ع الباب ويقفله بالقفل… 


رد عم حسين وقال يابني مش بيتعلموا عليها أكيد بيخا'فوا. حد يلعب. في شغلهم ولا يمكن خا'يفين ع الآلات بتاعتهم. ما دى مسؤ'وليه. بردو يابني… 


قولت له عندك حق خلاص ع آخر اليوم هجيلك تفرجني ع المستشفي. من جوه وأهو تعرفني ع أصحابك أنت عارف أني ماليش حد هنا غيرك.. ع الأقل لما اجيلك بعد كدا محدش يمنعني إني ادخلك… 


ومشي عم حسين وكل اللي شاغل بالي هل البدروم. ده يكون فيه حل اللغز؟؟؟ 


يكون مثلا في  غرفه بيحبسواe فيها الناس. ويكون دخل  فيها أيه واحمد واتقفل عليهم الباب وما'توا فيها…


 ولما المدير اكتشف. جثثهم. يكون شر'حهم وعلشان يعلم المساعدين اللي معاه… 


ومش بعيد يكون رماهم في الصحراء بعد كدا علشان يبعد التهمهe عنه… 


وعدي اليوم وما شاء الله دمحا ظبط ليا الكشكول وفضل المقاول يشكر فيا كالعادة وروحت أشتري العشا. وفي الطريق!!


ولقيت ريمس ظهر ليا وبيقولي اوعي…… 😲😲😲 


انت قصدك أنهم هيمو'توني… 


يتبع… 

مكنش يومك يا سمير.. 

بقلم     #رشامنصور


               الفصل الخامس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×